افزایش قیمت دلار و تاثیر آن در قیمت آهن آلات

افزایش قیمت دلار و تاثیر آن در قیمت آهن آلات

تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹
تاریخ به‌روزرسانی: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
زمان مطالعه: 6 دقیقه

 با توجه به اینکه آهن در کشور ما یک کالای وارداتی نیست، اما قیمت آهن آلات رابطه مستقیمی با قیمت دلار دارد. در این مقاله تاثیر نوسانات قیمت ارز در قیمت آهن آلات را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

دلار در اقتصاد ایران

برای بررسی رابطه دلار با قیمت آهن آلات ابتدا نگاهی کوتاه به نقش دلار در اقتصاد ایران بیاندازیم.  دلار به عنوان یکی از ارز های مهم در دنیا که پول پایه بسیاری از مملکت ها را دربرمیگیرد، تاثیر بسزایی در اقتصاد جهانی دارد.جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهایی است که وابستگی شدیدی به درآمد ارزی و نوسانات آن دارد. هرچقدر این نوسانات به درستی مدیریت شود ارزش پول ملی همان مقدار بالاتر خواهد رفت. بسیاری از تحلیلگران اقتصادی دلیل تورم 40 درصدی سال 91-92 را وابستگی کشور به دلار خطاب میکنند، این در حالی است که با افزایش دلار قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و در نتیجه کشور دچار یک رکود اقتصادی شدید می شود. کشور ایران بیشترین بودجه ارزی خود را از نفت و مشتقات آن تامین میکند به همین دلیل در دوران ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد بیشترین درآمد ارزی را از فروش نفت کسب کرده بود.

نمودار تورم
نمودار تغییرات تورم از سال 1390 تا 1399

قیمت دلار چگونه بر قیمت تمام شده آهن آلات تاثیر می گذارد؟

بازار آهن آلات ایران در داخل کشور به دلیل مشکلات اقتصادی سال های اخیر دچار مشکلات زیادی شده است. با توجه به اینکه مواد اولیه زنجیره تولید آهن آلات در داخل  کشور موجود می‌باشد اما با افزایش نرخ ارز شاهد افزایش قیمت آهن آلات در بازار های داخلی هستیم. افزایش قیمت آهن آلات به عوامل مختلفی بستگی دارد که تک تک به آنها اشاره خواهیم کرد. حال به بررسی این موضوع می پردازیم که دلار چگونه بر قیمت تمام شده آهن آلات تاثیر می گذارد؟

مواد اولیه

 همانطور که میدانید برخی از مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان بازار آهن از طریق واردات از کشورهای دیگر انجام می شود. اگر بخواهیم به برخی از آنها اشاره کنیم، برای کوره های چدنی ماده اولیه فرو سیلیکو منیزیم برای کوره های فولادی ممنگنز و فروسیلیکو منگنز از ارمنستان، گرجستان، هند و گرافیت کم سولفور از کشور چین وارد کشور می شود. تمامی خریدهای مواد اولیه با ارز جهانی یعنی دلار انجام میشود، پس تولیدکننده مجبور به پرداخت دلاری خواهد بود. با افزایش قیمت دلار هزینه تمام شده محصول برای تولید کننده بالا رفته و تولید کننده با نرخ بالاتری کالا را عرضه خواهد کرد.

دستگاه های تولیدی

اکثر دستگاه های پیشرفته که برای تولید آهن آلات به کار گرفته می‌شوند از کشور های دیگر خریداری می شود. نحوه پرداخت هزینه این دستگاه ها از طریق دلار انجام می شود که هر چقدر نرخ آن در کشور بیشتر باشد، تولید کننده مجبور به پرداخت هزینه بیشتر برای راه اندازی و توسعه خط تولید خود می‌باشد. بسیاری از دستگاه ها هزینه های جانبی مانند هزینه های نگهداری، هزینه سرویس، هزینه تعمیر و تعویض قطعات را دارا  می باشند، که همه ی این هزینه ها بر حسب دلار انجام می شود. با افزایش نرخ دلار،هزینه های جانبی تولید افزایش یافته و در نتیجه قیمت تمام شده محصول افزایش می‌یابد.

حمل و نقل

هزینه حمل از دیگر عوامل مهم تاثیر گذار در قیمت نهایی آهن آلات می‌باشد. تعرفه های هزینه حمل هر چند وقت یکبار با توجه به افزایش نرخ ارز و کاهش پول ملی افزایش می‌یابد. شاید شما هم خبرهای اعتصاب های کامیون داران را برای اعتراض به نرخ تعرفه های حمل و نقل شنیده باشید. با افزایش قیمت دلار، هزینه های مصرفی، سرویس و نگهداری زنجیره حمل و نقل افزایش یافته و در نتیجه آن تعرفه های حمل و نقل کالا افزایش می‌یابد. زمانی که نرخ حمل و نقل افزایش پیدا میکند، قیمت تمام شده محصولات برای کارخانه نیز افزایش می یابد. از هزینه های حمل و نقل چندین باره نیز نمی توان چشم پوشی کرد، برای درک بهتر می توانید تعداد حمل و نقل های تولید یک میلگرد از سنگ آهن تا رسیدن به دست مشتری در تصویر زیر می‌توانید ببینید.

هزینه های حمل و نقل
هزینه های حمل و نقل چندین باره برای تولید محصولات فولادی

قیمت دلار و رابطه آن با قیمت گذاری آهن آلات

قیمت آهن آلات در بازار داخلی در سالهای اخیر به قیمت معاملات بورس کالا وابستگی شدیدی پیدا کرده است به اصطلاح از طریق قیمت‌های معاملات بورس کالا، کشف قیمت برای آهن صورت می‌گیرد.

قیمت گذاری آهن آلات در بورس کالا

در بورس کالا قیمت پایه عرضه آهن آلات در یک چهارچوب خاص و تحت نظارت وزارت صمت انجام می پذیرد. هر چقدر این عرضه و تقاضا به صورت واقعی انجام شود کمک بسیار زیادی به رسیدن محصولات فولادی به قیمت واقعی می‌کند. دو عامل اساسی قیمت دلار و قیمت جهانی آهن آلات بر تعیین قیمت پایه آهن آلات تاثیر مستقیم دارند. بر اساس شیوه نامه جدید وزارت صمت(در تاریخ نگارش این مقاله) مبنای قیمت گذاری آهن آلات در بورس کالا برای شمش فولادی به صورت ۸۰ درصد نرخ صادراتی شمش CIS ضربدر میانگین نرخ دلار نمایی محاسبه می‌شود. بر اساس این شیوه نامه با افزایش قیمت دلار قیمت پایه عرضه آهن آلات افزایش می‌یابد که در نتیجه آن معاملات بورس با قیمت بالاتری انجام شده و قیمت آهن آلات در بازار افزایش می‌یابد.

 از موارد دخیل دیگر در نحوه قیمت گذاری فولاد در بورس کالا قیمت جهانی آهن می باشد، که با افزایش یا کاهش آن، قیمت پایه نیز دچار نوسانات خواهد شد. تغییر قیمت جهانی به عوامل مختلف سیاسی اقتصادی وابسته است، از جمله مهمترین عوامل تاثیر گذار در نوسانات قیمت جهانی، کشور چین است که بزرگترین تولید کننده فولاد می باشد، در این کشور میزان عرضه و تقاضا تاثیرات بسیار زیاد در نوسانات قیمت جهانی دارند.

تاثیر قیمت دلار بر عرضه و تقاضای آهن

با افزایش قیمت دلار و قیمت آهن آلات بازار داخلی دچار رکود شده و تقاضا برای آهن آلات کم می‌شود. با کاهش تقاضا انتظار می‌رود قیمت ها کاهش پیدا کند ولی در عمل همچین اتفاقی نمی‌افتد دلیل آن را می‌شود صادرات بیان کرد.

با افزایش قیمت دلار، تولید کننده که می تواند محصولات خود را با قیمت بالاتر به فروش برساند و درآمد دلاری داشته باشد، رغبتی برای عرضه محصولات خود به بازار داخلی را ندارد و بعضی موارد به علت صادرات محصولات فولادی، تولید کنندگان پایین دستی زنجیره فولاد(نورد کاران) با کمبود مواد اولیه مواجه می‌شوند.

همانطور که گفته شد افزایش نرخ ارز باعث کاهش عرضه در بازار داخلی شده و قیمت ها در بازارهای داخلی افزایش می‌یابد.

سرمایه گذاری بازار آهن

 زمانی که در یک کشور ارزش پول ملی نسبت به ارزهای جهانی کاهش میابد، اکثر افراد سعی می کنند برای حفظ قدرت مالی خود در صنف های مختلفی سرمایه گذاری کنند، به همین جهت ممکن است به یک باره تقاضا در یک بازار خاص بالا رفته و باعث افزایش و نوسانات قیمتی آن بازار شود. در کشور ایران نیز با گران شدن دلار اکثر مردم برای حفظ دارایی خود به بازارهای مختلفی روی می آورند، از جمله آن بازارها میتوان به بازار آهن آلات اشاره کرد. حال با بررسی کلیت بازار میخواهیم به این موضوع بپردازم که چقدر قیمت آهن آلات و دلار با یکدیگر همبستگی دارند و چگونه رفتار می کنند؟ آیا واقعا بازار آهن آلات مکان مناسبی برای سرمایه گذاری است یا خیر؟

برای پاسخ به این سوال میتوانیم از چارت های قیمتی دلار و آهن آلات استفاده کنیم.

نمودار تغییرات قیمت دلار
نمودار تغییرات قیمت دلار
نمودار تغییرات قیمت میلگرد
نمودار تغییرات میلگرد، که از محصولات پر مصرف میباشد. حال اگر این چارت را با چارت دلار مقایسه کنیم به همبستگی بسیار بالای آنها پی خواهیم برد.( روند حرکتی مشابه یک دیگر)

همانطور که مشاهده می‌کنید، همبستگی بسیار بالایی بین دو چارت وجود دارد.اما در مورد سرمایه گذاری در بازار آهن، باید بگوییم محصولات فولادی همانند یک کالا هستند که می توانید به عنوان سرمایه به آنها نگاه کنید. همچنین شما می توانید برای خرید انواع آهن آلات با کارشناسان ما در عصر آهن تماس بگیرید.

تماس با عصر آهن جهت خرید و مشاوره

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم به طور کامل تاثیر نوسانات قیمت دلار بر قیمت آهن آلات را بررسی کنیم. اگر از نوسانات ارزی گذر کنیم باید این موضوع را هم در نظر بگیریم که عوامل مختلف دیگری نیز در تعیین قیمت مقاطع فولادی نقش اساسی دارند. هر یک از این عوامل می تواند در جایگاه خود تاثیراتی را بر بازار آهن آلات بگذارد ولی به دلیل همبستگی بیشتر موارد تعیین کننده قیمت فولاد به نوسانات ارزی، دلار نقشی اساسی در بازار داخلی  دارد. تاثیرات نوسانات ارزی به صورت زنجیروار به بازار های پایین دستی فولاد هم تاثیر می گذارد، به این شکل که با نوسانات نرخ مقاطع صنعت ساختمان سازی و مسکن نیز از این نوسانات دور نخواهد ماند.

۲۱۶۲۹
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱