افزایش ریسک خرید در تمامی مقاطع فولادی

افزایش ریسک خرید در تمامی مقاطع فولادی

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۹
تاریخ به‌روزرسانی: ۹ مرداد ۱۴۰۱
زمان مطالعه: 1 دقیقه

قیمت تمامی مقاطع فولادی در طول چند هفته‎‌ی گذشته روند نامتناوبی را طی کرده است و در طول چند روز گذشته نیز شاهد افزایش قیمت شدیدی در تمامی مقاطع فولادی مخصوصا قوطی و پروفیل بوده‌ایم. در طول این هفته‌ قیمت قوطی و پروفیل سقف 20 هزار تومان را نیز تجربه کرد که در نوع خود رکورد تاریخی به حساب می‌آید. در مورد میلگرد نیز بالاترین قیمت میلگرد 12035 تومان و در مورد تیرآهن 14850 تومان به ازای هر کیلوگرم گزارش شده است.

مطمئنا یکی از عوامل اصلی این نوسانات قیمت، اوضاع نابسامان نرخ ارز است و به جرئت می‌توان گفت که تنها راه کاهش قیمت میلگرد کاهش نرخ دلار یا افزایش ارزش پول ملی است. در همین راستا روز گذشته بانک مرکزی با یک پرش محسوس در اعلام نرخ تابلوی ارز صرافی؛ ( بیش از ۳ هزار تومان افزایش) تلاش خود را برای کنترل بازار و مهار قیمت‌ها شروع کرد و خوشبختانه امروز نسبت به روز گذشته کاهش قیمت دلار را شاهد بودیم.

به این ترتیب در صورتی که این استراتژی بانک مرکزی جواب بدهد، با یک موج کاهشی محسوسی در نرخ دلار بازار روبرو خواهیم بود و مطمئنا این رویه بر روی قیمت مقاطع فولادی بازار نیز تاثیرگذار خواهد بود. 

هرچند که کاهش نرخ ارز تا زیر 20000 تومان در شرایط فعلی کمی دشوار و تا حدودی نشدنی بنظر می‌رسد اما می‌توان با اجبار فولادسازان به عرضه کافی در بازار داخلی و رعایت سهیمه‌های اختصاص یافته کمی بازار ملتهب فولاد را کنترل کرد.

شاید بنظر برسد که در این روند نابسامان و افسارگسیخته‌ی بازار فولاد کمتر کسی جرئت پذیرش ریسک خرید را به جان بخرد، اما در طرف مقابل شاهد معاملات هیجانی در بازار فولاد هستیم که تحت تاثیر جو هیجانات حاکم بر بازار ارز است. مطمئنا در چنین شرایطی هر اقدامی برای خرید مازاد بر نیاز، واقعا جرئت و ریسک‌پذیری بالایی می‌خواهد. 

به هر حال باید منتظر اقدامات بانک مرکزی و مسئولین وزارت صمت در این باره بمانیم. امیدواریم که تصمیمات اتخاذ شده در این زمینه در نهایت به نفع بازار داخلی و مصرف‌کننده نهایی تمام شود. شما همراهان عزیز عصر آهن می‌توانید برای مشاهده قیمت روز آهن آلات در سایت عصر آهن بر روی هر منو محصول کلیک کنید و از قیمت لحظه‌ای محصولات فولادی باخبر شوید.

بخوانید: آمار معاملات محصولات فولادی در بورس آهن آلات

۰۵۳۹
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱