تجدید نظر در سهمیه بندی مواد اولیه کارخانه ‌های فولادی کشور

تجدید نظر در سهمیه بندی مواد اولیه کارخانه ‌های فولادی کشور

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۹
تاریخ به‌روزرسانی: ۱ آذر ۱۳۹۹
زمان مطالعه: 1 دقیقه

سهمیه‌بندی مواد اولیه که شامل کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و شمش می‌باشد، از اوایل سال جاری برای کارخانه‌های تولیدی فولاد کشور و در جهت توزیع عادلانه مواد اولیه میان فولادسازان در نظر گرفته شده است. تقریبا اواخر سال گذشته بود که داریوش اسماعیلی معاون معادن و صنایع معدنی وزارت صمت از تخصیص سهمیه مواد اولیه به فولادسازان تا خرداد 99 و در پی آن کاهش قیمت محصولات فولادی در سال آینده خبر داد.

هر چند که با وجود گذشت 5 ماه از اجرای این تصمیم، هنوز هم کمبود مواد اولیه کارخانه‌های فولادسازی کشور برطرف نشده است و شاهد نوسانات قیمت محصولات فولادی هستیم و هیچ ثباتی در بازار فولاد کشور به وجود نیامده است.

با این حال دیروز جعفر سرقینی سرپرست جدید وزارت صمت از تجدید نظر و شفاف‌سازی در مورد سهمیه‌بندی مواد اولیه برای واحدهای فولادسازی خبر داد و در ادامه اشاره کرد که: سوداگران به بازار مواد اولیه آمده‌اند؛ در این زمینه قرار است اقداماتی انجام شود که یکی از آن‌ها تجدید نظر در سهمیه‌بندی مواد اولیه و شفاف سازی آن برای فولادی‌هاست. به این شکل که به ازای سهمیه داده شده به شرکت‌ها باید خروجی تولید داشته باشند و آن را گزارش دهند.

ایشان در مورد توزیع مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین دستی و هدفمند شدن آن نیز اظهار کرد: تولید کشور بیشتر از نیاز داخلی است اما آنچه که باعث برهم خوردن تعادل بازار می شود تقاضاهای سوداگرانه است که باید حذف شود؛ بخشی از آن می‌تواند با استفاده از سامانه بهین یاب حذف شود اما در بخش دیگر می بینیم که برخی از کارخانه ها هستند که از بهین یاب سهمیه مواد اولیه را تهیه می‌کنند اما تولیدی ندارند. در این زمینه قرار است توسط گروه‌های کارشناسی و بازرسی که در استان‌های مختلف داریم آنها را شناسایی کرده و سهیمه شان را قطع کنیم. البته تا حدودی توانستیم این موضوع را سرکوب کنیم اما با تغییرات نرخ ارز این تقاضاهای سوداگرانه مجددا اوج می‌گیرند که باید تدبیری برای آن در نظر گرفته شود.

مسئله‌ی بعدی قیمت‌گذاری زنجیره فولاد است که هنوز بعد از 6 ماه بحث و گفتگو، نتیجه‌ای برای آن حاصل نشده است. سرپرست وزارت صمت، جعفر سرقینی در این مورد نیز اشاره کردند که : در جریان این موضوع هستم و باید بگویم که متاسفانه مشخص شدن وضعیت ضرایب خیلی طولانی شده است؛ در این زمینه با برگزاری 2 الی 3 جلسه کارشناسی آن را حل خواهیم کرد و تا یک ماه آینده وضعیت قیمت‌گذاری زنجیره فولاد به طور قطعی مشخص خواهد شد.

امیدواریم که نتیجه تصمیمات وزارت صمت در نهایت به نفع مصرف‌کننده و بازار داخلی تمام شود. شما همراهان عزیز عصر آهن می‌توانید برای مشاهده قیمت روز میلگرد و سایر مقاطع فولادی بر روی قیمت آهن‌آلات کلیک کنید. 

۰۹۰۵
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.arrow
۴۱۸۰ - ۰۴۱