20 تولیدکننده مطرح میلگرد شمال غرب کشور

20 تولیدکننده مطرح میلگرد شمال غرب کشور

تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۹
تاریخ به‌روزرسانی: ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 15 دقیقه

شمال غرب کشور، حجم نسبتاً زیادی از تولیدات میلگرد کشور را به خود اختصاص داده است. در واقع می‌توان گفت شمال‌غرب ایران قطب تولید مقاطع فولادی است و دلیل آن تجمع تعداد زیادی از کارخانه‌های فولاد است. برای آشنایی بیشتر با این کارخانه‌ها در ادامه همراه ما باشید.

در لیست تولیدکنندگان میلگرد که در زیر برای شما آماده کرده‌ایم، به بررسی 20 مورد از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان میلگرد از شهرهای مختلف شمال غرب کشور پرداخته‌ایم. 8 مورد از این تولیدکنندگان در استان آذربایجان شرقی قرار دارند. شاید بتوان مهم‌ترین دلیل موفقیت آذربایجان شرقی را تمایل فعالان اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در این استان دانست.

خوشبختانه عملکرد خوب استان آذربایجان شرقی در جذب تولیدکنندگان میلگرد در کشور باعث شده است که این استان در سال 97 رتبه نخست کشوری را در سرمایه‌گذاری صنعت فولاد و در سال 94 رتبه سوم کشور را در تولید فولاد به‌دست آورد.

در ادامه لیست تولیدکنندگان میلگرد شمال غرب را آماده کرده‌ایم. این کارخانه‌ها در استان‌های مختلفی واقع شده‌اند. برویم سراغ آشنایی با این تولیدکننده‌ها.

1. فولاد آذربایجان (میانه)

شرکت فولاد آذربایجان که با نام مجتمع فولاد میانه نیز شناخته می‌شود. در شهرستان میانه استان آذربایجان شرقی واقع شده است. این شرکت فعالیت خود را از سال 1379 آغاز کرده است و در حال حاضر با ظرفیت تولید 550 هزار تن در سال به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان برتر مقاطع سبک فولادی در شمال غرب کشور شناخته می‌شود.

کارخانه فولاد میانه پتانسیل تولید انواع میلگرد ساده و آجدار، نبشی، ناودانی و تسمه را دارد؛ البته در حال حاضر این کارخانه فقط میلگرد آجدار جناقی (A3) تولید و به بازار داخلی تزریق می‌کند.

مشخصات میلگرد فولاد آذربایجان

‌‍

در حال حاضر میلگرد میانه فقط میلگردهای A3 از سایزهای 10 تا 32 هستند. میلگرد A3 دارای آج‌هایی به صورت جناقی (هشتی شکل) در دو طرف محور طولی است و شما می‌توانید میلگرد میانه را با علامت اختصاری دو f برعکس و داخل هم که روی میلگردها حک می‌شوند، شناسایی کنید.

2. مجتمع فولاد صنعت بناب (شاهین بناب)

مجتمع فولاد صنعت بناب که به شاهین بناب نیز مشهور است، یکی دیگر از کارخانه‌های تولیدی فولاد در استان آذربایجان شرقی است که در شهر بناب واقع شده است. این کارخانه تولیدی دارای سه خط نورد گرم و یک واحد ذوب و ریخته‌گری بوده و با ظرفیت تولید یک میلیون و دویست هزار تن میلگرد آجدار ساختمانی و پانصد هزار تن شمش فولادی در سال از جمله بزرگ‌ترین کارخانه‌های فولادی این لیست است.

کارخانۀ فولاد صنعت بناب اولین مجتمع فولادی دارنده کوره قوس الکتریکی در منطقه شمال غرب کشور است. از محصولات فولاد صنعت بناب می‌توان به انواع میلگردهای آجدار و شمش اشاره کرد. میلگرد شاهین بناب از جمله محصولات باکیفیت این مجموعه است که قیمت روزانه آن در سایت عصرآهن قرار داده می‌شود.

حجم بالایی از تولیدات مجتمع شاهین بناب به تولید میلگرد اختصاص دارد. میلگرد شاهین بناب در دو نوع میلگرد آجدار مارپیچی (A2) و در سایزهای 8 و 10 و میلگرد آجدار جناقی (A3) در سایزهای 12 الی 32 تولید و به بازار عرضه می‌شود.

شما می‌توانید میلگرد شاهین بناب را با علامت اختصاری  BSCT که روی هر شاخه حک می‌شود تشخیص و به اصالت محصول پی ببرید.

مشخصات میلگرد شاهین بناب

3. فولاد ظفر بناب

مجتمع فولاد ظفر بناب که در حال حاضر به‌عنوان یکی بزرگ‎ترین واحدهای تولیدی میلگرد شمال غرب کشور محسوب می‌شود، کار خود را از سال 1386 و در شهرستان بناب (واقع در استان آذربایجان شرقی) شروع کرده است. عمده محصولات تولیدی فولاد ظفر بناب شامل نبشی بال مساوی، ناودانی UNP و UPE و تیرآهن IPE و INP است.

مشخصات فولاد ظفر بناب

این کارخانه با تولید هر سه نوع میلگرد آجدار A2، A3 و A4 بخش بالایی از نیاز بازار داخلی را تأمین می‌کند. میلگرد A2 تولیدی فولاد ظفر بناب در سایزهای 8، 10 و 12 و میلگرد A3 آن در اندازه‌های 8 تا 32 در بازار موجود هستند. همین طور این کارخانه قابلیت تولید میلگرد A4 در اندازه‌های 18 الی 28 را دارد.

معمولاً میلگرد ظفر بناب با علامت اختصاری ZN CT که روی بدنه میلگردها حک می‌شود، قابل تشخیص است. 

4. آذر فولاد امین 

کارخانۀ آذر فولاد امین با دو کارخانۀ تولیدی میلگرد از جمله‌ مهم‌ترین شهرهای صنعتی شمال غرب کشور محسوب می‌شود که نقش مهمی در تأمین انواع میلگرد و مقاطع فولادی شمال غرب کشور دارد. کارخانه آذر امین فعالیت خود را از سال 1390 و در منطقه تیکمه داش شهرستان بستان آباد آغاز کرد و در حال حاضر جزو بزرگ‌ترین فولادسازان کشور است.

مشخصات میلگرد آذر فولاد امین

از مهم‌ترین تولیدات آذر فولاد امین می‌توان به تولید و عرضۀ میلگردهای A2 و A3 اشاره کرد که همگی از استاندارد ملی ایران 3132 پیروی می‌کنند. میلگردهای A2 این کارخانه در سایزهای  8 و 10 و میلگردهای A3 آن در سایزهای 10 تا 32 به بازار عرضه می‌شوند. میلگرد آذر امین در بازار داخلی مصرف بالایی دارد و با نام میلگرد امین نیز شناخته می‌شود.

این کارخانه، میلگردهای خود را با آرم AFA حک شده روی محصولات خود به بازار عرضه می‌کند و شما می‌توانید با کمک این آرم اصالت میلگرد آذر امین را تشخیص دهید. قیمت میلگرد آذر امین به‌صورت روزانه در وب‌سایت عصرآهن به‌روزرسانی می‌شود.

5. فولاد کاوه تیکمه داش

فولاد کاوه دومین کارخانه به‌نام و مشهور شهر تیکمه داش، تولیدات خود را از سال 1387 آغاز کرده است. این کارخانه قابلیت تولید انواع میلگرد ساده و آجدار را دارد و جزو معدود تولیدکنندگان میلگرد در کشور است که هر چهار استاندارد روسی A1، A2، A3 و A4 را تولید می‌کند.

مشخصات میلگرد کاوه تیکمه داش

میلگردهای A1 فولاد کاوه تیکمه داش در دو سایز 8 و 10، میلگردهای A2 آن در سایزهای 8، 10 و 12، میلگردهای A3 آن در سایزهای 8 تا 32 و میلگردهای A4 این کارخانه در سایزهای 20 و 22 در بازار داخلی موجود هستند.

بیشترین تقاضا برای میلگرد کاوه تیکمه داش مربوط به استاندارد A3 یا همان آجدار جناقی آن بوده و بیشترین حجم تولیدی این کارخانه نیز مربوط به این نوع از میلگرد است.

6. فولاد ارگ تبریز

شرکت فولاد ارگ تبریز، یکی از تولیدکنندگان میلگرد است و محصولات آن در بسیاری از ساختمان‌ها و پروژه‌ها استفاده می‌شود. 

شرکت فولاد ارگ تبریز در تیر ماه سال ۸۶ در استان آذربایجان شرقی به ثبت رسید. پس از تاسیس، شرکت زمینی مناسب را در شهرک سرمایه گذاری خارجی خریداری کرد و با احداث سوله‌ها و خطوط تولید، به فعالیت خود ادامه داد.

در سال ۸۷، کارهای ساخت سوله و ساختمان‌های تولیدی به پایان رسید و در اوایل سال ۸۸، نصب و راه‌اندازی خط تولید ریخته گری چدن داکتیل تکمیل شد.

در نیمه دوم سال ۸۷، شروع به تولید آزمایشی نمود و پس از درخواست دریافت پروانه بهره برداری چدن داکتیل، در آبان ماه سال ۸۸، پروانه بهره برداری را از اداره صنایع دریافت کرده است. پس از دریافت پروانه بهره برداری، شروع به تولید چدن داکتیل کرده و در سال ۸۸، فعالیت تولید همچنان ادامه داشت. تا اینکه در سال 91 تولید میلگرد ارگ در این کارخانه شروع شد.

مشخصات فولاد ارگ تبریز

میلگردهای A1 فولاد کاوه تیکمه داش در دو سایز 8 و 10، میلگردهای A2 آن در سایزهای 8، 10 و 12، میلگردهای A3 آن در سایزهای 8 تا 32 و میلگردهای A4 این کارخانه در سایزهای 20 و 22 در بازار داخلی موجود هستند.

ميلگرد ارگ تبريز طبق استاندارد روسی A3 در سایزهای 8 الی 32 تولید می‌شود و شما می‌توانید به کمک  (FAT-CT) که روی میلگردهای این کارخانه حک می‌شود، آن را از دیگر میلگردهای موجود در بازار تشخیص دهید.

7. فولاد صائب تبریز

مجتمع فولاد صائب تبریز با هدف توسعه صنعت فولاد کشور و ایجاد اشتغال برای بیش از 2000 نفر جوان با سرمایه‌گذاری مشترک شرکت گسترش فولاد تبریز (زیرمجموعه گروه توسعه سرمایه گذاری دریک) و بنیاد تعاون ارتش جمهوری اسلامی ایران، در منطقه شهرک صنعتی خضرلو واقع در کیلومتر 6 جاده عجب شیر بناب، زمین به مساحت 60 هکتار را به منظور تولید میلگرد صائب تبریز در نظر گرفت. این زمین شامل سالن‌های سرپوشیده تولید، اداری و رفاهی با مساحت حدوداً 14 هکتار است.

این شرکت به لحاظ دسترسی به امکانات زیربنایی، که عامل مهم در انتخاب محل کارخانه است، شروط قابل قبول را دارد. همچنین با قرار گرفتن در مجاورت خط آهن سراسری، از مزایای برتری نسبت به سایر تولیدکنندگان برخوردار است. اتصال به خط سراسری در فاصله 3 کیلومتری این مجتمع قرار دارد.

میلگرد تولیدی این کارخانه که با نام میلگرد صائب در بازار شناخته می‌شود در سایزهای مختلف A2 و A3 تولید می‌شود.

8. فولادسازان دقیقی هشترود

مجتمع فولادسازان دقیقی هشترود، تولید مقاطع فولادی خود را از سال 1385 در شهرستان هشترود شروع کرده است. در حال حاضر این کارخانۀ فولاد، میلگرد آجدار را در سایزهای مختلف تولید و به بازار عرضه می‌کند.

میلگرد هشترود دقیقی در دو گرید A2 و A3 و به ترتیب در سایزهای 8،10،12  و 12 تا 25 تولید می‌شود و با علامت (FSD-CT) که روی میلگردهای آن حک می‌شود، قابل تشخیص است.

مشخصات میلگرد هشترود دقیقی

9. گروه کارخانجات درپاد تبریز (در شاهین)

یکی دیگر از شرکت‌های فولادی که در این لیست تولیدکنندگان میلگرد باید به آن‌ اشاره بکنیم، دُر شاهین تبریز یا همان درپاد تبریز است. این کارخانه در زمینه تولید انواع ورق گالوانيزه، لوله‌های فولادی و گالوانيزه (گاز، صنعتی و آبرسانی)، قوطی‌های مربع و مستطيل (صنعتی و ساختمانی) و انواع ميلگرد ساده و آجدار تخصص دارد. در شاهین تولیدکنندۀ انواع میلگرد ساده و آجدار با ظرفیت تولید 500 هزار تن در سال است.

مشخصات میلگرد درپاد

میلگرد درپاد موجود در بازار شامل میلگردهای آجدار A2 و A3 از سایزهای 8 الی 32 است. حرف D مشخصه میلگرد درپاد است که روی میلگردهای این کارخانه‌ حک می‌شود.

10. آریان فولاد

به‌غیر از استان آذربایجان شرقی استان‌های دیگری هم فعالیت خوبی برای بهبود وضعیت فولاد شمال غرب کشور انجام داده‌اند. کارخانه آریان فولاد در استان البرز واقع شده است.

آریان فولاد قزوین از جمله تولیدکنندگان خصوصی در فولاد ایران است که فعالیت خود را از سال 85 آغاز کرده است؛ اما در همین مدت کوتاه توانسته به موفقیت‌های چشم‌گیری دست یابد و به‌عنوان یکی از مطرح‌ترین تولیدکنندگان میلگرد در شمال غرب کشور شناخته شود.

محصولات تولیدی آریان فولاد شامل انواع میلگرد و نبشی است. این کارخانه فولادی با تولید انواع میلگرد ساده و آجدار از جمله مطرح‌ترین کارخانه‌های تولیدی میلگرد است.

مشخصات میلگرد آریان فولاد

شرکت آریان فولاد با تولید میلگرد آجدار A2 در سایزهای 10، 12، 20 و میلگرد A3 در سازهای 10 تا 32 بخشی از نیاز بازار را تامین می‌کند. میلگرد آریان فولاد با علامت اختصاری AS JU  یا AS CT که بر روی بدنه‌ی خود حک می‌شود، قابل تشخیص است.

11. فولاد سیادن ابهر

فولاد سیادن ابهر از تولیدکنندگان برتر استان زنجان است که با یک خط نورد مقاطع فولادی خود، سالانه 288هزار تن میلگرد به بازار عرضه می‌کند. محصولات این مجموعه شامل میلگرد آجدار در سایزهای مختلف است.

مشخصات میلگرد سیادن ابهر

میلگرد سیادن ابهر در گریدهای A2 و A3 و به‌ترتیب در سایزهای 8، 10، 12 و 10 تا 28 تولید می‌شوند و همگی از استاندارد ملی ایران 3132 پیروی می‌کنند. معمولا بخش اعظمی از محصولات این مجموعه در بورس کالا عرضه می‌شوند. 

12. فولاد البرز تاکستان

فولاد البرز تاکستان که در زمینه تولید انواع میلگرد و تیرآهن فعالیت می‌کند، کار خود را از 1378 آغاز کرده است و در این مدت توانسته است ظرفیت تولیدات خود را به بیش از 600 هزار تن در سال برساند.

مشخصات میلگرد فولاد تاکستان

در حال حاضر میلگرد فولاد تاکستان در دو گرید A2 و A3 تولید می‌شود که میلگرد A2 آن در سایزهای 10، 12، 14، 20، 22، 25 و میلگرد A3 آن در سایزهای 8 تا 28 عرضه می‌شوند. میلگردهای البرز تاکستان هیچ آرمی روی بدنۀ میلگردهای خود ندارند.

13. فولاد آقاپورمیاندوآب

شرکت فولاد زرین میاندوآب یا شرکت فولاد آقاپور میاندوآب از سال ۱۳۹۸ فعالیت خود را آغاز کرده است. این شرکت با تلاش و تمرکز بر تولید و کنترل کیفیت، در حال ساخت مقاطع آهنی مختلف در بازار آهن ایران است. محصول اصلی تولیدی شرکت فولاد میاندوآب، میلگرد است که به نام "میلگرد میاندوآب" در بازار آهن شناخته می‌شود. 

این محصول تحت استاندارد ملی تولید و به دست مصرف‌کننده عرضه می‌شود. شرکت فولاد زرین میاندوآب در استان آذربایجان غربی در شهر میاندوآب واقع شده است. دسترسی به این کارخانه برای مشتریان منطقه شمال‌غرب کشور مناسب است.

14. ذوب آهن اردبیل

مجتمع ذوب آهن اردبیل، یکی از تولیدکنندگان فولاد در زمینه تولید مقاطع آهنی است. این کارخانه در سال ۱۳۸۴ در اردبیل تأسیس شده است. با توجه به تولید محصولاتی مانند تیرآهن، نبشی، میلگرد، شمش و ناودانی، ظرفیت سالانهٔ تولید این کارخانه برابر با ۳۰۰ هزار تن است و بخش قابل‌توجهی از بازار آهن را پوشش می‌دهد.

 علاوه بر تولید مقاطع فولادی، این مجموعه دارای خط ذوب و ریختگری با ظرفیت سالانهٔ ۵۰۰ هزار تن است و به همین دلیل به نام "ذوب آهن اردبیل" شناخته می‌شود.

بیشترین تمرکز کارخانه ذوب آهن اردبیل روی تولید میلگرد است و در بازار آهن‌آلات با نام "میلگرد اردبیل" به فروش می‌رسد. همچنین، این محصول با نام "میلگرد مهیار اردبیل" نیز شناخته می‌شود.

15. پرشین فولاد ابهر

کارخانه از این لیست تولیدکنندگان میلگرد به پرشین فولاد ابهر اختصاص دارد. پرشین فولاد ابهر در سال 1365 و با هدف تولید بیلت، تیرآهن، میلگرد، نبشی، ناودانی، ورق روغنی، ورق گالوانیزه و ورق رنگی احداث گردید. این کارخانه از سال 1385 انواع میلگرد ساده و آجدار را با ظرفیت پانصد هزار تن روانه بازار می‌کند.

مشخصات میلگرد پرشین فولاد

میلگرد پرشین فولاد موجود در بازار از نوع میلگرد A3 می‌باشد که در سایزهای 10 تا 32 می‌توانید آن‌ها را خریداری نمایید. علامت اختصاری میلگرد پرشین فولاد PSG می‌باشد که بر روی تمامی سایزهای مختلف میلگرد آن حک می‌شود.

16. فولاد امیر کبیر خزر

فولاد امیرکبیر خزر در سال 1383 شمسی از سوی سازمان صنایع و معادن استان گیلان در زمینی به مساحت حدود پانزده هکتار واقع در شهرک صنعتی رشت تأسیس شد و برای تولید میلگرد فولادی در ظرفیت 500 تن آماده گشت. این کارخانه دارای دو خط تولید میلگرد آجدار در سایزهای 10 تا 22 است و بخشی از نیاز بازار را تأمین می‌کند.

مجتمع امیرکبیر خزر میلگرد در سایزهای 8 تا 32 با ظرفیت 250 هزار تن در سال تولید می‌کند. برای خرید مقاطع این کارخانه می‌توانید با مجموعه عصرآهن تماس بگیرید.

17. نورد کاسپین (فراطرح نورد)

کارخانه نورد میلگرد کاسپین، تحت نظارت شرکت فراطرح نورد، در زمینه تولید میلگرد فعالیت می‌کند. این کارخانه به تازگی به لیست کارخانجات تولید میلگرد در استان گیلان اضافه شده است. هدف اصلی فراطرح نورد، تولید محصولات آهنی با کیفیت در صنعت فولاد ایران است.

‌ 

کارخانه نورد میلگرد کاسپین در شهرستان رشت استان گیلان واقع شده و به مناطق شمال کشور نزدیک است. این کارخانه در پاییز سال ۱۴۰۰ تأسیس شده و سومین شرکت از مجموعه شرکت‌های فراطرح است. محصولات تولید شده در این کارخانه با برند فراطرح نورد و میلگرد کاسپین در بهار سال ۱۴۰۱ وارد بازار شده است.

18. نورد فولاد گیلان (حسن رود)

کارخانه نورد فولاد گیلان، با نام اختصاری حسن رود، در سال ۱۳۸۳ در شهرک صنعتی بندرانزلی استان گیلان تأسیس شد. این کارخانه، به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین کارخانه نورد در منطقه شمال کشور شناخته می‌شود. موقعیت جغرافیایی این مجموعه در منطقه شمال کشور باعث شده است که خرید میلگرد برای ساکنین منطقه که در نزدیکی حسن رود به عملیات ساختمانی و صنعتی مشغول هستند، باصرفه‌تر باشد.

‌ 

ظرفیت تولید محصولات نورد گرم این کارخانه در حال حاضر ۲.۵ میلیون تن در سال و ظرفیت تولید محصولات نورد سرد حدود ۵۰۰ هزار تن در سال است. محصولات تولیدی نورد فولاد گیلان با نام میلگرد حسن رود در دو گرید A2 و A3 در بازار ایران خرید و فروش می‌شوند. 

علامت اختصاری بر روی میلگردهای تولیدی این کارخانه، با فواصل معین بر روی آن‌ها، NFG CO است که مخفف عبارت Navard Foolad Gilan Company است. 

19. فولاد راد همدان

مجتمع فولاد راد همدان (Steel Rad Hamadan) با علامت تجاری SRH، در سال ۱۳۹۰ شروع به ساخت و ساز در زمینی به مساحت ۵۰ هزار متر مربع کرد. پس از ۶ سال فعالیت و تلاش‌های فراوان، در سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید. 

این کارخانه با استفاده از آخرین تکنولوژی‌های جهانی و تجهیزات پیشرفته، محصولات خود را بر اساس استاندارد جهانی DIN تولید می‌کند. ظرفیت این مجتمع برای تولید و عرضه میلگرد راد در حدود ۵۰۰ هزار تن در سال است.

محصولات کارخانه فولاد راد همدان، بینظیر و با کیفیت بوده و به عنوان یکی از بهترین محصولات آهنی داخل و خارج از کشور شناخته می‌شوند. این مجتمع استاندارد DIN آلمان را کسب کرده و توانسته است مشتریان بسیاری را جذب کند.

میلگرد این کارخانه در گرید A2 و A3 در سایزهای مختلف تولید می‌شود. میلگردهای تولید این کارخانه، سبک وزن هستند.

20. فولاد آناهیتا گیلان

مجموعه فولاد آناهیتا گیلان در سال 1389 با هدف تولید انواع میلگرد فولادی آغاز به کار کرد. در تاریخ 1390، مجوز تولید و ساخت کارخانه میلگرد آناهیتا صادر شد. این کارخانه در استان گیلان، شهرستان رشت و در مساحت بیش از 20 هکتار قرار دارد. با بهره‌گیری از 250 نیروی مستقیم و 1300 نیروی غیرمستقیم، خط تولید میلگرد آناهیتا در حال فعالیت است. 

ظرفیت تولید سالانه این کارخانه برابر با 320 هزار تن میلگرد است. میلگرد آجدار A2 و A3 در سایزهای مختلف در خانه تولید می‌شود.

سخن آخر

ما در لیست تولیدکنندگان میلگرد شمال غرب کشور به بررسی بزرگ‌ترین کارخانه‌های فولادی پرداختیم و مشخصات میلگردهای هر کارخانه را به تفکیک معرفی کردیم. شما می‌توانید قیمت روز تمامی میلگردهای کارخانجات مختلف را در سایت عصرآهن ببینید و برای خرید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

حالا شما برای ما بنویسید که به نظرتان جای کدام کارخانه در این لیست خالی است؟ اگر سوال یا نظری در مورد لیست تولیدکنندگان میلگرد دارید، می‌توانید آن‌ را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

۰۳۹۲۸
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱