بندیل میلگرد | تعداد میلگرد در هر بندیل چقدر است؟

بندیل میلگرد | تعداد میلگرد در هر بندیل چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
تاریخ به‌روزرسانی: ۷ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 7 دقیقه

یکی از بیشترین سوالاتی که از ما پرسیده می‌شود این است که وزن هر بندیل میلگرد چند تن است؟ هر بندیل میلگرد 18 چند شاخه است؟ بندیل میلگرد 10 چند شاخه دارد؟

برای پاسخ به این سؤالات و ارائه مطالب تکمیلی راجع‌به بندیل میلگرد در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

بندیل چیست؟

به بسته‌بندی مقاطع فولادی بندیل گفته می‌شود. انواع مقاطع آهنی به‌ویژه مقاطع طویل نظیر میلگرد، تیرآهن و نبشی در هنگام ارسال بسته‌بندی می‌شوند. این بسته‌بندی برای جداکردن سایزهای مختلف انجام می‌شود.

میلگرد، تیرآهن و سایر مقاطع فولادی بعد از تولید در کارخانه، بسته‌بندی شده و به محل تخلیه ارسال می‌شوند.

روی هر بندیل، پلاکی نصب می‌گردد که مشخصات موردنیاز روی آن نوشته می‌شود. روی پلاک الصاقی هر بندیل اطلاعاتی مانند وزن مقطع، وزن کل بندیل، تاریخ تولید، علامت استاندارد، نام تولیدکننده و سایز مقطع فولادی نوشته می‌شود. با استفاده از پلاک، مشخصات موردنیاز را می‌توان به دست آورد.

لازم به ذکر است تمام شاخه‌های موجود در هر بندیل از یک سایز است و با توجه به وزن هر سایز تعداد شاخه‌های موجود در بندیل مشخص می‌شود. یعنی هر بندیل در برگیرنده میلگرد با سایز و طول یکسان است.

پلاک بندیل میلگرد

همان طور که گفته شد روی هر بندیل، پلاکی حاوی مشخصات تکمیلی نصب می‌گردد. این پلاک ممکن است فلزی، پلاستیکی یا مقوایی باشد.

هر بندیل باید شامل پلاک باشد در غیر این صورت میلگرد یا مقطع فولادی خریداری شده از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست. روی هر پلاک اطلاعات زیر نوشته می‌شوند:

  • نوع محصول
  • وزن کل بندیل
  • نام کارخانه تولیدکننده میلگرد
  • سایز میلگرد
  • طول میلگرد
  • شماره ذوب
  • شماره بسته
  • ساخت ایران
  • آرم استاندارد ایران
  • گرید فولاد
  • تاریخ تولید

وزن هر بندیل میلگرد چقدر است؟

وزن هر بندیل میلگرد 2000 الی 2500 کیلوگرم و وزن بندیل میلگرد ذوبی 4500 الی 5000 کیلوگرم است. این استاندارد در تمام کارخانه‌های فولاد ایران یکسان است. وزن هر بندیل به تعداد شاخه، سایز و قطر میلگرد بستگی دارد.

هر بندیل میلگرد چند تن است؟

وزن بندیل میلگرد بیشتر کارخانجات حدود 2 الی 2/5 تن و وزن بندیل میلگرد ذوب آهن اصفهان 4/5 الی 5 تن است. در هر بندیل 2 تن یا 2000 کیلوگرمی با توجه به سایز میلگرد تعداد شاخه‌ها متغیر است.

با تغییر سایز میلگرد وزن کل بندیل تغییر نخواهد کرد. میلگرد در انواع سایزهای مختلف تولید می‌شود. مقطع با قطر کمتر از سایز 8 به صورت کلاف رول شده و میلگرد با قطر بیشتر از 8 به صورت بندیل و شاخه‌ای بسته‌بندی می‌شود.

تعداد شاخه در هر بندیل چقدر است؟

با در دست داشتن وزن و سایز میلگرد می‌توان تعداد شاخه‌های موجود در هر بندیل را به دست آورد. برای محاسبه تعداد شاخه‌های موجود در هر بسته، وزن کل بندیل را بر وزن هر شاخه میلگرد تقسیم می‌کنیم. البته در نظر داشته باشید وزن شاخه و وزن بندیل هر تولیدکننده با تولیدکنندگان دیگر متفاوت است.

برای مثال وزن سایز میلگرد 14 کارخانه ذوب آهن با میلگرد 14 کارخانه آریان فولاد متفاوت است. بنابراین بهتر است وزن دقیق میلگرد را بدانیم. برای به دست آورد وزن هر سایز میلگرد به جدول وزن میلگرد کارخانجات مراجعه کنید.

در زیر تعداد شاخه‌های موجود در هر بندیل برای هشت تولیدکننده معتبر را تهیه کرده‌ایم. میلگرد این کارخانجات فروش بیشتری داشته و در بازار جزو مقاطع پرفروش هستند. اگر تولیدکننده مورد نظر شما در لیست زیر نیست از قسمت دیدگاه‌ به اطلاع ما برسانید تا در اسرع وقت در اختیارتان قرار دهیم.

جدول‌های زیر مربوط به میلگرد A3 در تمامی سایزهای تولیدی کارخانه مورد نظر است. سایز و وزن هر شاخه و تعداد شاخه‌های موجود در هر بندیل نوشته شده است. (وزن بندیل تمام کارخانجات 2 تن یا 2000 کیلوگرم و وزن بندیل ذوب آهن اصفهان 2700 کیلوگرم در نظر گرفته شده است.)

تعداد شاخه در هر بندیل میلگرد امیرکبیر خزر:

تعداد شاخه در بندیل میلگرد امیرکبیر خزر
جدول وزن بندیل میلگرد امیرکبیر خزر

تعداد شاخه در هر بندیل میلگرد فولاد کاوه تیکمه داش:

تعداد شاخه در بندیل میلگرد فولاد کاوه تیکمه داش
جدول وزن بندیل میلگرد کاوه تیکمه داش

تعداد شاخه میلگرد در هر بندیل آذر فولاد امین:

تعداد شاخه در بندیل میلگرد آذر فولاد امین
جدول وزن بندیل میلگرد آذر فولاد امین

تعداد شاخه میلگرد در هر بندیل فولاد راد همدان:

تعداد شاخه در بندیل میلگرد فولاد راد همدان
جدول وزن بندیل میلگرد راد همدان

تعداد شاخه میلگرد در هر بندیل فولاد صنعت بناب:

تعداد شاخه در بندیل میلگرد فولاد صنعت بناب

تعداد شاخه میلگرد در هر بندیل ذوب آهن اصفهان:

تعداد شاخه در بندیل میلگرد ذوب آهن اصفهان

تعداد شاخه میلگرد در هر بندیل فولاد آذربایجان:

تعداد شاخه در بندیل میلگرد فولاد میانه

تعداد شاخه میلگرد در هر بندیل میلگرد نیشابور:

تعداد شاخه در بندیل میلگرد فولاد نیشابور

یک ظرفیت میلگرد چند تن است؟

از جمله اصطلاحات اندازه‌گیری برای تناژ مقاطع فولادی، ظرفیت است. منظور از هر ظرفیت 22 تن یا 22000 کیلوگرم است. بنابراین هر ظرفیت میلگرد شامل 22 تن میلگرد خواهد بود.

رعایت نکات مهم در تحویل بندیل میلگرد

بندیل‌بندی مقاطع فولادی توسط کارخانه تولیدکننده انجام می‌شود و میلگرد خریداری شده از انبار با بندیل و پلاک ارسال نمی‌شود. بنابراین تنها در هنگام خرید مستقیم از کارخانه باید بندیل و پلاک را کنترل کنید.

  • بعد از تحویل گرفتن بندیل، اطلاعات درج شده روی پلاک را با اطلاعات فاکتور کنترل کنید؛
  • حتما نام تولیدکننده، سایز و وزن کنترل شود؛
  • مقاطع باید سالم بوده و هیچ‌گونه زنگ‌خوردگی روی آن مشاهده نشود. همچنین تمامی میلگردها باید سالم و تمیز باشند؛
  • بعد از تحویل، میلگردها باید در محل مناسب دپو گردد؛
  • باسکول در مبدأ و مقصد بر عهده راننده است. برای کنترل وزن بار خریداری شده بهتر است در هنگام تحویل، مقاطع را باسکول کنید؛
  • هنگام تخلیه بار از ماشین مواظب باشید تا مقاطع آسیب نبینند؛ همچنین موارد ایمنی را رعایت کنید؛
  • بهتر است بندیل‌ها براساس سایز و استاندارد دپو شوند؛
  • میلگردها نباید در محیط مرطوب انبار شوند؛
  • با استفاده از یک پوشش مناسب؛ روی میلگردها پوشانده شود؛
  • برای بارهای بیش از 25 تن، گواهینامه فنی محصول نیز به همراه بار ارسال می‌شود. در گواهینامه اطلاعاتی نظیر نام و نشانی کارخانه سازنده، تاریخ صدور گواهینامه، علامت مشخصه و شماره گواهینامه درج می‌شود. کنترل این مورد نیز مهم است.

بخوانید: همه چیز درباره بندیل تیرآهن


دو نکته مهمی که بعد از مطالعه این دانشنامه باید در نظر داشته باشید:

  1. ظرفیت بندیل با توجه به وزن و سایز میلگرد تولیدکننده متفاوت است. با بیشتر شدن سایز میلگرد تعداد شاخه‌های هر بندیل کمتر خواهد شد.
  2. وزن بندیل اکثر تولیدکنندگان میلگرد حدودا 2 تن و وزن بندیل ذوب آهن اصفهان حدود 4/5 تن است. به دلیل متغیربودن وزن بندیل‌ها به طور دقیق نمی‌توان تعداد شاخه‌های هر بندیل را معین کرد. هدف اطلاع از وزن و تعداد حدودی میلگرد هر تولیدکننده است.

سخن آخر

بندیل میلگرد ممکن است در برخورد اول موضوع ساده‌ای به نظر برسد؛ ولی همین بندیل‌بندی از بروز خیلی مشکلات مانند حمل‌ونقل یا شرایطی که ممکن است در خرید به وجود آید، جلوگیری می‌کند. در این دانشنامه سعی کردیم تمام موارد مربوط به بندیل مقطع میلگرد را توضیح دهیم.

برای اطلاع از قیمت میلگرد و خرید میلگرد از کارخانجات مختلف به وب‌سایت عصرآهن مراجعه کنید یا با کارشناسان بخش فروش از طریق شماره 04133250280 در تماس باشید.

سؤالات متداول

هر بندیل میلگرد 20 چند شاخه است؟

تعداد شاخه در هر بندیل میلگرد بسته به تولیدکننده، وزن بندیل و وزن هر شاخه متفاوت است. به طور متوسط در هر بندیل میلگرد 20 حدود 60 الی 70 شاخه میلگرد وجود خواهد داشت.

۶۱۲۷۰۲
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱