سرمایه‌گذاری در بازار آهن | تهدیدها و فرصت‌ها

سرمایه‌گذاری در بازار آهن | تهدیدها و فرصت‌ها

تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۱
تاریخ به‌روزرسانی: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
زمان مطالعه: 6 دقیقه

کدام یک از شما یک شبانه‌روزش را در فکر سرمایه‌گذاری و حفظ سرمایۀ خود (حتی دارایی کم) نبوده است؟‌

سرمایه‌گذاری روی طلا، دلار، بورس، ملک یا هر چیز دیگری جزو اهداف و برنامه‌های بیشتر افراد است. علاوه بر این موارد، سرمایه‌گذاری در بازار آهن نیز انجام می‌شود که شاید تعداد کمی از این قضیه مطلع هستند.

در این مقاله از سرمایه‌گذاری روی میلگرد و مقاطع آهنی صحبت خواهیم کرد. تا آخر مقاله همراه ما باشید

سرمایه‌گذاری در بازار آهن سوددِهی بالایی دارد؟

هر چند سرمایه‌گذاری در بازار آهن امکان‌پذیر است؛ اما ریسک بالایی به همراه دارد. برای سرمایه‌گذاری روی محصولات آهنی باید نبض بازار آهن را بشناسید. با استفاده از روش‌های مختلف پیش‌بینی قیمت در بازار آهن را انجام دهید، سپس تصمیم بگیرید آیا زمان مناسبی برای خرید آهن است یا نه.

خرید میلگرد و مقاطع آهنی برای افزایش سود زمانی درست و به‌جا خواهد بود که شما بتوانید در زمان مناسب، مشتری برای تبدیل کالا به پول نقد را پیدا کنید. مثلاً مقدار قابل توجهی میلگرد در زمانی که بازار آهن کاهشی بود خریده‌اید، بعد از گذشت چند ماه، قیمت‌ها در بازار افزایش پیدا کرده و اکنون موقع آن است که جنس خود را فروخته و به سودی که در نظر دارید برسید. 

درست در همین موقع است که باید مشتری مناسب را پیدا کرده و سود خود را به دست آورید. در بازار آهن کافیست زمان مناسب برای خرید را شناسایی کنید تا به هدف مدنظر برسید. 

فراموش نکنید قیمت آهن هیچ وقت قابل پیش‌بینی نیست فقط با توجه به رفتار بازار آهن در سال‌های گذشته و بررسی عوامل مربوط به بازار می‌توان حدس زد در آیندۀ کوتاه‌مدت چه چالش‌هایی ممکن است به‌وجود آید.

بهترین زمان سرمایه‌گذاری در بازار آهن کی است؟

همیشه این نکته را در ذهن داشته باشید که سرمایه‌گذاری در خرید میلگرد و آهن، کوتاه مدت است. اولاً مقاطع آهنی به مدت طولانی در انبار نگهداری نمی‌شوند. چون امکان زنگ‌زدگی میلگرد و آهن‌آلات زیاد است و ممکن است سرمایه‌تان از بین برود.

دوماً بازار آهن می‌تواند به‌صورت فصلی تغییر و نوسان داشته باشد. مثلاً در فصل تابستان که تقاضا زیاد است قیمت بیشتر شود و در فصل زمستان به‌دلیل نبود تقاضا و کاهش ساخت‌وساز، قیمت آهن کاهش یابد.

در کل، مناسب‌ترین زمان برای خرید آهن‌آلات فصل پاییز و زمستان است؛ اما اگر قصد جدی برای خرید آهن دارید حتما یک دوره قبل (حداقل یک ماه قبل) بازار آهن را در نظر بگیرید و میزان نوسان ارز و دلار را نیز بررسی کنید چون امکان دارد شرایط بازار متفاوت با پیش‌بینی‌ها باشد.

سرمایه‌گذاری در بازار آهن یک مشکل اساسی دارد. ممکن است پول کافی برای خرید داشته باشید؛ اما جایی برای انبار و نگهداری آن نداشته باشید. مجموعۀ عصرآهن با فراهم کردن امکان پیش خرید مقاطع آهنی و ارائه انبارداری رایگان، این مشکل را برای خریداران و مشتریانش حل کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقالۀ زیر مراجعه کنید:

بخوانید: پیش خرید آهن آلات بدون هزینه انبارداری

بیایید میزان رشد، نوسان و تغییرات بازارهای گذشته را در 12 ماه گذشته بررسی کنیم. اگر به نمودار زیر نگاه کنید، قیمت سکۀ طلا، دلار و میلگرد فولادی را خواهید دید. با استفاده از این نمودار می‌توانید میزان افزایش هر سه کالا را با هم مقایسه کنید.

نمودار قیمت سکه، دلار و میلگرد
نمودار قیمت سکه، دلار و میلگرد

انواع تهدید برای سرمایه‌گذاران در بازار آهن!

  • امکان تغییر ناگهانی شرایط بازار؛
  • ریسک بالای معاملات؛
  • نوسان زیاد قیمت انواع مقاطع فولادی.

سرمایه‌گذاری در صنعت آهن چه مزایایی دارد؟

  • امکان ورود به بازار بورس آهن؛
  • تنوع محصولات؛
  • کاربرد و تقاضای بالای مقاطع آهنی؛
  • سوددهی در کوتاه‌مدت.

قبل از سرمایه‌گذاری بهتر است این موارد را به خاطر داشته باشید. حتماً پولی را به بازار تزریق کنید که به آن احتیاج ندارید در غیر این صورت اگر بازار طبق پیش‌بینی شما جلو نرود، ضرر خواهید کرد. علاوه بر سرمایۀ کافی باید از دانش تحلیل و علم اقتصادی برخوردار باشید تا بتوانید آگاهانه عمل کنید.

قبل از ورود به بازار، شرایط بازار را از چند مدت پیش زیر نظر داشته باشید؛ همچنین عوامل تأثیرگذار روی قیمت آهن مانند میزان عرضه و تقاضا، قیمت دلار و شرایط اقتصادی جامعه را در نظر بگیرید.

بخوانید: قیمت آهن آلات در بورس کالا | یک بررسی کامل برای خریداران آهن

برای سود در بازار آهن، صبر داشته باشید!

عصرآهن با تکیه بر تجربه‌ای که در این چند سال به دست آورده یک توصیه برای شما دارد. در صنعت آهن و فولاد، ما با طیف زیادی از مردم مواجه هستیم که در اوج قیمت بازار، خرید می‌کنند و در کمترین قیمت فقط نظاره‌گر هستند.

متأسفانه ذهنیت عموم جامعه بر این است که «اگر امروز میلگرد خریدم باید فردا قیمتش چند برابر شود و من سود لازم را به دست آورم». در حالی که بازار میلگرد و آهن این‌طور نیست. 

به‌عنوان آخرین توصیه هیچ‌وقت در شرایط هیجانی اقدام به خرید یا فروش نکنید. هرگاه در بازار آهن متوجه ثبات قیمت (هرچند کوتاه‌مدت) شدید، اقدام به خرید کنید. قبل از خرید، آگاهی کامل داشته باشید و تحقیق کنید.

برای بررسی قیمت روز میلگرد و خرید آن می‌توانید به وب‌سایت عصرآهن مراجعه کنید یا با شمارۀ 0414180 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

سرمایه گذاری در بازار آهن سودآورتر است یا بازار طلا؟

سرمایه‌گذاری در بازار طلا در طولانی مدت به نتیجه می‌رسد و باید صبر زیادی داشت؛ اما سرمایه گذاری در بازار آهن نسبت به بازار طلا در مدت زمان کم انجام می‌شود.

آیا خرید میلگرد برای سرمایه گذاری مناسب است؟

برای پاسخ به این سوال باید رفتار بازار را پیش از خرید در نظر بگیرید. عوامل مختلف تاثیرگذار مثل دلار و میزان تقاضا را بررسی کنید سپس اقدام به خرید نمایید.

برای سرمایه‌گذاری در بازار آهن باید انبار داشت؟

برای نگهداری از مقاطع آهنی نیاز نیست حتما انبار داشته باشید. با خرید از عصرآهن می‌توانید از انبارداری رایگان این مجموعه استفاده کنید. برای اطلاع بیشتر با شماره 0414180 تماس بگیرید.

۲۹۰۱
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱