گواهینامه فنی میلگرد چیست؟ | آشنایی با سرتیفیکیت میلگرد تولیدکنندگان

گواهینامه فنی میلگرد چیست؟ | آشنایی با سرتیفیکیت میلگرد تولیدکنندگان

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۴۰۲
تاریخ به‌روزرسانی: ۱۱ تیر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 4 دقیقه

بهتر است در همین ابتدای مقاله یک واقعیت را بگوییم: گواهینامه‌ها مدرکی برای تعیین و تأیید هر محصول، خدمات یا فرایندی هستند. به‌عنوان مثال داشتن گواهینامه رانندگی، نشان‌دهندۀ این است که شما رانندگی بلد هستید و تمامی کلاس‌های مربوط به رانندگی را گذرانده‌اید.

برای تأیید کیفیت و ویژگی‌های فنی میلگرد نیز به گواهینامه نیاز داریم. گواهینامه فنی میلگرد به شما کمک می‌کند تا از صلاحیت میلگرد خریداری شده اطمینان حاصل کنید.

در این مقاله با گواهینامه مشخصات فنی میلگرد آشنا خواهیم شد. پس برویم سراغ اصل مطلب.

گواهینامه فنی میلگرد چیست؟

گواهینامه فنی میلگرد مدرکی است که نشانگر کیفیت و مشخصات میلگرد است. به گواهی فنی میلگرد، سرتیفیکیت میلگرد نیز گفته می‌شود. 

تولیدکنندگان میلگرد در کشور موظف هستند همراه با محصولات خود گواهینامۀ کیفیت محصول را هم به مشتری ارائه دهند. در این گواهی مشخصات مکانیکی میلگرد، ترکیب شیمیایی و درصد خلوص آن‌ها نوشته شده است. برگۀ مشخصات میلگرد در انتخاب مقطع فولادی، کمک زیادی به مصرف‌کننده و خریدار می‌کند.

اطلاعاتی که در سرتیفیکیت میلگرد نوشته شده است تضمینی برای کیفیت و اصالت میلگرد است. لازم است بدانید که این گواهی در هر کارخانه متفاوت است؛ اما ماهیت آن یکسان است.

چرا گواهینامه فنی میلگرد اهمیت دارد؟

کیفیت میلگرد و فولادی که از آن تهیه شده است در ساخت ساختمان‌های مقاوم تأثیرگذار است. با داشتن این گواهینامه می‌توان اطلاعاتی درخصوص کیفیت و ویژگی‌های ساختاری میلگرد کسب کرد. بعد از آن به‌راحتی می‌توان در انتخاب میلگرد تصمیم گرفت؛ همچنین نمونه گواهی فنی میلگرد کارخانجات فولاد ایران را در ادامه قرار داده‌ایم.

کیفیت میلگرد تولید شده روی قیمت میلگرد تأثیر دارد. برای اینکه مطمئن شوید میلگرد خریداری شده مورد تأیید است از تولیدکننده، این برگه را درخواست کنید.

هر تولیدکننده‌ای که طبق استانداردهای ملی و بین‌المللی مقاطع فولادی خود را بسازد، گواهی فنی میلگرد را نیز در هنگام خرید به مشتری ارسال می‌کند.

در گواهینامه فنی میلگرد چه مشخصاتی نوشته شده؟

در این قسمت می‌خواهیم مشخصاتی را که در گواهینامه کیفیت و اصالت میلگرد نوشته می‌شود را بررسی کنیم. اطلاعات نوشته شده در گواهی به چهار بخش زیر تقسیم می‌شود:

مشخصات محموله

در قسمت مشخصات محموله اطلاعاتی مثل شماره حواله، تاریخ صدور، شماره تریلر، تعداد بندیل میلگرد، وزن و مقصد نوشته می‌شود. در واقع در این بخش اطلاعاتی کلی دربارۀ بار ارسالی نوشته می‌شود.

مشخصات مقطع

در این بخش نام محصول، استانداردی که میلگرد براساس آن تولید شده و گرید میلگرد نوشته می‌شود.

مشخصات شیمیایی و ساختاری

مشخصات بسته، آنالیز شیمیایی مثل درصد منگنز، فسفر، کربن و استاندارد میلگرد در این بخش نوشته می‌شوند. 

مشخصات فنی و مکانیکی میلگرد

ازدیاد طول، استحکام کششی، تنش تسلیم، خمش سرد، درجه زاویه خمش، وزن استاندارد و سایز میلگرد در این قسمت نوشته می‌شود.

سرتیفیکیت میلگرد توسط بخش صنعتی و فنی کارخانه صادر می‌شود و نشان‌دهندۀ این است که محصولات میلگرد تولید شده توسط یک شرکت با استانداردها و مشخصات فنی موردنظر مشتریان تطابق دارند. این گواهینامه به عنوان تضمین کیفیت و اعتبار برای خریداران و مصرف‌کنندگان میلگرد است. 

با در دست داشتن گواهینامه فنی میلگرد، شرکت‌های تولیدکننده قادر خواهند بود به خریداران خود نشان دهند که محصولات آن‌ها با استانداردهای لازم سازگار هستند و به طور مناسب تست و اعتبارسنجی شده‌اند.

بخوانید: مشخصات فنی میلگرد | مشخصات میلگرد بر اساس استاندارد ملی ایران 3132

نمونه گواهینامه فنی میلگرد

‌در این قسمت نمونه گواهینامه تأیید کیفیت و صلاحیت میلگرد کارخانجات فولاد ایران را قرار داده‌ایم. می‌توانید با استفاده از این برگه‌، تفاوت در محصولات شرکت‌های مختلف را ببینید و آن‌ها را با هم مقایسه کنید. در زیر نمونه‌ای از گواهینامه فنی میلگرد شرکت فولاد کیان کاشان را می‌بینید:

گواهینامه فنی میلگرد (میلگرد کیان کاشان)

گواهینامه فنی میلگرد فولاد شاهین بناب را در زیر ببینید:

سرتیفیکیت میلگرد شاهین بناب

گواهی نامه میلگرد شاهین بناب

گواهی نامه میلگرد فولاد صنعت بناب

سخن آخر

در صورت خرید میلگرد از عصرآهن می‌توانید گواهینامه فنی میلگردِ کارخانه مربوطه را هم دریافت کنید. برای خرید و استعلام قیمت میلگرد به وب‌سایت عصرآهن مراجعه کنید یا با شماره 0414180 تماس بگیرید.

۱۵۵۶
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱