بررسی کیفیت میلگرد میانه | فاکتورهای متمایز کننده میلگرد میانه

بررسی کیفیت میلگرد میانه | فاکتورهای متمایز کننده میلگرد میانه

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۴۰۱
تاریخ به‌روزرسانی: ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
زمان مطالعه: 5 دقیقه

بهتر است قبل از خرید و ثبت سفارش نهایی، کیفیت میلگرد میانه را بررسی کنید تا خرید مطمئن‌تری انجام دهید. در این مقاله با بررسی این میلگرد، فاکتورهای متمایزکنندۀ آن را در مقایسه با میلگرد دیگر کارخانجات معرفی خواهیم کرد.

‌‌

در این مقاله علاوه بر بررسی خصوصیات مکانیکی و فیزیکی میلگرد میانه، نمودار قیمت آن در سه ماه گذشته را نیز بررسی خواهیم کرد.

برای مطالعه بیشتر همراه ما باشید.

آشنایی با میلگرد میانه

مجموعۀ فولاد آذربایجان که در استان آذربایجان شرقی و در شهر میانه واقع شده است، یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان میلگرد در کشور است. 

روی هر شاخه میلگردِ آذربایجان، علامت اختصاری این کارخانه  که دو F روبروی هم هستند، حک می‌شود. با خصوصیات فیزیکی این نوع میلگرد در ادامۀ متن بیشتر آشنا خواهیم شد. 

کیفیت میلگرد میانه

برای تعیین کیفیت یک میلگرد باید شاخصه‌های زیر تأیید شود:

  • آزمایش‌های میلگرد؛
  • مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی؛
  • شکل‌پذیری؛
  • ترک‌خوردگی.

برای دریافت برگه تست کشش میلگرد و دیگر آزمایش‌های لازم برای اطلاع از کیفیت میلگرد میانه می‌‌توانید از دو روش استفاده کنید؛ یا نمونه‌ای از میلگرد را به آزمایشگاه معتبر ارسال کنید تا نتایج تست میلگرد را به شما بفرستند، یا در هنگام خرید، برگۀ آنالیز و تست میلگرد را از تولیدکننده درخواست کنید.

میزان شکل‌پذیری و ترک‌خوردگی میلگرد با بررسی نتایج تست میلگرد قابل پیش‌بینی است و می‌توان با استفاده از این نتایج دریافت که میلگرد میانه شکل‌پذیری مناسبی برای المان موردنظر دارد یا نه.

به‌عنوان مثال از میلگرد A3 میانه برای خاموت دور ستون و تیر استفاده نمی‌شود؛ چراکه در هنگام خمکاری میلگرد، ترک‌های مویی روی سطح میلگرد ایجاد می‌شود که با مرور زمان و در هنگام انتقال تنش، خطرات مالی و جانی زیادی را به بار می‌آورد.

فاکتورهای متمایز کننده میلگرد میانه

در این بخش، 4 ویژگی میلگرد میانه که در مقایسه با دیگر میلگردها تمایز ایجاد می‌کند را بررسی کرده‌ایم. علاوه بر کیفیت، عوامل دیگری هم در انتخاب تولیدکنندۀ میلگرد تأثیرگذار است که مهم‌ترین آن‌ها را در زیر بررسی خواهیم کرد:

قیمت میلگرد میانه

قیمت هر محصول آهنی با احتساب قیمت شمش، مارجین سود تولیدکننده و ارزش افزوده به دست می‌آید. قیمت میلگردِ بیشتر تولیدکنندگان خصوصی توسط خود تولیدکننده روزانه اعلام می‌شود.

فولاد آذربایجان میانه چون یک تولیدکنندۀ دولتی است قیمت کالاهای آن در بورس کالا تعیین می‌شود؛ یعنی قیمت پایه برای میلگرد میانه به‌صورت هفتگی در بورس کالا مشخص می‌شود و در طول هفته قیمت‌گذاری بر این اساس پیش می‌رود.

قیمت میلگرد میانه در مقایسه با دیگر تولیدکنندگان میلگرد مناسب‌تر است؛ البته این اختلاف قیمت چندان زیاد نیست. کیفیت میلگرد میانه روی قیمت محصول تأثیرگذار است.

برای درک بیشتر در ادامه قیمت میلگرد میانه در سه ماه گذشته را با قیمت میلگرد آذر فولاد امین مقایسه کرده‌ایم.

نمودار قیمت میلگرد میانه

در این قسمت با مقایسۀ قیمت میلگرد میانه با قیمت میلگرد آذر امین در طول سه ماه گذشته، می‌خواهیم تغییر قیمت این محصول را با میلگرد کارخانه‌های دیگر مقایسه کنیم؛ همچنین میزان افزایش میلگرد میانه در 3 ماه اخیر را در یک نگاه ببینیم.

به نمودار زیر نگاه کنید:

نمودار قیمت میلگرد میانه

نمودار قیمت میلگرد آذر امین

در نمودار زیر تغییر قیمت میلگرد آذر امین را در سه ماه گذشته مشاهده می‌کنید:

نمودار قیمت میلگرد آذر فولاد امین

سایزبندی میلگرد میانه

بیشتر تولیدکنندگان میلگرد سعی می‌کنند سبد کاملی از سایزبندی میلگرد ارائه دهند؛ یعنی استانداردهای مختلف میلگرد (A1، A2، A3 و A4) را تولید کنند.

کارخانه فولاد آذربایجان با تدبیری متفاوت، فقط میلگرد سایز بزرگ تولید می‌‎کند. خط تولید این کارخانه برای ساخت میلگرد A3 در سایزهای مختلف فعال است. در جدول زیر موجودی و سایزهای تولید میلگرد میانه را بررسی کنید:

جدول سایزبندی میلگرد میانه
موجودی انواع سایز میلگرد میانه

وزن مقاطع تولیدشده

وزن میلگرد میانه در مقایسه با دیگر میلگردهای موجود در بازار سنگین‌تر است. برای مقایسه وزن این نوع میلگرد فقط کافی است به جدول بالا مراجعه کنید.

در جدول بالا در ستون وزن، وزن‌بندی میلگرد میانه قرار داده شده است، می‌توانید با مراجعه به این جدول و مقایسۀ آن با وزن میلگردهای دیگر، تفاوت را بررسی کنید.

لازم به ذکر است وزن‌بندی میلگرد فولاد آذربایجان میانه، استاندارد بوده و از کیفیت کافی برخودار است.

وزن هر بندیل میلگرد میانه

میلگرد به‌صورت بندیل بسته‌بندی شده و در انبار نگه‌داری می‌شود یا به‌صورت بندیل به محل تخلیه ارسال می‌شود. هر بندیل میلگرد میانه 2 الی 2.5 تن وزن دارد. تعداد شاخه‌های موجود در هر بندیل با توجه به وزن هر شاخه (سایز میلگرد) متفاوت خواهد بود.

استاندارد تولید

فولاد آذربایجان میانه، میلگرد آجدار از سایز 14 الی 32 با گرید A3 تولید می‌کند. تولید این مقاطع طبق استاندارد IRISI 3132 انجام می‌شود. 

بخوانید: میلگرد میانه و میلگرد ابهر | کدام میلگرد برای ساخت و ساز مناسب‌تر است؟

سخن پایانی

کیفیت میلگرد میانه با در نظر گرفتن مواردی که در داخل متن گفته شد، قابل پیش‌بینی است. بهتر است قبل از خرید حتماً تست میلگرد و موارد دیگر را بررسی گردد.

هر سؤالی در این زمینه داشتید می‌توانید از بخش «ارسال دیدگاه» با ما به اشتراک بگذارید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم.

برای خرید و بررسی قیمت میلگرد می‌توانید به وب‌سایت عصرآهن مراجعه کنید یا با شمارۀ 0414180 با بخش فروش در تماس باشید.

سؤالات متداول

میلگرد میانه در چه سایز و گریدی تولید می‌شود؟

میلگرد میانه در استاندارد (گرید) A3 و در سایزهای 14 الی 32 تولید می‌شود.

کیفیت میلگرد میانه بر اساس کدام پرامترها تعیین می‌شود؟

تست کشش میلگرد، مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی، شکل‌پذیری و میزان ترک خوردگی، کیفیت میلگرد را مشخص می‌کند.

۱۹۶۶
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.arrow
۴۱۸۰ - ۰۴۱