تفاوت نبشی و سپری و کاربرد‌های آن‌ها

تفاوت نبشی و سپری و کاربرد‌های آن‌ها

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹
تاریخ به‌روزرسانی: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
زمان مطالعه: 10 دقیقه

در این دانشنامه قصد داریم توضیحات کاملی درباره نبشی، سپری، تفاوت بین آن‌ها و معایب و مزایای هر کدام ارائه دهیم. همچنین کاربرد هر کدام از این مقاطع فولادی را اختصار توضیح می‌دهیم. در ادامه این مقاله از وبسایت عصرآهن همراه ما باشید.

نبشی چیست؟

یکی از انواع پروفیل‌های فلزی‌‌‌، پروفیل نبشی است. در سطح مقطع نبشی‌ها از دو بال نابرابر یا برابر استفاده می‌شود که عمود بر هم هستند و با یکدیگر زاویه 90 درجه‌‌‌ می‌سازند. در اصطلاح زبان انگلیسی پروفیل نبشی با angle bar  شناخته می‌شود.

بخوانید: چگونه از نبشی کشی برای تقویت و استحکام سازه استفاده می‌کنند؟

عکس نبشی

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، نبشی‌ها به صورت مقاطع L شکل تولید می‌شوند. نبشی یکی از پرکاربرد‌‌ترین پروفیل‌ها در صنعت ساختمان است، که هم به تنهایی و هم به صورت ترکیبی با یکدیگر قابل استفاده هستند.

قیمت نبشی به صورت روزانه در سایت عصرآهن به‌روزرسانی‌‌‌ می‌شود و شما‌‌‌ می‌توانید در هر لحظه با مشاوران فروش ما با شماره تلفن ۴۱۸۰-۰۴۱ تماس بگیرید.

مشخصه نبشی

از مشخصات مهم نبشی می‌توان به ابعاد و ضخامت آن اشاره کرد.

‌‌‌‌همان‌طور که گفته شد علامت نبشی بر روی نقشه با حرف L نمایش داده می‌شود، بعد از نوشتن علامت به ترتیب اندازه بال‌ها و ضخامت مقطع کنار حرف L قرار می‌گیرد.

مثال:  L۲۰*۲۰*۲

انواع نبشی

از انواع نبشی می‌توان به نبشی پرسی، نبشی فابریک، نبشی لقمه، نبشی بال نابرابر و نبشی بال برابر اشاره کرد، که در ادامه به توضیح مختصر هر کدام‌‌‌ می‌پردازیم.

نبشی پرسی

از خم کردن یک ورق ۶ متری از عرض، نبشی پرسی به دست‌‌‌ می‌آید. اضلاع نبشی در این نوع با هم برابر بوده و معمولا از فولاد ساخته می‌شود.

نبشی فابریک

اضلاع این نوع نبشی ممکن است مساوی یا نامساوی باشد. این نوع با نورد شمش فولادی به روش نورد گرم تولید می شود.

نبشی لقمه

اگر نبشی فابریک را خرد و شاخه شاخه کنیم نبشی لقمه به دست‌‌‌ می‌آید.

نبشی بال مساوی

به پروفیل‌هایی که دو بال قائم آن‌ها با یک دیگر برابر باشد، نبشی بال مساوی گویند و کنار حرفL  تنها دو عدد درج می‌شود.

مثال : L۲۰*۲

نبشی بال نامساوی

اگر به هر دلیلی امکان استفاده از نبشی بال مساوی نباشد، از نبشی بال نامساوی استفاده‌‌‌ می‌کنیم که براساس نقشه مهندسی دو بال آن اندازه‌های مختلفی دارد. در این نوع نبشی کنار حرف L سه عدد درج می‌شود.

مثال : L۶۵*۸۰*۸

کاربرد نبشی

کاربرد نبشی در آسانسور

در برخی از سازه‌های مربوط به آسانسور از نبشی شاخه شاخه یا همان لقمه استفاده می‌شود. نبشی‌ها در آسانسور محل اتصال ریل‌ها می‌باشند.

سازه‌‌‌‌ای که برای آسانسور ساخته‌‌‌ می‌شود اصطلاحا نبشی کشی آسانسور گفته‌‌‌ می‌شود. این سازه  همه بار‌ها را تحمل کرده و آن‌ها را به دیوار‌های بتنی منتقل می‌کند و در هر طبقه نبشی‌ها به ستون متصل‌‌‌ می‌شوند.

اگر هزینه ساخت دیواره‌های بتنی بیشتر شود معمولا از دیواره‌های سفالی بهره‌‌‌ می‌برند. از آن جایی که یکی از عوامل مهم در سازه آسانسور تعداد توقف آن می‌باشد، هر چقدر تعداد توقف بیشتر باشد مهندس مربوطه باید سازه قوی‌‌‌تری را طراحی کند.

نبشی در چاله آسانسور

کاربرد نبشی در اتصالات سازه‌ای

معمولا از نبشی‌ها با اندازه‌ ۵۰ الی ۱۵۰ میلیمتر جهت اتصال بین پل و ستون، تیر آهن و بیم باربر، ساخت خرپا و همین طور اتصال ستون به صفحات فونداسیون استفاده می‌شود.

  • در اتصالات تیر به ستون معمولا از یک جفت نبشی زیر سری (نشیمن)، نبشی جان و نبشی بالاسری (فوقانی) استفاده می‌شود.
  • برای تقویت تیر در محل اتصال ستون به صفحه ستون، معمولا از نبشی در چهار طرف ستون استفاده‌‌‌ می‌شود.
نبشی در پایه ستون

نبش کشی ساختمان

برای ممانعت از آسیب دیدن دیوار‌ها در هنگام بلایای طبیعی (زلزله، باد و ...) از سازه‌‌‌‌ای معروف به نام وال پست استفاده می‌شود. وظیفه اصلی وال پست‌ها انتقال نیرو به ستون‌ها و در نهایت به زمین‌‌‌ می‌باشد.

وال پست‌ها می‌توانند اشکال مختلفی داشته باشند، که متداول‌‌ترین آن‌ها وال پست نبشی است. اجرای وال پست توسط نبشی را نبشی کشی ساختمان می‌گویند.

نبشی کشی ساختمان

برخی از تولیدکنندگان نبشی

کارخانه فولاد ناب تبریز

کارخانه ناب تبریز یکی از تولیدکنندگان مطرح نبشی در شمال غرب کشور است. محصولات این کارخانه کیفیت بالایی دارد و طبق استاندارد ملی کشور تولید می‌شود.

این تولیدکننده امکان تولید نبشی‌هایی به اندازه‌های ۳۰ الی ۱۲۰ میلیمتر را دارد. تمامی سایز‌های تولیدی فولاد ناب تبریز را می‌توانید در سایت عصرآهن مشاهده کنید.

کارخانه آریان فولاد

از دیگر تولیدکنندگان مطرح نبشی در کشور می‌توان آریان فولاد را نام برد. این کارخانه در سال ۱۳۸۵ با هدف تولید انواع مقاطع فولادی اعم از نبشی، ناودانی، تیرآهن و ... در شهر بوئین زهرا تاسیس گردید.

کارخانه آریان فولاد مجهز به بهترین تجهیزات روز دنیا بوده که توسط شرکت‌ها و کارخانه‌های مانیمان دماگ کشور آلمان و دانیلی کشور ایتالیا فراهم گردیده است. آریان فولاد امکان تولید نبشی‌هایی در اندازه‌های ۴۰ الی ۲۰۰ میلیمتر را دارد.

جدول وزنی نبشی

جدول وزنی نبشی

سپری چیست؟

پروفیل سپری، به صورت  مقاطع T شکل (مطابق شکل زیر) ساخته‌‌‌ می‌شود؛ در زبان انگلیسی پروفیل سپری به T-beam معروف است. سپری‌ها در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. سپری از نظر شکل ظاهری در دو نوع لبه گرد و لبه تیز تولید می‌شود.

عکس سپری

انواع سپری

‌‌‌‌همان‌طور که گفته شد سپری از نظر شکل ظاهری در دو حالت لبه گرد‌ها در اندازه‌های ۳۰ الی ۱۴۰ میلیمتر و لبه تیزها در اندازه‌های ۲۰ الی ۴۰ میلیمتر تولید‌‌‌ می‌شود. براساس سفارش مشتری طول سپری‌ها‌‌‌ می‌تواند از ۶ الی ۱۲ متر متغیر باشد.

استاندارد‌های تولید سپری

سپری‌ها معمولا مطابق سه استاندارد اشاره شده در زیر تولید‌‌‌ می‌شوند:

  • DIN EN 10055
  • DIN59051
  • DIN102

روش‌های تولید سپری

سپری نورد گرم (سپری فابریک)

 در روش نورد گرم شمش فولاد را در کوره‌ها حرارت‌‌‌ می‌دهند تا به دمای ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد برسد. سپس هنگام رسیدن به حرارت مد نظر، از غلطک نورد اولیه عبور داده می‌شود.

در این مرحله شمش افزایش طول و کاهش ضخامت پیدا می‌کنند. بعد ازاین مراحل، فولاد را از نورد میانی و نورد پایانی عبور می‌دهند تا به اندازه  و شکل مورد نیاز برسد؛ و در نهایت با توجه به طول مورد نظر، توسط دستگاه‌ برش داده می‌شود تا سپری فابریک به دست آید.

نورد گرم سپری

سپری نورد سرد (سپری پرسی)

در این روش ورق فلزی بعد از طی چند مرحله عبور از غلطک‌های مختلف، توسط دستگاه پرس فشرده شده و تبدیل به سپری آهنی می‌شود.

البته ساخت سپری با این روش زیاد مورد توجه نیست، چون در روش نورد گرم محصول نهایی کیفیت بالاتری دارد. همچنین در مقایسه محصولات از نظر روش تولید سپری‌های نورد گرم به صرفه‌ تر هستند.

نورد سرد سپری

برش تیر آهن

در کارخانه یا کارگاه، مقطع تیر آهن را  توسط دستگاه برش به دو قسمت تقسیم میکنند، که از هر کدام آن‌ها یک سپری تولید‌‌‌ می‌شود. این روش از آسان‌‌ترین روش‌های تولید سپری آهنی‌‌‌ می‌باشد که با امکانات کم در زمان بسیار پایین قابل ساخت است.

کاربرد سپری

از این مقاطع به طور معمول برای متصل کردن پل‌ها به ستون (به صورت خرپا)، سقف و نمای شیشه‌ای، ستون و خرپا، اسکلت گلخانه‌ای، تولید درب و پنجره‌ و صنایع سدسازی استفاده می‌شود.

سپری‌های صیقل خورده، رنگ شده و یا آلومینیومی نیز بیشتر در روکاری، سقف‌های کاذب، حمام‌ها و آشپزخانه‌ها کاربرد دارند. مزایای استفاده از این پروفیل‌ها مشخص است، زیرا در کنار استحکام خوب، سطح صیقلی آن‌ها را‌‌‌ می‌توان به راحتی شستشو داد.

در طراحی فروشگاه‌ها و معماری جدید، سپری‌ها کارایی‌های متنوعی از جمله محافظ زوایا یا نرده‌های سپری را دارند. همین‌طور پروفیل‌های سپری جهت مقاوم سازی پایه میزهای شیشه‌‌‌‌ای نیز مورد استفاده‌‌‌ قرار می‌گیرند.

سپری در گلخانه

جدول وزنی سپری

جدول وزنی سپری

مقایسه نبشی و سپری

تا به اینجا به صورت کامل با سپری و نبشی و کاربرد‌ آن‌ها در صنایع مختلف آشنا شدیم، شاید به نظر شما هر دو شبیه یکدیگر باشند اما مقایسه این دو محصول وجه تمایزشان را مشخص می‌کند.

مقایسه تفاوت نبشی و سپری

اولین تفاوت اصلی و مهم میان سپری و نبشی ظاهر مقطعی‌شان است. ‌‌‌‌همان‌طور که گفته شد نبشی از دو بال عمود بر هم (مانند شکل L ) تولید‌‌‌ می‌شود ولی سپری یک تیغه متصل به صفحه (مانند شکل T ) است.

همچنین نبشی از دو بال نامساوی یا مساوی ساخته شده و سپری نیز در دو مدل لبه گرد و لبه تیز تولید می‌گردد.

مقایسه از لحاظ  مشخصات مکانیکی و فنی

سپری با توجه به ساختار مکانیکی، در مقایسه با نبشی دارای سختی بالاتر و خمش‌پذیری پایین‌‌تری است؛ به همین دلیل در مواردی که نیاز به اتصال قوی‌‌‌تر باشد، از سپری استفاده‌‌‌ می‌شود.

این موضوع یک تفاوت بسیار مهم به حساب‌‌‌ می‌آید. با توجه به مقاومت مورد نیاز، نبشی را‌‌‌ می‌توان به صورت دوبل به کار برد ولی در مورد سپری چنین حالتی امکان‌پذیر نخواهد بود.

مقایسه از لحاظ کاربرد نبشی و سپری

سپری با توجه به نوع مدل و ساختار دو طرفه‌اش، در قسمت میانی سازه کاربرد دارد ولی نبشی بیشتر در زاویه‌ها، گوشه‌ها و اتصالات عمود بر هم به کار‌‌‌ می‌آید. به طور کلی وجود نبشی با دو بال مساوی و نامساوی باعث تنوع و کاربری بیشتر در کار می‌شود.

اگر نیاز به اتصال قوی‌‌‌تر باشد از سپری استفاده می‌کنیم ولی هم چنین‌‌‌ می‌توان با اتصال دو نبشی به یکدیگر همان کار سپری را انجام داد. به جرات می‌توان گفت سپری‌ها تنها مصالحی هستند که نیاز ساختمان به میلگرد را کاهش‌‌‌ می‌دهند.

همچنین عمق ستون‌ها را می‌توان با استفاده از سپری کاهش داد، زیرا فلنج و پایه سپری به تحمل لنگر فروبرنده کمک‌‌‌ می‌کنند.

شباهت‌های بین نبشی و سپری

هر دوی آن‌ها به صورت پرسی و فابریک تولید می‌شوند.

در صورت نیاز‌‌‌ می‌توان از خرد شده هر کدام (به اصطلاح لقمه) استفاده کرد.

هر کدام در ساخت‌و‌ساز و صنعت پرکاربرد هستند و به صورت اتصال‌دهنده استفاده‌‌‌ می‌شود.

نتیجه گیری

نبشی و سپری هر دو از مصالح ضروری ساختمان‌سازی و صنایع هستند که با توجه به نیاز و نوع کاربردشان مورد استفاده قرار می گیرند.

اگر به یک اتصال محکم نیاز باشد، از سپری استفاده می‌شود ولی اگر تنوع کاری مد نظر باشد، معمولا  نبشی‌های بال مساوی یا بال نامساوی‌‌‌ کاربرد دارند.

جهت اطلاع از آخرین قیمت نبشی و سپری یا یافتن پاسخ برای سوالات تخصصی خود،‌‌‌ می‌توانید با مشاوران ما در عصر آهن با شماره تلفن ۴۱۸۰-۰۴۱ ارتباط بگیرید.

۰۲۷۲۳
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱