خروج فولاد از بورس کالا چه بر سر بازار خواهد آورد؟

خروج فولاد از بورس کالا چه بر سر بازار خواهد آورد؟

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۹
تاریخ به‌روزرسانی: ۱ آذر ۱۳۹۹
زمان مطالعه: 1 دقیقه

در حالیکه جناب محمد اسلامی؛ وزیر راه از خروج فولاد و مصالح ساختمانی از بورس کالا به دستور رئیس جمهور خبر داده است اما در طرف مقابل رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران این خبر را کذب محض خوانده و اشاره کردند که رئیس‌جمهور از عملکردها راضی بودند و تشکر کردند و بحث خروج فولاد از بورس هم اصلاً مطرح نشده است. در طرف دیگر مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت همه تولیدکنندگان بزرگ شمش فولاد را ملزم به عرضه شمش در بورس کالا نموده‌اند و فروش خارج از بورس کالا را ممنوع اعلام کرده‌اند. (بخوانید: نحوه خرید آهن آلات از بورس کالا)

بنظر می‌رسد این تناقضات در بازار فولاد کشور تمامی ندارد و این بازی مبهم می‌تواند شرایط متشنج و گنگی را برای بازار داخلی رقم زند. از طرفی دستور به خروج فولاد از بورس کالا و در طرف دیگر لزوم عرضه شمش در بورس کالا نشان می‌دهد که تصمیم مشخصی در مورد نحوه عرضه فولاد نه از سمت وزارت صمت و نه از سمت دولت وجود ندارد.

با اینکه وضعیت فعلی نیز چنگی به دل نمی‌زند و در طول چند هفته گذشته دوباره شاهد آشفتگی بازار فولاد بودیم، اما بدون شک خروج فولاد از بورس کالا نیز محکوم به شکست است و راه‌حل مناسبی برای اوضاع فعلی نیست. کارشناسان و فعالان بورس کالا نیز تصمیم رئیس جمهور مبنی بر خروج محصولات فولادی از بورس کالا را جدی نگرفته و اجرای این تصمیم را منطقی ندانسته‌اند و اشاره کرده‌اند که اجرای این تصمیم تبعات ناخوشایندی را برای بازار خواهد داشت.

احمد دنیانور، عضو هیئت‌مدیره انجمن فولاد نیز؛ از این روند ورود و خروج فولاد از بورس کالا که در دفعات مختلف درباره آن تصمیم‌گیری شده، انتقاد کردند و اشاره کردند که: یک‌بار برای کنترل بازار فولاد اعلام می‌شود که فولاد به بورس کالا می‌رود و بار دیگر برای کنترل همان بازار، دستور داده می‌شود که فولاد از بورس کالا خارج شود! تکرار اشتباه، طبیعتا منجر به شکست می‌شود و این‌بار نیز اگر اتفاق بیفتد، شکست خواهد خورد. این اقدام موجب می‌شود که قیمت فولاد از کنترل خارج شود و بار دیگر امکان نظارت بر قیمت‌ها از بین می‌رود. جریان ایجاد بورس کالا برای کنترل و کانالیزه‌کردن بازار کالا و شفاف‌سازی است. وقتی یک کالا مانند فولاد و مصالح، از بورس خارج می‌شود، شفافیت و کانالیزه‌شدن و نظارت جملگی از دست می‌رود و اصلا خبر خوبی برای بازار فولاد نخواهد بود.

مطمئنا این تصمیمات متناقض آینده‌ی روشنی را برای بازار فولاد رقم نخواهد زد و خروج محصولات فولادی از بورس کالا نیز به این اوضاع دامن خواهد زد. شما همراهان عزیز عصر آهن می‌توانید برای مشاهده قیمت روز آهن آلات در سایت عصر آهن بر روی هر منو محصول کلیک کنید و از قیمت لحظه‌ای محصولات فولادی باخبر شوید.

منبع: فرارو

۰۷۳۰
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.arrow
۴۱۸۰ - ۰۴۱