جدول وزن میلگرد میانه

جدول وزن میلگرد میانه

تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۲
تاریخ به‌روزرسانی: ۲۳ دی ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 5 دقیقه

به دلیل قیمت مناسب و کیفیت بالا میلگرد فولاد آذربایجان میانه، یکی از پرمصرف‌ترین انواع میلگرد در ایران است. این میلگرد در ساخت‌وساز، پل‌سازی، سدسازی و سایر پروژه‌های عمرانی کاربرد دارد. در ادامه به بررسی وزن میلگرد میانه در انواع گرید‌ها و نحوه محاسبه آن می‌پردازیم.

استانداردهای میلگرد میانه

 در ایران، استاندارد ملی ISIRI 3132 اصلی‌ترین مرجع تولید میلگرد است. این استاندارد در سال 1369 تدوین و در سال 1392 بازنگری شده است. استاندارد ISIRI 3132، میلگردها را به چهار گرید A1، A2، A3 و A4 تقسیم می‌کند. گرید A1 برای کاربردهای عمومی، گرید A2 برای کاربردهای ساختمانی، گرید A3 برای کاربردهای سازه‌ای و گرید A4 برای کاربردهای خاص استفاده می‌شود.

استاندارد ISIRI 3132 بر اساس استانداردهای EN اروپا، DIN آلمان، JIS ژاپن، ASTM آمریکا و استاندارد جهانی ISO تدوین شده است. بنابراین، میلگردهای تولید شده در ایران مطابق با استانداردهای بین‌المللی هستند. کارخانه فولاد آذربایجان میلگردهای آجدار و ساده را بر اساس استاندارهای ایرانی و آلمانی تولید می‌کند.

استانداردهای میلگرد میانه

به جدول طول مهاری میلگرد نیز باید توجه کنید. طول مهاری به مقدار طولی از میلگرد گفته می‌شود که لازم است در بتن فرو برود تا میزان چسبندگی بین فولاد و بتن با توجه به قطر آن در حد استاندارد باشد. اگر این طول کافی نباشد، ممکن است میلگرد از بتن جدا شود و سازه دچار آسیب شود.

جدول وزن میلگرد میانه

وزن میلگرد میانه بر اساس عوامل مختلفی، از جمله جنس شمش تولید کارخانه، فرآیند تولید و قطر میلگرد تعیین می‌شود.

در بیشتر موارد وزن مدل میلگرد میانه بیشتر از وزن استاندارد اشتال است. این تفاوت وزن به دلیل عواملی مانند استفاده از شمش‌های با کیفیت بالاتر و فرآیند تولید پیشرفته‌تر در کارخانه فولاد آذربایجان است.

در جدول زیر، وزن میلگرد میانه برای طیف قطرهای تولیدی ارائه شده است.

جدول وزن میلگرد میانه

در ادامه به برخی از مهم‌ترین و پرکاربردترین میلگردهای میانه در وزن‌های مختلف از جمله وزن میلگرد ۲۰ میانه، وزن میلگرد ۱۸ میانه، وزن میلگرد ۱۴ میانه و ... می‌پردازیم.

وزن میلگرد ۱۰ میانه

میلگرد ۱۰ میانه برای پروژه‌های کوچک و متوسط کاربرد دارد. وزن میلگرد ۱۰ میانه در هر شاخه ۱۴.۶ کیلوگرم است. این وزن مطابق با استاندارد اشتال است.

وزن میلگرد ۱۴ میانه

میلگرد ۱۴ میانه یکی از سایزهای پرکاربرد است. این میلگرد برای پروژه‌های تجاری و مسکونی کاربرد دارد. وزن میلگرد ۱۴ میانه در هر شاخه ۱۸.۹ کیلوگرم است. این وزن مطابق با استاندارد اشتال است.

وزن میلگرد ۱۶ میانه

میلگرد ۱۶ میانه معمولاً برای پروژه‌های تجاری با اندازه‌های مختلف استفاده می‌شود. این میلگرد برای بهبود مقاومت کششی بتن و متعادل کردن بار در تخته‌های بتنی، ستون‌ها، تیرها و سایر عناصر سازه‌ای کاربرد دارد. وزن میلگرد ۱۶ میانه در هر شاخه ۱۹ کیلوگرم است. این وزن مطابق با استاندارد اشتال است.

وزن میلگرد ۱۸ میانه

میلگرد ۱۸ میانه یکی از بزرگ‌ترین و قوی‌ترین سایزهای میلگرد است. این میلگرد برای ساختمان‌های بلند، پل‌ها، تاسیسات دریایی، سازه‌های پارکینگ، تاسیسات صنعتی و سایر مجتمع‌های بزرگ کاربرد دارد. وزن میلگرد ۱۸ میانه در هر شاخه ۲۴ کیلوگرم است. این وزن نیز مطابق با استاندارد اشتال است.

وزن میلگرد ۲۰ میانه

میلگرد ۲۰ میانه برای افزایش نیروی برشی، بتن‌ریزی دیوارها، تقویت فونداسیون و افزایش مقاومت بتن استفاده می‌شود. همچنین در زمان بتن‌ریزی کف سازه‌ها می‌توان از این سایز میلگرد استفاده کرد. وزن میلگرد ۲۰ میانه در هر شاخه ۲۹.۵ کیلوگرم است. این وزن کمی کمتر از وزن میلگرد استاندارد ۲۹ در جدول اشتال است.

نحوه محاسبه وزن میلگرد میانه

با اطلاع داشتن از طول و قطر محصول به آسانی می‌توانید از طریق فرمول زیر وزن میلگرد میانه را بدست آورید.

تاثیر وزن میلگرد بر قیمت

وزن یکی از عوامل مهم در تعیین قیمت میلگرد میانه است. به طور کلی، هرچه وزن میلگرد بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر است. این امر به دلیل افزایش هزینه تولید و حمل‌ونقل میلگرد است. به عنوان مثال، وزن میلگرد ۱۶ میانه با 19 کیلوگرم، قیمت کمتری نسبت به میلگرد ۱۸ میانه با وزن ۲۴ کیلوگرم دارد.

وزن میلگرد میانه به طور غیرمستقیم نیز بر قیمت آن تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، میلگرد با وزن بیشتر، حجم بیشتری دارد و در نتیجه هزینه حمل‌ونقل آن نیز بیشتر خواهد بود.

وزن میلگرد میانه در مقایسه با جدول اشتال

طبق استانداردهای جهانی، جدول وزنی به نام جدول اشتال برای انواع میلگرد وجود دارد که وزن نرمال هر شاخه میلگرد با توجه به طول و قطر در آن ذکر شده است. بیشتر کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد تلاش دارند محصولات خود را با وزنی نزدیک به وزن جدول اشتال تولید کنند. کارخانه میلگرد فولاد آذربایجان نیز با استفاده از بهترین متخصصین، پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات انواع میلگرد را با وزنی نزدیک به وزن اشتال تولید می‌کند.

مقایسه وزن میلگرد با جدول اشتال بهترین روش برای انتخاب بهتر و خرید مناسب‌تر است. این مقایسه به خریدار کمک می‌کند تا از کیفیت میلگرد اطمینان حاصل کند و قیمت مناسب‌تری را برای خرید میلگرد بپردازد. در این جدول وزن میلگرد اصفهان نیز بررسی شده است.

وزن میلگرد میانه در مقایسه با جدول اشتال

مشاوره و خرید از عصر آهن

اگر قصد خرید میلگرد میانه را دارید، می‌توانید از وب سایت عصرآهن اقدام کنید. در این سایت امکان بررسی دقیق انواع میلگرد و سایر محصولات فولاد فراهم شده است. برای ثبت سفارش از عصر آهن و اطلاع از لیست قیمت‌های بروز محصولات با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

۱۲۳۹
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱