ضوابط نبشی‌ کشی ساختمان | اهمیت اجرای آن در سازه

ضوابط نبشی‌ کشی ساختمان | اهمیت اجرای آن در سازه

تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
تاریخ به‌روزرسانی: ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 6 دقیقه

کاربرد انواع نبشی در ساختمان و تاثیر مثبت آن در افزایش مقاومت سازه، شفاف است. با این حال بررسی ضوابط نبشی‌ کشی ساختمان که در مقررات و آیین‌ نامه‌ها به آن اشاره شده، خالی از لطف نیست.

برای اجرای صحیح دیوارهای داخلی و پیرامونی از مقطع نبشی استفاده می‌کنند. نبشی‌ کشی در ساختمان هم در شاقول بودن دیوار تاثیر دارد و هم استحکام آن را افزایش می‌دهد.

به احتمال زیاد نبشی‌کشی دیوار داخلی و خارجی ساختمان را دیده باشید؛ ولی از نبشی تنها در دیوار استفاده نمی‌شود.

نبشی‌کشی ساختمان چیست؟

نبشی‌ کشی ساختمان یکی از مراحل اجرای سازه در راستای مقاوم‌سازی آن است. منظور از مقاوم‌ سازی در سازه جلوگیری از ریزش دیوار و اعضای آن است که به کمک نبشی‌کشی انجام می‌گیرد.

نبشی‌ کشی در هر سازه براساس اصول و ضوابط استاندارد اجرا می‌شود. اجرای این مرحله در ساختمان برای جلوگیری از ریزش در برابر زلزله، سیل و دیگر حوادث طبیعی است.

اجرای نبشی‌ کشی ساختمان از بروز بسیاری از خسارات مالی و جانی پیشگیری خواهد کرد. دلیل اصرار بر ضرورت اجرای ضوابط نبشی‌کشی ساختمان، برای کاهش خسارات و افزایش ایستایی سازه است.

برای اجرای نبشی‌ کشی ساختمان، نبشی با سایز موردنظر را بر اساس نقشه در خود سازه تنظیم می‌کنند. سپس محل اتصالات را مشخص کرده و جوشکاری انجام می‌گیرد.

دلایل اجرای نبشی کشی در ساختمان

مهندسان ساخت و ساز برای حفظ ساختمان در برابر حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله از روش‌هایی مثل نبشی کشی استفاده می‌کنند. این روش به منظور جلوگیری از خسارت‌ها و خرابی‌های ساختمان در نتیجه این حوادث طراحی شده است.

در طول زمان، ساختمان به تاثیر عواملی مانند زلزله و سیل می‌افتد که می‌تواند مقاومت و پایداری آن را تحت تاثیر قرار دهد. اگر مراحل اصولی و نکات لازم در ساختمان رعایت نشود، باعث تخریب آن می‌شود.

نبشی کشی ساختمان یکی از مراحل حیاتی در فرآیند ساخت و ساز و روش‌های مقاوم‌ سازی است که بسیاری از تاثیرگذاری‌ها را بر مقاومت ساختمان دارد.

تصویر مقطع مناسب برای نبشی کشی ساختمان

ضوابط نبشی‌ کشی ساختمان

در زیر به موارد مهمی که در ضوابط نبشی‌ کشی ساختمان باید رعایت شود، اشاره می‌کنیم:

  • اتصال نبشی به‌وسیله ورقِ پلیت به ستون انجام می‌شود و با جوشکاری به هم وصل می‌شوند.
  • از وال‌پست قائم در اجرای دهانه‌های بزرگ استفاده می‌شود.
  • برای ایجاد درگیری دیوار با اسکلت از وال پست افقی استفاده شود. اجرای وال پست افقی در دیوار مقاومت سازه را افزایش می‌دهد.
  • اجرای نبشی‌ کشی ساختمان باید به‌گونه‌ای باشد که مقطع دیوار دقیقا داخل آن جا بگیرد.
  • استفاده از وال پست در تمامی بازشوها الزامی است.
  • تمامی دیوارهای داخلی باید در سازه مهار شوند. (شرط اجرا این است که ارتفاع آنها بیشتر از 1/8 متر باشد.)
  • حداکثر طول مجاز بین دو کلاف قائم در هر دیوار غیر سازه‌ای، نباید از 6 متر یا 40 برابر ضخامت بیشتر باشد.
  • در صورتی که طول دیوار بیشتر از 6 متر باشد یک نبشی به ازای هر 6 متر اضافه شود.
  • در دیوارهایی که طول از 40 برابر ضخامت بیشتر است حتما از کلاف استفاده شود.
  • سایز نبشی و پروفیل مورد نیاز بر اساس کاربرد آن در سازه انتخاب شود.
  • لبه دیوارها، جان پناه و در کل تمامی بازشوها طبق آیین نامه 2800 باید مهار شوند. این مهار با استفاده از نبشی انجام می‌شود.

رعایت اصول و ضوابط نبشی‌ کشی ساختمان مهم است و باید طبق استاندارها انجام شود.

بخوانید: تفاوت نبشی پرسی و نبشی فابریک | خصوصیات و کاربردهای مختلف آن‌ها

اصول نبشی‌ کشی نمای ساختمان

برای اجرای نمای ساختمان نیاز است تا ابتدا نبشی‌ کشی در نما اجرا شود. به‌ویژه در اجرای نماهای رومی، سنکی و سیمانی نیاز است تا با کمک نبشی زیرسازی انجام شود.

برای این منظور نبشی به صورت عمودی به ستون‌ها و به صورت افقی به تیرها متصل می‌شود. سپس از روی آن رابیتس و مراحل نازک کاری انجام می‌شود. در ضوابط نبشی‌ کشی ساختمان به اجرای نبشی در نما تاکید بسیار شده است.

تصویر نبشی‌کشی ستون بتنی

نبشی‌ کشی ستون بتنی

برای تقویت و ترمیم ستون‌های بتنی از نبشی استفاده می‌کنند. اگر به تصویر بالا نگاه کنید یک نمونه نبشی‌ کشی ستون بتنی را خواهید دید. البته در این روش وزن سازه را نیز باید در نظر گرفت.

نبشی‌ کشی دیوار ساختمان

برای نبشی‌ کشی دیوار پیرامونی با استفاده از چند پلیت، مقاطع را به اعضا متصل می‌کنند. برای درستی اجرا بهتر است قبل از بتن ریزی محل پلیت مشخص شده باشد تا قسمت بتنی تیر و ستون تخریب نشود.

در نبشی ساختمان از نبشی در سایز ۵۰ تا ۱۵۰ میلی‌متر استفاده می‌شود. نبشی مورد استفاده در ستون با نبشی دیوار و سایر نقاط سازه تفاوت است.

نبشی‌ کشی ساختمان فلزی

اجرای نبشی‌ کشی ساختمان فلزی و بتنی با هم تفاوت دارد. اصلی‌ترین تفاوت در نحوه اتصال نبشی به تیر و ستون است. در سازه بتنی برای اتصال نبشی‌ کشی نیاز به اضافه کردن پلیت به تیر و ستون است اما در نبشی‌ کشی ساختمان فلزی به‌وسیله جوشکاری اتصال به تیر و ستون انجام می‌شود.

همچنین با استفاده از تسمه فولادی نیز می‌توان نبشی را به تیر بالا و پایین و ستون‌ها کناری متصل کرد. به دلیل این که در سازه فلزی نیازی به تخریب و اتصال مقطع دیگر نیست، اجرای نبشی‌ کشی در سازه فلزی بسیار آسان‌تر از سازه بتنی می‌باشد.

اصول نبشی کشی ساختمان بتنی

روش‌های اجرایی برای نبشی کشی ساختمان‌ بتنی دو روش متفاوت را دربرمی‌گیرد. در روش اول، نبشی کشی قبل از بتن‌ ریزی انجام می‌شود. در این مرحله، قبل از بتن ریزی ستون‌ها، صفحات فلزی یا قطعات دیگر نبشی که مورد نیاز است را قرار داده و آن‌ها را جوش می‌دهند.

این قطعات می‌توانند به سقف یا کف، ستون‌ها و حتی دیوارها متصل شده و ساختاری یکپارچه ایجاد کنند. اتصال محکم اجزای ساختمانی باعث می‌شود که در برابر نیروهای خارجی مقاومت بیشتری داشته باشند. بتن ‌ریزی در این روش قبل از نبشی کشی صورت می‌گیرد که به تقویت بیشتر ساختمان کمک می‌کند.

در روش دوم، نبشی کشی بعد از بتن ‌ریزی ستون‌ها انجام می‌شود. با توجه به عدم امکان جوش دادن نبشی‌ها به میلگردهای موجود در ستون‌ها، از روش‌های جایگزین برای اتصال استفاده می‌شود. این اتصالات ممکن است از طریق تفنگ‌های مخصوص یا تسمه‌ها انجام شود.

در این روش، نبشی‌ها یا قطعات دیگر درون دیوارها یا ستون‌ها قرار می‌گیرند. پس از پایان نبشی کشی، ساخت دیوارهای کناری آغاز می‌شود.

رعایت ضوابط نبشی کشی ساختمان حائز اهمیت است. اگر این مراحل به صورت صحیح اجرا نشوند، ساختمان نمی‌تواند استحکام و مقاومت لازم را به دست آورده و به‌ درستی مقاوم ‌سازی نخواهد شد.

جمع‌بندی

اجرای نبشی‌ کشی ساختمان در نما و دیوار از مراحل غیر قابل حذف است. در متن به ضوابط نبشی‌ کشی ساختمان نیز اشاره کردیم، هر سوالی در این زمینه داشتید با ما از طریق بخش دیدگاه به اشتراک بگذارید.

برای بررسی قیمت نبشی و خرید آن به وبسایت عصرآهن مراجعه کنید و یا از طریق شماره ۰۴۱۴۱۸۰ با مشاوران فروش در تماس باشید.

کارشناسان فروش مجموعه عصرآهن شما را در خرید بهترین نبشی‌های موجود در بازار راهنمایی خواهند کرد.

۳۲۸۱۶
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱