تولیدکنندگان میلگرد در ایران | آشنایی با ۵ تولید کننده میلگرد در کشور

تولیدکنندگان میلگرد در ایران | آشنایی با ۵ تولید کننده میلگرد در کشور

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۹
تاریخ به‌روزرسانی: امروز
زمان مطالعه: 7 دقیقه

صنعت میلگرد سازی در ایران

یکی از صنایع پر رونق در ایران، صنعت تولید میلگرد می‌باشد که مجموعه‌های تولیدی بسیار معتبر و بزرگی نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند. میلگردهای تولید شده توسط این شرکت‌ها، با استفاده از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های روز دنیا و همچنین آخرین استانداردهای تولید میلگرد، ساخته می‎شوند. در ادامه این مطلب از عصرآهن برخی از برترین تولیدکنندگان میلگرد در ایران را معرفی می‌کنیم. 

تولید میلگرد در ایران

کشور ایران از گذشته‌های بسیار دور در زمینه تولید میلگرد فعالیت داشته و به نوعی برخی از شرکت‌های فعال در این زمینه، تاریخ 50 ساله‌ای دارند. در گذشته با توجه به سطح امکان موجود، میلگردهای تولید شده در ایران، در سطح متوسط شناخته می‎شدند اما با به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی، میلگردهای ایرانی از لحاظ کیفیت ساخت، جز بهترین آرماتورهای در جهان به حساب می‎آیند. از بهترین تولیدکنندگان میلگرد در ایران می‌توان، به موارد زیر اشاره کرد. 

  • ذوب آهن اصفهان 
  • فولاد خراسان (نیشابور)
  • فولاد آذربایجان (میانه)
  • فولاد کویر 
  • فولاد کاوه تیکمه داش

آشنایی با تولیدکنندگان میلگرد در ایران

هر کشوری در جهان، برای تولید میلگرد، از استانداردها و شیوه‌های مختلفی استفاده می‎‌کند که تمامی آن‌ها بر روی پلاک مخصوصی حک شده‌اند. در حال حاضر، شرکت‌های مختلفی در این زمینه فعالیت می‌کنند که در ادامه 5 مورد از بهترین تولیدکنندگان میلگرد در ایران را به شما معرفی می‌کنیم. 

ذوب آهن اصفهان 

یکی از بهترین تولیدکنندگان میلگرد در ایران مجموعه ذوب آهن اصفهان می‌باشد که دارای بزرگ‌ترین کارخانه تولید فولاد صنعتی، ساختمانی و ریل است. این شرکت در جنوب غربی استان اصفهان می‌باشد که از سال 1344، فعالیت خود را در این زمینه شروع کرد و تا کنون توانسته موفقیت‌های بسیار زیادی را به دست بیاورد. تولیدات میلگرد آن در بازار اصطلاحا میلگرد اصفهان نامیده می‌شوند. 

بنر مشاهده قیمت میلگرد اصفهان

این شرکت با ظرفیت 3.6 میلیون تن محصول نهایی، انواع مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی را تولید می‌کنند. محصولات تولیدی ذوب آهن اصفهان، به بیش از 23 کشور اروپایی، آسیایی و آفریقایی صادر می‎شود و در بازار ایران، محصولات این برند از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار هستند و از جمله مهم‌ترین پروژه‌هایی که با استفاده از محصولات این برند ساخته شده است، می‌توان به برج میلاد، نیروگاه‌های هسته‌ای بوشهر، سدهای بزرگ، مترو و ... اشاره کرد. 

محصولات ذوب آهن اصفهان در انواع مختلفی طراحی و تولید می‎شوند و عبارت اختصاری Esco بر روی میلگرد، حک شده است که بهترین راه برای شناسایی محصولات این شرکت می‌باشد. در ادامه برخی از محصولات این شرکت را معرفی می‌کنیم. 

  • تیرآهن نیم پهن I در اندازه‌های 120 الی 300 و تیرآهن بال پهن موازی H در سایز 160 میلی متر
  • انواع نبشی‌های بال مساوی، در اندازه‌های 80 و 90 و 100 میلی متر و انواع ناودانی‌ها با اندازه‌های 140 و 160 میلی‌متر
  • انواع میلگردهای آجدار و ساده از سایز 5.5 الی 32 میلی‌متر، به صورت شاخه‌ای و کلاف 
  • انواع میلگرد ساده از اندازه‌ 32 میلی متر به بالا
  • ریل U32: این نوع از ریل‌ها برای نخستین بار در خاورمیانه، توسط شرکت ذوب آهن اصفهان، در سال 1387 تولید شد
  • ریل U60: این محصول نیز از سال 1395، توسط این شرکت به مرحله تولید اولیه رسید
کارخانه ذوب آهن اصفهان

فولاد خراسان (نیشابور)

مجموعه فولاد خراسان، یکی دیگر از برترین تولیدکنندگان میلگرد در ایران می‌باشد. فولاد خراسان در شهر نیشابور واقع شده و به این خاطر تولیدات آن به میلگرد نیشابور معروف است. این شرکت از 18 واحد مختلف تشکیل شده که واحدهای گندله‎ساز، احیا مستقیم، ذوب، ریخته‌گری و نورد به عنوان واحدهای اصلی این شرکت شناخته می‎شوند و سایر واحد‌ها، به عنوان مجموعه‌های جانبی و پشتیبانی کننده به حساب می‎آیند. فولاد خراسان، در میان تولیدکنندگان میلگرد در ایران رتبه دوم را دارد و محصولات خود را به کشورهای شرق و جنوب شرقی آسیا صادر می‌کند. 

بنر مشاهده قیمت میلگرد نیشابور

این شرکت، در منطقه‌ای به مساحت 1400 هکتار و در 15 کیلومتری شمال‌غربی شهرستان نیشابور واقع شده است. شرکت فولاد خراسان با استفاده از واحدهای خود ظرفیت تولید 1.8 میلیون تن فولاد در سال را دارند. این مجموعه اشتغالی بالغ بر 5000 نفر به طور مستقیم در خطوط تولید، پشتیبانی و ترابری و برای بیش از این تعداد به طور غیر مستقیم فرصت شغلی ایجاد کرده است. مجموعه فولاد خراسان بعد از شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان و فولاد خوزستان، سومین شرکت موثر در تولید فولاد به حساب می‎آید و امروزه، در حدود 10 درصد از مالیات استان خراسان رضوی، از این مجموعه حاصل می‎شود. 

کارخانه فولاد خراسان

یکی از دلایلی که موجب شده، شرکت فولاد خراسان، در میان برترین تولیدکنندگان میلگرد در ایران قرار بگیرد، استفاده از به روزترین تجهیزات و استانداردهای جهانی می‌باشد. این مجموعه دارای یک کارخانه گندله ساز به ظرفیت 2.5 میلیون تن در سال، دو کارخانه آهن ساز با ظرفیت تولید 1.6 میلیون تن آهن اسفنجی در سال، دو کارخانه فولادسازی با ظرفیت تولید سالانه 1.4 میلیون تن شمش فولادی و یک کارخانه نورد با ظرفیت سالانه 600 هزار تن تولید انواع فولادهای ساختمانی می‌باشد. در حال حاضر هدف اصلی این مجموعه، ساخت یک کارخانه در سنگان با ظرفیت تولید سالانه 5 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن است. 

فولاد آذربایجان (میانه)

یکی دیگر از تولیدکنندگان میلگرد در ایران مجموعه فولاد آذربایجان می‌باشد که در سال 1379، در راستای سیاست‌های اقتصادی کشور مبنی بر خودکفایی و رفع وابستگی به محصولات استراتژیک تاسیس شد. این مجموعه در 3 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان میانه و در مجاورت ایستگاه راه آهن، در زمینی به وسعت 46 هکتار واقع شده است و به منظور دسترسی به جاده بین المللی، جاده‌ای اختصاصی به طول 6 کیلومتر برای آن احداث شده است. این مجموعه ظرفیت تولیدی بیش از 550 هزار تن در سال را دارد و از عمده محصولات آن می‎‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

  • میلگرد
  • تسمه 
  • ناودانی
  • مفتول

شرکت فولاد آذربایجان، محصولات خود را با استفاده از بهترین تکنولوژی‌های روز و تحت آخرین استانداردهای جهانی تولید می‌کند. با توجه به همین امر، این مجموعه کیفیت محصولات خود را تضمین می‌کند و همچنین در راستای جلب رضایت مشتریان، محصولات خود را به تمامی نقاط ایران صادر می‌کند. یکی از نقاط قوت این شرکت، استفاده از متریال با کیفیت و درجه یک است. این مجموعه برای تولید محصولات خود، از شمش‌های فولادی ساختمانی کم و متوسط کربن به ابعاد 130*130 و 150*150 میلی متر مربع به طول 12 متر استفاده می‌کند. شرکت فولاد آذربایجان، در راستای رضایت کارکنان و مشتریان، سلامت محیط زیست، ایمنی و سلامت کارکنان، کاهش مصرف انرژی و ارائه خدمات پس از فروش، گواهینامه‌های زیر را اخذ نموده است.

  • ISO 9001
  • ISO 14001
  • ISO 45001
  • ISO 50001
  • ISO 10002
تصویر کارخانه فولاد آذر بایجان

همچنین این مجموعه به منظور صادرات محصولات خود به کشورهای خاورمیانه و اروپایی، گواهینامه انطباق محصول اروپایی (CE) را از شرکت Dedal به شماره CPR-1922 دریافت کرده است. از جمله اهداف اصلی این شرکت نیز می‌توان یه مواردی مانند، تولید در حد ظرفیت اقتصادی، در جهت تامین نیازهای داخلی و توسعه صادرات، پیاده‌سازی استانداردهای ملی و بین المللی مورد نیاز و ... اشاره کرد. 

لازم به ذکر است که در سایت عصر آهن میتوانید قیمت میلگرد میانه را بصورت به روز مشاهده کنید.

فولاد کویر 

در سال 1379، سهامداران شرکت بدوا، شرکت بازرگانی بین المللی سپید فراب کویر را تاسیس کردند که صرفا در زمینه بازرگانی و تجارت فعالیت می‌کرد. اما پس از مدتی، با شناخت خوب بازار و نیازهای اقتصادی منطقه، نسبت به تغییر ماهیت فعالیت شرکت، به شکل تولیدی اقدام کردند و شرکت تولیدی فولاد سپید فراب یا همان فولاد کویر را تاسیس کردند. این مجموعه تولیدات خود را از سال 1386 آغاز کرد و در این سال‌ها توانست با استفاده از متریال با کیفیت و ساخت محصولات خود، تحت استانداردهای روز دنیا،؛ از محبوبیت بسیار بالایی در این صنعت برخوردار شود. امروزه شرکت فولاد کویر، در کنار برترین تولیدکنندگان میلگرد در ایران شناخته می‎شود و همچنین در لیست 100 شرکت برتر ایرانی، جای گرفته است. 

بنر مشاهده قیمت میلگرد کویر کاشان

این مجموعه، در سال 1381، اعلامیه رسمی تاسیس در زمینه احداث یک واحد نورد میلگرد فولادی از سازمان صنایع و معادن استان اصفهان دریافت کرد و متعاقبا قراردادی با شرکت SIEMENS VAIPOMINI در زمینه خرید انواع ماشین آلات صنعتی برای ساخت میلگرد، منعقد کرد. این مجموعه با تولید محصولات با کیفیت و با استفاده از ماشین آلات و تکنولوژی‌های روز دنیا، در طی 13 سال فعالیت خود، توانسته موفقیت‌های بسیار زیادی را در زمینه تولید انواع میلگردها و محصولات فولادی به دست بیاورد. محصولات تولید شده در مجموعه فولاد کویر، در دو دسته صنعتی و ساختمانی تقسیم می‌شوند که تمامی آن‌ها تحت استانداردهای روز دنیا ساخته شده‌اند. 

کارخانه فولاد کویر

یکی از دلایلی که این مجموعه در کنار برترین تولیدکنندگان میلگرد در ایران قرار گرفته است، تولید محصولات با کیفیت بالا و با استفاده از داکتیلیتی فوق العاده مناسب است بدین معنا که محصولات این شرکت علاوه بر استحکام بالا، از قابلیت جوشکاری و مقاومت بسیار بالا در برابر کشیدگی بارهای مختلف نیز برخوردار می‌باشند.

فولاد کاوه تیکمه داش

شرکت فولاد کاوه تیکمه داش، یکی دیگر از بهترین تولیدکنندگان میلگرد در ایران می‌باشد که در سال 1387، با مدیریت حسین ضراب، آغاز به فعالیت کرد. این مجموعه، دارای ظرفیت تولید سالانه 300 هزار تن مقاطع فولادی در انواع و سایزهای مختلف را دارد. یکی از بزرگ‌ترین اهداف این شرکت، ایجاد اشتغال، در مناطق محروم شهر تبریز می‌باشد که در زمان تاسیس، حدود 200 نفر به صورت مستقیم و 2000 نفر را به صورت غیر مستقیم استخدام کرد. 

تولیدات فولاد کاوه تیکمه داش در بازار به میلگرد تیکمه داش شناخته شده است. عبارت SFK علامت اختصاری این شرکت می‌باشد که بر روی بدنه تمامی محصولات آن‌ها، به صورت برجسته، حک شده است. از عمده محصولات این شرکت می‌توان به میلگردهای از نوع A۳ و A۴ اشاره کرد که مدل‌های A۴، از نوع آجدار می‌باشند و در دسته میلگردهای سخت قرار می‌گیرند. 

بنر مشاهده قیمت میلگرد تیکمه داش

کارخانه فولاد کاوه تیکمه داش، آذربایجان شرقی و نزدیکی شهر تبریز می‌باشد و در زمینی به مساحت 50 هکتار و در شهرک‌های صنعتی فولاد، واقع شده است و دارای حدود 3 هزار تن انواع ماشین آلات و تجهیزات الکتریکی و مکانیکی می‌باشد. از اهداف فعلی این مجموعه، می‌توان به افزایش ظرفیت تولید تا 600 هزار تن و افزودن محصولات فولادی مانند ورق استیل، پروفیل، لوله‌های صنعتی و مقاطع آلیاژی اشاره کرد. 

تصویری از کارخانه فولاد کاوه تیکمه داش

سخن پایانی

در این مطلب از وب‌سایت عصر آهن، برترین تولیدکنندگان فولاد در ایران را به شما معرفی کردیم. کشور ایران با توجه به منابع بسیار غنی که دارد، قابلیت تبدیل شدن به یکی از قطب‌های اصلی تولید انواع مقاطع فولادی در آسیا و حتی جهان را دارد و در طی سالیان اخیر، در این زمینه تلاش‌های بسیار زیادی شده است. علاوه بر مجموعه‌های ذکر شده در بخش‎‌های قبلی، شرکت‌های بسیار زیادی نیز در این زمینه فعالیت دارند و به مرور زمان و با استفاده از تکنولوژی‌های روز، در حال افزایش ظرفیت تولید سالانه و سطح کیفیت محصولات تولیدی خود هستند. 

۰۱۴۳۱
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱