اتصالات ساختمانی در سازه‌های بتنی | کاربرد هر یک در سازه

اتصالات ساختمانی در سازه‌های بتنی | کاربرد هر یک در سازه

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۴۰۰
تاریخ به‌روزرسانی: امروز
زمان مطالعه: 5 دقیقه

هیچ سازه‌ای بدون اتصالات ساختمانی ساخته نمی‌شود. به ویژه در سازه‌های بتن آرمه، بدون اتصالات اجرای پروژه به پایان نمی‌رسد و این مورد اجتناب ناپذیر است. با توجه به عناصر سازه‌ای، اتصالات به صورت عمودی و افقی در المان‌ها و کاربری های مختلف ارائه می‌شوند.

تعداد این اتصالات ساختمانی به عوامل مختلفی از جمله در دسترس بودن مصالح، تامین بتن مصرفی، ماهیت سازه، انقباضات حرارتی و زمان انجام آن بستگی دارد.

در سازه‌ها از اتصالات عمودی بیشتر از اتصالات افقی استفاده می‌شود، بعلاوه پیشنهاد می‌شود تا حد ممکن از اتصالات ساختاری افقی جلوگیری شود. با ما همراه باشید تا در مورد مزیت اتصالات ساختمانی در سازه‌های بتنی بیشتر بحث کنیم. همچنین می‌توانید برای تهیه انواع آهن آلات، تیرآهن و میلگرد به وبسایت عصرآهن مراجعه کنید.

از اتصالات بتنی به طور معمول برای جلوگیری از ایجاد ترک در هنگام جمع شدن بتن استفاده می‌شود. این اتصالات برای بهبود عملکرد اجرا می‌شوند و به المان‌ها اجازه انبساط، انقباض یا حرکت بدون آسیب رساندن به سازه‌های دیگر را می‌دهد.

انواع اتصالات ساختمانی در سازه بتنی

  1. اتصال برش اره‌ای که بیشتر در کف و دال بتنی دیده می‌شود.
  2. اتصال شیار دار که با ایجاد شیارهایی در بتن که به حالت خمیری رسیده باشد، انجام می‌شود.
  3. اتصال اعضای بتنی و قطعات پیش ساخته توسط اتصالات فلزی
  4. اتصال منابع و سازه‌های آبی با استفاده از اتصالات بتنی
تصویر اتصال برش اره‌ای
اتصال بتنی برش اره‌ای

مزایای استفاده از اتصالات ساختمانی

  • کاهش حجم بتن ریزی. میزان مصرف بتن در حین اجرای سازه محدود می‌شود و این به خصوص در بتن ریزی‌های حجیم بسیار کاربرد دارد زیرا از اتصالات در ناحیه مورد نظر می‌توان کمک گرفت و سرعت کار ساخت و ساز را افزایش داد.
  • قسمت عظیمی از پروژه نمی‌تواند در طول یک روز کاری بتن ریزی شود. علاوه بر اینکه به حجم زیادی از بتن نیاز است، مدت زمان زیادی نیز طول خواهد کشید. این مقدار با ظرفیت کارخانه تولیدی و منابع انسانی پروژه نیز تناسبی ندارد. بنابراین استفاده از اتصالات در افزایش سرعت پروژه هم تاثیر گذار خواهد بود.
  • در بتن ریزی‌های حجیم و سنگین، فشارهای اضافی در بتن ایجاد می‌شود، جهت تحمل این فشار در المان از اتصالاتی نظیر پایه‌های ضخیم استفاده می‌شود تا این مسئله را مهار کنند.
  • از اتصالات سازه‌ای در سازه‌های آبی و سازه‌هایی که در مجاورت آب ساخته می‌شوند استفاده نمی‌کنند، چون خطراتی نظیر نشست آب از محل اتصالات وجود دارد.
  • اگر تیر در دو مرحله ساخته و اجرا شود برای نصب از اتصالات کمک گرفته می‌شود. نوع اتصال و ساختار آن بر اساس دهانه، بار و محل اتصال تعیین می‌گردد.
  • در تیرهای کوچکتر که نیروی خمشی و برشی کوچک‌تری را منتقل می‌کنند، اتصال می‌تواند بدون جزئیات زیاد ارائه شود اما در تیرهای بزرگ‌تر باید توجه بیشتری به اجرای آن شود.

بخوانید: سیر تا پیاز نگهداری و تعمیر سازه بتنی

تصویر اتصال بتنی شیاردار
اتصال بتنی شیاردار

از اتصالات ساختمانی در کدام قسمت تیر استفاده می‌شود؟

خمش تیر در یک سوم دهانه تقریبا صفر است. بعلاوه با توجه به عمودی بودن اتصال در تیر، توصیه می‌شود از آن در جایی که میزان خم شدن کمتر است، استفاده گردد. همچنین استفاده از اتصال در ناحیه درست نیروی برشی تیر را کمتر می‌کند. بنابراین به طور کلی اتصالات را تقریبا در یک سوم دهانه اجرا می‌کنند.

اما با توجه به مواردی نظیر موقعیت سایت پروژه و توصیه مهندس سازه، موقعیت نهایی اتصال تعیین می‌شود.

تصویر اتصال فلزی در تیر بتنی

اتصالات برای بهبود ساخت و ساز در پروژه‎‌ها اجرا می‌شوند. همچنین از اتصالات سازه‌ای در اجرای دال‌ها نیز استفاده می‌کنند. این اتصالات زمانی استفاده می‌شوند که دو عضو بتنی به هم متصل شوند. اتصالات در آخر روز هنگام اتمام کار و یا زمانی که مدت زمان زیادی از زمان گیرش بتن گذشته باشد، در محل مورد نظر قرار می‌گیرد. این اتصالات باید توسط مهندس سازه طراحی و مشخص شود.

نکاتی اجرایی اتصالات ساختمانی

تصویر اتصال کلیددار
اتصال کلیددار در اعضای بتنی
  • حد فاصل اتصالات ساختمانی حدودا 3 الی 5 متر است.
  • حداکثر فواصل بین اتصالات در دال باید 24 تا 36 برابر ضخامت دال باشد.
  • هنگام استفاده از اتصالات سازه‌ای در دال، ضخامت اتصال مربوطه باید حداقل یک چهارم ضخامت دال باشد.
  • از اتصال اره‌ای 4 الی 12 ساعت بعد از اتمام بتن ریزی انجام شود. از برش اره که نوعی اتصال جهت کنترل ترک در بتن می‌باشد برای جلوگیری از ترک خوردگی استفاده می‌شود. 
  • از اتصالات کلیددار در کف‌های صنعتی استفاده نشود. این اتصال از جنس آلیاژهای فولادی می‌باشد.
  • اتصالات برش خشک باید بین 1 تا 4 ساعت پس از اتمام کار انجام شود و به صورت نوارهای برشی بر روی سطح توسط دستگاه برش، کشیده می‌شود.
  • اگر در داخل دال از صفحه مش بندی استفاده شده باشد در قسمت اتصالات شبکه مش بندی قطع شود.
  • توصیه می‌شود اتصالات بتنی در امتداد خطوط ستون اجرا شود.
  • از رول پلاک فلزی باید در دال‌ها و مقاطعی که بار سنگین دارند استفاده شود.
  • حتما اجرای اتصال ساختمانی در نظر گرفته شود و از قبل زمانبندی شود.
  • از اتصالات جدا شونده بین دال‌ها، ستون‌ها، دیوارها و در قسمتی که پیاده‌رو با سایر سازه‌های بتنی در ارتباط است استفاده می‌شود.
  • مواد و مصالحی که بر روی اتصالات بتنی استفاده می‌شود باید به اندازه کافی انعطاف پذیر باشند تا در صورت نیاز جذب شده یا تغییر شکل دهند و سپس به حالت اولیه برگردند.
  • همیشه به دنبال موادی باشید که قابلیت نفوذ پذیری بالایی داشته باشند و به راحتی به بتن بپیوندند.

ابزار متداول برای اجرای اتصالات ساختمانی بتنی

تصویر اجرای اتصالات ساختمانی توسط اره

از ابزارهای زیر معمولا برای ایجاد اتصالات بتنی استفاده می‌شود. اگرچه این ابزارها بسته به اندازه و حجم پروژه متغییر می‌باشد اما از آنها برای ایجاد اتصال اره‌ای و شیاردار استفاده می‌شود. شیارزن دستی یا برقی، با توجه به بزرگی سطح دال برای ایجاد شیار سطحی برای کار انتخاب می‌شود. از اره بتنی برای برش بتن استفاده می‌کنند، هنگام کار با اره باید عمق برش در نظر گرفته شود.

از انواع اتصالات سازه‌ای بتنی می‌توان به اتصالات انقباضی و انبساطی اشاره کرد. اتصال انبساطی بیشتر برای جداسازی دال و بتن از سایر قسمت‌های ساختمان به کار برده می‌شود. اتصالات انبساطی برای جداسازی بین سازه و قسمت‌های بتنی استفاده می‌شود و اجازه می‌دهد المان به صورت مستقل حرکت کند. اتصالات انقباضی نیز برای جلوگیری از ترک در صفحات و المان‌های مربعی اجرا می‌شوند.

از اتصالات فلزی برای سرعت بخشیدن به نصب قطعات پیش ساخته بتنی نیز استفاده می‌شود. این روش باعث می‌شود تا سازه انعطاف پذیرتر شود.

اتصالات فلزی بیشتر در میان قطعاتی همچون دیوارهای برشی و تیرهای پیش ساخته اجرا می‌شود. به علت فلزی بودن این اتصالات حجم بتن مصرفی کمتر می‌شود. این قطعات  u شکل یا به شکل مکعب توخالی هستند. در قطعات بتنی سنگین باید از چند اتصال فلزی استفاده کرد و بعد از قرار دادن قطعه‌ها در محل، اتصالات فلزی مناسب را وصل می‌کنند.

بخوانید: صفر تا صد اتصالات در سازه های فولادی

تصویر اتصالات ساختمانی

جمع بندی

با توجه به گسترش ساختمان سازی و شوق بشر به ساخت سازه‌های عظیم و حجیم، المان‌ها بایستی ایمن‌تر، مقاوم‌تر، مستحکم‌تر ازپیش ساخته شوند. طبعا ساخت و اجرای قطعات عظیم، پیچیده‌ می‌باشد و برای بهبود سازه از انواع اتصالات بتنی و فلزی استفاده می‌کنند. 

در این مقاله با اتصالات ساختمانی و کاربرد هر یک از آنها آشنا شدیم. همچنین ابزار آلات مورد نیاز در اجرای این کار بررسی شد.

 برای اطلاع از قیمت روز میلگرد و آهن آلات می‌توانید با مشاورین ما در عصرآهن با شماره ۰۴۱۳۳۲۵۰۲۸۰ در تماس باشید. همکاران ما در زمینه خرید اقلام مربوطه راهنمای شما خواهند بود. همچنین در قسمت وبلاگ عصر آهن می توانید مطالب مفیدی مطالعه کنید. 

۰۲۰۸۱
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱