تفاوت هزینه اسکلت فلزی و بتنی

تفاوت هزینه اسکلت فلزی و بتنی

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
تاریخ به‌روزرسانی: ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
زمان مطالعه: 4 دقیقه

یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر سازه، اسکلت آن است که به دو صورت فلزی و بتنی اجرا می‌شود. این دو نوع اسکلت از لحاظ نوع اجرا، مصالح و هزینه بایکدیگر تفاوت دارند.

انتخاب مدلی مناسب برای ساختمان از چالش‌های جدی بسیاری از مهندسان محسوب می‌شود مخصوصا آنکه قیمت مصالحی همچون سیمان و تیرآهن دائما درحال افزایش است. در این مطلب قصد داریم به تفاوت قیمت اسکلت فلزی و بتنی بپردازیم‌ و اجرای این دو نوع اسکلت را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

مقایسه قیمت اسکلت بتنی و فولادی

برای برآورد دقیق قیمت اسکلت بتنی و فولادی باید آن‌ها را از چند منظر مورد بررسی قرار دهیم. از‌این‌رو، در ادامه به تفاوت اسکلت فلزی و بتنی در چندین فاکتور می‌پردازیم:

قیمت فولاد و بتن

قیمت مصالح مهم‌ترین عامل در تفاوت هزینه اسکلت فلزی و بتنی محسوب می‌شود.

همواره قیمت میلگرد بیشتر از‌ سیمان است و دائما نیز افزایش می‌یابد. بنابراین، اجرای سازه فولادی که علاوه‌بر‌ میلگرد به انواع تیرآهن مانند تیرآهن IPE نیاز دارد؛ بیشتر از سازه بتنی خواهد بود.

نوع اجرا

نوع اجرای اسکلت فلزی از دیگر موارد تفاوت اسکلت فلزی و بتنی محسوب می‌شود. اجرای سازه بتنی علاوه‌بر نیاز به زمان کمتر، راحت‌تر است و نیروهای انسانی دستمزد کمتری را برای آن دریافت می‌کنند.

زمان اجرا

سرعت و زمان اجرا فاکتور مهمی در افزایش قیمت‌ها محسوب می‌شود. چراکه هرچه سرعت کار بیشتر باشد به نیروی انسانی هزینه کمتری پرداخت خواهد شد.

در این فاکتور، اسکلت فلزی بهتر از بتنی است و به زمان کمتری برای اجرا نیاز دارد.

قیمت اجرای اسکلت فلزی چقدر است؟

در ساخت[1]  اسکلت فلزی از تیرآهن، ورق و میلگرد استفاده می‌شود که البته بیشترین هزینه مربوط به تیرآهن و میلگرد است.

در سازه‌های فلزی اغلب از تیرآهن ۱۴ و ۱۶ استفاده می‌شود که قیمت این دو نوع تیرآهن با یکدیگر تفاوت دارد.

مورد مهم دیگری که در قیمت اجرای سازه فلزی تاثیر دارد، وزن تیرآهن است که با افزایش آن‌، قیمت نیز بالاتر می‌رود.

همچنین، لازم به ذکر است که سازه فلزی هزینه‌های دیگری مانند جوشکاری، جرثقیل، حمل و نقل و غیره را دربر‌ می‌گیرد.‌ در فروردین ماه 1403 قیمت این سه مورد به شرح زیر هستند:

قیمت اجرای اسکلت فلزی

قیمت اجرای اسکلت بتنی چقدر است؟

در ساخت اسکلت بتنی، مصالح مختلفی بکار گرفته می‌شوند که بر قیمت نهایی ساختمان تاثیرگذار است. ذکر این نکته ضروری‌ است که این مبلغ تقریبی برآورد شده است و فقط برای آشنایی شما با هزینه‌های کلی پروژه کاربرد دارد.‌

قیمت اجرای اسکلت بتنی

کدام اسکلت به‌صرفه‌تر است؟

برای آنکه بتوانیم بین دو اسکلت فلزی و بتنی، یکی را برای پروژه خود برگزینیم، باید تفاوت قیمت اسکلت فلزی و بتنی را نیز در نظر داشته باشید. همچنین نکات مهمی که در ادامه اشاره می‌کنیم را درنظر داشته باشید:

  • به‌دلیل قیمت بالاتر فولاد و هزینه بیشتر اجرای آن، قیمت سازه فلزی در مقیاس کوچک بالاتر از اسکلت بتنی است.
  • از دیگر عواملی که به تفاوت هزینه اسکلت فلزی و بتنی منجر می‌شود، روش خرید مصالح است. در سازه‌های بتنی، ساخت و ساز مرحله‌به‌مرحله پیش می‌رود و مصالح نیز به‌ مرور خریداری می‌شوند. در حالی که در سازه‌های فلزی باید کل تیرآهن و ورق را در ابتدا خریداری کنید.
  • از دیگر موارد تفاوت اسکلت فلزی و بتنی، روش نگهداری از آن‌ها است. برای حفظ سازه‌های فلزی از زنگ زدن باید تمهیدات ویژه‌ای را درنظر بگیرید که مستلزم پرداخت هزینه بیشتری است.
  • دستمزد نیروهای انسانی نیز از دیگر عوامل تفاوت هزینه اسکلت فلزی و بتنی محسوب می‌شود. نیروی انسانی در سازه‌های بتنی، هزینه کمتری دریافت می‌کنند، اما زمان اجرای آن بیشتر از ساخت ساختمان فلزی طول می‌کشد.

مشاوره و خرید از عصرآهن

خرید مصالح ساختمانی مانند تیرآهن و میلگرد با قیمت مناسب، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کسانی است که قصد دارند برای ساخت و ساز اقدام کنند. برای دسترسی راحت به این مصالح، در عصرآهن می‌توانید به انواع میلگرد و تیرآهن دسترسی داشته باشید، تولیدات کارخانه‌های مختلف را مشاهده کنید و مشخصات آن‌ها را بخوانید، سپس براساس نیازهایتان دست به خرید بزنید. در عصرآهن، کارشناسان و مشاوران زبده‌ای حضور دارند که درباره فروش اعتباری میلگرد از این سایت به شما کمک خواهند کرد. برای دریافت پاسخ سوال‌هایتان و ثبت سفارش می‌توانید با شماره تلفن 0414180 تماس بگیرید. لازم به ذکر است که محصولات خریداری شده از سایت عصرآهن در سریع‌ترین زمان ممکن برایتان ارسال خواهد شد.

۰۱۸۷
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱