آیا خرید اعتباری آهن‌ آلات و میلگرد به‌صرفه است؟

آیا خرید اعتباری آهن‌ آلات و میلگرد به‌صرفه است؟

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۴۰۱
تاریخ به‌روزرسانی: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 4 دقیقه

خرید اعتباری آهن جزو یکی از روش‌های خرید میلگرد و آهن آلات است که در سال‌های اخیر طرفدار بسیاری پیدا کرده است. در این روش با استفاده از اسناد بانکی، دو طرفین معامله می‌کنند و طبق شرایط تعیین شده، هزینه و ارسال بار را انجام می‌دهند.

برای آشنایی بیشتر با مراحل خرید اعتباری میلگرد و دیگر مقاطع آهنی، پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ زیر را مطالعه کنید:

بخوانید: خرید میلگرد با ضمانت‌نامه بانکی چگونه انجام می‌شود؟

برای اینکه به پاسخِ سؤال «آیا خرید اعتباری آهن‌ آلات و میلگرد به‌صرفه است؟» برسیم باید روش‌های مختلفِ خرید میلگرد را بررسی کنیم.

تفاوت خرید اعتباری آهن با خرید اقساطی آهن آلات 

خرید اعتباری آهن با خرید به‌وسیله چک تفاوت دارد. بسیاری از افراد این دو روش خرید را با هم یکسان می‌دانند. در حالی که تفاوت‌هایی با هم دارند.

موارد زیر از جمله تفاوت‌های مهم بین خرید اقساطی آهن و خرید اعتباری آن است:

  • در خرید اعتباری، هزینه باید 90 روز یا 180 روز بعد پرداخت شود؛ اما در خرید اقساطی مدت زمان پرداخت بین دو طرف معامله توافق می‌شود
  • در خرید اعتباری به‌جای چک بانکی از اسناد اعتباری استفاده می‌شود
  • در خرید اعتباری بعد از ثبت سفارش، کالا تحویل داده می‌شود؛ اما در خرید اقساطی زمان ارسال کالا بنابر توافق طرفین انجام می‌شود
  • اعتبار معاملات ال سی (فروش اعتباری آهن) بیشتر از خرید با چک است
  • در خرید اعتباری اگر خریدار نتواند وجه را در موعد مقرر پرداخت کند، بانک طرف قرارداد موظف به پرداخت هزینه است؛ ازاین‌رو خرید اعتباری معتبرتر است
  • در خرید اقساطی آهن، بیشتر فروشندگان به دلیل عدم شناخت کافیِ خریدار ممکن است به او اعتماد نکنند و از فروش اقساطی اجتناب نمایند؛ اما در فروش اعتباری، طرف دیگر معامله بانک است و در هر صورت وجه در زمان مقرر باید پرداخت شود
  • در خرید اقساطی 5 درصد و در خرید اعتباری حداکثر 3 درصد
  • به‌ازای هرماه به مبلغ اضافه می‌شود.

از بررسی موارد بالا می‌توان نتیجه گرفت خرید اعتباری آهن به نفع خریدار است. این روش خرید نسبت به خرید اقساطی به‌صرفه‌تر است.

نکتۀ مهم: در ابتدا باید گفت خرید نقدی در هر صورت برای مصرف‌کننده به‌صرفه‌تر است؛ چون هیچ درصد اضافی برای آن تعلق نمی‌گیرد؛ اما در خرید اعتباری و اقساطی درصدی هم به مبلغ کل اضافه می‌شود.

در ویدئوی زیر فروش اعتباری آهن در مجموعۀ عصرآهن را بررسی کرده‌ایم برای آشنایی بیشتر می‌توانید مشاهده کنید:

خرید اعتباری چه تأثیری بر قیمت میلگرد دارد؟

فروش اعتباری آهن تأثیر مستقیمی روی قیمت مقاطع آهنی و میلگرد ندارد؛ اما از طرفی این امکان را برای خریدار فراهم می‌کند تا هزینه کالای خریداری شده را 3 یا 6 ماه بعد پرداخت کند. این کار چه سودی دارد؟

با این کار خریدار میلگرد را با قیمت روز می‌خرد و هزینۀ آن را بعد از چند ماه پرداخت می‌کند. ممکن است با گذشت چند ماه قیمت میلگرد افزایش داشته باشد. این امر باعث می‌شود تا از نوسانات احتمالی بازار آهن در امان باشد.

قیمت آهن‌الات در خرید اعتباری بیشتر است؟

در تمامی معاملات بازار آهن از جمله خرید اینترنتی، خرید حضوری، خرید اقساطی و خرید اعتباری آهن، قیمت میلگرد و مقاطع آهنی به قیمت روز بازار آهن محاسبه می‌شود. تنها تفاوتی که در قیمت هر روش خرید وجود دارد، درصد اختلاف فروش نقدی و غیر نقدی است.

نکتۀ مهم: در خرید اعتباری میلگرد، خریدار می‌تواند چند ماه بعد، هزینه را پرداخت کند. به‌ازای هر ماه، مدت زمانی که در قرارداد برای پرداخت مشخص شده است،  2 الی 3 درصد (2 درصد در بورس کالا و 3 درصد در بازار آهن) به مبلغ کل خرید اضافه خواهد شد.

سخن پایانی

برای ثبت خرید اعتباری میلگرد و خرید با استفاده از اسناد بانکی می‌توانید با مجموعۀ عصرآهن تماس بگیرید. بهترین و مناسب‌ترین روش برای خرید در تناژ بالا، استفاده از خرید با ال سی بانکی است. 

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره 0414180 تماس بگیرید یا هر سؤالی داشتید در قسمت ثبت دیدگاه بنویسید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم.

سؤالات متداول

تفاوت خرید اعتباری با خرید اقساطی آهن چیست؟

در خرید اعتباری، خریدار به واسطۀ اسناد معتبر بانکی اقدام می‌کند به همین علت فروشنده اعتماد کامل به معامله دارد؛ ولی در خرید اقساطی ممکن است فروشنده به دلیل عدم اعتماد به مشتری از فروش کالا اجتناب کند.

مدت زمان پرداخت در خرید اعتباری آهن چقدر است؟

در خرید میلگرد با ال سی باید بعد از 3 ماه یا 6 ماه، هزینه خرید را بپردازید.

۲۵۸۳
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱