حال و هوای بازار مسکن تحت تأثیر قیمت آهن

حال و هوای بازار مسکن تحت تأثیر قیمت آهن

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۱
تاریخ به‌روزرسانی: ۱۹ بهمن ۱۴۰۱
زمان مطالعه: 3 دقیقه

بازار مسکن وارد فاز رکود شده است و ساخت‌وساز تحت شرایط خاصی ادامه دارد. به‌دنبال آن خرید و فروش مسکن هم رونق خود را از دست داده است. 

دلیل آن چیست و چه چیزی باعث ایجاد رکود می‌شود؟

البته نه اینکه بگوییم بازار مسکن قبل از این رونق خوبی داشت؛ اما شرایط بحرانی‌تر از قبل شده است. به‌طوری که پیمانکاران با بررسی شرایط پروژه و وضعیت بازار، گاهاً از ساخت سازه‌های جدید جلوگیری می‌کنند.

بازار آهن و نوسانات قیمت ارز، بیش از پیش دگرگون شده است. از طرفی چون این دو عامل تأثیر مستقیمی بر مسکن دارند، با به‌وجود آمدن التهاب در این دو بازار طبیعتاً بازار مسکن هم متحول خواهد شد.

در این مقاله قصد داریم تاثیر آهن بر مسکن را بررسی کنیم تا ببینیم چه عواملی باعث راکد شدن چرخ بازار مسکن می‌شود.

اگر اشتباه نکنیم در اواسط سال 1400 بود که به‌طور ناگهانی قیمت مصالح ساختمانی از سیمان گرفته تا انواع مقاطع آهنی افزایش یافت. از همان موقع خرید مسکن به یک آرزوی دست نیافتنی تبدیل شد.

چراکه با افزایش قیمت مصالح و مواد اولیه، قیمت مسکن، ساخت‌وساز، دستمزد نیروی کار و سود حاصل از فروش بیشتر و بیشتر شد. این افزایش قیمت‌ها حتی روی بازار اجارۀ مسکن هم تأثیر گذاشت و مستأجرین را با چالش‌های زیادی مواجه کرد.

از آن موقع تا به‌ امروز، شرایط خرید و فروش مِلک نه‌تنها بهتر نشده است؛ بلکه شرایط بدتری هم فراهم کرده است.  

متأسفانه عدم ثبات در قیمت آهن باعث سردرگمی پیمانکاران سازه شده است. بیشتر سازندگان، پروژه‌های بالای شهر (مناطقی که متراژ و قیمت بالایی دارند) را به پروژه‌های پایین شهر (پروژه‌هایی با متراژ و قیمت کمتر) ترجیح می‌دهند تا سود بیشتری داشته باشند.

از طرفی برای اینکه قیمت سازه کمتر و سود حاصل بیشتر باشد، ممکن است پیمانکار و مهندس سازه از مقاطع ارزان‌تر استفاده کنند. مقاطعی با قیمت کم، کیفیت کمتری دارند و غیر استاندارد خواهند بود. ساختن سازه با چنین مصالحی مشکلات دیگری هم به‌وجود خواهد آورد.

مشکلاتی مثل مقاومت کم سازه در وقوع زلزله یا ایجاد هزینه‌های زیاد برای تعمیر و نگهداری ساختمان.

طبق تحقیقات 30 تا 35 درصد افزایش قیمت در سال 1401 در بازار مسکن به‌وجود آمده است. این افزایش قیمت‌ها در سال‌های متوالی میزان خرید خانه و ملک را حدود 75 درصد کاهش داده است! این آمار زنگ خطری برای صنعت سازندگی در ایران است.

انتظار افزایش قیمت مسکن در ماه‌ها و سال آینده و پیش آمدن تورم شدیدتر، از جمله مسائلی است که سردرگمی و نگرانی را افزایش داده است. با بررسی داده‌های کلان اقتصادی می‌توان به این نتیجه رسید که بازار مسکن در سال 1402 هم افزایشی خواهد بود. 

چه عواملی باعث می‌شود چرخ بازار مسکن به گردش درآید؟

کارشناسان این‌گونه فکر می‌کنند که با ایجاد ثبات در بازار آهن و قیمت مقاطع آهنی، شاید بتوان امیدی به جان گرفتن دوبارۀ بازار مسکن داشت؛ اما تنها تاثیر آهن بر مسکن را نباید عامل اصلی دانست.

برای گردش چرخ بازار مسکن باید موارد زیر حل شوند:

  • ثبات قیمت بازار مصالح ساختمانی؛
  • کاهش نرخ ارز؛
  • جلوگیری از فعالیت بازار دلالان؛
  • همسان‌سازی حقوق در جامعه؛
  • افزایش نقدینگی در صنعت عمران و سازندگی؛
  • افزایش نقدینگی در جامعه؛
  • رونق بازار کار.

علاوه بر تاثیر آهن بر مسکن، این‌ها تنها چند مورد از موارد موثر بر صنعت سازندگی است. حال بماند که هزینۀ ساخت مسکن تنها برپا کردن اسکلت سازه نیست و هزاران مخارج دیگر همراه با ساخت و خرید خانه به‌وجود می‌آید.

البته عوامل جانبی مثل کمبود گاز و برق و کاهش تولید مقاطع فولادی هم تأثیر خود را در این زمینه داشته است. 

حل شدن موارد بالا، غیر ممکن به نظر می‌آید. حتی با بهبود یکی دو مورد نیز می‌توان چشم امیدی به این شرایط تاریک جامعۀ امروز داشت؛ اما بزک نمیر بهار میاد…

‌بخوانید: قطع تولید در کارخانجات فولاد با قطعی گاز

سخن آخر

چند کلمه‌ای هم بگوییم و تمام. با کاهش تقاضا برای انواع مقاطع آهنی، تأثیر آهن بر مسکن قابل لمس است؛ اما همان طور که گفته شد، بازار مسکن چند مشکل عمده دارد که باید حل شود.

برخلاف سال‌های گذشته که با ورود فصل سرد، قیمت میلگرد و مقاطع آهنی کاهش می‌یافت، با افزایش و نوسان زیاد نرخ مقاطع روبرو هستیم. این عامل بیش از پیش باعث التهاب در بازار شده است.

برای بررسی قیمت روز آهن می‌توانید به وب‌سایت عصرآهن مراجعه کنید یا با شمارۀ 0414180 تماس بگیرید.

نظرات و دیدگاه خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

۰۵۱۹
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱