انتقاد رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از تفاوت قیمت سنگ آهن و فولاد

انتقاد رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از تفاوت قیمت سنگ آهن و فولاد

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۹
تاریخ به‌روزرسانی: ۶ مرداد ۱۴۰۱
زمان مطالعه: 1 دقیقه

تقریبا یک ماه پیش بود که معاون امور معادن و صنایع وزارت صمت، دکتر اسماعیلی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما اشاره کردند که در سال گذشته تنها 7 درصد از سنگ آهن خام به صادرات اختصاص یافت و باقی تماما در اختیار تولیدکنندگان فولاد داخلی قرار گرفت، اما این تصمیم‌گیری نیز نتوانست سیر صعودی قیمت آهن آلات را متوقف کند و هم‌اکنون شاهد میلگرد بالای 10700 تومانی هستیم.

 این در حالی است که محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، روز گذشته در نشستی که با مدیران کل صنعت، معدن و تجارت شمال و جنوب استان کرمان و محیط زیست داشتند، از تفاوت قیمت سنگ آهن و فولاد به شدت انتقاد کرده و اشاره کردند با اینکه مواد اولیه ارزان در اختیار فولادگران قرار می‌گیرد اما شاهد قیمت‌گذاری بسیار بالایی برای آهن آلات هستیم. 

ایشان همینطور در ادامه اظهار داشت که سالانه میلیاردها تومان رانت‌خواری در قیمت‌گذاری نامناسب سنگ آهن در کشور صورت می‌گیرد و گفت: برای ما قابل قبول نیست که کارگر در معادن به سختی کار کند و آلایندگی معادن نصیب کرمانی‌ها باشد اما سنگ آهن با قیمت پایین به شرکت‌های فولادی فروخته شود. اگر قیمت فولاد پایین بود این مسئله قابل تحمل بود اما می‌بینیم فولاد با قیمت بالا به دست مردم می‌رسد.

در ماه‌های گذشته نیز مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو خواستار اصلاح قیمت سنگ آهن بودند و دقیقا به این موضوع اشاره کردند که قیمت فولاد باید به قیمت‌های بین‌المللی و صادراتی ایران وصل باشد و قیمت سنگ‌آهن نیز باید اصلاح و ضریبی از قیمت‌های جهانی و صادراتی باشد. قیمت‌ سنگ‌آهن نیز باید مانند قیمت فولاد شفاف شود و مشابه فولاد از قیمت‌های بین‌المللی سیگنال دریافت کند. سنگ‌آهن هم می‌تواند ضریب 80 الی 83 درصد فوب خلیج فارس و قیمت‌های صادراتی ایران باشد. در اینصورت مشکلات فعلی حل و قیمت سنگ‌آهن هم تابع نوسانات بین المللی خود خواهد شد. درنهایت احساسی که واحدهای سنگ‌آهن در مورد پایمال شدن منافع‌شان توسط زنجیره پایین دست دارند نیز از بین می‌رود.

در حال حاضر هیچ تصمیمی در مورد قیمت سنگ آهن از سمت وزارت صمت گرفته نشده است و آهن آلات همچنان پیشتاز چرخه زنجیره فولاد است. شما همراهان عزیز عصر آهن می‌توانید قیمت روز آهن آلات را به صورت لحظه‌ای در بخش منو بالای مشاهده کنید. توجه کنید که قیمت آهن آلات در نسخه‌ی موبایل در بخش منو سایت موجود است.

منبع: خبر آنلاین

بخوانید: علت التهاب در بازار آهن و فولاد چیست؟

۰۶۶۸
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱