هر آنچه باید راجع‌به حمل و نقل آهن آلات بدانید

هر آنچه باید راجع‌به حمل و نقل آهن آلات بدانید

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰
تاریخ به‌روزرسانی: ۱۸ تیر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 9 دقیقه

هزینه حمل و نقل آهن آلات چقدر است؟ چگونه نزدیک‌ترین تولیدکننده میلگرد به محل پروژه را پیدا کنیم؟ بارگیری میلگرد چند روزه انجام می‌شود؟ ظرفیت تریلی حمل میلگرد و دیگر آهن آلات چقدر است؟ مقررات و نکات مهم در حمل و نقل چیست؟

اگر این موارد جزو سؤالات شما نیز است در ادامه با ما همراه باشید تا به پاسخ تمامی این پرسش‌ها برسید.

آخرین مرحله از فرآیند خرید آهن آلات، بارگیری و ارسال آن به محل موردنظر است. در حمل و نقل آهن آلات موارد بسیاری نظیر انتخاب نوع ماشین، قیمت، وزن مهم بوده و لازم است خریدار قبل از ثبت سفارش از آن‌ها مطلع شود. در ادامه با پرداختن به تمامی این موارد، عوامل تأثیرگذار بر قیمت حمل‌و‌نقل و دلایل افزایش آن را بررسی خواهیم کرد.

در حمل و نقل آهن آلات به چه نکاتی باید توجه کرد؟

در زیر مواردی را که باید در حمل‌ونقل آهن‌آلات به آن توجه کنیم را آورده‌ایم. رعایت این نکات مهم است و از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری می‌کند.

مسافت بارگیری تا محل تخلیه

موقعیت محل بارگیری و محل تخلیه در حمل و نقل آهن آلات بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه مستقیماً روی کرایه حمل مقاطع آهنی تأثیر می‌گذارد.

اصولا خریداران آهن و پیمانکاران ساختمان نزدیک‌ترین کارخانه به محل پروژه را انتخاب می‌کنند تا هزینه نهایی زیاد نباشد. برای این کار نیاز است تا شناخت کافی از موقعیت تولیدکنندگان فولاد ایران داشته باشیم.

با اطلاع از موقعیت کارخانه و انتخاب نزدیک‌ترین کارخانه فولاد، علاوه‌بر مقرون‌به‌صرفه‌بودن هزینه، بار سریع‌تر به دست خریدار خواهد رسید.

بخوانید: 12 تولیدکننده مطرح میلگرد شمال غرب کشور

لازم به ذکر است خرید آهن آلات برای ظرفیت بیش از 22 تن، مستقیماً از خود کارخانه انجام شده و بارگیری و ارسال نیز از کارخانه خواهد بود؛ اما اگر میزان آهن آلات خریداری شده کمتر از 22 تن باشد، سفارش خرید باید از بنگاه‌های معاملاتی و انبارهای آهن آلات انجام شود.

برای خرید از انبار آهن نیز باید از موقعیت مکانی انبار اطلاع داشته باشید. در این زمینه مجموعه عصرآهن به شما کمک خواهد کرد تا از نزدیک‌ترین فروشندگان، خرید خود را انجام دهید.

بهترین کار جهت اطلاع از موقعیت کارخانه، مشورت با کارشناس و متخصص این حوزه است. مجموعه عصرآهن نقشه‌ا‌ی از تولیدکنندگان فولاد ایران طبق موقعیت جغرافیایی هر کدام تهیه کرده است.

با کلیک روی لیست تولیدکنندگان به صفحه مربوطه وارد شوید. برای آشنایی بیشتر با نحوه اطلاع از موقعیت تولیدکنندگان فولاد، ویدیو زیر را آماده کرده‌ایم لطفا مشاهده کنید:

همچنین می‌توانید قبل از خرید، جهت اطلاع از نزدیک‌ترین کارخانه و انبار فروش به محل پروژه و اطلاع از جزئیات مربوط به حمل و نقل آهن آلات با واحد مشاوره ما از طریق شماره 0414180 ارتباط برقرار کنید.

هزینه حمل و نقل آهن آلات

هزینه و کرایه حمل و نقل آهن بر عهده خریدار است؛ این مبلغ به همراه مبلغ محصول خریداری شده در فاکتور لحاظ می‌شود.

همان طور که گفته شد مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر قیمت نهایی ارسال، مسافت بارگیری تا تخلیه است. با خرید آنلاین، شما می‌توانید از تمامی قیمت‌ها از جمله هزینه حمل و نقل آهن آلات پیش از ثبت سفارش اطلاع داشته باشید و سپس اقدام به خرید کنید.

از دیگر موارد تأثیرگذار بر قیمت حمل و نقل آهن آلات، وزن بار است. اگر وزن بار بیش از ظرفیت یک تریلی باشد نیاز به اضافه کردن ماشین یا استفاده از وسیله باربری بزرگ‌تری خواهد بود.

به عنوان مثال برای محاسبه کرایه حمل میلگرد، وزن آن را بر حسب کیلوگرم در فاکتور لحاظ می‌کنند و پس از برآورد وزن، قیمت نهایی و نوع ماشین تعیین و انتخاب می‌شود.

نکته: باسکول در مبدا و مقصد یکی از وظایف راننده است و باید در مبدا در حضور فروشنده و در مقصد در حضور خریدار انجام شود.

بخوانید: تولیدکنندگان میلگرد در ایران | آشنایی با ۵ تولید کننده میلگرد در کشور

چگونه هزینه حمل و نقل آهن آلات را محاسبه کنیم؟

برای محاسبۀ هزینه حمل و نقل آهن آلات ابتدا باید مبدأ و مقصد را مشخص کنید تا نسبت به مسافت، هزینه ارسال برآورد شود. نوع وسیله نقیله هم در هزینه باربری تأثیر دارد.

ازاین‌رو برای محاسبه دقیق هزینه حمل و نقل، بعد از مشخص کردن اطلاعات دقیق با مجموعه عصرآهن تماس بگیرید تا کارشناسان فروش شما را راهنمایی کنند.

ظرفیت ماشین بارگیری برای حمل و نقل آهن آلات

عموماً برای حمل مقاطع آهنی از تریلی، خاور و نیسان استفاده می‌شود. نوع وسیله باربری با توجه به حجم بار و مسافت آن انتخاب می‌شود.

ظرفیت انواع ماشین‌ها برای حمل و نقل آهن آلات

به‌عنوان مثال از تریلی برای حمل مقاطع فولادی تا حداکثر 24 تن استفاده می‌شود، از خاور برای حمل مقاطع فولادی تا حجم حداکثر 10 تن و از نیسان بیشتر برای حمل بار در داخل شهر استفاده می‌کنند.

تریلی مناسب‌ترین گزینه برای حمل مقاطع با طول زیاد و وزن سنگین است. مثالاً بندیل‌های 12 متری میلگرد و تیرآهن را با تریلی ارسال می‌کنند. ظرفیت هر تریلی 11 الی 12 بندیل است؛ ولی خاور برای ارسال مقاطع 6 متری مناسب است. بنابراین:

  • ظرفیت بار تریلی 22 تن و حداکثر 24 تن، مناسب حمل مقاطع حداقل با طول 12/5 متر؛
  • ظرفیت بار نیسان 2 تن و حداکثر 3 تن، مناسب حمل مقاطع حداقل با طول 2/5 متر؛
  • ظرفیت بار خاور حدود 4 الی 5 تن، مناسب حمل مقاطع حداقل با طول 5 متر.

استفاده از وسیله مناسب جهت حفظ بار و جلوگیری از بروز خطرات احتمالی اهمیت بالایی دارد. با خرید از عصرآهن می‌توانید بعد از تحویل، بار را کنترل و وزن دقیق را محاسبه کنید و در صورت وجود هرگونه مشکل با پشتیبانی در تماس باشید. مغایرت وزن مبدأ و مقصد نباید بیش از 70 کیلوگرم باشد.

زمان ارسال بار

یکی از پارامترهای مهم در قضیه حمل و نقل، ارسال بار در سریع‌ترین زمان ممکن است. ارسال سریع علاوه‌بر مسافت به نوع تولیدکننده هم مربوط می‌شود.

تولیدکنندگان براساس موجودی سبد تولید و میزان حجم فروش ممکن است در ارسال بار تأخیر داشته باشند. متوسط زمان بارگیری 2 الی 4 روز کاری است. لازم به ذکر است اگر سایز درخواستی مشتری در کارخانه موردنظر موجود نباشد زمان ارسال بار زیاد خواهد شد.

هر تریلی چند تن میلگرد حمل می‌کند؟

طول تریلی 18 چرخ حدودا 12 متر بوده و طول تریلی 10 چرخ در حدود 6.8 متر است؛ بنابراین برای ارسال میلگرد بهتر است از تریلی با طول استاندارد 12 متری استفاده شود.

البته ممکن است در شرایطی از تریلی 18 چرخ کانتین آهنی که طول استاندارد 12 متر دارد نیز برای حمل آهن آلات استفاده شود.

ظرفیت تریلی حمل میلگرد 22 الی 24 تن است. اگر به طور دقیق‌تر بیان کنیم، ظرفیت تریلی 18 چرخ کانتین آهنی حدودا 18 تن و ظرفیت تریلی 18 چرخ کفی 22 الی 24 تن و ظرفیت 10 چرخ حدود 20 تن است.

نیسان جزو ماشین‌های باربری سبک است و حمل میلگرد با نیسان استاندارد نیست؛ اما گاها برای ارسال در داخل شهر و برای بارهای سبک‌تر بهتر است از نیسان استفاده شود.

بخوانید: همه چیز درباره ی صادرات میلگرد از کشور ایران

چه عواملی باعث افزایش قیمت حمل و نقل می‌شود؟

  • اقدام از طریق شرکت‌ها و عوامل فروش نامناسب؛
  • توجه نکردن به مسافت بارگیری تا محل تخلیه؛
  • حجم بار و افزایش دفعات بارگیری؛
  • کیفیت و استاندار مسیر ارسال؛
  • شرایط جوی محل تخلیه؛
  • افزایش هزینه سوخت؛
  • انتخاب وسیله نادرست بارگیری؛
  • افزایش قیمت قطعات مصرفی خودرو در مقطع زمانی نیز باعث افزایش کرایه خواهد شد.

در پاسخ به این سؤال که آیا پارامترهایی وجود دارد که مستقیماً روی هزینه ارسال آهن‌آلات تاثیر داشته باشد باید گفت بله.

مسافت و وزن کالا دو پارامتری است که تأثیر مستقیمی بر قیمت نهایی خرید آهن دارد. هرچه مسافت بیشتر باشد هزینه ارسال نیز بیشتر خواهد شد؛ همچنین افزایش حجم بار قیمت نهایی پیش فاکتور را بیشتر خواهد کرد.

سخن آخر

با انتخابی درست می‌توان هزینه حمل و نقل را کاهش داد. در حمل و نقل آهن آلات مواردی نظیر وزن، مسافت، زمان تحویل و هزینه بسیار مهم است.

در این دانشنامه جزئیات مربوط به حمل و نقل آهن آلات را بررسی کردیم. بهترین راه برای اطلاع از هزینه و جزئیات حمل، مشورت با کارشناس مربوطه است. شما می‌توانید برای استعلام کرایه حمل آهن آلات، تعرفه حمل میلگرد، هزینه حمل میلگرد از کارخانه با ما در ارتباط باشید.

‌سؤالات متداول

آیا نوع بار در قیمت حمل‌ونقل آهن‌آلات تأثیر دارد؟

نوع بار در قیمت حمل آن تأثیری ندارد؛ یعنی هزینه حمل تیرآهن بال‌پهن سنگین با میلگرد و دیگر مقاطع یکسان خواهد بود.

ظرفیت بار تریلی 18 چرخ چقدر است؟

ظرفیت تریلی 18 چرخ کانتین آهنی حدودا 18 تن و ظرفیت تریلی 18 چرخ کفی در حدود 22 الی 24 تن است.

حمل میلگرد با نیسان امکان‌پذیر است؟

ظرفیت حمل نیسان حداکثر 3 تن است و مقاطعی با طول 2.5 متر در آن جا داده می‌شوند. با توجه به اینکه هر شاخه میلگرد 12 متر است، نیسان وسیلۀ مناسبی برای حمل میلگرد نیست و ممکن است خطرات مالی و جانی ایجاد شود.

۳۳۸۹۳
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱