پرمصرف‌ترین سایز تیرآهن کدام است؟

پرمصرف‌ترین سایز تیرآهن کدام است؟

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۱
تاریخ به‌روزرسانی: ۱۶ فروردین ۱۴۰۳
زمان مطالعه: 9 دقیقه

بعد از میلگرد، دومین مقطعی که برای ساخت سازه‌های مسکونی و غیرمسکونی استفاده می‌شود، تیرآهن است. استفاده از تیرآهن برای ساخت انواع سازه در ایران مرسوم است.

این مقطع فولادی در سایزها و استانداردهای مختلفی تولید می‌شود که هر کدام کاربرد مخصوص به خود را دارند؛ اما برخی از سایزهای تیرآهن فروش و تولید بیشتری دارد. 

در ادامه قصد داریم پرمصرف‌ترین سایز تیرآهن را که در صنعت ساختمان ایران استفاده می‌شود، بررسی کنیم. 

قبل از پرداختن به اصل موضوع بهتر است در ابتدا با نحوۀ تشخیص سایز این مقطع آشنا شویم. در این مقاله نه‌تنها پرمصرف‌ترین سایزهای تیرآهن را با شما در میان می‌گذاریم، بلکه 6 مورد از کارخانه‌های سازندۀ تیرآهن را معرفی خواهیم کرد.

می‌توانید فایل صوتی متن مقاله را از قسمت زیر پخش کنید:

تشخیص سایز تیرآهن

در حالت کلی به‌صورت چشمی می‌توان سایز مقطع تیرآهن را تشخیص داد؛ چون سایز تیرآهن با ارتفاع جان مشخص می‌شود (مثلاً منظور از تیرآهن سایز 14، تیرآهن با ارتفاع جانِ 14 سانتی‌متر است).

قسمت جان تیرآهن همان فاصلۀ بین دو بال است که برحسب سانتی‌متر بیان می‌شود. هرچه این طول بیشتر باشد سایز مقطع نیز بزرگ‌تر خواهد بود.

در واقع تشخیص سایز تیرآهن از ظاهر به این روش انجام می‌شود. با در نظر گرفتن سایز و ابعاد یک شاخه می‌توان تخمینی از اندازه آن در نظر گرفت.

همان تیرآهن سایز 14 را در نظر بگیرید. سایز 14 یعنی IPE 14 با ارتفاع 140 میلی‌متر و عرض بال 64 میلی‌متر است. برای تشخیص سایز انواع تیرآهن می‌توانید از «جدول سایز تیرآهن» استفاده کنید. در جدول زیر ارتفاع، عرض بال، ضخامت جان، ضخامت بال و وزن تیرآهن قرار داده شده است.

جدول سایز تیرآهن
جدول سایز تیرآهن‌های تولیدشده در ایران

نکته مهمی که باید در تشخیص سایز تیرآهن از ظاهر دقت کنید این است که به‌صورت چشمی نمی‌توان سایز درست تیرآهن را تشخیص داد.

در تیرآهن عرض بال، ضخامت بال و جان و ارتفاع تیرآهن نشانگر سایز تیرآهن است. درست است که سایز تیرآهن با ارتفاع جان یکسان است؛ اما اگر بخواهیم سایز دقیق تیرآهن را حدس بزنیم نیاز به جدول و اندازه‌گیری دقیق‌تری داریم.

در جمع‌بندی این قسمت باید گفت برای برآورد دقیق سایز تیرآهن بهتر است از راهکار زیر استفاده کنید:

  • استفاده از ابزارهای اندازه‌گیری؛
  • استفاده از جدول سایز تیرآهن.

آشنایی با استانداردهای تولید انواع تیرآهن

انواع استاندارد تولیدی تیرآهن اعم از IPE، INP، IPB و CNP است. هر یک از این دسته‌بندی‌ها دارای ظاهر هندسی متفاوت از هم می‌باشند یعنی سایز و ابعاد آن‌ها با هم فرق دارد.

در کشور ما تیرآهن‌های INP مصرف چندانی ندارد؛ اما تیرآهن IPE جزو پرمصرف‌ترین تیرآهن‌ها به شمار می‌آید. به عبارتی می‌توان گفت پرمصرف‌ترین سایز تیرآهن از دسته تیرآهن‌های IPE است.

تیرآهن IPB همان تیرآهن هاش بوده و در بازار آهن به مقاومت و استحکام بالا معروف است. تیرآهن IPB در دو نوع HEA و HEB به تولید می‌رسد. این نوع تیرآهن بال‌های پهن و ضخامت بیشتری دارد.

تیرآهن CNP به تیرآهن لانه زنبوری گفته می‌شود که در کاربری مخصوص خود مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای آشنایی بیشتر با کاربرد انواع سایز تیرآهن در سازه، پیشنهاد می‌شود به دانشنامۀ زیر مراجعه کنید.

بخوانید: کاربرد انواع سایز تیرآهن در سازه‌ها

پرمصرف‌ترین سایزهای تیرآهن

تیرآهن‌ها در انواع سایز 10 تا 100 سانتی‌متری تولید می‌شوند. بدیهی است که تمام تیرآهن‌های تولید شده به یک میزان به فروش نمی‌رسند.

از بین تمام تیرآهن‌های تولیدی، برای برخی سایزها تقاضای زیادی در بازار وجود دارد. حتی برخی کارخانجات، خط تولید خود را متناسب با تقاضای بازار تنظیم می‌کنند. یعنی فروش هر سایز از تیرآهن بیشتر باشد، تولید آن نیز بیشتر خواهد بود و خط تولید کارخانه، متمرکز بر تولید محصول پرفروش تعیین می‌شود.

پرمصرف‌ترین سایز تیرآهن براساس میزان تولید کارخانجات و میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. اگر میزان درخواست مصرف‌کنندگان تیرآهن را بررسی نماییم، تشخیص سایز پرمصرف آسان‌تر خواهد بود. ما در این مقاله با تکیه بر آمار خرید و فروش در بازار آهن، پرفروش‌ترین تیرآهن را انتخاب کرده‌ایم. 

علاوه بر میزان تقاضا، با توجه به حجم تولید انواع تیرآهن، می‌توان پرمصرف‌ترین سایز را مشخص کرد.

همان طور که در بالا توضیح دادیم، سایز تیرآهن براساس استاندارد دسته‌بندی می‌شود. از طرفی انواع استاندارد تیرآهن، مقاومت و استحکام آن را نیز مشخص می‌کند.

با توجه به موارد گفته شده و بررسی میزان تولید کارخانجات مختلف همچنین میزان تقاضا، می‌توان گفت سایز 12، 14، 16، 18 و 20 از جمله پرمصرف‌ترین سایزها در ایران هستند.

از بین این چهار سایز که نام‌برده شد، تیرآهن سایز 14، تیرآهن سایز 16 و تیرآهن سایز 18 نسبت به دو سایز دیگر تقاضای بیشتری از طرف خریداران و مصرف‌کنندگان دارند.

حال که دیگر می‌دانید کدام تیرآهن پرمصرف است به سراغ بررسی هر یک از این سایزها برویم.

تصویر تیرآهن فولادی

تیرآهن سایز 12

تیرآهن IPE سایز 12 اگر در شاخۀ 6 متری تولید شود با وزن استاندارد 62/4 کیلوگرم و در شاخه 12 متری با وزن 124/8 کیلوگرم خواهد بود. طول این نوع تیرآهن قابل سفارش بوده و در ساخت سقف سازه و گاهاً در ساخت تیر و ستون به کار برده می‌شود.

تیرآهن سایز 14

یکی از پرفروش‌ترین سایزهای تیرآهن، تیرآهن سایز 14 است. تیرآهن IPE سایز 14 با وزن حدودی 77/4 کیلوگرم در شاخۀ 6 متری و وزن 154/8 کیلوگرم در شاخۀ 12 متری تولید می‌شود. تیرآهن 14 در ساخت تیر و ستون، نعل درگاه و ساخت خرپا تاثیر دارد.

تیرآهن سایز 16

تیرآهن 16 هم مانند سایز 14 در ساخت تیر و ستون سازه کاربرد دارد و به همین دلیل جزو پرمصرف‌ترین سایزهای تیرآهن است. کاربرد تیرآهن 12، 14 و 16 در سازه‌ها تقریبا یکسان بوده فقط با توجه به سایز، هر یک در کاربری مناسب استفاده می‌شود. وزن تیرآهن 16 حدودا 94/8 و 189/6 کیلوگرم در دو اندازه 6 متری و 12 متری تولید می‌شود.

تیرآهن سایز 18

یکی دیگر از سایزهای پرمصرف تیرآهن در بازار آهن ایران، تیرآهن سایز 18 است. این نوع تیرآهن در مقایسه با دیگر تیرآهن‌های معرفی شده، سایز بزرگ‌تری دارد و به همین دلیل در سازه‌های عظیم به کار برده می‌شود.

این تیرآهن توسط اکثر تولیدکنندگان داخلی ساخته می‌شود. وزن تیرآهن سایز 18 در شاخه 6 متری 112/8 و در شاخه 12 متری 225/6 است. برای تشخیص سایز تیرآهن از ظاهر بهتر است به ارتفاع جان آن دقت کنید.

تیرآهن سایز 20

تیرآهن سایز 18 و 20 در ساخت ابعاد بزرگ کارایی دارند. وزن سایز 20 در دو طول 6 و 12 متری به ترتیب  134/4 کیلوگرم و 268/8 کیلوگرم است. به‌عنوان مثال سایز 20 تیرآهن برای ساخت ستون‌ برج‌های بلند به کار برده می‌شود.

کدام استاندارد تیرآهن در ایران مصرف بیشتری دارد؟

تیرآهن‌هایی که در ساخت‌وساز ایران مصرف بیشتری دارند، سایزهای مختلف تیرآهن IPE هستند. تیرآهن IPE به شکل I ساخته می‌شود و سایزبندی آن از 10 تا 100 سانتی‌متر است.

این نوع تیرآهن ضخامتِ بال یکسانی داشته و در دو طول 6 متری و 12 متری به دست مصرف‌کننده می‌رسد. عصرآهن به‌عنوان بازار اینترنتی آهن و فولاد، عاملیت فروش معتبرترین تولیدکنندگان فولاد در ایران است.

با بررسی میزان فروش تیرآهن در عصرآهن، بیشترین میزان درخواست از طرف مصرف‌کنندگان برای تیرآهن سایز 14، تیرآهن سایز 16 و تیرآهن سایز 18 است.

بنابراین با توجه به نتایجِ فروش عصرآهن، پرمصرف‌ترین سایزهای تیرآهن همان تیرآهن سایز 14، 16 و 18 است.

تولیدکنندگان تیرآهن

در ایران کمتر از 10 تولیدکنندۀ فولاد در زمینه تولید انواع سایز تیرآهن مشغول به فعالیت هستند. هر کدام از این تولیدکنندها در استان‌های مختلفی قرار گرفته‌اند. به همین منظور اسامی این کارخانجات را به همراه موقعیت جغرافیایی آن‌ها در زیر آورده‌ایم. اگر به سبد محصول این کارخانجات نگاهی بیندازید متوجه خواهید شد اکثراً پرمصرف‌ترین سایز تیرآهن یعنی تیرآهن سایز 14، 16 و 18 را تولید می‌کنند.

البته برای بررسی تولیدکنندگان تیرآهن روی نقشه، روی لینک کلیک کرده و به صفحه تولیدکنندگان مراجعه کنید.

جدول تولیدکنندگان تیرآهن در ایران
  • فولاد ناب تبریز، تولیدکنندۀ تیرآهن سایز 14 است؛ این کارخانه در استان آذربایجان شرقی، شهر تبریز واقع شده است.
  • فولاد ظفر بناب، تولیدکنندۀ تیرآهن سایز 14 و 18 است؛ این کارخانه در استان آذربایجان شرقی، شهر بناب واقع شده است.
  • فولاد البرز ایرانیان، تولیدکنندۀ تیرآهن سایز 14 است؛ این کارخانه در استان مازندران، شهر ساری واقع شده است.
  • ذوب آهن اصفهان، تولیدکنندۀ تیرآهن 14، 16، 18، 20، 22، 24 و 27 است؛ این کارخانه در استان اصفهان واقع شده است.
  • گروه صنعتی فولاد یزد، تولیدکنندۀ تیرآهن سایز 14، 16، 18، 20، 22 و 24 است؛ این کارخانه در استان یزد واقع شده است.
  • نورد کوثر اهواز، تولیدکنندۀ تیرآهن 14 و 16 است؛ این کارخانه در استان خوزستان، شهر اهواز واقع شده است.
  • جهان فولاد غرب، تولیدکنندۀ تیرآهن 14 و 16 است؛ این کارخانه در کرمانشاه در شهر هرسین واقع شده است.

برای داشتن تجربۀ خرید مقرون‌به‌صرفه و مناسب، پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید دانشنامۀ زیر را مطالعه کنید:

بخوانید: راهنمای خرید تیرآهن | معرفی روشی مناسب برای خرید غیرحضوری آهن آلات

جمع‌بندی

در این دانشنامه به این سوال که پرمصرف‌ترین سایز تیرآهن کدام است پاسخ دادیم و تولیدکنندگان تیرآهن را معرفی کردیم. تیرآهن از جمله مقاطع فولادی است که در ساخت‌وساز بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین درمورد نحوه تشخیص سایز تیرآهن از ظاهر آن صحبت کردیم؛ البته بهترین راه اطلاع از سایز تیرآهن استفاده ابزارهای اندازه گیری است.

برای بررسی قیمت تیرآهن می‌توانید به وبسایت عصرآهن مراجعه کنید یا با شمارۀ 0414180 در تماس باشید. برای خرید انواع تیرآهن، کارشناسان مجموعۀ عصرآهن، راهنمای شما خواهند بود.

سؤالات متداول

پرمصرف‌ترین سایز تیرآهن کدام است؟

تیرآهن سایز 14، 16 و 18 جزو پرمصرف‌ترین و پرفروش‌ترین مقاطع بازار است.

چگونه به جدول سایز تیرآهن دسترسی داشته باشیم؟

جدول سایز تیرآهن را در این مقاله قرار داده‌ایم. برای بررسی روی لینک کلیک کنید.

کدام کارخانجات فولاد در ایران، یرآهن تولید می‌کنند؟

فولاد ناب تبریز، فولاد ظفر بناب، فولاد البرز ایرانیان، ذوب آهن اصفهان، گروه صنعتی فولاد یزد، نورد کوثر اهواز و جهان فولاد غرب از جمله تولیدکنندگان فولاد در ایران هستند.

تشخیص سایز تیرآهن از روی ظاهر چگونه انجام می‌شود؟

تشخیص سایز تیرآهن از ظاهر تنها با بررسی چشمی امکان‌پذیر است. از آن‌جایی که سایز تیرآهن به منزلۀ اندازه جان تیرآهن است، به‌صورت چشمی می‌توان ابعاد را حدس زد. مثلاً منظور از تیرآهن 18، تیرآهنی با جانِ 18 سانتی‌متر است.

۲۳۵۸۱
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱