آشنایی با مش بندی فولادی | انواع کاربرد آن در سازه بتن مسلح

آشنایی با مش بندی فولادی | انواع کاربرد آن در سازه بتن مسلح

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰
تاریخ به‌روزرسانی: امروز
زمان مطالعه: 5 دقیقه

صفحه مش بندی در کاربری‌های متفاوت مورد مصرف قرار می‌گیرد. از توری مش در ساخت و ساز و کارهای بتنی برای تقویت بهتر بتن و بیشتر در ساخت فونداسیون، دیوار پیش ساخته، دال، تونل و انواع سقف‌ها و المان‌های بتنی استفاده می‌شود. همچنین به عنوان مانع برای جلوگیری از آشغال و مواد زاید نیز به کار برده می‌شود.

انواع مختلف صفحه مش بندی 

مش، یک صفحه فلزی است که از ردیف‌های موازی و متقاطع سیم و یا میلگرد فولادی تشکیل شده است. صفحه مش بندی هر چند از لحاظ ظاهری مشابه ورق پانچ و صفحه فلزی منبسط شده (توری لوزی) باشد و کاربردهای یکسان داشته باشند، اما ورق پانچ و توری لوزی از انواع مش‌بندی نیستند و نباید آنها را جایگزین هم استفاده کرد.

انواع مش‌ها در شکل و اندازه‌های محدود تولید شده و از مواد و آلیاژهای فلزی متنوعی ساخته می‌شوند.

صفحه مش بندی چگونه ساخته می‌شود؟

سیم‌های صفحه مش را معمولا توسط جوشکاری و یا از طریق بافندگی به هم متصل می‌کنند. میلگردهای مورد استفاده با کشیده شدن توسط دستگاه در یک سری قالب‌های گرد به قطر دلخواه می‌رسند. بر این اساس شبکه مش در دو نوع دسته بندی خواهد شد؛ توری مشی جوش داده شده و توری مشی بافته شده.

شبکه توری جوش داده شده

تصویر شبکه مش بندی جوشکاری شده

توری جوش داده شده دارای ردیف و ستون‌هایی از میلگردهای موازی است که با زاویه 90 درجه با هم جوش داده شده‌اند. بعد از اینکه میلگرد در قطر دلخواه آماده شد، در درون دستگاهی در چند ردیف تعبیه شده و جوشکاری انجام می‌شود، به این صورت که یک خط موازی از جوش به طور همزمان در محل اتصال خطوط عمود بر هم ایجاد می‌شود و این روند برای هر ردیف میلگرد انجام می‌گیرد تا شبکه توری درست شود ممکن است از جوشکاری دستی هم کمک گرفته شود.

این دستگاه به طور معمول میلگردها را با استفاده از مقاومت الکتریکی به عنوان منبع گرما جوش می‌دهد. اگرچه می‌توان از روش‌های جوشکاری دیگری استفاده کرد اما این روش معمولا از جمله به صرفه‌ترین گزینه‌ها است.

تصویر جوشکاری شبکه مش بندی به روش دستی

صفحه توری مش بندی شده در ابعاد مناسب برش داده شده و در نهایت صفحه مش فولادی صاف و سخت ایجاد می‌شود. در ساخت میلگرد مش از فولاد ضد زنگ و میلگردهای گالوانیزه استفاده می‌کنند تا مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی داشته باشند و در محیط مرطوب دوام خوبی از خود نشان دهد.

کاربرد صفحه مش بندی جوشکاری در بتن

تصویر شبکه مش بندی در بتن
  • استفاده در دال مسطح سازه‌ای در سقف و یا در دال بتنی تیر
  • کف پیاده‌ روها، باند فرودگاه و جاده‌ها برای دستیابی به سطوحی با ترک کمتر
  • در ساخت اشکال و اعضای منحنی مانند گنبد و قوس، انعطاف پذیری شبکه مش بسیار کمک می‌کند.
  • مقاوم سازی اعضای پیش ساخته که ضخامت آنها نازک می‌باشد.
  • در ساخت اعضای پیش تنیده مانند دال و پانل‌های دیواری
  • استفاده از آن در هنگام بازسازی و تعمیرات یا در هنگام گچکاری مجدد
  • استفاده از آن در مخازن آب، سد و تونل‌ها

شبکه توری بافته شده

تصویر شبکه مش بندی بافته شده

شبکه مش‌بندی تولید شده از طریق فرآیند بافت، فرآیندی مشابه بافت پارچه دارد. سیم‌ها در زیر و بم سیم‌های عمودی قرار گرفته و موجب ساخت یک صفحه پایدار می‌شوند. از این نوع مش در کاربری‌هایی که نیاز به صفحه انعطاف پذیرتری دارند استفاده می‌کنند.

در این نوع روش ساخت هیچ عمل جوشکاری انجام نمی‌شود و سیم‌ها در دستگاه بافندگی تنظیم شده و روند ساخت از طریق الگو بافت انجام می‌شوند. دستگاه این فرآیند را تا رسیدن به ابعاد موردنظر ادامه داده و صفحه مش بندی را در اندازه دلخواه برش می‌دهد.

بخوانید: مشخصات فنی میلگرد ها بر اساس استاندارد ملی ایران 3132 

7 کاربری متفاوت مش بندی

تصویر شبکه مش بندی در ساخت پیاده رو
  • ایجاد نرده و حصار
  • جهت تقویت در آرماتوربندی بتنی
  • فونداسیون سازی
  • ساخت قفسه
  • ساخت سد بتنی
  • ساخت پیاده رو، باند فرودگاه، تونل و پارکینگ
  • راه پله

به شبکه توری دال بتنی، میلگردهای جوش شده شبکه‌ای نیز گفته می‌شود و از فولاد ضد زنگ گالوانیزه ساخته می‌شوند.

میلگرد جوش شده شبکه‌ای باید دارای ویژگی مقاومت بالا، استحکام بالا در برابر خوردگی، مقاوم در برابر زنگ زدگی باشد تا جهت تقویت بتن ریزی استفاده شود و باعث چسبندگی بهتر بتن شود و همچنین برای جلوگیری از ظهور ترک‌های بتنی و افزایش میزان تحمل المان استفاده می‌شود.

از آنجا که صفحه مش بندی را می‌توان در هر ابعاد و اندازه تولید کرد، هنگام اجرا دیگر نیاز به اورلپ نیست اما در صورت نیاز به بستن صفحه‌ها روی هم، تا حداقل 15 سانتی متر می‌توان اورلپ داشت.

تصویر اورلپ میلگردهای جوش شده شبکه‌ای

مزایای عضو بتنی مش بندی شده

  • مقاومت و استحکام بالا که شکستن آن به آسانی ممکن نیست.
  • افزایش میزان تحمل بار المان
  • جلوگیری از ظهور ترک‌های بتنی
  • امکان اتصال بهتر و افزایش چسبندگی بتن 
  • مقاوم در برابر خوردگی و زنگ خوردگی
  • کم کردن زمان نصب و اجرا
  • کاهش حجم المان و جلوگیری از هدر رفت المان
  • عمر با دوام و طولانی
  • دارای انعطاف پذیری بالا
  • امکان طراحی در ابعاد و اشکال دلخواه

از دال بتنی مش بندی شده در تقویت پی و فونداسیون، آرماتوربندی جاده‌ها، آرماتوربندی دیوارها، تقویت و آرماتوربندی عرشه استخر استفاده می‌شود.

استفاده از مش در فونداسیون

تصویر فونداسیون مش بندی شده

اجرای پی جزو اولین مراحل شروع پروژه به حساب می‌آید که شامل حفاری، آرماتور بندی، قالب بندی و بتن ریزی می‌شود. آرماتور بندی فونداسیون بایستی از مقاومت کافی برخوردار باشد تا تمامی بارهایی را که المان‌های عمودی و افقی حمل و به پی انتقال می‌دهند را تحمل کند و به زمین انتقال دهد.

به علت منظم بودن گره‌ها و جوشکاری نقطه‌ای صفحه، مش فولادی دارای مقاومت بالایی خواهد بود، از طرفی استفاده از مش در فونداسیون موجب صرفه جویی در هزینه و مصالح به ویژه میلگرد می‌شود.

حمل و نصب آن آسان خواهد بود و به خاطر همین مزایا استفاده از آن در فونداسیون سازه توصیه می‌شود. با افزایش سختی پی، افزایش تعداد طبقات ساختمان به راحتی قابل انجام است.

تصویر توری مش بندی در فونداسیون

آرماتوربندی باید مطابق استاندارد مقررات ملی اجرا و بسته شود و میلگرد مصرفی ضد زنگ، بدون آسیب و با کیفیت بالا باشد.

شبکه‌های مش بندی در عرض 100 الی 250 سانتی متر و در طول 1 الی 9 متر تولید می‌شوند. ابعاد چشمه شبکه 8 الی 40 سانتی متر است و به شکل مربع یا مستطیل می‌باشد.

بخوانید: نحوه ساخت و اجرای فونداسیون های بتنی

جمع بندی

برای مسلح کردن بتن و نیز بتن فونداسیون از شبکه مش استفاده می‌شود. شبکه مش بندی از میلگردهای عمودی و افقی که توسط جوش به هم متصل شده‌اند و زاویه بین آنها 90 درجه است، تشکیل شده است. میلگرد مصرفی در آن آجدار بوده تا باعث بهبود چسبندگی فی ما بین شود.

علاوه بر مش جوشکاری شده، صفحه مشی بافته شده نیز تولید و به بازار ارائه می‌شود و در کاربری‌هایی چون حصارکشی به کار برده می‌شود. در صنعت ساخت مش از میلگرد 6 ساده و میلگرد 8 آجدار استفاده می‌شود که به ترتیب با چشمه 10 و 15 سانتی متر تولید می‌شود؛ ممکن است در تولید آن از میلگرد 4، 10، 12 و 14 با ابعاد چشمه 5، 20، 25 و 30 سانتی متر تولید شود.

برای دسترسی سریع به آهن آلات موجود در بازار و قیمت روز آهن و فولاد می‌توانید با واحد مشاوره عصرآهن با شماره ۰۴۱۳۳۲۵۰۲۸۰ در تماس باشید، کارشناسان ما راهنمای شما خواهند بود. سایت عصر آهن تمام اطلاعاتی را که در مورد محصولات آهن و فولاد، قیمت، کاربرد و فروشندگان این محصولات نیاز دارید، برای شما فراهم کرده است. 

۰۵۲۱۴
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱