آیا خرید آهن در شرایط اقتصادی فعلی به‌صرفه است؟

آیا خرید آهن در شرایط اقتصادی فعلی به‌صرفه است؟

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۱
تاریخ به‌روزرسانی: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
زمان مطالعه: 6 دقیقه

آهن، یکی از معروف‌ترین و کاربردی‌ترین فلزات موجود است که در بخش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. درخواست و تقاضای زیاد آهن باعث شده است قیمت و ارزش این محصول افزایش یابد و بسیاری از افراد، این فلز را مورد مناسبی برای سرمایه گذاری بدانند.

سؤالی که در این هنگام برای ما پیش می‌آید این است که در شرایط اقتصادی موجود در کشور و میزان تورم بالا، آیا سرمایه‌گذاری روی آهن روش درست و منطقی است؟ چه موردی باعث شده است خرید آهن به‌عنوان وسیلۀ سرمایه‌گذاری شناخته شود؟

در این مطلب از عصرآهن به بررسی و تحلیل موارد ذکر شده می‌پردازیم، اگر شما هم به این زمینه علاقه‌مند هستید یا در فکر سرمایه‌گذاری در این بازار به سر می‌برید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی دراین‌باره کسب نمایید.

بررسی شرایط بازار آهن در ایران

همان طور که گفته شد، بازار آهن یکی از پررونق‌ترین بازارهای موجود در ایران و جهان است (البته اگر قطعی برق و گاز در داخل کشور مانع ایجاد نکند). رونق بازار آهن باعث می‌شود افراد، علاقۀ زیادی به بازار آهن نشان دهند. در این قسمت می‌خواهیم به بررسی و تحلیل بازار آهن ایران بپردازیم.

بازار آهن در ایران تأثیر گرفته از عوامل مختلف و متعددی است، به‌طوری که نمی‌توان دلیل افزایش یا کاهش قیمت خرید آهن را تنها به یک مورد خاص ارتباط داد.

در ادامه مواردی که می‌توانند بر روی قیمت آهن تأثیرگذار باشند را بررسی می‌کنیم:

  •  تغییر و نوسان در قیمت ارزهای خارجی مخصوصا دلار؛
  • میزان درخواست و عرضه در بازار؛
  • نیاز و میزان خرید صنایع مرتبط با آهن؛
  • وضعیت اقتصادی کشور؛
  •  مقدار واردات و صادرات آهن در کشور؛
  •  هزینه‎های مرتبط با حمل‌ونقل کالا؛
  • هزینۀ سوخت.

همان طور که می‌بینید برای خرید آهن و سرمایه گذاری موفق بر این بازار می‌توانید شرایط و قیمت این محصول را مقایسه کنید.

بخوانید: سرمایه‌گذاری در بازار آهن | تهدیدها و فرصت‌ها

شرایط کنونی بازار آهن

اکنون در یکی از فصول سرد سال به سر می‌بریم و میزان درخواست‌های آهن به دلیل کاهش زمینه‌هایی همچون ساخت‌وسازِ مسکن کاهش یافته است. از سویی دیگر قیمت دلار و ارزهای خارجی به دلیل تورم و شرایط اقتصادی موجود در بازار، افزایش یافته که تأثیر بسیاری بر قیمت نهایی و روند خرید و فروش آهن در این بازار دارد.

طبیعی است که مصرف‌کننده و خریدار دچار سردرگمی شود و با توجه به شرایط موجود، نتواند تصمیم درستی بگیرد. اگر تصمیم جدی برای خرید آهن دارید؛ اما در انتخاب و تصمیم‌گیری دچار تردید شده‌اید بهتر است با کارشناسان و مشاوران صنعت آهن مشورت کنید.

برای ارتباط با کارشناسان مجموعۀ عصرآهن با شماره 0414180 تماس بگیرید و از مشاورۀ رایگان استفاده کنید. هر سؤالی داشتید می‌توانید با کارشناسان ما در میان بگذارید یا از بخش دیدگاه بنویسید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم.

کاربرد آهن در صنایع مختلف

در مورد آهن و تقاضای آن در بخش‌های مختلف صحبت کردیم، در این بخش از مقاله به‌صورت مختصر به بررسی کاربرد این محصول در صنایع مختلف خواهیم پرداخت.

خودروسازی

یکی از پرکاربرد‌ترین فلزات موجود در صنعت خودروسازی، بی‌شک آهن است. شرکت‌های خودروسازی از آهن برای ساخت و تولید بخش‌های مختلف خودرو همچون شاسی، چرخ ترمز، بدنه، اگزوز، سقف ماشین و غیره استفاده می‌کنند.

ساختمان‌سازی

بی‌شک یکی از کاربردی‌ترین مصالح ساختمانی، مقاطع آهنی است که علاوه بر پیکربندی ساختمان در بخش‌های مختلف آن همانند در و پنجره‌سازی، نرده و دکوراسیون داخلی نیز کاربرد دارد. به‌عبارتی می‌توان گفت نزدیک به 70 درصد مصالح ساختمانی از آهن تشکیل شده است. پرمصرف‌ترین مقاطع فولادی میلگرد، تیرآهن و نبشی است.

قیمت میلگرد

بخش پزشکی

یکی از فلزهای به کار رفته در صنعت پزشکی، فولاد ضدزنگ است که یکی از آلیاژهای آهن به شمار می‌رود. این نوع فلز دارای ویژگی‌های بسیاری مانند مقاومت بالا، قابلیت بازیافت بالا، ضد باکتری و عفونت و غیره است؛ به همین دلیل می‌تواند در بخش پزشکی کاربرد مثبت بسیاری داشته باشد.

کشاورزی

آهن را می‌توان یکی از مهم‌ترین موارد در صنعت کشاورزی دانست؛ علاوه بر قطعات و ابزارآلات آهنی که در این زمینه استفاده می‌شود. آهن یکی دیگر از محصولات موردنیاز برای تقویت خاک و بهبود کیفیت محصولات تولید شده است که مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لوازم خانگی

برای مقاومت بیشتر و کیفیت بالای لوازم خانگی، بیشتر آن‌ها را از فولاد تهیه می‌کنند که آلیاژ پرکاربردی از آهن است. می‌توان گفت یکی از پر مصرف‌ترین بخش‌های استفاده از فلز آهن در بخش تولید لوازم خانگی مانند یخچال، لباسشویی و سایز لوازم است.

خرید آهن در شرایط اقتصادی امروز

حال که با کاربرد فلز آهن در بخش‌های مختلف صنعت و همچنین با شرایط کنونی بازار آهن آشنا شدید، احتمالا این سوال برای شما هم پیش آمده است که آیا سرمایه‌گذاری روی این فلز و خرید مقاطع آهنی در این شرایط اقتصادی مناسب است یا خیر؟

نمودار قیمت میلگرد در یک ماه گذشته را در زیر بررسی کنید (آذرماه 1401):

نمودار قیمت میلگرد در ماه آذر 1401

برای پاسخ به این سوال می‌توان گفت با توجه به افزایش قیمت ارز آزاد، احتمال افزایش قیمت فلزاتی همچون آهن نیز متناسب با قیمت دلار، وجود دارد و هیچ سقفی نمی‌توان برای آن مشخص کرد. از سویی دیگر خرید آهن یا نخریدن آن به واکنش و استراتژی سرمایه گذاری خریدار بستگی دارد.

سرمایه‌گذار هر چقدر در این زمینه با منطق و دانش کافی پیش برود، موفق‌تر خواهد بود؛ برای این منظور می‌توان اقلام مختلفی از محصولات آهنی را خریداری و نگهداری کنید تا شانس موفقیت و سود‌دِهی محصول شما بیشتر باشد.

به‌عنوان مثال میلگرد، تیرآهن، پروفیل، شمش از جمله محصولات آهنی پرکاربرد و پرتقاضا هستند که می‌توانید به عنوان کالایی برای سرمایه‌گذاری خریداری کنید.

برای خرید یا از بورس کالا باید اقدام کنید یا از بازار آهن‌آلات.برای خرید از بورس کالا پیشنهاد می‌کنیم ابتدا این مقاله را مطالعه کنید:

بخوانید: راهنمای کامل خرید میلگرد از بورس کالا

سخن پایانی

در این مقاله از عصرآهن به تحلیل و توصیف بازار امروز و احتمالاتی که درباره بازار آیندۀ آهن در ایران وجود دارد، اطلاعاتی ارائه شد. شما می‌توانید با مطالعۀ سایر مقالات موجود در دانشنامۀ عصرآهن، اطلاعات و دانش پایه خود را در این حوزه افزایش داده و سپس اقدام به خرید نمایید. 

همان طور که می‌دانید موارد بسیاری بر روی قیمت محصولات آهن کنونی و آینده تاثیر می‌گذارد که بهتر است پیش از آزمون بررسی شود.

پیش از خرید آهن به وب‌سایت عصرآهن مراجعه کنید و آخرین قیمت محصول مورد نظر خود را بررسی کرده و سپس اقدام به خرید نمایید. گفتنی است امکان خرید محصول با قیمت مناسب از عصرآهن نیز وجود دارد، تنها کافی است با واحد فروش این مجموعه در تماس باشید.

برای بررسی قیمت میلگرد و انواع آهن‌آلات روی لینک کلیک کنید یا با شمارۀ 0414180 تماس بگیرید.

۱۶۷۹
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.arrow
۴۱۸۰ - ۰۴۱