نوسان قیمت میلگرد 1401 | نمودار قیمت میلگرد در شش‌ماهه نخست سال

نوسان قیمت میلگرد 1401 | نمودار قیمت میلگرد در شش‌ماهه نخست سال

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۴۰۱
تاریخ به‌روزرسانی: ۳۰ شهریور ۱۴۰۱
زمان مطالعه: 5 دقیقه

با گذشت 6 ماه از سال 1401 تصمیم گرفتیم نگاهی به نوسان قیمت میلگرد در نیمه نخست سال بیاندازیم. اگر در طول این مدت، بازار آهن‌آلات را زیر نظر داشتید، حتما می‌دانید که قیمت میلگرد در تابستان امسال به پایین‌ترین حد خود رسیده بود.

با در نظر گرفتن وضعیت بازار آهن در سال‌های قبل، چنین شرایطی اصلا انتظار نمی‌رفت و شرایط حاکم تاکنون کم سابقه بود.

در این مقاله قصد داریم کاهش قیمت میلگرد را با بررسی نمودار میلگرد در هر ماه بررسی کنیم؛ چراکه تحلیل نمودار به درک عمیق شرایط حاکم بر بازار کمک خواهد کرد. همچنین دربارۀ عوامل ریزش قیمت آهن، صحبت خواهیم کرد.

شرایط پیش آمده در تابستان امسال آن هم در فصلی که بهترین زمان برای ساخت‌وساز بود، به ضرر صنعت ساختمان تمام شد.

برخلاف آنچه که تصور می‌شد و تجزیه‌وتحلیل‌هایی که قبل از شروع سال 1401 ارائه شده بود، پیش‌بینی می‌شد قیمت میلگرد در سال جدید افزایش خواهد یافت و در تابستان 1401 نرخ مقاطع آهنی به اوج خود خواهد رسید.

همان طور که در سه‌ماه تابستان یعنی در ماه‌های تیر، مرداد وشهریور مشاهده شد، قیمت میلگرد کاهشی شده و بازار آهن‌آلات رونق و فعالیت خود را از دست داد؛ البته برخی عوامل به‌طور موقت باعث شد تا این بازار پر نوسان هر چند کوتاه و موقت، جانی دوباره بگیرد.

البته از اردیبهشت‌ماه، نوسان قیمت میلگرد همراه با افزایش شد و تا خرداد ادامه داشت، تقریبا از اواسط خردادماه روند نزول قیمت شروع شد.

در ادامه قصد داریم با بررسی نمودار قیمت میلگرد 1401، نوسان بازار میلگرد را در 6 ماه گذشته بررسی کنیم.

علت‌های کاهش قیمت میلگرد

در زیر به چند مورد مهم و اصلی که باعث کاهش قیمت میلگرد در دورۀ اخیر شده است می‌پردازیم:

  • تاثیر مذاکرات برجام
  • کاهش صادرات
  • کاهش قیمت جهانی آهن
  • جنگ روسیه و تاثیر آن بر تولید مقاطع آهنی در منطقه
  • کاهش میزان عرضه و تقاضا

در مقالۀ بررسی علت‌های کاهش قیمت میلگرد در دوره اخیر، تمامی موارد گفته شده را بررسی کرده‌ و درباره میزان تاثیر هر کدام صحبت کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم برای مطالعه بیشتر به این مقاله مراجعه کنید.

نمودار میلگرد در فرودین 1401

با دقت در نمودار می‌توان دریافت که در اولین ماه از سال، تغییرات قیمت میلگرد چندان چشم‌گیر نبود و قیمت میلگرد حدود 500 تومان تغییر کرد. با اتمام تعطیلات نوروزی و شروع به کار مجدد کارخانجات فولاد، قیمت‌های دقیق‌تری ارائه شد. نرخ میلگرد تا هفتۀ دوم فروردین افزایشی شده بود و از هفتۀ سوم به بعد کاهش یافت.

نمودار قیمت میلگرد فرودین 1401

نمودار قیمت میلگرد در اردیبهشت 1401

اگر در نمودار زیر دقت کنید متوجه جهش ناگهانی قیمت میلگرد در هفتۀ سوم اردیبهشت می‌شوید. در اردیبهشت قیمت میلگرد از 18000 تومان به 18500 تومان رسید، این روند صعود تا خرداد ادامه داشت.

نمودار قیمت میلگرد اردیبهشت 1401

نمودار قیمت میلگرد در خرداد 1401

با ادامۀ افزایش قیمت در بازار آهن، قیمت میلگرد به 19000 تومن رسید. باید گفت این افزایش قیمت بهانه‌ای برای کاهش نرخ مقاطع آهنی در بازار بود و در حال حاضر با گذشت 3 ماه از آن موقع، قیمت میلگرد به 19 هزار تومان نرسیده است؛ با این حساب اگر نوسان قیمت میلگرد در طول 6 ماه اول سال را در نظر بگیریم، بیشترین نرخ میلگرد فقط در خردادماه دیده می‌شود.

نمودار قیمت میلگرد خرداد 1401

نمودار قیمت میلگرد در تیر 1401

نمودار قیمت میلگرد در تیرماه یکی از پر نوسان‌ترین نمودارهای دورۀ اخیر است. اگر به نمودار زیر دقت کنید، متوجه کاهش قیمت میلگرد از 18200 تومان به 16880 تومان خواهید شد. شیب نزولی نمودار تیرماه تا اواخر تابستان ادامه یافت و بازار آهن را با ابهام و سردرگمی روبرو کرد.

به‌راحتی می‌توان گفت کاهش قیمت جهانی آهن تاثیر خود را بر قیمت تولیدات داخلی گذاشته بود و روزبه‌روز از قیمت انواع مقاطع فولادی کاسته می‌شد.

همزمان با نوسان قیمت میلگرد و کاهش قیمت مقاطع آهنی، تعداد معاملات در بازار بورس نیز کمتر شد. هر هفته، اختلاف میزان عرضۀ کالا با حجم معامله در بورس کالا بیش از حد انتظار بود.

نمودار قیمت میلگرد تیر 1401

نمودار قیمت میلگرد در مرداد 1401

کاهش قیمت همچنان ادامه داشت و همان طور که در نمودار زیر مشهود است، قیمت میلگرد از کانال 16 هزار تومن رد شد و به کانال 15 هزار تومن رسید. نوسان و کاهش قیمت میلگرد در مردادماه، بازار را بیش از پیش ملتهب کرد. به‌طوری که خریداران و مصرف‌کنندگان را سردرگم کرد.

به این معنی که خریداران در انتظار کاهش بیشتر، دچار شک و تردید می‌شد و نمی‌توانست تصمیم درستی برای خرید بگیرد. بیشتر مصرف‌کنندگان با دیدن کاهش روزانه قیمت، دست از خرید کشیده و بلاتکلیف مانده بودند.

همین عامل باعث شد تا تقاضا در بازار آهن‌آلات، کاهش یابد؛ کاهش تقاضا خود دلیلی بر نزول هرچه بیشتر قیمت میلگرد بود.

نمودار قیمت میلگرد مرداد 1401

نمودار قیمت میلگرد در شهریور 1401

نوسان قیمت میلگرد در شهریورماه کمتر شد و بازار آهن تقریبا جو آرامی گرفت و خریداران می‌توانستند تصمیم بهتری در خرید خود داشته باشند. همان طور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید، تغییرات قیمت از کانال 15 هزار تومن خارج نشده است.

نمودار قیمت میلگرد شهریور 1401

چگونه به نمودار قیمت میلگرد در ماه‌های آینده دسترسی داشته باشیم؟

برای دسترسی به نمودار قیمت میلگرد در ماه‌های پیش‌رو و اطلاع از میزان نوسان آن می‌توانید به وب‌سایت عصرآهن مراجعه کنید. نمودار قیمت میلگرد هر کارخانه در صفحه مربوط به همان کارخانه قابل مشاهده است.

برای دیدن نمودار، طبق تصویر زیر به ترتیب مراحل را انجام دهید:

از قسمت «جستجوی سریع محصول» نام کارخانه و نام محصول را انتخاب کنید و روی جستجو کلیک کنید.

با ورود به صفحۀ جدید، به قسمت «نمودار تغییرات قیمت» رفته و جدیدترین نمودار مربوط به میلگرد تولیدکننده را بررسی کنید. شما می‌توانید اطلاعات نمودار را در 30 روز، 3 ماه، 6 ماه و 12 ماه تنظیم کنید. به این ترتیب نمودار قیمت هر کارخانه را می‌توانید بررسی کنید.

همچنین برای بررسی نمودار قیمت میلگرد هر ماه، پیج اینستاگرام عصرآهن را فالو کنید؛ در آخر هر ماه نمودار مربوط به قیمت میلگرد، پست می‌شود.

جمع‌بندی

در این مقاله، نمودار قیمت میلگرد 6 ماه پیش (سال 1401) را بررسی کردیم تا میزان نوسان و زمان شروع بازار کاهشی را با استفاده از نمودار تحلیل کنیم. در حال حاضر جو بازار نسبتا آرام است و در مقایسه با مردادماه التهاب و سردرگمی کمتری دارد.

برای بررسی بهتر بازار آهن باید منتظر قیمت‌های بازار آهن در ماه‌های آینده باشیم. برای بررسی قیمت میلگرد می‌توانید به وب‌سایت عصرآهن مراجعه کنید و از آخرین قیمت‌های ارائه شده مطلع شوید. هم‌چنین می‌توانید از طریق شماره 0414180 با کارشناسان مجموعه در تماس باشید.

۱۶۲۱۳
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱