میلگرد میانه و میلگرد ابهر | کدام میلگرد برای ساخت و ساز مناسب‌تر است؟

میلگرد میانه و میلگرد ابهر | کدام میلگرد برای ساخت و ساز مناسب‌تر است؟

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۱
تاریخ به‌روزرسانی: ۲۸ تیر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 7 دقیقه

میلگرد یکی از انواع مقاطع فولادی است که تولیدکنندگان زیادی در ایران به تولید این محصول می‌پردازند. کیفیت، روش تولید، آلیاژ، سایزبندی و استاندارد هر تولیدکننده میلگرد با تولیدکننده دیگر تفاوت دارد.

در این دانشنامه ما میلگرد میانه و میلگرد ابهر را با هم مقایسه کرده‌ایم، برای مطالعه بیشتر به ادامه متن مراجعه کنید.

بررسی دو کارخانه فولاد آذربایجان میانه و فولاد سیادن ابهر

در این بخش تاریخچۀ دو کارخانه نام‌برده را معرفی کرده‌ایم.

فولاد آذربایجان میانه:

کارخانه فولاد میانه در سال 1368 در شهرستان میانه واقع در آذربایجان‌شرقی تأسیس شد و در سال 1379 آغاز به تولید کرد. کارخانه میلگرد میانه زیرمجموعه هلدینگ ایمیدرو و شرکت ملی فولاد ایران است.

ظرفیت تولید سالانه این تولیدکننده به 550 هزار تن در سال می‌رسد. مجموعه فولاد آذربایجان در مساحتی به وسعت 48 هکتار تأسیس شده است؛ همچنین لازم به ذکر است این کارخانه در موقعیت جغرافیایی مناسبی برای صادر به کشور‌های همسایه قرار دارد.

فولاد آذربایجان میانه با هدف تولید انواع مقاطع فولادی احداث شد؛ اما امروزه بیشتر به عرضه و تولید میلگرد آجدار فولادی می‌پردازد.

فولاد سیادن ابهر:

فولاد سیادن ابهر در سال 1385 احداث شد و سرانجام در سال 1371 به بهره‌برداری رسید. این کارخانه در استان زنجان و شهر ابهر واقع شده است.

در طول سال‌های متمادی تلاش و تولید مقاطع فولادی، حجم تولید کارخانه ابهر به 288 هزار تن در سال می‌رسد. وسعت این کارخانه 24 هزار متر مربع است. بیشترین محصول تولیدی فولاد سیادن ابهر، تولید میلگرد فولادی است؛ اما در زمینه تولید شمش بیلت نیز فعالیت دارد.

هر دو کارخانه فولاد آذربایجان میانه و فولاد سیادن ابهر در شمال‌غرب کشور واقع شده‌اند و اصلی‌ترین محصول تولیدی آن‌ها میلگرد فولادی مناسب برای پروژه‌های عمرانی است.

کارخانه فولاد آذربایجان میانه چه میلگردی تولید می‌کند؟

همان طور که گفته شد کارخانه فولاد میانه در زمینه تولید میلگرد آجدار فعالیت دارد. بیشترین محصول تولیدی این کارخانه، میلگرد سایز بزرگ است و در تولید میلگرد سایز کوچک فعالیتی ندارد. در بازار آهن آلات نیز میلگرد میانه به میلگرد سایز بزرگ معروف است.

بیشترین سایزهای تولیدی میلگرد میانه انواع سایز 18، 20، 22، 25، 28 و 32 است که در استاندارد A3 به بازار آهن عرضه می‌شود.

میلگرد میانه براساس استاندارد ملی 3132 و توسط دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته تولید می‌شود. اگر می‌خواهید میلگرد میانه را از لحاظ وزن‌ و سایزبندی بررسی نمایید، جدول زیر را بررسی کنید.

وزن میلگرد میانه در گروه میلگردهای سنگین قرار می‌گیرد و وزن‌بندی این نوع میلگرد براساس جدول اشتال و وزن استاندارد تعیین شده است؛ همچنین نیاز است تا بدانید میلگرد میانه به روش ترمکس تولید می‌شود.

در جدول میلگرد میانه، وزن شاخه میلگرد 12 متری در مقابل سایز مربوطه نوشته شده است. وزن هر شاخه براساس کیلوگرم خرید و فروش می‌شود.

وزن میلگرد میانه

جدول وزن میلگرد میانه
جدول وزنی میلگرد آجدار فولاد اذربایجان میانه

میلگرد میانه از طریق بورس کالای ایران نیز به فروش می‌رسد برای اطلاعات بیشتر در مورد بورس کالای آهن آلات به دانشنامه قیمت آهن آلات در بورس کالا مراجعه نمایید.

کارخانه فولاد سیادن ابهر چه میلگردی تولید می‌کند؟

فولاد سیادن ابهر در مقایسه با فولاد آذربایجان لیست تولیدی کامل‌تری دارد و تنها میلگرد سایز بزرگ تولید نمی‌کند. انواع میلگرد ابهر در استاندارد A2 و A3 به تولید می‌رسد. بیشترین موجودی میلگرد ابهر سایز 8، 10 و 12 در استاندارد A2  و سایز 10، 12، 14، 16، 18، 20، 22، 25 و 28 استاندار A3 است.

سایزبندی انواع میلگرد ابهر نیز براساس استاندارد ملی 3132 تولید می‌شود. و جزو میلگردهای استاندارد است. در جدول زیر می‌توانید وزن میلگرد ابهر و سایز آن را بررسی کنید.

در این جدول وزن میلگرد براساس کیلوگرم به ازای هر شاخه 12 متری نوشته شده است. وزن هر سایز در ردیف مقابل آن قرار دارد.

وزن میلگرد ابهر

جدول وزن میلگرد ابهر
جدول وزنی میلگرد آجدار فولاد سیادن ابهر

اگر وزن میلگرد میانه و میلگرد ابهر را با جدول وزن استاندارد میلگرد مقایسه کنید شاهد تفاوت‌های جزئی خواهید بود که این اختلافات در بازه استاندارد است و جای نگرانی نیست. برای دسترسی به جدول وزن میلگرد استاندارد روی لینک کلیک کنید.

تفاوت میلگرد میانه و میلگرد ابهر

اگر جدول وزنی هر دو تولیدکننده را بررسی نمایید متوجه خواهید شد که وزن دو میلگرد میانه و میلگرد ابهر با هم تفاوت‌هایی دارند و میلگرد میانه نسبتاً سنگین‌تر است.

همچنین مهم است بدانید نام تجاری میلگرد میانه روی هر شاخه میلگرد نوشته می‌شود. علامت اختصاری حک شده میلگرد میانه دو f روبروی هم است؛ اما روی میلگرد سیادن ابهر هیچ نام تجاری حک نمی‌شود.

برای شناسایی میلگرد مد نظر و مطمئن شدن از کیفیت و مرغوبیت آن، چک کردن نام تجاری حک شده روی میلگرد بسیار کمک خواهد کرد. شناسایی شاخه میلگرد میانه توسط نام تجاری آن بسیار راحت است.

از طرفی آلیاژها و روش تولید کارخانجات با هم تفاوت دارد. شمش و مواد اولیه‌ای که در ساخت میلگرد استفاده می‌شود در استحکام آن تأثیرگذار است.

تصویر میلگرد میانه
علامت اختصاری میلگرد میانه روی هر شاخه حک شده است.

قیمت میلگرد میانه

فولاد آذربایجان میانه یک کارخانه دولتی بوده و در بورس کالا عرضه می‌شود؛ بنابراین قیمت میلگرد میانه براساس قیمت تعیین شده در بورس کالا مشخص می‌شود. برای بررسی قیمت میلگرد میانه می‌توانید به وب‌سایت عصرآهن مراجعه کنید.

قیمت میلگرد میانه، روزانه و به‌صورت لحظه‌ای در وب‌سایت عصرآهن به‌روزرسانی می‌شود برای کنترل روزانه قیمت‌ها می‌توانید به صفحه کارخانه میلگرد میانه مراجعه کنید؛ همچنین برای استعلام قیمت با شماره 0414180 تماس بگیرید.

کیفیت میلگرد میانه از نظر خریداران و مصرف‌کنندگان قابل قبول است؛ اما بهتر است قبل از خرید تست میلگرد این مقطع بررسی شود.

قیمت میلگرد ابهر

میلگرد سیادن ابهر نیز همانند میلگرد میانه روزانه تغییر می‌کند و قیمت روز آن توسط تولیدکننده ابلاغ می‌شود. برای دسترسی به قیمت میلگرد ابهر به صفحه مربوطه آن در وب‌‍سایت عصرآهن مراجعه کنید و نرخ سایزهای مختلف را بررسی نمایید. همکاران ما در بخش فروش راهنمای شما می‌باشند برای استعلام قیمت با ما در ارتباط باشید.

همچنین برای بررسی قیمت میلگرد 14 ابهر و قیمت میلگرد 20 ابهر که از جمله پرفروش‌ترین سایزهای این کارخانه می‌باشد، به روش گفته شده در بالا اقدام کنید.

اگر بخواهیم از بین دو میلگردی که در این متن با هم مقایسه کرده‌ایم یکی را انتخاب کنیم، از لحاظ کیفی نمی‌توان به تغییر چندان زیادی در دو مقطع اشاره کرد؛ ولی چون سایزبندی دو تولیدکننده متفاوت است، اگر به میلگرد سایز بزرگ نیاز باشد می‌توان از کارخانه فولاد میانه خرید انجام داد؛ ولی میلگرد ابهر هم سایز بزرگ و هم سایز کوچک میلگرد تولید و عرضه می‌کند.

بسته به نیاز پروژه یکی از انواع میگرد نام برده شده را می‌توانید خریداری کنید. در هنگام خرید، مسافت را نیز حتما باید در نظر گرفت. زیرا در برآورد هزینه نهایی تأثیر دارد.

درست است که هر دو کارخانه فولاد آذربایجان و فولاد سیادن ابهر در شمال‌غرب واقع شده‌اند؛ اما با توجه به نزدیکی کارخانه به محل پروژه می‌توان تصمیم گرفت و میلگرد مورد نظر را خریداری کرد.

هزینه ارسال با بیشتر شدن مسافت افزایش یافته و بر قیمت نهایی خرید، افزوده می‌شود؛ بنابراین موقعیت کارخانه نیز مهم است.

جمع بندی

در این دانشنامه سعی کردیم دو میلگرد میانه و میلگرد ابهر را بررسی کنیم. امیدواریم با مطالعه این متن اطلاعات کافی را به دست آورده و در هنگام خرید از آن استفاده کنید. برای انتخاب از بین این دو میلگرد، پارامترهای مختلفی را باید در نظر بگیرید.

برای بررسی قیمت، وزن، سایزبندی میلگرد میانه و میلگرد ابهر به صفحه هر محصول در وب‌سایت عصرآهن مراجعه کنید. برای بررسی قیمت آرماتور و خرید هر کدام از مقاطع فولادی از طریق شماره 0414180 با کارشناسان فروش مجموعه در تماس باشید.

۹۹۸۹۹
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱