افزایش قیمت دلار تا کجا!

افزایش قیمت دلار تا کجا!

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۹
تاریخ به‌روزرسانی: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
زمان مطالعه: 4 دقیقه

- فاندامنتال بازار ارز

روز 13 خرداد، رئیس بانک مرکزی ایران آقای عبدالناصر همتی، اظهارات قابل تاملی کرد که در میان انبوه خبر های سیاسی و اخبار مربوط به کرونا گم شد. اوگفت: ما برای حفظ نرخ ارز باید به بازار ارز تزریق کنیم بنابراین به ‌طور میانگین سالی ۱۸ میلیارد دلار به بازار ارز تزریق کرده‌ایم تا نرخ ارز را کنترل کنیم. بسیاری از این ارزها به ‌صورت سرمایه از کشور خارج شده است. این‌همه امکاناتی که در خارج از کشور خریداری شده به‌خاطر همین ارزها بوده است.

رییس بانک مرکزی


روز 5 مهر خبر گذاری تسنیم در گزارشی عنوان کرد "سیر صعودی قیمت ارز از روز های قبل شدید تر شده است و به دنبال آن ابتدا دلار وارد کانال 28 هزار تومان و بعدا دوباره به 29 هزار تومان رسید.
دلار در جهان اقتصادی به عنوان یک کالا مبادله میشود یعنی برای کاهش قیمت باید عرضه افزایش پیدا کرده و تقاضا کم شود، اما درآمد ارزی ایران که اساس آن صادرات نفت تشکیل می داده بهطور چشمگیری کاهش پیدا کرده است.رئیس سازمان برنامه و بوجه کشور روز 15 شهریور  گفت: این بی انصاف ها ... اجازه فروش یک قطره نفت را نمی دهند و اگر هم به فروش برسد، امکان تبادل مالی نیست.
 

اما روز 4 مهر خبرگزاری ها از قول رویترز گزارش دادند که صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر به شدت افزایش یافته و به 1/5  میلیون بشکه در روز رسیده است!! آیا میتوانیم افزایش یکباره صادرات نفت جمهوری اسلامی ایران رو به انتخابات آمریکا ربط بدهیم؟! این مدل خبرها باعث میشود عرضه در بازار ارز شدت پیدا کند و سبب قدرتمند شدن ریال در مقابل دلار شود، ولی تاثر کوتاه مدتی خواهد داشت.

دلار

البته برای بی اعتبار کردن سیاست های تحریمی ترامپ(اآقای همتی از آن به عنوان "ارز پاشی" یاد میکند)نیز میتواند درنظر گرفت که برای مدت کوتاه میتواند باعث کاهش قیمت دلار شود، بازار آهن آلات هم از این نظریه به دور نیست و تاثیر کاملا مستقیم روی نرخ ها خواهد گذاشت.

انتخابات آمریکا، و تاثیر آن بر قیمت دلار

جدال ترامپ و جو بایدن

اگر ترامپ پیروز شود، مردم برای حفظ ارزش دارائی خود و نگرانی از وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی به خرید دلار روی آورند که طبیعی است شاهد افزایش بیشتر ارزش دلار خواهیم بود، ولی انتظار توافق و مذاکرات به دور از انتظار نیست مخصوصا که ترامپ شیفته امدن به تهران و ختم ماجرا است.
با این اوصاف تثبیت قیمت دلار فعلا امکان پذیر نخواهد بود.
و اما اگر جو بایدن برنده شود...


جو بایدن، نماینده دموکرات ها روز ۲۳ شهریور در مطلبی در سی ان ان، سیاست خود نسبت به ایران را ترسیم کرد. وی نوشت:اگر ایران کاملا خود را با توافق هسته‌ای (برجام) انطباق دهد ایالات متحده هم به عنوان نقطه شروع مذاکرات دیگر به توافق باز خواهد گشت.

 او در ادامه می‌افزاید با کمک متحدینمان شرایط توافق هسته‌ای را محکم‌تر و طولانی‌تر می‌کنیم در حالی که به موضوعات دیگر هم می‌پردازیم .

قیمت میلگرد


چه موضوعاتی منظور بایدن است؟ " به صورت تهاجمی ایران را برای نقض حقوق بشر به چالش می کشیم". این یعنی درست همان نقطه‌ای که جمهوری اسلامی ایران  با غرب اختلاف نظر شدید دارد و بعد از ۴۲ سال دو طرف یک قدم هم به یکدیگر نزدیک نشده‌اند.

بایدن از یک سو مصرانه می‌خواهد برجام را زنده کند. برای این کار باید تحریم‌ها برداشته شوند. اما از سوی دیگر لیست (عقب راندن اقدامات بی‌ثبات کننده ایران، حمایت از تروریسم و برنامه موشک‌های بالستیک و... ) دقیقا همان‌هائی است که ترامپ به دنبال آن بوده و مکانیزمی هم که بایدن برای تحقق آن خواسته‌ها پیشنهاد می‌کند، تنها با یک پسوند "هدفمند"، چیزی جز اعمال "تحریم" نیست. این سیاست دوگانۀ برداشتن تحریم از یک سو و اعمال تحریم از سوی دیگر، به احتمال قوی با چالش دوباره از سوی ایران روبرو خواهد شد.

نتیجه گیری و نزدیکترین احتمال ممکن: 
-آقای بایدن و هم عقیده های با او، با توجه به انتقادات بی‌وقفه ای که نسبت به ترامپ، در خصوص خروج یک طرفه دولت او از برجام داشته‌اند، چاره ای جز بازگشت به برجام ندارند. اما، این کار به سرعت و به آسانی صورت نخواهد گرفت. به هر حال برجام بازسازی خواهد شد، اما از تاریخ 20 ژانویه اگر جو بایدن برنده انتخابات شود باید ماه ها منتظر ماند تا به نتیجه رسیدن یا نرسیدن برجام...!!


-اما در هر حالتی، برنده شدن ترامپ یا جو بایدن، اگر زمان توافق به درازا بکشد ، با فشار گرانی و بیکاری به طبقات کم درآمد، امکان افزایش همچنان قمیت ها در همه حوضه ها(دلار،طلا،آهن آلات و...)
این امکان رو هم میدهیم که سیاست های آمریکا تهاجمی تر شود، که موجب به طول انجامیدن مذاکرات و در نتیجه افزایش دلار با شیب بیشتر!

- تکنیکال بازار دلار

به بررسی دلار به صورت تکنیکال در تایم فریم هفتگی میپردازیم.

تحلیل تکنیکال دلار

دلار تونست با شکستن میدلاین کانال خود در محدوده قیمتی 25500 تومان تا 26000 تومان تا به میدلاین سقف قبلی خود در محدوده 28900 تومان برسد.

حالا با مقاومت رو برو چند روزی شاهد کاهش قیمت آن شدیم، حمایت بسیار معتبر بعدی آن محدوده های 26800 تومان تا 27200 تومان میباشد که در صورت برگشت و برخورد به این حمایت احتمال صعود تا سقف کانال یعنی قیمت 36000 تومان تا 37200 تومان وجود خواهد داشت.


همچنین اندیکاتور rsi  هم مطابق شکل نهایتا میتواند تا محدوده 96 صعود کند که در آن جا دچار مقاومت مهمی خواهد شد.


نتیجه گیری: احتمال کاهش دلار تا 28500 تومان و نهایت صعود تا بازه 37000  تومان دور از انتظار نیست...!


توجه: بازار ارز خیلی زمانها به طور مصنوعی با کنترل بانک مرکزی همراه بوده و احتمال اشتباه بودن تحلیل وجود دارد. تمامی تحلیل ها نظر شخصی بوده و هیچ گونه پیشنهادی برای خرید یا فروش نیست.

۰۵۷۱
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.arrow
۴۱۸۰ - ۰۴۱