آشنایی با ناودانی سبک و سنگین | بررسی تفاوت این دو مقطع

آشنایی با ناودانی سبک و سنگین | بررسی تفاوت این دو مقطع

تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
تاریخ به‌روزرسانی: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
زمان مطالعه: 5 دقیقه

قبل از خرید ناودانی لازم است تا شناخت درستی از انواع آن داشته باشید. اطلاع از انواع ناودانی موجود در بازار و شناخت ناودانی سبک و سنگین در هنگام خرید و کار با این مقطع فولادی لازم است.

اینکه ناودانی سبک و سنگین چه تفاوت‌هایی دارند و چگونه می‌توان تفاوت این دو را از هم تشخیص داد در ادامه بررسی خواهیم کرد.

معرفی مقطع ناودانی

یکی از مقاطع فولادی ساخته شده از آهن که هم در ساختمان سازی و هم در دیگر صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد ناودانی می‌باشد.

ناودانی در انواع ناودانی ساده، ناودانی مشبک، ناودانی استیل، ناودانی آلومینیوم توسط تولیدکنندگان مختلف به تولید می‌رسد. هچنین ابعاد ناودانی در دو استاندارد C وU تقسیم بندی می‌شود. این دو استاندارد UPN وUPE در شکل ظاهری ناودانی تاثیرگذار است .

ابعاد این دو مورد نام برده از نظر شکل ظاهری دارای کاربردی متفاوت هستند، UPN همان ناودانی U شکل بوده و UPE ناودانی C است. هر دو مقطع دارای بال‌های موازی هستند.

تفاوت این دو ناودانی در شکل ظاهری به این ترتیب است که ناودانی UPE دارای زوایای داخلی بوده ولی در ناودانی UPN زاویه داخلی 90 درجه می‌باشد. اگر به تصویر زیر دقت کنید منظور از زاویه داخلی در ناودانی UPN را متوجه خواهید شد. همچنین برای مطالعه بیشتر راجب انواع ناودانی به لینک زیر مراجعه کنید.

بخوانید: همه چیز درباره ناودانی

تصویر ناودانی UPE
تصویر ناودانی UPE

آشنایی با ناودانی سبک

مشخص‌ترین تمایز ناودانی سبک و سنگین در وزن آنها می‌باشد. ناودانی سبک وزن کمتری دارد و در مصارف خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال از این نوع ناودانی در ساخت و ترمیم بناهای تاریخی و معماری، ساخت چهارچوب، مبلمان تزئینی و ... استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است قیمت ناودانی سبک کمتر از انواع دیگر است. ناودانی معرفی شده بیشتر در کشور روسیه و ایران به تولید می‌رسد.

ضخامت ناودانی سبک معمولا 4/5 الی 5 میلی‌متر می‌باشد و با عرض جان 80، 100، 120، 140 و 160 تولید می‌شود.

مشخصات ناودانی سبک شامل مواردی بود که گفته شد، در هنگام استفاده و تهیه ناودانی به موارد گفته شده حتما دقت نمایید.

آشنایی با ناودانی سنگین

ناودانی سنگین همان ناودانی است که براساس استاندارد اشتال تولید شده است و بیشترین کاربرد را در صنعت ساختمان دارد. در واقع می‌توان گفت ناودانی که در بازار آهن به فروش می‌رسد همان ناودانی سنگین است که اکثرا بدون پسوند " سنگین" نامیده می‌شود.

این ناودانی کاملا بر طبق ابعاد و اندازه‌های استاندارد به تولید می‌رسد و اختلاف‌هایی که در وزن ناودانی‌های هر تولیدکننده وجود دارد در بازه استاندارد می‌باشد. بنابراین می‌توان گفت وزن ناودانی سنگین استاندارد بوده و وزن ناودانی سبک کمتر از حد استاندارد است.

برای دسترسی به جدول وزن ناودانی و بررسی وزن هر شاخه ناودانی روی لینک کلیک کنید. همان طور که گفته شد این استانداردها از جدول اشتال استخراج شده و کارخانجات تولید ناودانی با استفاده از این استاندارد محصولات خود را تولید و عرضه می‌کنند.

ابعاد ناودانی سبک و سنگین

شکل کلی ناودانی به این صورت است که از یک مقطع با دو بال عمودی و یک جان افقی تشکیل شده است (به شکل زیر توجه کنید). همانطور که گفتیم تفاوت ناودانی سبک و سنگین در وزن این دو محصول می‌باشد.

تصویر ناودانی

علاوه بر وزن، ابعاد ناودانی سبک و سنگین نیز با هم تفاوت‌هایی دارد. زوایای داخلی و شکل ناودانی سنگین بر دو نوع U و C می‌باشد و با ناودانی سبک ممکن است تفاوت‌هایی داشته باشد. قبل از خرید بهتر است تا هم از فروشنده جزئیات و اطلاعات لازم را بپرسید و با آگاهی بیشتر خرید کنید.

دیگر تفاوت‌های ناودانی سبک و سنگین براساس استاندارد تولید، نوع تولیدکننده، سطح شکل مقطع، کیفیت مواد اولیه، قیمت و کاربرد می‌باشد. برای خرید انواع مقاطع فولادی به فروشندگان و مراجع توزیع‌کننده معتبر مراجعه کنید.

ناودانی در دو سایز 6 متری و 12 متری تولید شده و به فروش می‌رسد. ناودانی در انواع سایز 10 تا 400 قابل تولید است. هر یک از تولیدکنندگان این محصول در سایزهای مشخص و متعددی ناودانی تولید می‌کنند.

محاسبه وزن ناودانی

برای محاسبه وزن ناودانی از جدول ناودانی می‌توان استفاده کرد و یا به جدول وزنی ارائه شده توسط هر تولیدکننده مراجعه کرده و از وزن هر شاخه ناودانی اطلاعاتی به دست آورد. همچنین می‌توان با استفاده از فرمول زیر وزن ناودانی مورد نظر را به دست آورد.

این فرمول در مواقعی که امکان دسترسی به جدول وزنی استاندارد و جدول وزنی تولیدکننده نباشد، استفاده می‌شود. به فرمول زیر توجه کنید:

طول ناودانی × وزن یک متر ناودانی استاندارد ( از جدول اشتال) = وزن ناودانی

تولیدکنندگان ناودانی

در ایران انواع ناودانی سبک و سنگین تولید می‌شود و در بازار آهن آلات توزیع می‌گردد. در زیر تولیدکنندگان ناودانی ایران را معرفی خواهیم کرد. از مهم‌ترین تولیدکنندگان ناودانی در کشور می‌توان به کارخانه فولاد ناب تبریز اشاره کرد.

  • ناودانی ناب تبریز  (در لیست تولیدات فولاد ناب تبریز، ناودانی سبک و ناودانی سنگین اروپایی موجود می‌باشد.)
  • ناودانی نصر آذربایجان (انواع ناودانی موجود در فولاد نصر آذربایجان شامل ناودانی 10 سنگین، ناودانی 10 نصر، ناودانی 8 سنگین و ناودانی 8 نصر می‌باشد.) لازم به ذکر است ناودانی‌های نصر از نوع ناودانی سبک هستند.
  • ناودانی شکفته مشهد، ناودانی در سایزهای 6، 8 و 10 تولید می‌کند.
  • ناودانی فولاد البرز ایرانیان (شرکت فایکو)، تولیدکننده ناودانی UPN و UPE
  • ناودانی گروه فولاد البرز غرب ابهر، تولیدکننده ناودانی سبک ایرانی و ناودانی سنگین اروپایی در سایزهای مختلف
  • ناودانی صنایع فولاد مگا استیل ایوانکی
  • ناودانی شرکت کوهپایه، تولید ناودانی 30، 40 و 50 طبق استاندارد اروپایی
  • ناودانی اصفهان، شامل ناودانی بال موازی و ناودانی بال شیب‌دار

جمع‌بندی

در این دانشنامه به بررسی و معرفی ناودانی سبک و سنگین پرداختیم. هم ناودانی سبک و هم ناودانی سنگین در ایران توسط تولیدکنندگان داخلی تولید می‌شود. شما می‌توانید با توجه به کاربری نوع ناودانی مورد نیاز خود را تهیه نمایید.

عمده‌ترین تفاوت بین ناودانی سبک و سنگین تفاوت در وزن هر دو محصول، کاربری و شکل ابعاد آنها است.

برای خرید ناودانی و بررسی قیمت ناودانی به وبسایت عصرآهن مراجعه کنید و یا با شماره 04133250280 در تماس باشید. مجموعه عصرآهن در تلاش است تا مصرف‌کنندگان و خریداران بازار آهن به راحتی خرید خود را ثبت کنند.

۰۲۲۷۸
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱