میلگرد پیچشی چیست و چه کاربردی در سازه دارد؟

میلگرد پیچشی چیست و چه کاربردی در سازه دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۲
تاریخ به‌روزرسانی: ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 6 دقیقه

میلگرد از زمان‌های بسیار قدیم در صنعت ساخت و ساز، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. میلگرد که با نام آرماتور نیز شناخته می‌شود در صنعت ساختمان سازی به عنوان تقویت کننده و مقاوم سازی سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قصد داریم در این مقاله از دانشنامه عصرآهن شما همراهان همیشگی را ابتدا با میلگرد سپس با میلگرد پیچشی، کاربردهای آن و هر اطلاعاتی که در مورد این نوع میلگرد وجود دارد آشنا کنیم.

میلگرد چیست؟

میلگرد وسیله‌ای است که کمتر کسی با آن آشنا نیست. میلگرد که با نام انگلیسی Reinforcement Bar یا Rebar معروف است به شکل یک میله یا کابل استوانه‌ای بسیار بلند است که جهت تقویت مقاوت کششی در ساخت و ساز ساختمان به کار برده می‌شود.

در زمان ساخت یک میلگرد می‌توان از الیاف پلیمری یا فلزات دیگر استفاده کرد؛ اما امروزه میلگرد فولادی که مواد اولیه آن فولاد است، معروف‌ترین میلگرد از نظر جنس است.

کاربرد میلگرد چیست؟

میلگرد از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین ابزار‌ها در صنعت ساخت و ساز است که باعث استحکام و تقویت مقاومت کششی یک ساختمان یا سازه می‌شود؛ اما میلگرد کاربرد‌های بسیاری دارد و در موارد زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد که قصد داریم تعدادی از آن‌ها را نام ببریم.

  • ساختمان: در ساختمان سازی از میلگرد می‌توان در ساخت دیوار، فونداسیون، ستون، دال، تیر و غیره استفاده کرد.
  • در زمان ساخت پل‌ها و پایه‌ها میلگرد‌ از جایگاه ویژه‌ای برخورد است.
  • همچنین سازه‌های بتنی مانند سد از موارد مهمی است که میلگرد نقش پر رنگی در ساخت آن دارد.

میلگرد چه اهمیتی در ساخت و ساز دارد؟

در حوزه ساخت و ساز، بتن یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید کیفیت بالایی داشته و به روش درست استفاده شود تا بتوان از استحکام هرچه بیشتر بتن استفاده کرد؛ با تمام این‌ها به دلیل پایین بودن مقاومت کششی بتن، مشکلات بسیاری در استفاده از آن وجود دارد.

میلگردهای فولادی از مقاومت کششی بالایی برخورد هستند، به همین دلیل برای پایداری یک سازه بتنی استفاده میلگرد در کنار بتن گزینه بسیار مناسبی به شمار می‌رود.

این دو همراه همیشگی (بتن و میلگرد) تأثیر زیادی در استحکام یک ساختمان دارند؛ اما باید به یاد داشته باشید برای هر سازه باید میلگرد مناسب با آن سازه مورد استفاده قرار بگیرد.

میلگرد‌ها براساس کاربرد، در چندین شکل مانند پیچشی، خاموت، طولی، انتظار، عرضی، ادکا و تنگ استفاده می‌شوند.

میلگرد پیچشی چیست؟

میلگرد پیچشی یکی از ابزارهای کاربردی در بسیاری از صنایع به ویژه در صنعت ساختمان سازی برای تقویت سازه‌های فولادی و بتنی است. مزایای متعدد از جمله افزایش مقاومت در برابر بارگذاری عرضی، امکان اتصال آسان و سریع، انعطاف پذیری و دوام بالا، کاهش وزن و ... باعث افزایش استفاده از این میلگردهای پیچشی در ساختمان‌ها شده است.

میلگردهای پیچشی را می‌توان به شکل‌های استوانه‌ای و مارپیچ شکل و در عرض و طول‌های مختلف در بازار یافت. این نوع میلگرد‌ها دارای برجستگی‌ها و مراحل متعدد برای نصب آسان بوده و در عین حال بادوام‌تر از دیگر مدل‌ها هستند.

از آن جایی که ساختار میلگرد پیچشی به صورت متراکم است، می‌توان گفت که در برابر نیروهای فشاری و کششی مقاومت بالایی دارد. قطر میلگردهای پیچشی بستگی به فونداسیون ساختمان دارد و همچنین امکان برش مقطع فولادی با توجه به ارتفاع ساختمان نیز وجود دارد.

اینفوگرافیک انواع میلگرد پیچشی

انواع میلگردهای پیچشی

میلگردهای پیچشی را می‌توان با توجه به کاربرد و قسمتی از سازه که مورد استفاده قرار می‌گیرد، تفکیک کرد؛ اما به صورت کلی میلگردها به دو دسته طولی و عرضی تقسیم می‌شوند که در ادامه هر کدام را به اختصار توضیح داده‌ایم.

میلگردهای پیچشی عرضی

میلگردهای پیچشی دورپیچ‌هایی هستند که بیشتر در ستون استفاده می‌شوند.

میلگردهای پیچشی طولی

میلگردهای پیچشی طولی برای اتصال تیرهای بتنی به تیرهای فرعی استفاده می‌شوند.

مهم ترین ویژگی‌های میلگردهای پیچشی

افزایش پایداری و مقاومت سازه‌ها از مهم‌ترین اصل‌ها در صنعت ساخت و ساز ساختمان است. به همین دلیل استفاده از میلگردهای پیچشی در ساخت سازه‌های بتنی مستحکم و مقاوم به دلیل خواص منحصر به فرد آن ضروری است. در ادامه این مقاله برخی از خواص بسیار مهم میلگردهای پیچشی مورد بحث قرار می‌گیرد.

  • میلگردهای پیچشی به دلیل این که به روش نورد سرد به وجود آمده‌اند شکل مشخص و خاصی دارند
  • میلگردهای پیچشی در سایز بندی های متفاوت (قطر و سایز) تولید و به بازار عرضه می‌شوند
  • دلایل وجود برجستگی‌های پیچی و آج‌ها بر روی میلگردهای پیچشی پایداری و مستحکم سازی اتصال به تیر است
  • از مزایای استفاده از میلگردهای پیچشی این است که این نوع میلگرد در سایز و قطرهای مختلف در بازار وجود دارند که و در کنار آن توانایی تغییر شکل نیز دارد. با توجه به اندازه میلگرد می‌توان دور تیر را پر کرد.
  • از دیگر ویژگی‌های چشم گیر میلگردهای پیچشی، داشتن قابلیت برش بر اساس ارتفاع سازه است.
  • میلگردهای پیچشی توانایی‌ها و کاربردهای بسیاری در ساخت سازه اعم از پایداری، استحکام و تقویت سازه مورد نظر دارند؛ اما حفاظت از ترک خوردگی در سازه از دیگر ویژگی‌های میلگردهای پیچشی است.

بخوانید: نحوه محاسبه میلگرد ساختمان بتنی

نحوه ساخت میلگرد پیچشی

میلگردها به چندین روش تولید می‌شوند. ما در این قسمت از مقاله، 4 روش مرسوم تولید میلگرد را نام برده و نحوه انجام هر یک را توضیح خواهیم داد.

روش‌هایی که در ادامه گفته می‌شوند فقط تعدادی از روش‌های تولید میلگرد پیچشی هستند که هر یک با توجه به ویژگی‌های محصول، موقعیت‌های مختلف، موارد استفاده جداگانه‌ای دارند.

  1. رولینگ Rolling : از روش‌های پرکاربرد ساخت میلگردهای پیچشی می‌توان به روش رولینگ (Rolling) اشاره کرد. در این روش یک شمش (بلوم یا بیلت) وارد دستگاه می‌شود و سپس دستگاه رولینگ با فشار و پیچاندن مواد نرم شده در داخل دستگاه، میلگردهای پیچشی را از طرف دیگر خارج می‌کند.
  2. کویلینگQuenching  : در روش دوم که کویلینگ (Quenching) نام دارد، ابتدا میلگردها به شکل مسطح و در دمای بالا تولید شده، سپس به کمک روش کویلینگ، به سرعت میلگردها سرد می‌شوند. این کار باعث تغییراتی در مواد می‌شود کا خاصیت پیچشی میلگرد به وجود می‌آید.
  3. فورج  Forging : روش سوم که به روش فورج (Forging) معروف است از نیروهای فشاری و داغی استفاده می‌کند. روش فورج برای میلگردهای پیچشی بزرگ (ابعاد و قطر بزرگ‌تری دارند) مورد استفاده قرار می‌گیرد. در روش فورج یک شمش به صورت داغ شده را فشرده کرده و به صورت پیچشی آن‌ها را تحت فشار قرار می‌دهند تا به شکل میلگرد پیچشی در آید.
  4. ریخته‌ گری Casting : روش چهارم ریخته گری (Casting) نام دارد. در روش ریخته گری جهت تولید میلگرد پیچشی ابتدا مواد مذاب که از فولاد، الیاف پلیمری یا فلزات دیگر به وجود آمده است را در داخل قالب‌های مخصوص میلگرد پیچشی خالی می‌کنند. بعد از مدتی که مواد خنک شد و فرم قالب را به خود گرفت، میلگرد پیچشی به دست می‌آید.

کاربرد میلگردهای پیچشی

میلگردهای پیچشی در دو نوع طولی و عرضی کاربردهای بسیاری دارند. برخی از کاربردهای میلگردهای پیچشی به شرح زیر است:

  • زمانی که میلگردهای پیچشی با بتن ترکیب می‌شوند باعث افزایش بی نظیر استحکام بتن و استقامت سازه می‌شوند.
  • در سد سازی و پروژه‌هایی نظیر آن، میلگردهای پیچشی استحکام فوق العاده‌ای از خود نشان می‌دهند.
  • به دلیل داشتن مقاومت بسیار بالای این میلگرد‌ها، می‌توان در پل‌های فولادی و بتنی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

سخن آخر

میلگردهای پیچشی از ابزارهای بسیار مهم در صنعت ساخت و ساز و صنایع مختلف به شمار می‌رود. قدرت بالا به دلیل پیچشی بودن، سبکی و انعطاف پذیری بالا، از دلایل کاربردی بودن این میلگردها است. در این مقاله سعی کردیم تمام اطلاعات درمورد میلگرد پیچشی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا ابهامی می‌توانید در کامنت‌ها سوال خود را مطرح کنید.

۰۳۷۳
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱