گیج میلگرد چیست؟ | کاربرد شابلون سایز میلگرد و نحوه استفاده آن

گیج میلگرد چیست؟ | کاربرد شابلون سایز میلگرد و نحوه استفاده آن

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۴۰۰
تاریخ به‌روزرسانی: ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 6 دقیقه

بی‌شک سایز میلگرد را از روش‌های مختلفی می‌توان تشخیص داد. به‌عنوان مثال روی هر شاخه در کنار نام اختصاری کارخانه، سایز مقطع حک شده است و با بررسی آن به‌راحتی می‌توان از سایز میلگرد مطلع شد؛ ولی در برخی موارد نیاز است تا از وسیله‌ای برای تشخیص سایز میلگرد استفاده کرد. 

کاربردی‌ترین وسیلۀ اندازه‌گیری انواع قطر میلگرد، استفاده از شابلون سایز میلگرد است که این مقاله از عصرآهن به این ابزار و نحوۀ استفاده از آن اختصاص یافته است.

انواع سایز میلگرد دارای قطرهای متفاوتی است. در ادامه می‌خواهیم کاربرد شابلون سایز میلگرد به عنوان یکی از رایج‌ترین روش‌های اندازه‌گیری میلگرد را بررسی کنیم.

آشنایی با گیج میلگرد 

گیج‌کردن میلگرد به معنی اندازه‌گیری سایز میلگرد است. در برخی شرایط نیاز است تا سایز میلگرد را محاسبه کنیم و هیچ کدام از روش‌های دیگر مثل سایز حک شده روی میلگرد یا وزن‌کردن میلگرد ممکن نیست. از طرفی نیاز است تا سریع‌تر ابعاد و سایز مقطع را بدانیم. در این مواقع چکار باید کرد؟

اگر شرایطی فراهم نباشد تا از روی میلگرد بتوان سایز آن را تشخیص داد یا دسترسی به فاکتور خرید امکان‌پذیر نباشد از ابزار شابلون سایز میلگرد استفاده می‌شود.

به این فرآیند که برای اندازه گیری سایز انواع میلگرد استفاده می‌شود گیج میلگرد می‌گویند. به گیج میلگرد، شابلون سایز هم گفته می‌شود.

همان طور که گفته شد برای تشخیص سایز میلگرد از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. روش‌هایی نظیر استفاده از طناب، کولیس، آچار فرانسه یا حتی تشخیص چشمی از جمله راهکارهایی است که در مواقع مختلف کاربرد دارد.

پیشنهاد می‌شود برای اطلاع از دیگر روش‌های گیج میلگرد روی لینک دانشنامه زیر کلیک کنید و توضیحات مربوط به نحوه انجام روش‌های اندازه گیری را بررسی نمایید.

بخوانید: اندازه گیری سایز میلگرد | آشنایی با سایزهای میلگرد و روش‌های اندازه‌گیری

همچنین با وزن کردن میلگرد و مقایسه آن با اعداد جدول وزن استاندارد میلگرد از سایز آن می‌توان مطلع گشت. با مراجعه به جدول وزنی تولیدکننده نیز می‌توان از درستی وزن اطمینان حاصل کرد فقط کافی است میلگرد موردنظر را وزن‌گیری کرد. لازم است بدانید که با تغییر سایز، قیمت میلگرد هم تغییر خواهد کرد.

کاربرد شابلون سایز میلگرد

همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید شابلون میلگرد یک وسیلۀ کوچک و کاربردی است که به وسیله آن می‌توان سایز انواع میلگرد را به دست آورد. گیج میلگرد با استفاده از شابلون، یکی از رایج‌ترین روش‌های تشخیص سایز مقطع مدنظر است.

ابزار شابلون سایز میلگرد به دلیل کوچک بودن، به آسانی قابل حمل بوده و توسط اندازه‌هایی که روی آن نوشته شده است می‌توان قطرهای مختلفی از میلگرد را تشخیص داد.

تصویر شابلون سایز میلگرد

خوب به تصویر بالا نگاه کنید؛ شابلون میلگرد فضایی مثلثی شکل برای قرار گیری میلگرد دارد و روی آن انواع سایز میلگرد ( 12 تا 28) نوشته شده است. به‌راحتی با قراردادن میلگرد داخل آن می‌توانید سایز متناسب را تشخیص دهید.

برخی شابلون‌های موجود در بازار دارای خط‌کش در ضلع کناری هستند که با استفاده از آن فاصله آرماتورهای به کار رفته در المان‌ تیر و ستون را می‌توان تشخیص داد. به این ترتیب که شابلون را بین دو میلگرد نگه داشته و از فاصله بین آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

شابلون اگر خط‌کش داشته باشد کاربرد دیگری نیز خواهد داشت. با استفاده از آن می‌توان کاور بتنی المان بتن آرمه را کنترل کرد.

چرا باید سایز میلگرد را اندازه گیری کنیم؟

از زمانی که استفاده از میلگرد در اعضای بتنی رایج شد، به کارگیری لوازم جانبی آن نیز افزایش پیدا کرد. از میلگرد برای افزایش مقاومت المان استفاده می‌شود و از طرفی مقاومت کششی سازه بهبود می‌یابد. از جمله لوازم جانبی پرکاربرد در آرماتوربندی استفاده از شابلون سایز میلگرد است.

  • اهمیت گیج میلگرد از این جهت زیاد است که با کنترل سایز آن می‌توان از درست بودن سایز ارسالی اطمینان حاصل کرد. با توجه به این که سایز میلگرد به همراه نام اختصاری تولیدکننده روی شاخه میلگرد نوشته می‌شود بنابراین با کنترل سایز نوشته شده بر شاخه از سایز مقطع می‌توان اطمینان حاصل کرد.

اما نکته مهم این است که با استفاده از شابلون دوباره می‌توان اندازه گیری کرد و درست بودن سایز را تشخیص داد. گیج میلگرد یکی از روش‌های دستی است که در تشخیص تقلبی بودن آن و کنترل با فاکتور خرید تأثیر زیادی دارد.

‌‌

  • یکی از دلایلی که می‌توان بخاطر آن سایز میلگرد را اندازه گیری کرد اطلاع از تقلبی بودن یا مرغوب بودن میلگرد خریداری شده است.

و یا گاها نیاز است تا آرماتور استفاده شده در داخل اعضای ساختمان اندازه‌گیری شود. برای مثال مهندس سازه بخواهد قطر میلگرد به کار رفته در المان ستون را کنترل کند، در این مواقع نیز می‌توان از شابلون میلگرد برای اندازه گیری استفاده کرد.

میلگرد انواع گوناگونی دارد، نظیر میلگرد ساده، میلگرد آجدار، میلگرد اپوکسی، میلگرد فایبرگلاس، میلگرد گالوانیزه و ... که برای تشخیص سایز هر کدام می‌توان از ابزار نام برده استفاده کرد ولی اگر شابلون جواب گوی گیج‌کردن میلگرد نباشد می‌توان از کولیس یا دیگر ابزارآلات جایگزین استفاده کرد.

علاوه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بر اینکه میلگردها در ماده اولیه ساخت تفاوت دارند از لحاظ آج بندی نیز در سه دسته A1، A2 و A3 تقسیم بندی می‌شود. که در سایز میلگرد تاثیرگذار است.

بخوانید: تفاوت میلگرد a1 a2 a3 a4 به همراه مشخصات مکانیکی و کاربرد آن ‌ها

سخن آخر

شابلون سایز میلگرد وسیله‌ای برای اندازه گیری و گیج میلگرد است که مهندسین سازه همواره به همراه دارند و با استفاده از آن به آسانی سایز و قطر میلگرد را مورد بررسی قرار می‌دهند.

اهمیت و کاربرد این ابزارها در کارگاه‌های ساختمانی به وفور دیده می‌شود.برای ارتباط با واحد فروش میلگرد با شماره 0414180 در ارتباط باشید؛ همچین اگر قصد بررسی قیمت میلگرد کارخانجات مختلف فولاد را دارید روی کلمه قیمت میلگرد کلیک کنید.

قیمت میلگرد به صورت لحظه‌ای و با احتساب 9 درصد ارزش افزوده در اختیار مخاطبان قرار داده می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران فروش در تماس باشید.

سؤالات متداول

گیج میلگرد چیست؟

شابلون سایز میلگرد یا گیج میلگرد ابزاری برای اندازه‌گیری میلگرد است. این ابزار دارای فضایی مثلثی شکل برای قرارگیری میلگرد درون آن است. برای آشنایی بیشتر با این ابزار به متن مقاله مراجعه کنید.

اطلاع از سایز میلگرد چه کمکی به ما می‌کند؟

با اندازه‌گیری سایز میلگرد می‌توان درستی میلگرد خریداری شده را با فاکتور تطبیق داد، از سایز میلگرد استفاده شده در داخل اعضای ساختمان مطلع شد، از اصل یا تقلبی بودن کالا مطمئن شد؛ همچنین اطلاع از سایز میلگرد در کارگاه ساختمانی کاربرد زیادی دارد.

انواع روش‌هایی که برای سایزکردن میلگرد استفاده می‌شوند، کدامند؟

تخمین چشمی میلگرد، اندازه‌گیری با طناب یا ریسمان، استفاده از کولیس، استفاده از گیج میلگرد، استفاده از جدول وزن تولیدکننده یا جدول وزن استاندارد میلگرد. هر یک از موارد گفته شده در مکان و زمان مخصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۷۸۷۸۴
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱