پنج رازی که فروشندگان میلگرد به شما نمی‌گویند

پنج رازی که فروشندگان میلگرد به شما نمی‌گویند

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۱
تاریخ به‌روزرسانی: ۲۷ دی ۱۴۰۱
زمان مطالعه: 7 دقیقه

اطلاع از قیمت روز میلگرد در هنگام خرید این مقطع یکی از مهم‌ترین موارد است؛ اما به‌غیر از قیمت، نکات مهم دیگری نیز وجود دارد که هیچ فروشنده‌ای به شما نخواهد گفت.

ما در این مقاله تصمیم داریم رازهای مگو در صنعت آهن و بازار آهن‌آلات را برملا کنیم. اگر می‌خواهید در خریدهای بعدی خود حرفه‌ای عمل کنید این 5 راز را به‌خاطر بسپارید.

راز اول: اطلاعات روی بندیل میلگرد

روی هر بندیل میلگرد برگه‌ای به نام «پلاک بندیل» متصل می‌شود. روی این پلاک، اطلاعاتی درمورد کالا و تولیدکننده نوشته می‌شود. در پلاک موارد زیر درج می‌شود:

  • نام کارخانه تولیدکننده میلگرد
  • ساخت ایران
  • طول میلگرد
  • آرم استاندارد ایران
  • شماره بسته
  • نوع محصول
  • وزن کل بندیل
  • تاریخ تولید
  • سایز میلگرد
  • شماره ذوب
  • گرید فولاد

نکتۀ مهم: وزن بندیل میلگرد تولیدکنندگان ایرانی به‌غیر از بندیل میلگرد ذوب آهن اصفهان 2 الی 2.5 تن است. بندیل میلگرد اصفهان 4.5 الی 5 تن است.

راز دوم: نحوۀ تشخیص صحت میلگرد

این نکتۀ مهم درمورد تشخیص صحت و درستی میلگرد را که مطمئناً کسی از آن خبر ندارد، فراموش نکنید. همان طور که گفتیم تمامی میلگردهای موجود در بازار با یک پلاک که به بندیل آن متصل است، عرضه می‌شوند. 

روی این پلاک‌ها مشخصات کامل محصول و تولیدکننده درج می‌شود؛ اما برای اینکه از صحت پلاک نصب شده روی کالا اطمینان پیدا کنید، یک تکنیک ساده به شما یاد خواهیم داد.

فقط کافیست شماره ده رقمی استاندارد روی پلاک هر بندیل را به شمارۀ «10001517» اس‌ام‌اس کنید تا از صحت محصول دریافتی اطمینان داشته باشید.

بعد از ارسال پیامک اگر کد بندیل در سامانه استاندارد ثبت شده باشد از سمت «سازمان ملی استاندارد ایران» پیامی با مضمون مشخصات محصول ارسال خواهد شد. مانند تصویر زیر:

تصویر پلاک بندیل میلگرد

راز سوم: چگونه میلگرد را در انبار نگهداری کنیم؟

اگر که قصد دارید میلگرد را بعد از تحویل، مدتی در انبار یا دپوی کارگاه نگهداری کنید باید نکاتی دربارۀ نحوۀ انبارکردن آن بدانید. اصولاً هیچ فروشنده‌ای اطلاعاتی دراین‌باره به شما نخواهد داد؛ اما ما نکات مربوط به نگهداری از میلگرد را به شما خواهیم گفت.

میلگرد در انواع مختلف ساخته می‌شوند. این میلگردها عبارت‌اند از میلگرد کربن‌دار، میلگرد ضد زنگ، میلگرد اپوکسی و میلگرد گالوانیزه. هر کدام از این میلگردها باید جداگانه و تحت شرایط خاص خود نگهداری شوند و شرایط انبارکردن هر کدام منحصربه‌فرد است.

در ادامه نکات مهم در زمینۀ نگهداری میلگرد فولادی را بررسی می‌کنیم:

  • میلگردها در جایی نگهداری شوند که با مواد خورنده و زیان‌آور در تماس نباشند؛
  • مقاطع فولادی نباید مستقیماً در برابر نور خورشید قرار بگیرند. قبل از بتن‌ریزی به هیچ‌وجه از میلگردی که در مقابل نور خورشید دمایش تغییر یافته استفاده نشود؛
  • میلگردها را باید برحسب نوع و قطر آن‌ها تفکیک و انبار نمود. در صورت وجود میلگردهایی با قطرهای مشابه و مقاومت و مشخصات مکانیکی متفاوت، باید آن‌ها را در محل جداگانه و با علامت‌گذاری، انبار کرد؛
  • برای اینکه میلگرد دور از رطوبت، باد، باران و برف باشد با پوشش محافظ، پوشانده شود یا در یک فضای مسقف و خشک نگهداری گردد؛
  • از کشیدن میلگرد و برخورد میلگردها با هم در کارگاه ساختمانی جلوگیری شود؛
  • نباید میلگردها مستقیماً روی خاک قرار گیرند. زیرا در تماس با خاک و نیز موادی که دارای املاح خورنده است، آلوده شده و استفاده از آن‌ها باعث جذب رطوبت توسط املاح روی مقاطع شده و خوردگی را در بتن به‌وجود می‌آورند؛
  • این مقاطع باید طوری انبار شوند که حداقل 15 سانتی‌متر از سطح زمین فاصله داشته باشند.

مهم است که این مقطع طویل فولادی باید تحت شرایط خاص خود نگهداری شود، زیرا در استحکام سازه تأثیر ویژه‌ای دارد.

راز چهارم: اقدامات خرید میلگرد از کارخانه

فروشندگان میلگرد هیچ‌وقت به شما نمی‌گویند که قیمت میلگرد در خرید از کارخانه مقرون‌به‌صرفه‌تر از خرید از انبار است. حتی ممکن است با گفتن جملاتی مثل «خرید میلگرد از کارخانه مشکلات و دردسرهای زیادی دارد بهتر است بی‌خیال شوید» اجناس موجود در انبار را به مشتری می‌فروشند.

خرید مقاطع فولادی از کارخانه برای هر شخص امکان‌پذیر است؛ اما این روش خرید شرایطی دارد که باید از آن مطلع باشید.

خرید از کارخانه‌های تولیدکنندۀ فولاد، محدودیت‌هایی هم دارند. در این بخش می‌خواهیم 4 محدودیتی که در خرید میلگرد از کارخانه وجود دارد را بگوییم:

  1. حداقل سفارش آهن‌آلات در بارگیری مستقیم از کارخانه یک ظرفیت است؛ یعنی حدود 22 الی 24 تن؛
  2. در خرید از کارخانه باید کل ظرفیت خریداری شده از یک سایز باشد. البته در خرید از برخی کارخانجات فولاد، امکان سفارش 5 یا 6 سایز متنوع در یک ظرفیت 22 تنی وجود دارد؛
  3. در خرید از کارخانه شما نمی‌توانید بر اساس تعداد شاخه، سفارش خود را ثبت کنید؛ بلکه سفارش‌ها تنها براساس تعداد بندیل ثبت خواهند شد؛
  4. ثبت کدملی و کدپستی فرستنده و گیرنده در بارنامۀ حمل بار ضروری است. کدپستی محل تخلیه باید در سامانۀ جامع انبارها ثبت شده باشند.

تیم محتوای عصرآهن، یک مقالۀ کامل از نحوۀ خرید از کارخانه آماده کرده است تا راهنمای مصرف‌کنندگان باشد. برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می‌شود به لینک زیر مراجعه کنید:

بخوانید: با صفر تا صد خرید میلگرد از کارخانه آشنا شوید

راز پنجم: تعداد شاخه‌های موجود در هر بندیل

در زمان خرید، هیچ مشتری یا خریداری راجع‌به تعداد شاخه‌های هر بندیل، سؤال نمی‌پرسد و هیچ فروشنده‌ای هم درمورد این موضوع حرفی نمی‌زند. در حالی که شاید سؤال خیلی از مخاطبان باشد، می‌خواهیم نحوۀ به دست آوردن تعداد شاخه‌های هر بندیل را بگوئیم.

 برای به دست آوردن تعداد شاخه‌های موجود در هر بسته، وزن کل بندیل را بر وزن هر شاخه میلگرد تقسیم می‌کنیم؛ البته در نظر داشته باشید وزن شاخه و وزن بندیل هر تولیدکننده با تولیدکنندگان دیگر متفاوت است. لازم به ذکر است وزن بندیل در قیمت میلگرد هم تأثیرگذار است.

به‌عنوان مثال وزن بندیل میلگرد آذر فولاد امین 2 تن (2000 کیلوگرم) است و وزن میلگرد سایز 10 میلگرد آذر امین 7 کیلوگرم است. برای محاسبۀ تعداد شاخه‌های موجود در هر بندیل باید وزن بندیل را بر وزن میلگرد تقسیم کنیم. یعنی:

محاسبه تعداد شاخه‌های میلگرد در هر بندیل

حدود 286 شاخه در هر بندیل وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ زیر را مطالعه کنید:

بخوانید: بندیل میلگرد | تعداد شاخه‌های موجود در هر بندیل چه‌قدر است؟

نکتۀ مهم دیگر درمورد وزن میلگرد است. میلگرد از نظر وزنی به دو دستۀ سبک و سنگین تقسیم می‌شود. فروشندگان میلگرد در هنگام خرید به این موضوع اشاره نمی‌کنند. البته سبک یا سنگین بودن وزن میلگرد در بازۀ استاندارد است که به این موضوع هم اشاره نمی‌شود. 

بیشتر خریداران از این مورد اطلاعی ندارند و موقع مراجعه صرفاً بر اساس پیشنهادِ فروشنده خرید می‌کنند. وزن میلگرد روی وزن کل سازه و قیمت میلگرد تأثیرگذار است. برای همین در هنگام انتخاب نوع میلگرد می‌توانید طبق ویژگی‌های ساختمان اقدام کنید.

سخن پایانی

بنا بر هر دلیلی فروشنده موظف است اطلاعات لازم را در اختیار مشتری قرار دهد؛ اما در صنف آهن‌آلات گاهاً پیش می‌آید که برخی از همکاران منافع خود را به ضرر مشتری ترجیح می‌دهند. ما در مجموعۀ عصرآهن متشکل از یک تیم هستیم که در پاسخ‌گویی به سؤالات خریداران و مشتریان همیشه حاضر و آمده‌ایم.

شما می‌توانید با برقراری ارتباط با واحد فروش و مشاورۀ رایگان عصرآهن، تمامی سؤالات و دغدغه‌های خود دربارۀ خرید یا اطلاع از قیمت میلگرد را با ما در میان بگذارید. شمارۀ تماس با عصرآهن 0414180 است.

همچنین می‌توانید از بخش «دیدگاه» نظرات و سؤالات خود را با ما به اشتراک بگذارید تا در اولین زمان به آن‌ها پاسخ دهیم. 

سؤالات متداول

چگونه از قیمت روز میلگرد مطلع شویم؟

برای اطلاع سریع از قیمت میلگرد به وب‌سایت عصرآهن مراجعه کنید یا با شمارۀ 0414180 تماس بگیرید.

چگونه به فروشنده میلگرد و مقاطع آهنی اعتماد کنیم؟

برای اعتماد، استفاده از سه روش کافیست. استعلام اعتبار فروشنده از تولیدکنندگان، پرس‌وجو از خریداران قبلی و بررسی سابقه فروش.

۰۵۰۳
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱