بهترین تیرآهن در بازار آهن ایران کدام است؟

بهترین تیرآهن در بازار آهن ایران کدام است؟

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۴۰۲
تاریخ به‌روزرسانی: ۲۷ تیر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 4 دقیقه

تیرآهن یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین مقاطع فولادی است که در صنعت ساخت‌وساز به‌طور گسترده استفاده می‌شود. با توجه به نقش آن در ساختمان‌سازی، انتخاب بهترین تیرآهن برای هر پروژه بسیار اهمیت دارد. در این مقاله، به بررسی و مقایسۀ تیرآهن‌های مختلف در بازار آهن ایران می‌پردازیم تا اطلاعات کاملی به دست آورید.

معیارهای انتخاب بهترین تیرآهن در بازار آهن ایران

برای انتخاب بهترین تیرآهن در بازار باید معیارهایی را در نظر داشته باشید. ما در این قسمت مهم‌ترین موارد را خواهیم گفت و در ادامۀ مقاله بیشتر راجع‌به آن صحبت خواهیم کرد:

  • مقاوم، انعطاف‌پذیر و بادوام باشد. برای اطمینان از کیفیت تیرآهن، می‌توانید به استانداردها و گواهینامه‌های مربوط به آن توجه کنید. تیرآهن باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد تا در سازه، ایستایی خوبی داشته باشد
  • تیرآهن باید دارای ساختار داخلی یکنواخت و بدون خلل باشد. سطح صاف و بدون زنگ‌زدگی تیرآهن نشانگر کیفیت آن است
  • تیرآهن باید دقیقاً در ابعاد استاندارد ساخته شده باشد؛ از طرفی حجم و وزن تیرآهن نقش مهمی در هزینه حمل و نقل آن دارد
  • در صورت نیاز به جوشکاری، تیرآهن باید قابلیت جوشکاری بالا و عدم تغییر خواص مکانیکی پس از جوشکاری را داشته باشد
  • قیمت تیرآهن نقش مهمی در انتخاب آن ایفا می‌کند. برای اطمینان از بهترین قیمت و مقایسه قیمت‌ انواع تیرآهن در بازار، استفاده از منابع معتبر را پیشنهاد می‌کنیم. برای این کار می‌توانید به وب‌سایت عصرآهن مراجعه کنید
  • تأمین و تحویل به موقع تیرآهن نقش مهمی در پروژه‌های ساختمانی دارد. بررسی قابلیت تأمین و تحویل منظم و به‌موقع، معیاری مناسب برای انتخاب مقاطع فولادی خواهد بود
  • نظرات و تجربیات خریداران و مصرف‌کنندگان دیگر درباره برندهای مختلف تیرآهن، معایب و مزایای هر کدام را برجسته خواهد کرد.                

بررسی و مقایسه ویژگی‌های فنی تیرآهن‌های موجود در بازار

برای بررسی و مقایسه ویژگی‌های فنی تیرآهن‌های موجود در بازار، می‌توان به جنس تیرآهن، استحکام، وزن، قابلیت اجرا و میزان مقاومت آن توجه کرد.

جنس تیرآهن

تیرآهن‌ها از جنس فولاد ساخته می‌شوند؛ اما فولاد ممکن است شامل آهن، کربن بیشتر، منگنز و عناصر دیگر باشد. برخی از تیرآهن‌ها دارای ترکیبات ویژه‌ای هستند که موجب می‌شود مقطع ضد زنگ و ضد خوردگی شود.

استحکام

استحکام تیرآهن نشان‌دهندۀ قابلیت تحمل فشار و نیرو است. استحکام برحسب (MPa) یا پاسخ به کشش بیان می‌شود. تیرآهن با استحکام بالاتر معمولاً قوی‌تر و مقاوم‌تر است. برای اطلاع از مقاومت آن آزمایش خمش و کشش مقطع موردنظر را از تولیدکننده دریافت کنید.

وزن

وزن تیرآهن نیز برای بسیاری از کاربردها مهم است. تیرآهن با وزن سبک‌تر معمولاً راحت‌تر در حمل و نقل و نصب است؛ اما سبک بودن آن نباید در حدی باشد که وظیفۀ اصلی آن یعنی ایجاد مقاومت در سازه را کاهش دهد.

روش تولید

روش‌های مختلف تولید، نظیر فرآیند ذوب، ریخته‌گری و شکل‌دادن، نقش مؤثری در کیفیت نهایی مقطع دارند. استفاده از فناوری‌های پيشرفتۀ صنعتی و رعايت استانداردهای جديد در فرآيندهای توليد باعث بهبود کيفيت و كاهش خطاها می‌شود. علامت اختصاری حک شده روی تیرآهن نیز نشان‌دهندۀ کیفیت و مرغوب‌بودن آن است.

بخوانید: بهترین راهکارها برای تشخیص تیرآهن تقلبی از اصل

پیشنهاد بهترین برند تیرآهن براساس نظر کارشناسان و تجربه مصرف‌کنندگان

برند‌های مختلفی از تیرآهن در بازار وجود دارد؛ انتخاب بهترین برند وابسته به نیازها و پروژه‌های مختلف است. در زیر برخی از برندهای معروف و با کیفیت تیرآهن در بازار آهن ایران را معرفی کرده‌ایم:

  • تیرآهن ذوب آهن اصفهان که در بازار به تیرآهن ذوبی معروف است. این تیرآهن در سایزهای 14 تا 30 تولید می‌شود. تیرآهن ذوبی نسبت به دیگر تیرآهن‌های موجود در بازار سنگین‌تر است
  • تیرآهن فولاد البرز ایرانیان که در بازار تیرآهن فایکو نامیده می‌شود. این تیرآهن در سایز 14، 16 و 20 تولید می‌شود. طول هر شاخه 12 متر است
  • تیرآهن فولاد ظفر بناب در شمال غرب کشور به‌دلیل نزدیکی به محل پروژه، طرفدار زیادی دارد. این تیرآهن در سایز 14 و 16 تولید می‌شود
  • تیرآهن فولاد ناب تبریز یکی دیگر تیرآهن‌ها تولیدشده در شمال غرب کشور است و در سایز 14، 16 و 18 تولید می‌شود
  • تیرآهن نورد کوثر اهواز در سایز 14 و 16 و با طول شاخه‌ای 12 متر تولید به بازار عرضه می‌شود. خرید از این کارخانه برای خریداران جنوب کشور هزینه حمل‌ونقل مناسبی خواهد داشت

ما چند مورد از بهترین تیرآهن موجود در بازار را به شما معرفی کردیم؛ با این حال قبل از خرید تیرآهن، بهتر است با کارشناسان عصرآهن صحبت کرده و نظرات کاربران را مطالعه کنید تا بتوانید براساس نیاز خود بهترین برند را انتخاب کنید.

بهترین تیرآهن برای ستون کدام است؟

بهترین تیرآهن برای ستون وابسته به نیازها و شرایط مختلف می‌تواند متفاوت باشد؛ اما در کل، تیرآهن‌های ساخته شده از فولاد کربنی (Carbon Steel) یا فولاد ضد زنگ (Stainless Steel) برای ستون‌ها استفاده می‌شوند. 

بیشترین سایز مورد استفاده در ساخت ستون، تیرآهن با سایز 18، 20، 22 و 24 است که در اجرای سازه فولادی استفاده می‌شود. طراح سازه براساس نیروهای وارده و دیگر شرایط ساختمان، سایز مناسب را انتخاب می‌کند.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم با استفاده از تجربۀ سی ساله‌ای که در بازار آهن داریم و تجربۀ مصرف‌کنندگان قبلی، بهترین تیرآهن در بازار ایران را معرفی کنیم. برای خرید هر کدام از این مقاطع می‌توانید با بخش فروش عصرآهن در تماس باشید.

۲۴۴۰
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱