میلگرد اپوکسی | کاربرد آن در مقاوم سازی ساختمان بتن آرمه

میلگرد اپوکسی | کاربرد آن در مقاوم سازی ساختمان بتن آرمه

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۴۰۰
تاریخ به‌روزرسانی: ۲ آبان ۱۴۰۰
زمان مطالعه: 6 دقیقه

ابتدایی‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین شکل میلگرد، میلگرد فولادی می‌باشد. این نوع میلگرد با اینکه در تقویت و افزایش استحکام داخلی بسیار موثر است اما اغلب با گذشت زمان دچار خوردگی می‌شود. در این دانشنامه یکی از میلگردهای مدرن به نام میلگرد اپوکسی معرفی خواهد شد.

جهت افزایش استحکام بتن و دال بتنی اغلب به وسیله میلگرد آن را تقویت می‌کنند. انواع مختلف این مقطع فولادی در بازار مصالح وجود دارد که هر کدام دارای مزایای منحصر به فردی هستند. در این دانشنامه نکات کلیدی و اساسی را که باید در مورد یکی از محبوب‌ترین انواع میلگرد یعنی میلگرد اپوکسی دانست، بیان می‌شود.

میلگرد اپوکسی چیست؟

تصویر بندیل میلگرد اپوکسی

میلگرد اپوکسی همان میلگرد فولادی است که با یک لایه پوشش سبز رنگ پوشانده شده است. پوشش اپوکسی مقطع را در برابر خوردگی محافظت می‌کند. این میلگرد در برابر رطوبت و نفوذ آب بسیار مقاوم است بنابراین با قرار گرفتن در داخل بتن مرطوب دچار زنگ زدگی نمی‌شود.

برای ساخت میلگرد اپوکسی بایستی سطح آن را از وجود هر نوع آلودگی‌ها پاکسازی کنند تا پوشش بر روی سطح بهتر بچسبد. آلودگی روی سطح باعث می‌شود که پوشش اپوکسی در حین کار به راحتی جدا شده و کارکرد لازم را نشان ندهد. بعد از تمیز کاری، میلگرد در دمای 400 الی 450 درجه فارنهایت حرارت داده شده و ذرات اپوکسی توسط اسپری الکترواستاتیک بر روی سطح پاشیده می‌شود. چون سطح میلگرد گرم است این ذرات ذوب شده و روی سطح لایه نازکی تشکیل می‌دهند در نهایت میلگرد با سطح یکنواختی از پوشش اپوکسی آماده استفاده می‌شود.

بخوانید: معرفی انواع میلگرد | آشنایی با کاربرد هر کدام در سازه

تاریخچه استفاده از میلگرد اپوکسی

استفاده از میلگرد اپوکسی برای اولین بار در سال 1973 میلادی در اجرای پلی در پنسیلوانیا به کار گرفته شد. به طوری که چهار دهانه از پل یاد شده را به وسیله این میلگرد آرماتوربندی کرده‌اند.

گفته می‌شود بعد از استفاده از نمک برای شکستن یخ و آب کردن برف و مشاهده ترک در روی کف بتنی و آسفالت پل و روگذرها، نگرانی نفوذ نمک به داخل سطوح و از بین بردن فولاد بیشتر شد و مهندسان و محققان در پی یافتن راهکاری برای این مشکل تحقیقاتی بر روی انواع مواد انجام دادند.

تصویر میلگرد اپوکسی

هزینه تعمیر و یا جایگزینی سازه‌های تخریب شده بر اثر خوردگی بسیار زیاد بود همین باعث شد تا آزمایش‌هایی بر روی انواع پوشش‌های مایع و پودری آغاز شود. این پوشش‌ها از لحاظ مقاومت در برابر خوردگی، دوام در مقابل نفوذ آب و مواد شیمیایی و دیگر خصوصیات فیزیکی مورد بررسی قرار گرفتند. براساس نتایج به دست آمده پوشش اپوکسی راهی برای بهبود جلوگیری از خوردگی عرشه پل پیشنهاد شد. بعد از آن استفاده از میلگرد اپوکسی در سازه‌های بتنی رایج و متداول شد.

مقاومت میلگرد اپوکسی در برابر خوردگی

با به وجود آمدن لایه‌ای از زنگ زدگی بر روی سطح، میلگرد ضعیف‌تر شده و فشار زیادی بر بتن اطراف وارد می‌شود. این فشارهای داخلی می‌توانند باعث ایجاد ترک در بتن شود و همچنین مقاومت بتن را در برابر آسیب‌های ناشی از نیروهای فشاری کمتر کند. میلگرد با روکش اپوکسی از خوردگی و مشکلات جبران ناپذیر آن جلوگیری می‌کند زیرا لایه اپوکسی در برابر نفوذ مواد شیمیایی و رطوبت بسیار مقاوم است.

کارخانجات تولید کننده کل سطح میلگرد را با یک لایه پوشش اپوکسی می‌پوشانند. این لایه در برابر آب نفوذ ناپذیر است و احتمال ایجاد خوردگی در میلگرد را به حداقل می‌رساند.

لازم به ذکر است :

پوشش اپوکسی برای اینکه نتیجه بهتری بدهد باید بدون آسیب باقی بماند. توجه شود که این لایه محافظ در برابر سایش و برش بسیار آسیب پذیر است.

شرایط نگهداری میلگرد اپوکسی

تاثیر میلگرد اپوکسی با یکپارچگی لایه اپوکسی رابطه مستقیم دارد. اگر لایه اپوکسی خراش داشته باشد و یا آسیب ببیند، فولاد زیر آن در معرض خطر خواهد بود. حتی یک خراش کوچک نیز باعث نفوذ ایجاد خوردگی می‌شود و اگر زنگ زدگی رخ دهد در زیر لایه اپوکسی باقی مانده و سطح آن گسترش می‌یابد. بنابراین پوشش و میلگرد را به طور کامل تضعیف می‌کند.

به عمین علت در هنگام حمل و نصب میلگرد با روکش اپوکسی باید دقت لازم به عمل آید. همچنین محل نگهداری و شرایط انبار این میلگرد امر بسیار مهمی می‌باشد. پوشش اپوکسی در برابر اشعه ماورا بنفش کاملا آسیب پذیر است و اگر مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار گیرد به سرعت تخریب می‌شود. بنابراین هنگام انباشت میلگرد اپوکسی در فضای باز باید با یک لایه پوشش برزنت غیرقابل نفوذ و یا دیگر پوشش‌های محافظ پوشانده شوند.

از دیگر عوامل آسیب رساننده به این میلگرد دمای محیط است، استفاده و نصب آرماتور اپوکسی در دمای کمتر از 10 درجه سانتی گراد باعث ترک خوردن پوشش اپوکسی می‌شود. با رعایت همه این موارد نتیجه بهتری از اجرا به دست خواهد آمد.

بخوانید: زنگ زدگی میلگرد | شرایط استفاده از میلگرد زنگ زده در سازه

تعمیر پوشش اپوکسی روی میلگرد

میلگرد دارای روکش اپوکسی قبل از نصب و آرماتوربندی باید بررسی شود و قطعات آسیب دیده جدا شده و تعمیر شوند. برای تعمیر میلگرد، روی قسمت آسیب دیده روکش اپوکسی را رنگ آمیزی می‌کنند اما قبل از آن نیاز است تا زنگ زدگی و خوردگی روی سطح مقطع کامل از بین برود.

خمکاری میلگرد اپوکسی

برای خم کردن میلگرد اپوکسی باید از ابزاری استفاده شود تا در ناحیه خم، ساییدگی به وجود نیاید. اگر میلگرد در نقاطی ساییده شود بایستی مشخص شده و در صورت نیاز ترمیم شود.

تصویر میلگرد با روکش اپوکسی

مزایا و معایب میلگرد اپوکسی

از جمله مزیت‌های میلگرد اپوکسی می‌توان به دوام بسیار بالا، مقاومت در برابر سایش و محافظت میلگرد در برابر خوردگی و زنگ زدگی اشاره کرد. اما این نوع میلگرد در مقابل خمکاری بسیار آسیب پذیر می‌باشد و در حمل و نقل و انبار کردن آن باید بسیار دقت شود زیرا با کوچکترین خراش آسیب دیده و در سطح زیرین موجب زنگ زدگی و خوردگی می‌شود. همچنین در دمای پایین و هوای سرد خشک و شککننده می‌شود و اصلا قابل اجرا نخواهد بود.

در کل از میلگرد اپوکسی در سازه بتنی تحت مراقبت و شرایط خاص استفاده می‌شود این نوع میلگرد در کنار مزایایی که دارد ممکن است معایبی هم داشته باشد که کار را سخت‌تر کند اما با رعایت تمامی موارد نتیجه خوبی حاصل خواهد شد. از دیگر انواع میلگرد که کارایی و مقاومت بالایی دارند می‌توان به میلگرد FRP و میلگرد بازالت اشاره نمود، برای مطالعه بیشتر بر روی نام هر کدام کلیک کنید.

جمع بندی

اگر میلگرد اپوکسی به درستی اجرا و نصب شود در سازه‌ها بویژه سازه‌های بتنی کاربرد مفیدی خواهد داشت. استفاده از میلگرد اپوکسی در سازه‌هایی که در محیط‌های دریایی قرار دارند و یا در تماس با نمک و محیط قلیایی می‌باشند، بسیار مناسب است. این نوع میلگرد هزینه ترمیم و تعمیرات را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و بیشتر در ساخت پل‌ها، پارکینگ، پیاده‌رو و سازه‌های مجاور دریا استفاده می‌شود.

برای دسترسی سریع به آهن آلات موجود در بازار و قیمت میلگرد همچنین مقایسه تمامی تولیدکنندگان بازار آهن آلات می‌توانید به وبسایت عصرآهن مراجعه کنید. و نیز برای خرید با واحد مشاوره عصرآهن از طریق شماره ۰۴۱۳۳۲۵۰۲۸۰ در تماس باشید، کارشناسان ما راهنمای شما خواهند بود. عصرآهن تمام اطلاعاتی را که در مورد محصولات آهن و فولاد، قیمت، کاربرد و فروشندگان این محصولات نیاز دارید، برای شما فراهم کرده است.

۸۱۷۰۷
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱