ریزش قیمت آهن آلات در تیرماه 1402

ریزش قیمت آهن آلات در تیرماه 1402

تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۲
تاریخ به‌روزرسانی: ۳۱ تیر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 2 دقیقه

حدود سه هفته است که شاهد ریزش قیمت آهن آلات در بازار آهن و بورس کالا هستیم. همین امر باعث شده است تا میزان خرید و فروش در بازار آهن کاهش پیدا کند.

در دنیای اقتصاد و بازارهای جهانی، قیمت‌ها از جمله عوامل مهمی هستند که تأثیر زیادی در تعادل بازار و تصمیم‌گیری‌های مربوط به خرید و فروش دارند. قیمت‌ها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر روند تولید، عرضه و تقاضا، سودآوری شرکت‌ها و در نهایت رفاه اقتصادی جامعه تأثیر می‌گذارند.

صنعت آهن آلات نیز چشم‌گیرترین صنعت ساختمانی است که در بسیاری از بخش‌های اقتصاد جهان نقش مؤثر و حائز اهمیتی دارد. این صنعت علاوه‌بر اینکه روی عمران و سازندگی تأثیر دارد در بخش خودروسازی، تولید لوازم خانگی و… هم تأثیرگذار است. 

به همین دلایل، رصد قیمت‌های آهن آلات و درک عوامل مؤثر بر آن، برای تمامی علاقه‌مندان به این صنعت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نمودار زیر مربوط به قیمت میلگرد رادهمدان در یک ماه گذشته است. میزان کاهش آن در هفته‌های گذشته را مشاهده کنید:

قیمت آهن آلات در بورس کالا (تیرماه 1402)

میانگین قیمت میلگرد آجدار در بورس کالا در تیرماه حدود 22379 تومان بود که در مقایسه با ماه‌های قبل کاهش چشم‌گیری داشته است. این کاهش در هر هفته نسبت به هفتۀ قبل بیشتر می‌شد و میلگرد و مقاطع فولادی قیمت نزولی خود را تا آخر تیرماه حفظ کرده‌اند.

ما اخبار بورس کالای آهن‌آلات را هر هفته در وب‌سایت عصرآهن قرار می‌دهیم برای اطلاع از آن می‌توانید به بخش خبر مراجعه کنید.

دلایلی که باعث ریزش قیمت آهن آلات در تیرماه شده است عبارت‌اند از:

  1. نوسانات قیمت‌گذاری جهانی: قیمت آهن آلات به شدت تحت تأثیر قیمت‌های جهانی است. اگر در بازار جهانی قیمت آهن آلات کاهش یابد، این تأثیر را در بازار داخلی نیز مشاهده خواهید کرد. و ممکن است قیمت میلگرد و مقاطع فولادی در بازار آهن داخل نیز کاهش یابد.

اقتصاد جهانی بسیار پویا است و تغییرات در بازار جهانی مستقیماً بر بازار داخلی تأثیر می‌گذارد. افزایش صادرات چین، هند و دیگر کشورهای تولیدکننده آهن آلات، منجر به افزایش عرضه در بازار جهانی شده است. این عامل موجب رقابت شدید در بازار جهانی و در نتیجه رقابت قوی‌تر در بازار داخلی خواهد شد که منجر به رقابت قوی‌تر بین تولیدکنندگان و کاهش قیمت‌ها خواهد شد.

  1. تغییرات قیمت ارز: بازار آهن و بازار ارز رابطه مستقیمی با هم دارند. اگر تغییرات قابل توجهی در بازار دلار و ارز به‌وجود آید حتما تأثیر آن در بازار آهن نیز مشاهده خواهد شد. 

‌3. کاهش تقاضا: در برخی صنایع و به‌خصوص در صنعت ساخت و ساز، با وجود شروع فصل تابستان و افزایش فعالیت‌های ساخت‌وساز، تقاضای آهن‌آلات کاهش یافته است. این موضوع می‌تواند نیز ریزش قیمت آهن آلات را تشدید می‌کند. 

لازم به ذکر است که عوامل فوق تنها برخی از دلایل ممکن برای کاهش قیمت آهن آلات در تیرماه هستند و عوامل دیگر نظیر سطح تولید، وضعیت بازار، قطعی برق و سایر شرایط اقتصادی و صنعتی هم ممکن است تأثیرگذار باشند.

سخن آخر

ریزش قیمت آهن آلات یکی از موضوعات مهم در صنعت ساخت‌وساز و صنایع فولادی است که تأثیر بسیاری بر بازار و قیمت‌های محصولات دارد. در این مقاله به بررسی علل و عوامل مختلفی که منجر به ریزش قیمت آهن آلات شده بود، پرداختیم.

در بازه‌های زمانی مختلف، قیمت آهن آلات ممکن است تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار گیرد و روند رشد یا کاهش قیمت را تجربه کند. در تیرماه 1402 با شروع تابستان، ریزش قیمت آهن آلات را تجربه کرده‌ایم.

ریزش قیمت آهن آلات در تیرماه از جمله مسائلی بود که در صنعت ساخت و ساز و صنایع فولادی بازتاب‌های مهمی داشته است. این موضوع می‌تواند تأثیرات مثبت یا منفی بر روند تولید، عرضه و تقاضا در بازار آهن آلات و در نهایت رفاه اقتصادی جامعه داشته باشد.

۰۴۷۷
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.arrow
۴۱۸۰ - ۰۴۱