اسکلت فلزی | تفاوت بین سازه فلزی جوشکاری شده و پیش ساخته

اسکلت فلزی | تفاوت بین سازه فلزی جوشکاری شده و پیش ساخته

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۴۰۰
تاریخ به‌روزرسانی: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
زمان مطالعه: 5 دقیقه

آیا در انتخاب بین اسکلت فلزی پیش ساخته و اسکلت فلزی معمولی سردرگم هستید؟ پس این نوشته به شما کمک می‌کند تا انتخابی مناسب داشته باشید.

قبل از مراجعه به هر یک از این دو سازه، باید تفاوت اساسی بین سازه پیش ساخته (pre-engineered) و اسکلت فلزی جوشکاری شده (Weld-up steel buildings) را بدانیم، اینکه کدام یک برای ما مفیدتر خواهد بود.

هر دو روش ساخت، ویژگی‌های مشابهی از نظر طرح، زیرسازی، قاب بندی و پایان کار دارند، علی‌رغم این شباهت‌ها روند ساخت سازه متفاوت است. بر اساس این ویژگی‌ها می‌توانید نکات مثبت و منفی را پیدا کنید و تصمیم خود را برای انتخاب سازه بگیرید.

به تفاوت‌های بین اسکلت فلزی جوشکاری شده و پیش ساخته در طول متن پرداخته خواهد شد.

تصویر مقایسه اسکلت فلزی جوشکاری و اسکلت فلزی پیش ساخته

جوشکاری اسکلت

در قاب فولادی جوشکاری شده (field welded)، تیرآهن، ورق و المان‌ها با فلز ذوب شده یا مواد جوش، به هم متصل می‌شوند.

ساختمان‌های جوشکاری شده معمولا به قطعات کمتری احتیاج دارند (در مقایسه با پیچ و مهره)، اما در ارزیابی با سایر سازه‌ها، در اسکلت فلزی نیاز مجدد به بازسازی و ترمیم قطعات کمتر است. اتصال جوشکاری از مقاومت و استحکام مورد قبولی برخوردار است.

این امکان وجود دارد که اعضای اسکلت فلزی مانند تیرآهن با صفحات داخلی جوش داده شود و حتی به چند سازه فلزی دیگر متصل شده و توسعه داده شود؛ انجام این کار باعث افزایش سرعت اجرای پروژه می‌شود. همچنین امکان ساخت قطعات سازه‌ای بدون جوشکاری در سازه را آسان می‌کند. قطعات اسکلت فلزی در حمل و نصب، فضای کمتری را نسبت به بتن و دیگر مصالح اشغال می‌کنند.

یک اسکلت فلزی یا سازه‌ جوشکاری شده به یک لایه بتنی نیاز دارد که برای تحمل فولاد استاندارد نورد گرم مانند ورق سیاه، طراحی شده باشد و باعث ایجاد مقاومت و ثبات بیشتر در بیس سازه ‌شود. این روش اجرا مناسب برای کارگاه‌ها، انبارهای ذخیره سازی و یا سایر سازه‌های فلزی مناسب است.

تصویر تیرآهن جوشکاری شده

بخوانید: صفر تا صد اتصالات در سازه های فولادی

ساخت اسکلت فلزی جوشکاری شده

تصویر اسکلت فلزی جوشکاری

اسکلت فلزی جوشکاری شده کامل ساخته نمی‌شود و در محل کارگاه از تیرآهن و ورق سیاه (فولاد گرم نورد) که توسط جوش به هم متصل شده، ساخته می‌شوند. با توجه به در دسترس بودن مصالح و سرعت و امکان حمل و نقل، مصالح سریع دریافت شده و پروژه استارت می‌خورد.

در صورت نیاز به معماری متفاوت، جزئیات خاص مربوط به آن باید طراحی و تیرآهن و اعضای مربوطه ساخته ‌شود.

همه المان‌های اسکلت فلزی، اندازه گیری شده، برش و جوش داده می‌شوند از جمله خرپاها. هزینه‌های این روش ساخت به مراتب کمتر از سازه پیش ساخته می‌باشد، اما مصالح زیادی در محل پروژه نیاز است زیرا اعضای سازه‌ای از قبل اندازه گیری نشده‌اند و در ابعاد و طول استاندارد به کارگاه ارسال شده و در محل کارگاه برش داده می‌شوند.

در برخی مناطق، مجوز گرفتن برای جوشکاری دشوار است و شرایط مربوط به خود را خواهد داشت. پس از اخذ مجوز، به نیروی متخصص در برش و جوشکاری اعضای اسکلت فلزی نیاز خواهیم داشت که اکثر مشکلات به وجود آمده در اتصلات جوشکاری به دلیل به کارگیری افرادی است که مجوز و مهارت کافی در این زمینه ندارند.

در سازه فولادی جوشکاری شده، به علت اینکه قطعات برش داده نشده و وزن و تعداد آنها مشخص نیست، وزن کل سازه نیز مشخص نمی‌باشد بنابراین در مرحله طراحی، وزن سازه و صفحات بتنی آن بسیار بیشتر از وزن‌ سازه‌های پیش ساخته فلزی می‌باشد، اما در سازه‌های پیش ساخته امکان محاسبه وزن دقیق وجود دارد.

بعد از انجام جوشکاری و قبل از اتمام ساختمان، هر اتصال جوشکاری شده باید به صورت جداگانه بررسی، آزمایش و تایید شود.

در صورت بروز آسیب در جوشکاری اسکلت فلزی، تنها راه تعمیر آن قطع قسمت جوش داده شده و جایگزینی جوشکاری جدید می‌باشد.

یک اتصال جوش داده شده را نمی توان برای انجام تعمیرات یا جابجایی، بازسازی یا تغییر کل سازه جدا کرد. همچنین جوش‌های سخت و قاب‌های سنگین در حرکت لرزه‌ای، عملکرد خوبی نشان نمی‌دهند.

اما با تمام این موضوعات، اسکلت فلزی یک ساختمان بسیار مستحکم است چون اعضا به وسیله جوش کامل به هم متصل می‌شوند. سازه جوشکاری از باب هزینه مقرون به صرفه تر از سازه‌های پیچ و مهره است.

بخوانید: انواع جوشکاری در صنعت ساختمان   

اسکلت فلزی پیش ساخته چیست؟

تصویر اسکلت فلزی پیش ساخته

در سازه فلزی پیش ساخته، هر قطعه از سازه از المان‌ تیرآهن و اتصال دهنده‌ها گرفته تا پنل‌ها و ورق‌ها، همه در کارخانه و در یکجا ساخته شده‌اند. کنترل کیفی هنگام تولید انجام می‌شود و همه مراحل با دقت و طبق مشخصات دقیق ساخته می‌شوند.

مواد از یک منبع واحد هستند که این باعث بهبود عملکرد سازه و ایمنی آن می‌شود. اسکلت فلزی پیش ساخته مناسب برای مناطق زلزله خیز است.

پنل‌ها و اعضای فلزی و همین‌ طور اتصال دهنده‌ها، انعطاف پذیر هستند، حتی اگر در قسمتی از المان خم ایجاد شود، احتمال شکستن آن کم است.

همه اعضا برش خورده، در کارخانه جوش داده شده و تحت عنوان ستون، تیرچه، محفظه و سوراخ نام گذاری شده است؛ همچنین پیچ و مهره‌ها در اعضا محکم گنجانده می‌شود. با این روش تولید هیچ مصالح اضافه‌ای در محل کارگاه نخواهد بود.

بخوانید: تولید فولاد و تاریخچه آن

مراحل ساخت اسکلت فلزی پیش ساخته

نمای کلی از سازه فلزی پیش ساخته

اسکلت فلزی پیش ساخته، در کارخانه طراحی و تولید می‌شوند. همه قطعات برش داده شده و به هم پانچ می‌شوند تا همانند طرح مدنظر در کنار هم قرار بگیرند.

پس از شکل گیری و آماده شدن تمام قطعات، همه بسته بندی شده و طی 6 تا 8 هفته به محل پروژه تحویل داده می‌شوند.

این سازه‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در مقابل بارهای وارده عملکرد مناسبی دارند. اگر این نوع سازه‌ها برای تحمل وزن سبک‌تر طراحی شده باشند توسط یک پایه ساده، تحمل پذیری مناسب را ارائه خواهند داد.

تیرآهن و اعضای این سازه جهت کاهش وزن، به شکل مخروطی ساخته شده‌اند. حدودا وزن سازه فولادی پیش ساخته 30 درصد کمتر از ساختمان فولادی معمولی است. تعمیر و بازرسی ساختمان پیش ساخته با جداسازی اتصالات و تعویض قطعات آسیب دیده انجام می‌شود.

کدام روش ساخت سازه مناسب می‌باشد؟

بعد از بررسی هر دو روش اجرا، این سوال پیش می‌آید که کدام یک از این دو روش را انتخاب کنیم؛ تصمیم گیری در انتخاب بین اسکلت فلزی جوشکاری و اسکلت فلزی پیش ساخته به چند عامل بر می‌گردد.

سازه فلزی جوشکاری شده هزینه کمتری دارد، تیرآهن‌ های فولادی در ابعاد استاندارد در محل پروژه تحویل داده می‌شوند و در ابعاد لازم برش می‌خورند. المان‌ها توسط جوش به هم متصل می‌شوند و یک ساختار مقاوم با دوام طولانی مدت تشکیل می‌دهند.

اگر مطمئن هستید که سازه در آینده تغییر کاربری نمی‌کند و از لحاظ معماری تغییری نخواهد داشت، روش جوشکاری را انتخاب کنید در غیر این صورت سازه پیش ساخته بهترین انتخاب می‌تواند باشد.

هزینه سازه پیش ساخته بیشتر می‌باشد اما سهولت تعمیر و نگهداری، این مورد را جبران می‌کند. سرعت اجرای بالایی دارند و به آسانی ساخته می‌شوند و نیروی کار ماهر برای اجرا لازم نمی‌باشد.

در مناطق زلزله خیز که سازه‌ها به المانی انعطاف پذیرتر از اتصالات جوشی نیاز دارند از قطعات پیش ساخته استفاده می‌شود. سازه پیش ساخته عموما در ساخت سوله، آلاچیق، کانکس و برخی ویلاها کاربرد دارد.

بخوانید: 10 شرکت بزرگ تولید کننده فولاد در جهان

جمع بندی

انتخاب یکی از این سازه‌های فولادی به عنوان بهترین گزینه، کار دشواری می‌باشد. اما با توجه به مزایای بسیاری که در سازه پیش ساخته وجود دارد، می‌توان گفت اولین انتخاب کشورهای توسعه یافته می‌باشد. بسته به نیازهای شغلی، بودجه و دوام روش ساخت انتخاب می‌شود. برای تهیه انواع آهن آلات، تیرآهن و میلگرد می‌توانید با مشاورین ما در عصرآهن با شماره ۰۴۱۳۳۲۵۰۲۸۰ در تماس باشید. مشاورین ما در زمینه خرید اقلام مربوطه راهنمای شما خواهند بود.

۰۱۲۵۷
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.arrow
۴۱۸۰ - ۰۴۱