نمودار قیمت میلگرد 1402 | 6 ماه اول سال

نمودار قیمت میلگرد 1402 | 6 ماه اول سال

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
تاریخ به‌روزرسانی: ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 8 دقیقه

بررسی نمودار قیمت میلگرد و آهن برای خریداران و فروشندگان این محصولات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. نمودارهای قیمت به عنوان یک ابزار اساسی در برنامه ‌ریزی و تصمیم ‌گیری در زمینه خرید و فروش محصولات فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این نمودارها به ما اجازه می‌دهند تا روند قیمت میلگرد و آهن را تجزیه و تحلیل کنیم. با تحلیل دقیق قیمت‌ها، خریداران و فروشندگان می‌توانند بازار را بهتر درک کرده و تصمیم ‌گیری‌های بهتری در خصوص خرید و فروش محصولات انجام دهند.

همچنین، بررسی نمودار قیمت میلگرد و آهن به افراد کمک می‌کند تا زمان مناسب برای خرید یا فروش را شناسایی کنند. از طریق نمودار قیمت، می‌توان به راحتی تغییرات در قیمت‌ها را مشاهده کرد و با توجه به الگوهای بازار، بهترین زمان برای تامین محصولات مورد نیاز را انتخاب کرد.

نمودار قیمت میلگرد در سه ماهه اول سال

بعد از ثبت قیمت‌های جدید در تمام بازارهای مالی در زمستان ۱۴۰۱، هنگام شروع فعالیت بازارها، بازار آهن و فولاد در ابتدای سال ۱۴۰۲ با یک روند نزولی همراه بود و قیمت میلگرد و آهن به کمترین میزان در سه ماه گذشته رسید. در دو هفته اول آغاز فعالیت بازار آهن، قیمت میلگرد به کانال ۲۲ هزار تومانی هم رسید. بر اساس نمودار نرخ میلگرد، قیمت میلگرد ۱۴ ذوب آهن اصفهان ۲۳,۸۰۰ تومان اعلام شد. اتصال گاز به صنایع فولادی، بازگشت برخی واحدهای کوچک به مدار تولید، افزایش تولید مواد اولیه، افزایش حجم عرضه آهن اسفنجی و شمش، کاهش قیمت محصولات بورسی، کاهش قیمت محصولات صادراتی فولاد و همچنین اصلاح قیمت ارز از مولفه‌های اساسی بودند که منجر به کاهش قیمت میلگرد در این بازه زمانی شد.

در فصل بهار سال جاری، روند بازار آهن و فولاد ثابت و در مسیر اصلاحی قرار داشت، در حالی که در بهار سال ۱۴۰۱، بازار آهن در مسیر رشدی بوده و با این وجود، قیمت کیلویی میلگرد ۱۴ ذوبی در کانال ۱۹ هزار تومانی قرار داشت. به عبارت دیگر، قیمت این محصول در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته، حدود ۲۱ درصد افزایش داشته است.

در انتهای ماه فروردین، به دلیل کمبود بار نوردسازان و تحویل شمش در اردیبهشت، قیمت‌های آهن افزایش یافت؛ اما با گشایش عرضه‌های اعتباری در بورس کالا و کاهش پیش‌ پرداخت این عرضه‌ها از ۳۰ درصد به ۱۰ درصد، همچنین افزایش قیمت محصولات فولادی بورسی، افزایش قیمت‌ها شدیدتر شد. در این میان، برکناری وزیر صمت، آشفتگی بازار آهن را تشدید کرد.

در اواسط اردیبهشت، قیمت میلگرد ۱۴ ذوب آهن اصفهان به بالاترین میزان در سه ماه گذشته رسید و حدود ۲۹ هزار تومان اعلام شد. بر اساس نمودار قیمت تیرآهن، نرخ تیرآهن ۱۶ ذوبی نیز در هر شاخه ۶ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان معامله می‌شد؛ اما از هفته سوم اردیبهشت، روند افزایشی مقاطع فولادی متوقف شد و با کاهش تدریجی همراه بود.

نتیجه نشست مشترک بین وزارت صمت، بورس کالا و اقتصاد و گمرکات که با هدف کنترل نابسامانی بازار آهن برگزار شد، محدودیت صدور مجوز صادرات به بورس کالا بود. متقاضیان آهن اسفنجی نیز تنها بر اساس سهمیه بهین‌یاب می‌توانند این محصول را دریافت کنند. این مسائل باعث کاهش نوسانات افزایشی در این روزهای پایانی اردیبهشت شد، اما سردرگمی در بخش تقاضا و کاهش معاملات نیز مشاهده شد و رشد چشمگیری نداشت.

در انتهای ماه اردیبهشت، بازار به حالتی آرام درآمد و این امر می‌تواند به دلایل مختلفی باشد؛ از جمله می‌توان به کاهش قیمت محصولات فولادی صادراتی، کاهش قیمت‌های جهانی فولاد، اصلاح قیمت دلار و افزایش پیش‌ پرداخت معاملات اعتباری محصولات بورسی اشاره کرد.

براساس نمودار قیمت میلگرد در پایان اردیبهشت، وضعیت بازار که کمی آرام شده بود، قیمت میلگرد 14 را حدود 26,600 تومان اعلام کرد. این در حالی است که در ایام مشابه سال گذشته، حدود 17,600 تومان برآورد می‌شد. همچنین، قیمت تیرآهن 16 نیز در این مدت حدود 5 میلیون و 700 هزار تومان برآورد شد در حالی که در همین ماه‌های سال گذشته، حدود 3 میلیون و 250 هزار تومان اعلام می‌شد.

نوسانات بازار آهن و فولاد در روزهای پایانی اردیبهشت همچنان ادامه داشت و در ماه خرداد تغییرات چشمگیری مشاهده نشد. در هفته نخست خرداد، قیمت دلار به میزان 52 هزار تومان معامله می‌شد. اما با انتشار اخبار سیاسی مثبت، تمام بازارهای مالی آرام شدند و اصلاحات قیمت آغاز شد. به طوری که حتی کف قیمت دلار به 46 هزار تومان هم رسید. براساس نمودار قیمت میلگرد در ماه خرداد، کف قیمت میلگرد هم در حدود 24 هزار تومان قرار گرفت.

از ابتدا تا انتهای خرداد، در قیمت آهن آلات نوسانات سینوسی چشمگیری مشاهده نشد و بیشتر روند بازار به یکنواختی و ثبات پیوست. از جمله دلایل مهم تثبیت قیمت میلگرد و آهن می‌توان به ثبات قیمت دلار اشاره کرد. در ابتدای ماه، کاهش محسوسی در نرخ دلار واضح بود، اما تا پایان ماه، نوسانات محدود بودند و بیشتر در بازه‌ 49 تا 50 هزار تومان حرکت می‌کردند. در مقایسه با سال گذشته، قیمت هر دلار در بازار آزاد حدود 33 هزار تومان بود.

عوامل مختلفی مانند آزادسازی پول‌های بلوکه شده، تبادل زندانیان، مذاکرات ایران و آمریکا، سفر وزیر خارجه عربستان و افتتاح سفارت عربستان در ایران، سفر پادشاه عمان به ایران، سختگیری‌های سامانه‌ای، مالیاتی و محدودیت‌های خرید و فروش در بورس، کاهش قیمت محصولات صادراتی و وضعیت نامطلوب بازارهای جهانی و اقتصاد چین که بازار کالاهای اولیه را درگیر کرده بود، از عوامل اساسی بودند که به ثبات و رکود گسترده در بازار آهن منجر شد.

نکته قابل توجه این است که در ماه خرداد و به طور کلی در فصل بهار، افت چشمگیر در تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای مشاهده شد. این به نظر می‌رسید که از انتظار و امید به کاهش بیشتر قیمت‌ها ناشی شده بود، زیرا طبق تجربه سال‌های گذشته و به طور سنتی، فصل بهار زمان ساخت و سازها و افزایش تقاضا است.

در سه سال گذشته، فولادسازان با مشکلاتی مانند قطعی گاز در فصل زمستان و قطعی برق در تابستان مواجه شدند. پیش‌ بینی می‌شد که قطعی برق در نیمه خرداد باعث افزایش قیمت‌ها شود، اما حجم بالایی از اخبار مثبت منجر به عدم افزایش قیمت‌های میلگرد و آهن شد.

در واقع، بازار آهن در ماه خرداد به نوعی از واگرایی منفی رنجید. در شرایطی که انتظار می‌رفت با اجرای محدودیت در مصرف برق و اعمال افزایش 30 درصدی در کرایه حمل بار، قیمت آهن و میلگرد افزایش پیدا کند، سیاست‌های انقباضی دولت این اتفاق را نداشت و تا پایان بهار، بازار در وضعیت انتظار و ثبات قرار داشت.

قیمت میلگرد 14 ذوبی در ماه خرداد بیشتر در کانال 26 هزار تومانی گزارش شده است. در هفته آخر این ماه، این قیمت در کانال 25 هزار تومانی معامله شد و در نهایت، کف قیمت میلگرد به 24 هزار تومان در روزهای پایانی خرداد 1402 رسید.

در خرداد سال 1401، سقف قیمت میلگرد حدود 20 هزار تومان اعلام شده بود و کف قیمت آن نیز در کانال 17 هزار تومانی قرار داشت. اما در پایان خرداد سال جاری، قیمت میلگرد به تقریباً 30 درصد افزایش یافت.

بر اساس نمودار قیمت میلگرد در سه ماه نخست سال 1402، که در وبسایت عصرآهن قرار دارد، این محصول با نوسانات چشمگیری مواجه شده است.

اینفوگرافیک نمودار قیمت میلگرد 1402 | 6 ماه اول سال

نمودار قیمت میلگرد در سه ماهه دوم سال

در آغاز تابستان، بازار آهن و فولاد با روند نزولی و ثابتی همراه بود. علل این وضعیت شامل عقب نشینی قیمت دلار، ریزش و ثبات قیمت‌های جهانی، تلاش برای توافق با آمریکا و بهبود فروش نفت ایران بودند. همچنین، قیمت دلار نیز بین دو کانال 48 و 49 هزار تومان متغیر بود که این وضعیت به نوعی ناشی از سیاست‌های بانک مرکزی برای کنترل و استحکام نرخ دلار به وسیله بازگشت ارز از صادرات صنایع پتروشیمی و فولاد به مراکز مبادله طلا و ارز بود.

در ابتدای تیرماه، قیمت میلگرد اصفهان حدود 25,600 تومان بود و به پایان تیرماه با ادامه کاهش به 23,800 تومان رسید. پیش ‌بینی می‌شد که با قطعی برق فولادسازان در تابستان، قیمت آهن آلات افزایش یابد، اما این اتفاق نیفتاد و بازار با کاهش چشمگیری روبرو شد. تا پایان تیرماه، کف قیمت میلگرد به مرز 22,000 تومان رسید و حتی به 21,000 تومان هم کاهش یافت.

اگرچه قیمت آهن آلات در تیرماه کاهشی داشت و بازار در رکود عمیقی به سر می‌برد، اما با افت شدید در تقاضای سرمایه‌ای و مصرفی هم مواجه بود. پیش‌ بینی می‌شد که با در نظر گرفتن ایام محرم و ریسک‌های فعالی که وجود دارد، رکود در بازار آهن و فولاد همچنان ادامه داشته باشد.

تحلیل نمودار قیمت میلگرد و آهن در مرداد 1402

در مرداد 1402، نمودار قیمت میلگرد و آهن نشان می‌دهد که بازار آهن و فولاد با الگوی روند نزولی و ثابت مواجه بود. در ابتدای تیرماه، قیمت آهن 14 اصفهان در هر شاخه حدود 4 میلیون و 300 هزار تومان بود که در پایان تیرماه به 3 میلیون و 850 هزار تومان کاهش یافت. این تغییرات نشان ‌دهنده وجود تغییرات قابل توجه در بازار و تاثیر عوامل متنوعی در تعیین قیمت تیرآهن است.

در این بازه زمانی، عوامل متعددی شامل عوامل اقتصادی و سیاسی داخلی و بین ‌المللی، نرخ ارز و تقاضا و عرضه در بازار، تاثیر قابل توجهی در تغییر قیمت آهن اصفهان و قیمت روزمیلگرد داشته‌اند. نمودار قیمت تیرآهن و نمودار قیمت به روز میلگرد در ماه مرداد نشان می‌دهد که تغییرات قیمت به نتیجه اثرگذاری متعدد از این عوامل بر می‌گردد و تجزیه و تحلیل دقیق این عوامل به تصمیم‌ گیری صنعت ‌گران کمک می‌کند تا استراتژی‌های بهینه برای مدیریت تغییرات بازار را تعیین نمایند و از این تغییرات به بهترین شکل بهره ببرند.

در ماه مرداد 1402، بازار آهن و فولاد با وجود عوامل متعددی که تاثیر داشتند، نوسانات مختلفی را تجربه کرد. اعتراضات نوردسازان به زیان‌های تحمیل شده و افت تقاضا و رکود تورمی از جمله عواملی بودند که بر تغییرات قیمت میلگرد آجدار و تیرآهن تاثیر گذاشتند.

بازارساز نیز تصمیم به جلوگیری از کاهش قیمت‌ها گرفت و با گشایش عرضه اعتباری و خرید شمش بلوم به صورت آزاد و خارج از سامانه بهین‌یاب، قیمت‌ها را افزایش داد. این افزایش در کوتاه مدت بوده و به سرعت فروکش کرده و روند کاهشی و ثابت در قیمت‌ها دنبال شد.

برای مثال، قیمت تیرآهن ظفربناب در ابتدای مرداد حدود 3 میلیون و 250 هزار تومان بود و در نیمه مرداد به حدود 3 میلیون و 350 هزار تومان افزایش یافت و در طی هفته‌ پایانی مرداد ماه به حدود 3 میلیون و 300 هزار تومان رسید. این نوسانات در قیمت‌ها نشان‌ دهنده پویایی بازار و تاثیر تغییرات متعدد در آن بوده است.

در ماه مرداد 1402، بیشترین نوسانات قیمت متعلق به به روز میلگرد بودند. از ابتدای مرداد تا انتهای آن، قیمت روز میلگرد به صورت پلکانی بین 100 تا 800 تومان افزایش یافت.

برای مثال، قیمت میلگرد نیشابور که به عنوان ستون بازار آهن داخلی تلقی می‌شود، در اوایل مرداد 24 هزار تومان بود. در نیمه مرداد با کمی افزایش به 24 هزار و 610 هزار تومان رسید و در پایان ماه حدود 24 هزار و 560 تومان برآورد شد. البته در بازه زمانی که نوسانات افزایش قیمت روزمیلگرد کاهش می‌یافت، میلگرد نیشابور به مرز کانال 23 هزار تومان هم رسید.

۲۱۸۵۰
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱