بررسی نمودار قیمت تیرآهن 1401

بررسی نمودار قیمت تیرآهن 1401

تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۱
تاریخ به‌روزرسانی: ۲۷ مهر ۱۴۰۱
زمان مطالعه: 5 دقیقه

اگر بخواهیم تحلیل دقیقی از بازار تیرآهن داشته باشیم و قیمت آن را در طی ماه‌های گذشته بررسی کنیم، بایستی از نمودار قیمت تیرآهن استفاده کنیم. در این مقاله با استفاده از 6 نمودار (نمودار منحصر به هر ماه) دید کلی به نیمسال اول خواهیم داشت؛ پس تا پایان مقاله، ما را همراهی کنید.

اطلاع از نمودار قیمت آهن‌آلات چه مزایایی دارد؟

منظور از نمودارهای آهن‌آلات، نموداری است که دارای وجه قیمت و بازۀ زمانی باشد. با استفاده از این نمودارها می‌توان قیمت هر مقطع فولادی را بررسی کرد. به‌طور کلی، نمودار قیمت آهن‌الات دارای مزایای زیر است:

  • اطلاع از تغییرات قیمت آهن؛
  • مقایسه قیمت در بازه‌های زمانی مختلف؛
  • مشاهده میزان نوسان قیمت (افزایش و کاهش)؛
  • امکان دسترسی به قیمت در بازۀ طولانی مدت (به‌عنوان مثال یک‌سال)؛
  • بررسی میزان تغییر قیمت در هفته و ماه‌های گذشته؛
  • مقایسه نمودار قیمت کارخانجات مختلف باهم؛
  • تحلیل بازار با استفاده از نمودار.

نوسان قیمت تیرآهن تاثیر زیادی در صنعت سازندگی خواهد داشت؛ چراکه بسیاری از پروژه‌ها و ساخت‌وسازها با استفاده از این مقطع فولادی ساخته می‌شود. در ادامه نمودار قیمت تیرآهن در 6 ماه گذشته یعنی از فروردین تا شهریور سال 1401 را در اختیار شما قرار داده‌ایم. اگر کار شما هم به‌نحوی با ساخت‌وساز گره خورده است، باید از قیمت آهن‌آلات و نوسانات موجود در بازار آهن مطلع شوید.

بیایید نمودارها را بررسی کنیم:

نمودار قیمت تیرآهن 1401 (شش‌ماهه اول)

در این قسمت قصد داریم نمودارهای 6 ماه نخست سال را بررسی کنیم. به‌ترتیب روند نوسان قیمت هر ماه را مشاهده کرده و به شهریورماه خواهیم رسید.

!! لازم است بدانید این نمودارها برای یک محصول (تیرآهن 20) و یک تولیدکننده (ذوب آهن اصفهان) تهیه شده است.

نمودار تیرآهن در فروردین 1401

دو هفتۀ اول فروردین به‌دلیل عید نوروز و تعطیلی بیشتر کارخانجات، قیمت ثابت بود؛ ولی روز 15 فروردین حدود 300 تومان قیمت تیرآهن افزایش یافت ولی سریعاً جای خود را با بازار کاهشی تغییر داد. تیرآهن تا آخر فروردین از کانال 16 هزار تومان خارج نشد.

اگر به نمودار زیر دقت کنید، کاهش قیمت در دو هفتۀ آخر فروردین را خواهید دید:

نمودار قیمت تیرآهن در فروردین 1401

نمودار تیرآهن در اردیبهشت1401 

نمودار قیمت تیرآهن در اردیبهشت‌ماه، مانند نمودار ماه قبل در دو هفتۀ اول کاهش، سپس چند روز افزایش و بعد از آن تا خرداد به سمت کاهش و نزول قیمت بوده است.

نمودار قیمت تیرآهن در اردیبهشت 1401

نمودار تیرآهن در خرداد 1401

کاهش قیمت اردیبهشت تا هفتۀ دوم خرداد ادامه پیدا کرد و از هفتۀ سوم، قیمت تیرآهن وارد کانال افزایشی شد. همان طور که در نمودار زیر قابل مشاهده است، قیمت تیرآهن در نمودار به 17250 تومان رسیده است.

نمودار قیمت تیرآهن در خرداد 1401

نمودار تیرآهن در تیر 1401

همان طور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید در تیرماه، شاهد افزایش و کاهش قیمت بوده‌ایم. تابستان سال 1401 پر التهاب‌تر بود و دلیل آن به کاهش قیمت جهانی آهن، جنگ روسیه و اوکراین، نوسان قیمت ارز و مذاکرات برجام مربوط بود. همۀ این موارد، بازار آهن‌آلات امسال را دگرگون کرد. 

این تغییرات تأثیر خود را روی بازار میلگرد گذاشت و برخلاف آنچه تصور می‌شد بازار میلگرد بسیار کاهشی بود؛ اما در بازار تیرآهن تاثیر چشمگیری نداشت و همانند سال‌های قبل، افزایش مرحله‌ای این مقطع قابل مشاهده بود. برای بررسی نمودار قیمت میلگرد می‌توانید به دانشنامۀ نوسان قیمت میلگرد 1401 | نمودار قیمت میلگرد در شش‌ماهه نخست سال مراجعه کنید.

نمودار تیرآهن در تیرماه را بررسی کنید:

نمودار قیمت تیرآهن در تیر 1401

نمودار تیرآهن در مرداد 1401

مردادماه شیب نمودار صعودی بوده و افزایش قیمت به‌راحتی قابل تشخیص است. حتی تیرآهن در این بازۀ زمانی وارد کانال 18 هزار تومان شده است. این افزایش قیمت در بازار آهن از زمانی شروع شد که خبرهای ضدونقیضی از مذاکرات برجام شنیده شد. با افزایشی شدن قیمت‌‎ها، خریدوفروش تیرآهن و دیگر مقاطع آهنی کاهش یافت و حال نابسامانی در بازار ایجاد شد.

نمودار قیمت تیرآهن در مرداد 1401

نمودار تیرآهن در شهریور 1401

ماه شهریور، بازار پرنوسانی برای تیرآهن بود و حتی تیرآهن 19 هزار تومانی نیز به چشم می‌خورد. در شهریور امسال نرخ تیرآهن در مدار صعودی قرار گرفت و تا قیمت 19800 تومان نیز رسید. البته این نوسان‌ها همگی مربوط به تیرآهن IPE سایز 20 ذوب آهن اصفهان است؛ اما باتوجه به روند نزول و صعود آن می‌توان از وضعیت بازار نیز اطلاع داشت.

با بررسی نمودار 5 ماه، وقت آن است که نگاهی به وضعیت قیمت تیرآهن در آخرین ماه نیمسال اول بیاندازیم.

نمودار قیمت تیرآهن در شهریور 1401

نوسانات نمودار به چه عواملی بستگی دارد؟

هنگامی که به یک نمودار نگاه می‌کنید، ممکن است خط نمودار بالا و پایین زیادی داشته باشد. به این شکستِ خط و افزایش‌وکاهش، نوسان گفته می‌شود. بدیهی است که نوسان نمودار آهن‌آلات با توجه به بازار پرنوسان آن، بالا‌پایین زیادی داشته باشد.

تغییر قیمت در بازه‌های زمانی مختلف و بر اساس دلایل متفاوت می‌تواند در بازار آهن رخ دهد. حتی ممکن است تغییرات ناگهانی، تمامی پیش‌بینی‌های تحلیل‌گران و تجربه‌هایی که با توجه به شرایط سال‌‌های قبل رخ داده بود را برهم زند.

می‌توان گفت هر دلیلی که قیمت مقاطع فولادی را تغییر می‌دهد، باعث نوسان در نمودار هم می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییر فصل (اینکه فصل ساخت‌وساز است یا نه)؛
  • میزان عرضه و تقاضا؛
  • نوسان قیمت ارز؛
  • قیمت جهانی آهن؛
  • حجم تولید مواد اولیه؛
  • مسائل سیاسی و اقتصادی کشور.

چطور نمودارهای بعدی را بررسی کنیم؟

برای اینکه از نمودار قیمت تیرآهن در ماه‌های بعد مطلع شوید می‌توانید به وب‌سایت عصرآهن مراجعه کنید و هر تولیدکنندۀ تیرآهنی را که در نظر دارید انتخاب نمایید. برای این کار به صفحۀ تولیدکننده مربوط، مراجعه کرده و در پایین صفحه، نمودار قیمت تیرآهن را مشاهده کنید. 

در نمودار قیمت عصرآهن می‌توانید بر اساس نوع تیرآهن و بازۀ زمانی، اطلاعات نمودار را تغییر دهید.

بخوانید: پرمصرف‌ترین سایز تیرآهن کدام است؟

سخن آخر

برای هر تحلیل از بازار آهن‌آلات و جمع‌آوری دیتا از نمودار قیمت آهن استفاده می‌شود. چون قیمت تیرآهن و دیگر مقاطع آهنی روزانه تغییر می‌کند، شیب نمودارهایی که در متن بالا قرار داده شده، نوسان زیادی را نشان می‌دهند.

هدف از این مقاله، ارائۀ دید کلی به شرایط بازار در 6 ماه گذشتۀ سال 1401 بود. شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت عصرآهن از نمودار ماه‌های بعدی نیز مطلع شوید. همچنین برای خرید تیرآهن و دیگر مقاطع آهنی با مجموعه عصرآهن از طریق 0414180 تماس بگیرید.

۱۱۸۴۳
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱