نبشی کشی ساختمان | تأثیر آن در تقویت و استحکام سازه

نبشی کشی ساختمان | تأثیر آن در تقویت و استحکام سازه

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
تاریخ به‌روزرسانی: ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 6 دقیقه

نبشی کشی ساختمان روشی است که برای تقویت سازه‌ها استفاده می‌شود. حال اینکه این تدبیر در سازه بتنی یا فولادی چه کاربردی دارد را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

نبشی کشی ساختمان چیست؟

نبشی کشی ساختمان برای افزایش مقاومت دیوار و مقابله با نیروهای خارجی وارد در سازه اجرا می‌شود. درواقع می‌توان گفت نبشی کشی، نگهدارنده دیوار است.

از نبشی برای اتصال مقاطع سازه‌ای به هم استفاده می‌شود. در مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله و ریزش نیز تأثیر زیادی دارد.

قطعه فولادی مورد استفاده در نبشی کشی ساختمان با استفاده از میلگرد به اجزای ساختمان مانند سقف، تیر یا دیوار نصب می‌شود. نبشی در ابعاد و سایزهای استاندارد متفاوت تولید می‌شود که در صورت لزوم می‌توان آن را برش داد یا خم کرد.

این المان جزو مصالح زاویه‌دار ساختمانی محسوب می‌شود که با هدف استحکام‌بخشی به سازه به کار می‌رود. شکل هندسی آن از دو بال عمود بر هم (دو سطح) با زاویۀ بین دو بال 90 درجه، تشکیل شده است.

نبشی در دو نوع بال مساوی و نامساوی تولید و به بازار ارائه می‌شود.

هدف از نبشی کشی ساختمان

هدف از نبشی کشی ساختمان انتقال باد و بار لرزه‌ای به قاب‌های سازه‌ای و ایمن سازی دیوار از ریزش است.

از نبشی کشی معمولاً در ساختن دیوارها به‌ویژه دیوار آجری و سفالی استفاده می‌کنند. در تیرهایی که باید در یک امتداد و زاویه به هم متصل شوند و در عین حال مقاومت سازه را حفظ کنند، از نبشی استفاده می‌شود.

نبشی‌ کشی دیوارهای داخلی از عملیات کاربردی است که در اجرای سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از نبشی کشی در حالت عمودی هنگامی که دهانه دیوار بزرگ است، استفاده می‌شود. از تیر کف یا دال کف به تیر یا سقف طبقه بالا متصل می‌شود. طبق آیین نامه 2800 حداکثر طول دیوارهای غیر باربر 40 برابر ضخامت دیوار و حداکثر ارتفاع مجاز برای دیوار غیر باربر 5/3 متر است.

بخوانید: تاریخچه تولید نبشی در ایران | معرفی بهترین تولید کنندگان نبشی در ایران

مزایای نبشی کشی ساختمان

نبشی‌کشی در ستون بتنی، پنجره، سازه فلزی و دیوارهای داخلی استفاده می‌شود.

نبشی کشی ساختمان از اهمیت بسیاری برخوردار است و نباید از نظر مهندس ناظر چشم پوشی شود. عدم استفاده از نبشی کشی، خسارات مالی و جانی زیادی را می‌تواند به همراه داشته باشد. این امکان وجود دارد که دیوار بدون نبشی‌کشی به مرور زمان ترک برداشته و موجب ریزش ناگهانی آن شود. ازاین‌رو جهت جلوگیری از هزینه دوباره و جلوگیری از آسیب جانی در ابتدا با رعایت اصول مهندسی، نبشی‌ کشی ساختمان اجرا می‌شود.

استفاده از نبشی‌کشی در سازه‌ها به دلیل مزیت و تأثیر مثبت آن است که در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد:

  • به راحتی روی اجزا و مقاطع نصب می‌شود.
  • مناسب برای اجزایی مثل دیوار، تیر، ستون و پایه ستون است.
  • تسریع در ساخت پروژه ساختمانی
  • شکل اجزای نامنظم را جهت بتن ریزی و نازک کاری هموار می‌کند.
  • قابلیت تحویل سریع نبشی در محل تخلیه
  • قابل استفاده در گوشه‌ها و زوایا
  • از آسیب رسیدن به دیوار، ترک‌خوردن و ریزش آن‌ها جلوگیری می‌کند.

تصویر وال پست سازه

وال پست و تفاوت آن با نبشی کشی

وال پست یک ساختار عمودی یا افقی، مشابه تیر یا ستون است. اما عملکرد متفاوتی دارد. از آن برای اتصال دیوار به ستون، تیر و دال‌ها استفاده می‌شود. این امر جهت ایمنی و حفاظت این المان‌ها از واژگونی و ریختن آن‌ها است.

اجرای وال پست با استفاده پروفیل نبشی انجام می‌شود که به آن نبشی کشی می‌گویند. باید نبشی‌ها را در محل اتصال سقف، کف یا دیوار محکم نصب شوند.

وال پست تنها با استفاده از نبشی اجرا نمی‌شود و در ساخت آن می‌توان از ناودانی، قوطی و کلاف استفاده کرد.

در ساختمان سازی طبق ضوابط نبشی‌ کشی در دیوارهایی با ضخامت 10، 15 و 20 سانتی متر استفاده می‌شود.

نحوه نبشی کشی اسکلت ساختمان

در نبشی کشی اسکلت دیوارهای آجری از 2 روش استفاده می‌شود. در روش اول، پلیت فولادی قبل از بتن ریزی در ستون نصب می‌شود. بعد از بتن‌ریزی و در هنگام اجرای نبشی کشی ساختمان، نبشی به آن پلیت جوش داده می‌شود.

در روش دوم از تسمه برای اتصال نبشی‌ها به ستون استفاده می‌شود.

نبشی کشی دیوار داخلی

جهت نبشی کشی دیوارهای داخلی با ارتفاع بیش از 8 متر از وال پست استفاده می‌کنند. بایستی از اطراف به سازه متصل شود و متشکل از چند نبشی باشد. در صورت استفاده از پروفیل‌های فلزی قائم در وال پست، طول مجاز بین دو نبشی قائم در دیوار نباید بیشتر از 6 متر باشد.

در مواردی که طول دیوار بیشتر از 6 متر ‌باشد از یک نبشی دیگر استفاده خواهد شد. درصورتیکه طول دیوار زیاد باشد، حتماً از کلاف استفاده می‌شود.

ضخامت دیوار آجری باید با عرض دیوار برابر باشد. در غیر این صورت اجرای وال پست در داخل دیوار ضروری است. لبه‌های قائم و عمود تیغه‌ها باید به دیوار، ستون یا یک تیغه دیگر متصل شود. استفاده از نبشی در اجرای بازشوها مثل درب و پنجره از اهمیت بالایی برخوردار است و حتما باید استفاده شود.

بخوانید: تفاوت نبشی و سپری و کاربرد‌های آن‌ها

نبشی‌ کشی دیوار پیرامونی

برای نبشی کشی دیوارهای خارجی‌ای که با آجر ساخته شده‌اند، دو روش استفاده می‌شود.

ابتدا پلیت‌ها مشخص می‌شوند تا بعداً بتوان نبشی‌ها را به‌راحتی جوش داد. سپس از تفنگ‌های میخکوب یا تسمه‌های مخصوص برای اتصال نبشی به ستون‌ها استفاده می‌شود.

بعد از اتصال نبشی‌ها به ستون‌ها، آن‌ها باید در جای مناسب قرار گیرند تا مقطع دیوار درست در دل نبشی قرار بگیرد. در مرحله بعد، نبشی‌ها به میلگردهای عرضی و طولی جوش داده می‌شود. این نوع اتصال باعث افزایش مقاومت ساختمان در برابر رطوبت و حفظ استحکام آن می‌شود.

تصویر از نبشی کشی در چاهک آسانسور

نبشی‌کشی در آسانسور

به عملیات اجرای آسانسور در چاه آسانسور نبشی کشی آسانسور گفته می‌شود. از نبشی در ساخت و ایمن سازی آسانسور در انجام ستون‌های عمودی و چسبیده به دیواره آسانسور استفاده می‌شود.

ستون و تمام عملیات آهن کشی چاهک آسانسور بایستی به گونه‌ای باشد که آسانسور به‌راحتی بتواند حرکت کند و بالا و پایین بیاید. این نبشی‌ها باید بتوانند بار وارده کابین را تحمل کنند تا آسانسور از لحاظ ایمنی و کیفیت مورد تأیید باشد.

طراحی و محاسبه نبشی کشی آسانسور از طریق نرم‌افزارهای مهندسی و بر عهدۀ مهندس محاسب است.

برای به دست آوردن سایز و تعداد آهن آلات مصرفی در ساخت چاهک آسانسور باید ارتفاع کل سازه در نظر گرفته شود. اتصالات آهن کشی توسط جوش انجام می‌گیرد و باید با دقت و مهارت زیاد صورت پذیرد تا بعد از نصب آسانسور مشکلات جدی به وجود نیاید. از نبشی در چهارگوشه چاهک برای احداث ستون استفاده خواهد شد.

جهت نبشی کشی ساختمان به کدام کارخانه ها رجوع کنیم؟

بخش عمده‌ای از نبشی ایران در شمال غرب کشور تولید شده و بازار فولاد را تأمین می‌کند. کارخانجات فولاد ناب تبریز و آذر نبش تبریز از تولیدکنندگان انواع نبشی در ضخامت و سایزهای متفاوت می‌باشد.

این دو مجموعه در خط تولید نبشی جزو تولیدکنندگان برتر ایران محسوب می‌شوند که در کیفیت و قیمت در رقابت با یکدیگر هستند. با کلیک روی نام کارخانجات در پاراگراف قبل می‌توانید از قیمت نبشی آذر نبش و قیمت نبشی ناب تبریز مطلع شوید.

برای دسترسی سریع به آهن آلات موجود در بازار و قیمت نبشی می‌توانید با واحد مشاوره عصرآهن با شماره 0414180 در تماس باشید، کارشناسان ما راهنمای شما خواهند بود.

۳۲۱۶۵
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱