گریتینگ چیست و چگونه ساخته می‌شود؟ نقد و بررسی انواع آن

گریتینگ چیست و چگونه ساخته می‌شود؟ نقد و بررسی انواع آن

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۰
تاریخ به‌روزرسانی: ۶ مرداد ۱۴۰۰
زمان مطالعه: 5 دقیقه

گریتینگ صفحه مشبکی می‌باشد که به عنوان درپوش ترانشه و محافظ در صنایع مختلف کاربرد دارد. این محصول در جایی که باید مایعات و هوا از زباله فیلتر شود بسیار کاربرد دارد. گریتینگ عموما از لحاظ ساختاری به 4 صورت ساخته می‌شود که نوع تسمه در میلگرد متداول ترین آن می‌باشد.

در ادامه انواع گریتینگ، کاربردهای آن و نیز عمده تفاوت‌های مربوط به کاربری، عملکرد و شکل ظاهری بین توری مش بندی و صفحه مشبک گریتینگ با هم بررسی شده است. شناخت این دو محصول به شما کمک خواهد کرد تا در خرید خود اشتباه نداشته باشید.

ماهیت گریتینگ

تصویر گریتینگ فلزی

گریتینگ صفحه‌ای مقاوم است که میلگردهای فولادی توسط جوشکاری مقاومتی بر روی تسمه‌ها محکم شده‌اند و شبکه‌های یکسان چهارگوشی پدید آورده‌اند. میلگرد یا میله‌های فولادی نقش رابط در گریتینگ را دارند.

همان طور که گفته شد گریتینگ فولادی، شامل تسمه و میلگرد فولادی است که به صورت مشبک‌های مربعی و مستطیلی توسط دستگاه جوشکاری به هم متصل شده‌اند. این محصول فلزی، معمولا از جنس فولاد کربن دار و فولاد ضد زنگ ساخته می‌شود. و یا ممکن است از جنس فایبر و یا گالوانیزه نیز تولید شود.

فولاد، فایبر گلاس، استیل، گالوانیزه و آلومینیوم انواع مصالحی است که در ساخت گریتینگ به کار برده می‌شود.

الیاف فایبر با تامین مقاومت لازم از مصرف فولاد جلوگیری می‌کند. حتی می‌توان گفت گریتینگ ساخته شده با الیاف فایبر گلاس مقاوم‌تر و ضد ضربه‌تر از نوع فولادی آن می‌باشد. همچنین در برابر جریان الکتریسیته، سرما، گرما، خوردگی و آتش سوزی عایق خوبی می‌باشد.

تصویر گرینیگ فایبر گلاس

برای اینکه شبکه محافظ (گریتینگ) در برابر هوا و رطوبت و نیز جریان آب دچار زنگ زدگی نشود، آن را رنگ می‌کنند و یا از فرآیند گالوانیزه کردن برای جلوگیری از فرسایش آن استفاده می‌کنند. علاوه بر انواع نام برده نوع آلومینیومی آن نیز به بازار ارائه می‌شود. آلومینیوم با توجه به اینکه جزو فراوان ترین فلزات جهان است و مقاومت و دوام بالایی دارد می‌تواند ماده‌ای مناسب برای ساخت گریتینگ باشد.

بخوانید: 4 روش گالوانیزه کردن فولاد | تفاوت فولاد ضد زنگ با فولاد گالوانیزه

کاربرد گریتینگ

تصویر گریتینگ پله

از این مشبک بر روی دریچه هوا، زهکشی‌ها و ترانشه به عنوان فیلتر جهت جلوگیری از ورود زباله یا برگ درختان در عین اجازه حرکت آب و هوا استفاده می‌شود. گریتینگ بیشتر در صنعت نیروگاه‌ها کاربرد دارد. در زیر انواع استفاده گریتینگ مشبک نوشته شده است.

مصرف اصلی گریتینگ در کف پوش‌ها، پیاده رو، کف پله‌ها، روکش چاه، چاله آب و پوشش جوی خیابان است، یا به عنوان فیلتر زباله در فاضلاب و کانال‌ها تعبیه می‌شود.

  • پالایشگاه‌های نفت
  • پتروشیمی
  • کارخانجات شیمیایی و سیمان
  • تصفیه خانه‌های آب و پسماند
  • صنعت کشتی سازی
  • ساخت و سازهای عمرانی مثل جاده و پارک
  • پروژه‌ها و سازه‌های دریایی
  • صنایع ماشین سازی

شکل ظاهری گریتینگ و انواع آن

صفحه مشبک با چشمه‌های مربعی یا مستطیلی، متداول‌ترین نوع گریتینگ در بازار است اما شکل ظاهری آن ممکن است به صورت میله‌های موازی ساخته شود و یا صفحه‌ای دارای چشمه‌های دایروی باشد. هر کدام از این گریتینگ‌ها در کاربری خاص خود استفاده می‌شوند. و در سه دسته اسلات (دارای چشمه موازی)، مشبک و پانچ (دارای سوراخ) تقسیم می‌شود.

تصویر گریتینگ تسمه در تسمه

عملیات جوشکاری در ساخت گریتینگ بعد از پانچ تسمه‌ها انجام می‌شود و میلگرد، تسمه یا نیم تسمه بر روی صفحه تسمه جوشکاری می‌شود. سپس عملیات تمیزکاری و چربی زدایی بر روی محصول انجام می‌گردد. در صورت نیاز به گالوانیزه کردن، عملیات گالوانیز بعد از این مراحل اعمال می‌شود. حاصل این عملیات گریتینگ تسمه درتمسه، تسمه در میلگرد، تسمه در نیم تسمه و یا تسمه در چهارپهلو می‌باشد.

لازم به ذکر است :

گریتینگ‌هایی که توسط دستگاه به صورت اتوماتیک جوشکاری می‌شوند گریتینگ الکترو فورج نام دارند.

در گریتینگ الکتروفورج همان طور که قبلا اشاره شده به صورت مکانیکی با دستگاه‌هایی با ولتاژ بالا و فشار زیاد جوشکاری انجام می‌شود. در ویدئو زیر می‌توانید روش جوشکاری الکترو فورج را مشاهده کنید.

این نوع گریتینگ محکم‌تر بوده و جزو تولیدات جدید می‌باشد. محصول تولید شده از این فرآیند هیچ گونه درز و شکافی در محل جوشکاری نخواهد داشت. در نقاط جوشکاری شده چون به خوبی ذوب شده‌اند، زنگ زدگی رخ نخواهد داد. از دیگر مزیت‌های فرآیند گریتینگ الکترو فورج می‌توان به تولید در ضخامت‌های متنوع، کم بودن وزن در عین مقاومت بالا و یک دست و مرتب بودن شبکه اشاره کرد.

گریتینگ‌های فولادی انعطاف پذیر هستند و می‌توانند دمای زیادی را تحمل کنند. همچنین در برابر وزن زیاد و خوردگی بسیار مقاوم می‌باشند. نوع دیگری از گریتینگ وجود دارد که از تسمه دندانه دار یا آجدار ساخته می‌شود و به آن گریتینگ مضرس گفته می‌شود. این نوع محصول برای جلوگیری از لغزش در مکان‌هایی که امکان لغزندگی وجود داشته باشد استفاده می‌شود.

تصویر گریتینگ مضرس
گریتینگ مضرس

گران ترین نوع گریتینگ‌ها از جنس استیل است که مقاومت و استحکام کافی در برابر رطوبت، محیط اسیدی و خوردگی دارد. در ایران گریتینگ آلومینیوم، فایبر گلاس، استنلس استیل، گریتینگ پله، گریتینگ فلزی و گالوانیزه در 4 شکل گفته شده تولید می‌شود.

گریتینگ پله با همین نام در بازار آهن آلات فروخته می‌شود و از جنس فلز برای کف پله کاربرد دارد. این نوع پله‌ها بیشتر در کارخانجات صنایع پتروشیمی و پالایشگاه‌ها استفاده می‌شود. مزایای آن جلوگیری از لغزش و تامین استحکام زیاد است.

بخوانید: انواع جوشکاری در صنعت ساختمان

تفاوت گریتینگ با صفحه مش بندی

صفحه مش بندی و گریتینگ یکسان نیستند و تفاوت‌هایی در شکل ظاهری و کاربرد با هم دارند، نباید این دو محصول با هم به اشتباه گرفته شود. توری مش بندی از میلگردهای افقی و عمودی که بر روی هم از محل اتصالشان جوشکاری شده‌اند، تشکیل شده است. از مش در ساخت فونداسیون، دیوار، سقف کامپوزیت و حصارکشی استفاده می‌شود. اما گریتینگ محصولی است که از تسمه و میلگرد، تسمه در تسمه و یا تسمه در نیم تسمه ساخته می‌شود. شبکه مشبک گریتینگ بیشتر به عنوان درپوش و فیلتر در انواع صنایع به کار برده می‌شود.

وزن هر شبکه مش بندی در هر یک متر با توجه به سایز میلگرد و ابعاد چشمه آن از 2 کیلوگرم تا 25 کیلو متغییر است. مش از میلگرد سایز 6، 8، 10، 12 و 14 ساخته شده و به بازار ارائه می‌شود. چشمه‌های مش بندی می‌تواند از 10 تا 30 سانتی متر باشد. گریتینگ فولادی در وزن 30 و 35 کیلو تولید می‌شود، فاصله رابط‌ها در ابعاد 15 × 3 یا 30 × 3 تعبیه می‌شود.

جمع بندی

گریتینگ، شبکه‌ای است که در 4 نوع تسمه در میلگرد، تسمه در تسمه، تسمه در نیم تسمه و یا تسمه در چهار پهلو به تولید می‌رسد. این محصول از متریال‌های متفاوتی نظیر آلومینیوم، گالوانیزه، فولاد، فایبر گلاس، استیل و تسمه مضرس ساخته می‌شود که در متن دانشنامه ویژگی و خاصیت مکانیکی هر کدام بررسی شد و تفاوت آنها در استحکام و قیمت پرداخته شد.

برای دسترسی سریع به آهن آلات موجود در بازار و قیمت روز آهن و فولاد می‌توانید با واحد مشاوره عصرآهن با شماره ۰۴۱۳۳۲۵۰۲۸۰ در تماس باشید، کارشناسان ما راهنمای شما خواهند بود. سایت عصر آهن تمام اطلاعاتی را که در مورد محصولات آهن و فولاد، قیمت، کاربرد و فروشندگان این محصولات نیاز دارید، برای شما فراهم کرده است. 

۱۰۱۰۳۳
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱