دلیل اصلی شوره ورق گالوانیزه | راهکارهایی برای رفع آن

دلیل اصلی شوره ورق گالوانیزه | راهکارهایی برای رفع آن

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۴۰۰
تاریخ به‌روزرسانی: دیروز
زمان مطالعه: 5 دقیقه

اگر ورق گالوانیزه خریده باشید و برای مدتی این مقطع فولادی را در انبار نگهداری کنید یا در کل با این نوع ورق از نزدیک سر و کار داشته باشید، ممکن است مواردی مثل سفیدک بر سطح آن مشاهده کنید. شوره ورق گالوانیزه از موارد شایع است که اگر عوامل ایجاد آن مشخص نشود و روش‌های پیشگیری رعایت نگردد مشکلات زیادی به بار می‌آورد. با ما همراه باشید تا در ادامه پیرامون این موضوع بیشتر صحبت کنیم.

آشنایی با ورق گالوانیزه

فولاد گالوانیزه با لایه‌ای از فلز روی پوشانده می‌شود. این فرآیند تحت چند مرحله و با استفاده از روش‌های مختلف انجام می‌گیرد. این نوع فلز به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی برای انواع مقاطع فولادی مناسب است.

ورق گالوانیزه از جمله آهن آلاتی می‌باشد که به ضدزنگ بودن معروف است و برای مصارف گوناگون به کار برده می‌شود. از جمله مشکلات رایج این محصول، شوره ورق گالوانیزه است که براساس دلایل بارزی به وجود می‌آید. با شناخت شوره زدن گالوانیزه و عوامل ساخت آن می‌توان از آن پیشگیری کرد. برای مطالعه بیشتر درباره گالوانیز کردن فولاد به دانشنامه زیر مراجعه کنید.

موارد مصرف ورق‌ گالوانیزه

  • صنایع کشاورزی
  • ساخت انواع کانکس و کانتینر
  • ساخت بیلبوردها، تابلوهای تبلیغاتی و تابلوهای راهنمایی
  • ساخت مخازن، کانال و قفسه
  • صنایع لوله و پروفیل
  • صنایع ساختمان‌سازی
  • پوشش‌کاری سالن‌های صنعتی
  • صنایع خودروسازی
  • صنایع الکترونیک و کامپیوتر
  • صنایع برق صنعتی (تابلو برق، سینی کابل و ...)
  • لوازم خانگی (کولر، بخاری، یخچال، لباسشویی، آبگرمکن و...)

بخوانید: 4 روش گالوانیزه کردن فولاد | تفاوت فولاد ضد زنگ با فولاد گالوانیزه

تصویر زنگ زدگی گالوانیزه
زنگ زدگی ورق گالوانیزه که شوره سفید نام دارد.

شوره سفید چیست؟

شوره سفید یا زنگ زدگی سفید (White Rust) نوعی رسوب زدگی پودری سفید رنگ است که توسط فرآیند خوردگی طبیعی تشکیل می‌شود. اکثرا این نوع زنگ‌زدگی بر سطح محصولات فولادی تشکیل شده از فلز روی دیده می‌شود.

لایه روی از فلز محافظت می‌کند. بنابراین در نگهداری محصولات فولادی گالوانیز شده با روکش روی باید بسیار دقت کرد و نکات لازم را رعایت کرد.  وجود شوره هم به ظاهر مقطع فولادی و هم به ساختار روی آسیب می‌رساند.

فلز روی یک پوشش بسیار بادوام برای محافظت از فولاد زیرین است به همین دلیل بسیاری از مقاطع فولادی را توسط فلز روی، گالوانیزه می‌کنند تا مقاومت آن در برابر خوردگی و زنگ زدگی بیشتر شود، اما این فلز اگر در شرایط نامساعدی قرار بگیرد، دچار خوردگی می‌شود و از آن با نام خوردگی گالوانیزه یاد می‌کنند. در ادامه بیشتر راجب شوره سفید و زنگ زدگی روی صحبت خواهیم کرد.

در معرفی کلی شوره سفید باید گفت این ماده شیمیایی در واقع هیدروکسید روی است. ماده‌ای که هنگام واکنش روی با آب تشکیل می‌شود.

به طور کلی باید گفت شوره سفید روی سطح ورق گالوانیزه به علت رطوبت و نبود اکسیژن ایجاد می‌شود. یعنی اگر ورق در محیط مرطوب و یا بارانی باشد و گردش هوا مناسب نباشد به طوریکه میزان اکسیژن و کربن دی اکسید محدود شود، شوره سفید پدید می‌آید.

تصویر شوره ورق گالوانیزه
نمونه‌ای از شوره ورق گالوانیزه

علت اصلی شوره ورق گالوانیزه

شرایطی که بستری مناسب برای تشکیل شوره ورق گالوانیزه و همچنین دیگر محصولات گالوانیزه می‌باشد در ادامه آورده شده است. این چند عامل در سرعت تشکیل شوره سفید نیز تاثیرگذارند با آگاهی کامل می‌توان از این مشکل جلوگیری کرد:

روش‌های انبار کردن

مشکل شوره زدن اغلب زمانی تشدید می‌شود که ورق گالوانیزه رول شده و پلیت‌های ورق روی هم انبار شوند. یعنی بین مقاطع فاصله کمی برای گذر هوا وجود داشته باشد.

محل نگهداری

نگهداری مقطع فولادی در فضای باز، در معرض رطوبت و دیگر عناصر باعث افزایش شوره سفید خواهد شد. همچنین در فضاهای باز باید سیستم تهویه مناسب تامین گردد تا میزان رطوبت محیط کم شود.

گردش هوا

کم‌شدن جریان هوا در اطراف محصول احتمال تبخیر و رطوبت را افزایش داده و میزان خوردگی به حداکثر می‌رسد.

شرایط آب و هوایی

در مناطقی که بارندگی و میزان رطوبت زیاد باشد، احتمال آسیب دیدگی و شوره زدن ورق گالوانیزه بیشتر است.

برای خرید و بررسی قیمت ورق گالوانیزه فولاد شهریار بر روی لینک کلیک کنید.

توصیه‌هایی برای نگهداری ورق گالوانیزه

  • برای جلوگیری از زنگ زدگی ورق گالوانیزه، سطح فلز را در برخی موارد می‌توان رنگ کرد.
  • از انبارکردن ورق گالوانیزه در محیط‌های مرطوب و یا انباشته کردن مقاطع روی هم جداً جلوگیری شود.
  • حتما هنگام تحویل کالا مطمئن شوید که ورق گالوانیزه بدون رنگ و لکه‌های سفید باشد.
  • مقطع را در معرض رطوبت، آلودگی، محیط‌های اسیدی قرار ندهید.
  • اگر محصولات در معرض آب قرار بگیرد، ساده‌ترین راه برای جلوگیری از خوردگی این است که از خشک شدن آنها اطمینان حاصل کنید. بندیل‌های مرطوب باید تفکیک شوند و کل سطح خشک گردد.
  • بهترین روش نگهداری ورق گالوانیزه این است که ورق رول شده باز شود، در صورت امکان در ابعاد لازم برشکاری شود و به صورت باز بطوریکه بین ورق‌ها قطعات پلاستیکی قرار داده می‌شود انبار گردد تا جریان هوا بین لایه‌ها در گردش باشد.

موارد گفته شده راهکارهای مقابله با شوره زدن ورق گالوانیزه می‌باشد. با رعایت این موارد میزان شوره ورق گالوانیزه کمتر خواهد شد.

تصویر شیت ورق فولادی
در این تصویر استفاده از مقاطع چوبی برای فاصله گذاری بین ورق‌ها دیده می‌شود، این کار برای عبور بهتر جریان هوا انجام شده است.

ترمیم شوره ورق گالوانیزه

روش‌های مختلفی برای از بین بردن شوره و ترمیم آن وجود دارد ولی میزان رفع این مشکل بسته به شدت شوره زدن سطح دارد.

برای رفع شوره ورق گالوانیزه می‌توان از برس سیمی یا برس مکانیکی کمک گرفت. در مواردی اثر بخشی سرکه نیز دیده شده است اما رفع شوره ورق گالوانیزه با توجه به شدت آلودگی مشخص می‌شود. موارد گفته شده را روی سطح می‌کشند تا میزان آلودگی از بین رفته یا کمتر شود. بعد از رفع کامل شوره می‌توان دوباره آن را آبکاری کرده و سطح فلز را بهبود داد.

بخوانید: آشنایی با تولیدکنندگان ورق فولادی در ایران

جمع بندی

روکش فلز گالوانیزه که توسط فلز روی لایه کشی شده است اگر در محیط مرطوب قرار بگیرد زنگ می‌زند. زنگ زدگی سطح گالوانیزه به رنگ سفید بوده و شوره نام دارد. برای جلوگیری از شوره ورق گالوانیزه باید شرایط مناسب انبار و نگهداری آن را رعایت کرد. در این دانشنامه عوامل ایجاد شوره و راه‌های پیشگیری آن بررسی شد.

برای اطلاع از قیمت ورق فولادی و خرید آن به وبسایت عصرآهن مراجعه کنید و یا با شماره 04133250280 در تماس باشید. واحد فروش ما به شما کمک می‌کنند تا از آخرین قیمت ورق مطلع شوید و بهترین خرید را تجربه کنید.

۰۳۶۰۴
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱