انبارکردن میلگرد به شیوه صحیح چگونه است؟

انبارکردن میلگرد به شیوه صحیح چگونه است؟

تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
تاریخ به‌روزرسانی: ۶ مرداد ۱۴۰۱
زمان مطالعه: 5 دقیقه

در کارگاه‌های ساختمانی انواع میلگرد در سایز و ابعاد گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی ممکن است میلگرد از آلیاژهای متفاوت در یک سازه به کار رود. به عنوان مثال میلگرد ضد زنگ، میلگرد گالوانیزه و... در یک ساختمان مصرف می‌شوند. در ادامه می‌خواهیم اصول و ظوابط مربوط به انبار کردن میلگرد را بررسی کنیم.

انواع مختلف آرماتور فولادی مورد استفاده در ساخت و ساز عبارتند از میلگردهای ضدزنگ، میلگرد فولادی کربنی، میلگرد فولادی گالوانیزه و میلگرد با پوشش اپوکسی؛ هر نوع از این میلگردها نیاز به نگهداری و مراقبت ویژه‌ای دارند.

از طرفی نگهداری و انبار کردن میلگرد نیازمند حفاظت‌هایی است که با نظارت کامل باید کنترل شود. برای جلوگیری از خوردگی میلگرد، تغییر شکل و پایین آمدن کیفیت آن باید میلگردها دسته بندی شده و تحت شرایطی نگهداری شوند.

در این دانشنامه نکات ضروری در هنگام نگهداری و انبار کردن میلگرد در پروژه‌ها و کارگاه‌های ساختمانی توضیح داده شده است  در ادامه مطلب بررسی کنید.

اهمیت انبارکردن میلگرد

حفاظت از میلگرد امری مهم و ضروری است چرا که اگر تحت حفاظت‌های لازم نگهداری نشود آسیب دیده و ممکن است هم خود محصول خراب شود و هم در سازه خرابی‌های جدی به بار آورد. بنابراین انبار کردن میلگرد بایستی با رعایت اصولی انجام شود.

در حفظ و نگهداری اصولی آهن آلات و انبار کردن میلگرد نکاتی وجود دارد که حتما باید رعایت گردد. نکاتی مربوط به شیوه انبار کردن، جداسازی انواع میلگرد و نحوه اجرای پوشش حفاظتی که هر کدام با توجه به نوع میلگرد و شرایط آب و هوایی متفاوت است.

خیلی مهم است میلگردی که در آرماتوربندی استفاده می‌شود بدون خمیدگی، خراش و هرگونه آسیب باشد. پس باید میلگرد را از هر تغییر شکل به دور نگه داشت، از انواع آلودگی‌ها در امان باشد و در کل میلگرد باید محافظت شود تا رنگ و کیفیتش تغییر نکند.

باد، باران، برف و رطوبت از جمله عواملی هستند که تاثیر منفی بر روی میلگرد می‌گذارند. اگر حفاظت میلگرد برای مهندسین و کارفرما مهم باشد حتما در کارگاه ساختمانی مکانی برای انبار کردن میلگرد و دیگر آهن آلات در نظر می‌گیرند و شرایط حفاظت را فراهم می‌کنند.

مزایا انبارکردن میلگرد

  • انواع میلگرد دسته بندی شده و دسترسی به آنها آسان می‌شود.
  • در برابر رطوبت محافظت می‌شود.
  • تغییرشکل و خمیدگی در سطح میلگرد به حداقل می‌رسد.
  • بندیل میلگردها در کارگاه ساختمانی دست و پاگیر نیست و در اجرا تخلخل ایجاد نمی‌کند.

بخوانید: همه چیز درباره میلگرد

چه مواردی برای میلگرد خطرناک است؟

عوامل طبیعی مثل باد، باران و هرچیزی که موجب رطوبت می‌شود برای میلگرد و هر سطح فولادی مضر است چراکه موجب خوردگی، زنگ زدگی و پوسیده شدن مقطع می‌شود. از دیگر موارد خطرناک برای میلگرد، محیط‌های اسیدی و سولفاتی می‌باشد. همچنین حرارت و دما زیاد تخریب کننده مقاطع فولادی است.

تصویر انبار کردن میلگرد

نکات مربوط به محافظت و انبارکردن میلگرد

  • باید میلگردها را روی سکوی غیر فلزی قرار داد. از آنجایی که زمین و یا سطح بتنی دارای رطوبت هستند می‌توانند موجب زنگ زدگی در مقاطع آهنی شوند. سکوهای چوبی بهترین انتخاب برای گذاشتن میلگرد و ایجاد فاصله بین زمین و فولاد است.
  • میلگردها را باید توسط روکش برزنتی محافظت کرد. پوشش‌های مناسب، میلگرد را از قرار گرفتن در معرض عناصر و آسیب دیدن آنها جلوگیری می‌کند.
  • هنگام استفاده از میلگرد گالوانیزه هرگز این نوع میلگرد با میلگردهای کربنی در تماس نباشد و بدون پوشش انبار نشود. تماس طولانی مدت میلگرد گالوانیزه با چوب می‌تواند سطح آن را لکه دار کند. بنابراین در انبار کردن میلگرد گالوانیزه الزامات لازم بایستی رعایت گردد.
  • همان طور که گفته شد میلگرد فولادی کربن‌دار باید جدا از میلگرد فولادی ضدزنگ نگهداری شود. اگر مشکل فضا وجود داشته باشد میلگرد فولادی ضد زنگ باید بالاتر از دیگر میلگردها قرار گیرد.
  • با نگهداری میلگردها در سوله یا فضای بسته می‌توان از خوردگی در میلگردها جلوگیری کرد. البته در این شرایط مهم است که منطقه نگهداری مستعد رطوبت، برف و یا باران نباشد.
  • انتهای میلگردهای مختلف باید با رنگ‌های متفاوت از هم جدا شوند تا شناسایی و دسته بندی آنها آسان‌تر شود.
  • اگر میلگرد قرار است برای مدت طولانی انبار شود بهتر است در ارتفاع 150 میلی‌متری از زمین نگهداری شود. البته این کار باید با تکیه‌گاه کافی انجام شود تا دچار کمانش، افتادگی یا خمشدگی نشود. برای نگهداری میلگرد می‌توان از قفسه‌های مخصوص استفاده کرد.

با رعایت اصول و ضوابطی که گفته شد می‌توان میزان خسارات را به حداقل رساند و از آسیب دیدن میلگرد در انبارکردن طولانی مدت جلوگیری کرد. باید خاطر نشان کرد رعایت این موارد بسیار مهم و ضروری است.

بخوانید: خوردگی میلگرد | تأثیر خوردگی بر قدرت پیوند میلگرد در سازه‌های بتن آرمه

ممکن است با دقت در کارگاه‌های ساختمانی به شیوه نادرست انبار کردن میلگرد و رعایت نکردن اصول آن پی ببریم. نکات و ضوابط مربوط به انبار کردن میلگرد گاها توسط مهندسین سازه رعایت نمی‌شود و موجب ایجاد خسارت‌هایی در میلگرد می‌گردد؛ البته این خسارات وارده ممکن است سطحی و یا عمقی باشد که خسارت عمقی قطعا برای سازه خطرناک بوده و مقاومت سازه را تضعیف می‌کند.

از دیگر نکات مربوط به نگهداری میلگرد، حفظ دمای میلگرد است. میلگرد فولادی و در کل مقاطع ساخته شده از آهن و فولاد نباید در معرض نور خورشید و حرارت قرار گیرند. با افزایش دمای مقطع، میلگرد تغییر شکل یافته و موجب مشکلاتی می‌شود.

به عنوان مثال اگر از میلگرد با دمای زیاد در بتن ریزی استفاده می‌شود. بعد از کاهش درجه حرارت میلگرد، سایز آن کم شده و فضای خالی در المان بتنی ایجاد می‌شود. وجود فضای خالی یکی از دلایل ایجاد ترک و آسیب رسیدن به سازه است. بنابراین میلگرد نباید در برابر عواملی که ممکن است حرارت آن را افزایش دهد قرار گیرد.

در صورت افزایش دمای میلگرد، پاشیدن آب سرد دمای آن را کاهش می‌دهند و سپس در بتن‌ریزی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جمع بندی

ما در این دانشنامه سعی کردیم تمام نکات مهم و کاربردی در انبار کردن میلگرد را معرفی کنیم. با رعایت این اصول و قواعد میزان آسیب دیدگی میلگرد کاهش می‌یابد. در جمع بندی هر آنچه که گفته شد می‌توان اینگونه بیان کرد که برای حفاظت میلگرد باید آن را از آلودگی، رطوبت و حرارت به دور نگه داشت و در مقابل هر آنچه که موجب خراش یا تغییرشکل آن می‌شود، مراقبت کرد.

برای بررسی قیمت میلگرد و خرید انواع مقاطع آهنی به وبسایت عصرآهن مراجعه کنید و یا با شماره 04133250280 با در تماس باشید. مشاوران و کارشناسان مجموعه عصرآهن در تلاش هستند تا شما خریدی مناسب و مقرون به صرفه داشته باشید.

۴۷۱۷۸
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱