آشنایی با انواع محصولات مفتولی که در ایران تولید می‌شوند

آشنایی با انواع محصولات مفتولی که در ایران تولید می‌شوند

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
تاریخ به‌روزرسانی: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
زمان مطالعه: 6 دقیقه

مفتول یکی از مقاطع فولادی است که به صورت کلاف و یا بریده شده تولید و عرضه می‌شود. مفتول از میلگرد کم ضخامت‌تر بوده و قابلیت انعطاف‌پذیری بهتری دارد. با استفاده از این مقطع انواع محصولات مفتولی ساخته می‌شود که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

مطمعنا به غیر از کاربرد سیم مفتول در آرماتوربندی و بستن خاموت و میلگرد به یکدیگر، استفاده از آن در جاهای دیگری هم به چشمتان خورده است.

کاربرد انواع محصولات فولادی در مصارف گوناگون زیاد است. به همین دلیل تولید و عرضه این مقطع فولادی در کشور رونق خوبی دارد و حدود ۱۰ کارخانه معتبر مشغول به ساخت سیم مفتول در ضخامت و سایزهای گوناگون هستند.

با استفاده از سایزهای مختلف مفتول، انواع محصولات مفتولی ساخته می‌شود که جلوتر به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

این دانشنامه جهت آشنایی بیشتر با محصولاتی که با استفاده از سیم مفتول تولید می‌شوند، آماده شده است. لطفا مطالعه کنید و نظرات و سوالات خود را از بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

آشنایی با سیم مفتول

به ندرت امکان دارد که مفتول با میلگرد اشتباه گرفته شود زیرا مفتول با میلگرد تفاوت‌های واضحی دارد. در این بخش قصد داریم این دو محصول را با هم مقایسه کنیم و به معرفی ویژگی‌های مفتول بپردازیم.

در بررسی تفاوت‌های بین مفتول و میلگرد به چند مورد می‌توان اشاره کرد. این دو مقطع فلزی یعنی مفتول و میلگرد، هر دو ساخته شده از فرآورده‌های فولادی می‌باشند. ضخامت مفتول خیلی کمتر از میلگرد فولادی بوده و از این جهت انعطاف‌پذیری و قابلیت شکل‌گیری بهتری دارد.

وزن، قطر و سایز کم مفتول در مقایسه با میلگرد باعث شده تا از این محصول در ساخت و اجرا بسیار به کار برده شود. البته نه به این معنا که مفتول می‌تواند جایگزین میلگرد ساختمانی شود. از مفتول برای بستن آرماتوربندی و کارهای اجرایی دیگر استفاده می‌شود.

بنابراین مفتول و میلگرد در ضخامت، سایزبندی، طول، میزان انعطاف‌پذیری و خم شدن با هم تفاوت دارند. از این رو کاربرد متفاوتی هم خواهند داشت.

البته انواع محصولات مفتولی ساخته و تولید می‌شوند که هر کدام کارایی و مصرف منحصر به خود را دارند. در ادامه با محصولات مفتولی آشنا خواهیم شد.

تصویر سیم مفتول

کاربرد مفتول

قبل از پرداختن به معرفی انواع محصولات مفتولی بهتر است با کاربرد کلی مفتول آشنا شویم. بیشتر کاربرد مفتول طولی در آرماتوربندی سازه بتن آرمه می‌باشد.

این نوع مفتول به صورت کلاف خریداری شده و در هنگام مصرف در اندازه مناسب بریده شده و برای بستن آرماتور و خاموت‌ها استفاده می‌شود. همچنین از مفتول در ساخت خرپا و گابیون هم استفاده می‌شود.

موارد گفته شده کاربرد مفتول کلاف در اجرای ساختمان می‌باشد. اما کارایی مفتول به این تعداد محدود نیست و با ساخت انواع محصولات فولادی، استفاده‌های زیادی از آن در کارها و مصارف مختلف می‌شود. استفاده از مفتول به عنوان میلگرد بستر و مش‌بندی در ساختمان‌ها نیز زیاد به چشم می‌خورد.

برای آشنایی بیشتر با سیم مفتول پیشنهاد می‌شود دانشنامه زیر را مطالعه کنید:

بخوانید: سیم مفتول چیست؟ | تفاوت مفتول با میلگرد فولادی

انواع سایز سیم مفتول

سیم مفتول عمدتا در سایزهای 1/5 تا 14 میلی‌متر به تولید می‌رسد. با توجه به ضخامت سیم مفتول، به صورت کلاف و یا برش خورده به خریدار تحویل داده می‌شود. مفتول با ضخامت 1/5 تا 3 میلی‌متر به صورت رول شده و کلاف به فروش می‌رسد.

ضخامت‌های بیشتر که امکان ارسال به صورت کلاف نباشد را برش داده و به صورت سیم‌های طولی بسته بندی می‌کنند.

کارخانجاتی نظیر کویر کاشان، صنایع فولاد یزد (احرامیان)، ذوب آهن اصفهان، فولاد سیادن ابهر به تولید مفتول داخل کشور می‌پردازند.

برای خرید مفتول از طریق شماره ۰۴۱۴۱۸۰ با کارشناسان فروش مجموعه عصرآهن در تماس باشید.

انواع محصولات مفتولی

با توجه به اینکه مفتول انعطاف‌پذیری قابل قبولی دارد از آن در ساخت انواع توری‌ها استفاده می‌شود. توری می‌تواند کاربرد مختلفی داشته باشد و به شکل گوناگونی تولید شود.

همچنین انواع توری‌های پلاستیکی و گالوانیزه نیز در بازار وجود دارد که ممکن است در مواقعی جایگزین توری مفتولی شود.

توری گابیون

توری گابیون از مفتول‌های به هم بافته شده ساخته می‌شود که اصولا شکل شش ضلعی دارد. استفاده از گابیون در سدسازی، ساخت تونل، ساخت دیوارهای محافظ در کنار جاده‌ها و سواحل، ساخت برخی لوازم صنعتی، ساخت باغچه و همچنین در ساخت حفاظ استفاده می‌شود.

داخل توری گابیون را با شن و ماسه پر کرده و به عنوان حفاظ استفاده می‌کنند. نحوه کاربرد توری گابیون در شکل زیر نشان داده شده است. توری گابیون به شکل مربع و مستطیل هم تولید می‌شود.

تصویر توری گابیون
توری گابیون

توری حصاری

از این نوع توری ساخته شده با مفتول در حصارکشی اطراف باغ و زمین استفاده می‌شود. در ساخت توری حصاری از مفتولی استفاده می‌شود که مقاومت کافی در برابر باران، رطوبت و تغییرات دمایی داشته باشد. زیرا قرار است مدت زمان زیادی در محیط بیرون قرار بگیرد.

تصویر توری حصاری
توری حصاری

توری مرغی

توری مرغی نسبت به دیگر توری‌های نام برده از مفتول با ضخامت کمتری ساخته می‌شود. از این نوع توری بیشتر در حصارکشی لانه مرغ و حیوانات استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای توری مرغی می‌توان به استفاده از آن در عایق سازی سقف شیروانی، گچ‌کاری ساختمان، ساخت ستون، ساخت سوله و عیاق کاری اشاره کرد.

توری مش

توری مش یا همان شبکه مش‌بندی از دیگر انواع محصولات مفتولی می‌باشد که کاربرد بسیاری دارد. در ساخت این نوع توری، مفتول‌ها به صورت جوشکاری به هم متصل می‌شوند.

از توری مش در باند فرودگاه‌ها، دال و پانل‌های دیواری استفاده می‌شود. برای مطالعه بیشتر راجب صفحه مش بندی پیشنهاد می‌شود به دانشنامه زیر مراجعه کنید.

البته ناگفته نماند از مفتول با ضخامت زیاد در ساخت درب نیز استفاده می‌شود. به دلیل استحکام بالای این نوع درها در کارگاه ساختمانی به کار برده می‌شود.

بخوانید: آشنایی با مش بندی فولادی | انواع کاربرد آن در سازه بتن مسلح

استفاده از این حصارها برای محافظت از زمین، مقرون به صرفه بودن آن می‌باشد. در زمین‌های ورزشی، باغ، قفس حیوانات، مزارع کشاورزی و زمین‌های زراعتی از انواع توری‌های تولید شده با مفتول استفاده می‌شود.
چون این حصارها امکان دید برای افراد بیرون از زمین را نیز فراهم می‌کند، کاربرد مناسبی فراهم می‌کند.

خط تولید انواع توری و حصار به این ترتیب است که با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته کار تولید انجام می‌شود. برای این کار مفتول را وارد دستگاه کرده و در شکل لازم پیچش داده و بافته می‌شوند. برای تولید توری مش بندی نیز به صورت یکجا از محل‌های اتصال همزمان جوشکاری انجام می‌شود.

ترکیبات شیمیایی سیم مفتول

فولاد متشکل از آهن و کربن می‌باشد. اما فولادی که برای ساخت انواع مقاطع فولادی استفاده می‌شود دارای افزودنی‌های دیگری می‌باشد که خصوصیات مکانیکی و شیمیایی آن را تغییر می‌دهد.

افزودنی‌های مختلفی به ترکیبات فولاد اضافه می‌شود. البته با توجه به نوع محصولی که قرار است تولید گردد درصد این افزودنی‌ها کم و زیاد می‌شود.

به عنوان مثال در ساخت لوازم با استحکام زیاد، به ترکیبات فولاد فسفر و سولفور اضافه می‌شود. همچنین برای افزایش انعطاف‌پذیری فولاد به ترکیبات آن مگنز اضافه می‌گردد. از فولاد دارای منگنز در ساخت مقاطع انعطاف‌پذیر و شکل‌پذیر مانند مفتول استفاده می‌شود.

مفتول ساخته شده از فولادی است که در ساخت میلگرد و دیگر مقاطع ساختمانی از آن استفاده می‌شود. منتها ممکن است برای شکل‌پذیر کردن و یا ضدزنگ کردن آن از عناصر دیگری هم در ترکیب آن استفاده کنند.

جمع‌بندی

در جمع‌بندی هر آنچه گفته شد با انواع محصولات مفتولی آشنا شدیم و کاربرد هر یک را بررسی کردیم. این محصولات توسط تولیدکنندگان فولاد در داخل ایران به تولید می‌رسند و مصرف و کارایی متفاوتی دارند. شاید قبل از این فکر می‌کردید که از مفتول تنها در آرماتوربندی و فونداسیون سازی سازه استفاده می‌شود.

اما با مطالعه این دانشنامه از دیگر کاربردهای آن و استفاده از این مقطع فولادی در ساخت انواع محصولات مفتولی آشنا شدید.

برای بررسی قیمت میلگرد و دیگر مقاطع فولادی می‌توانید به وبسایت عصرآهن مراجعه کنید. همچنین اگر قصد خرید انواع آهن آلات را دارید از طریق شماره 04133250280 با کارشناسان ما در تماس باشید.

۲۱۷۴۲
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱