آینده روشن ساخت و ساز با مقاطع فولادی

آینده روشن ساخت و ساز با مقاطع فولادی

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۱
تاریخ به‌روزرسانی: ۱۶ آبان ۱۴۰۱
زمان مطالعه: 5 دقیقه

شرایط بازار آهن و تولیدکنندگان فولاد به‌گونه‌ای پیش می‌رود که به نظر می‌رسد آینده ساخت و ساز بیش از پیش به فولاد وابسته می‌شود. در این مقاله قرار است پیرامون این موضوع صحبت کنیم.

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، هر صنعتی تمام تلاش خود را می‌کند تا با سرعت هرچه بیشتر به‌سمت پیشرفت و راهکارهای پایدارتر حرکت کند. صنعت ساخت‌وساز هم جزء همین دسته است.

ساخت و سازها در سراسر جهان به سرعت در حال افزایش هستند. توجه به مصالح و مواد اولیه، برای ساخت انواع مقاطع در این مسیر، اهمیت و ارزش بالایی دارد.

با مقاطع فولادی آیندۀ ساخت و ساز پایدار است.

پیشرفت و آینده ساخت و ساز باید با ساختِ سازه‌های مستحکم در درازمدت هم‌راستا باشد. در جایگاه بهبود استحکام سازه‌ها، فولاد نقش بسیار زیادی دارد. این مادۀ ایمن، جایگزینی درست به‌جای مصالح کم‌مقاومت است.

با استفاده از فولاد، انواع مقاطع فولادی پرکاربرد مانند میلگرد، تیرآهن، نبشی، ناودانی و سایر مصالح، ساخته می‌شود که در صفر تا صد یک پروژۀ ساختمانی استفاده می‌شود. 

بیایید بررسی کنیم که چرا آینده ساخت‌وساز با مقاطع فولادی روشن است:

دلایل اهمیت فولاد در ساخت‌وساز

اینفوگرافیک اهمیت فولاد

در این قسمت می‌خواهیم دلیل اینکه فولاد یک مادۀ مهم و باارزش است را بررسی کنیم. این چند مورد که در ادامه معرفی خواهیم کرد هم تأثیر موثری در ساخت‌وساز دارند و هم دلیلی برای با کیفیت بودن مقاطع ساخته شده توسط فولاد هستند. می‌خواهیم به این نتیجه برسیم که مزایای استفاده از مقاطع فولادی مثل میلگرد و تیرآهن به یکی‌دو مورد ختم نمی‌شود.

بازیافت و امکان استفادۀ مجدد

فولاد از معدود مصالح روی زمین است که نمی‌توان آن را فقط یک بار استفاده کرد، بلکه بارها و بارها امکان بازیافت و استفادۀ مجدد دارد. با استفادۀ فولاد، کیفیت آن از بین نمی‌رود. ازاین‌رو به طور قابل توجهی در صنایعی که دوست‌دار محیط‌زیست هستند، طرفدار زیادی دارد. 

بنابراین به این نتیجه رسیدیم که فولاد نه‌تنها قابل بازیافت بوده بلکه قابل استفادۀ مجدد هم است؛ یعنی قطعات اضافی و مواد فولادی که قبلاً استفاده شده‌اند را می‌توان برای ساخت دوبارۀ مصالح ساختمانی استفاده کرد و در انواع پروژه‌ها مثل ساخت پل، ساختمان مسکونی و غیره استفاده کرد. این اولین دلیل برای بهتر بودن آیندۀ ساخت و ساز با استفاده از فولاد است.

بخوانید: تاریخچه استفاده از میلگرد در بتن | تحولی در ساخت و سازهای عظیم جهان

دوام و ایمنی

یکی از ویژگی‌های فوق‌العاده فولاد، دوام آن است. این ویژگی ساختاری اصلی‌ترین تمایز فولاد با دیگر مقاطع است یا به عبارتی برگ برندۀ فولاد، دوام و مقاومت آن است. استحکام فولاد به ساخت سازه‌های بادوام کمک می‌کند و باعث می‌شود که عمر مفید طولانی داشته باشند؛ همچنین کمتر در معرض آسیب و تخریب قرار می‌گیرند.

این به نوبۀ خود به کاهش اتلاف هزینه و انرژی در طولانی مدت کمک می‌کند. نوعی از فولاد به نام فولاد ضد زنگ وجود دارد که در برابر رطوبت و زنگ زدن دوام بسیار بالایی دارد. با استفاده از آن در پروژه‌ها می‌توان مقاومت در برابر رطوبت را تضمین کرد. ساخت این نوع سازه‌ها خطر جانی و مالی کمی خواهند داشت.

امکان کاهش کربن‌دی‌اکسید تولیدشده

با ایجاد تغییراتی در روند تولید فولاد از جمله ایجاد سیستم مدیریتی بهتر، بهبود سیستم فیلتراسیون و استفاده از جایگزین‌هایی برای سیستم کوره بلند، می‌توان از انتشار کربن‌دی‌اکسید و گازهای گلخانه‌ای جلوگیری کرد. کاهش انتشار کربن‌دی‌اکسید در محیط زیست، نیز نیاز روز در جهان است. با ایجاد تغییراتی در صنعت تولید فولاد، می‌توان به‌راحتی به این امکان دست یافت.  

بیشتر تولیدکنندگان در کشورهای غربی با تعبیۀ این سیستم، سعی دارند برای رسیدن به محیط زیست سالم کمک کنند. این فرایند ممکن است به کاهش آلودگی سایر گازهای مضری که در طول تولید و ساخت فولاد آزاد می‌شوند هم کمک کند.

نبود جایگزین مناسب

اگر به قضیه دقیق‌تر نگاه کنیم خواهیم فهمید که آینده ساخت و ساز با وجود فولاد و میلگرد فولادی تداوم خواهد داشت. این ماده علاوه بر اینکه استحکام بالایی دارد هم قیمت مناسبی در مقایسه با مصالح پیشرفته و جدید دارد و هم قابل دسترس است. به‌آسانی می‌توان گفت تا چندین‌وچند سال بعد استفاده از فولاد در صنعت ساختمان‌سازی ادامه خواهد داشت.

البته امروزه مصالح مدرن و پیشرفته که مزایای بیشتری نسبت به فولاد دارند، تولید و استفاده می‌شود؛ اما این مصالح در کنار مزایایی که دارند معایبی نیز خواهند داشت که اکثر پیمانکاران استفاده از فولاد را ترجیح می‌دهند. برای آشنایی بیشتر با فناوری‌های نوین در صنعت عمران که در جهان از استقبال خوبی برخوردار است، پیشنهاد می‌شود مقالۀ زیر را مطالعه کنید.

بخوانید: فناوری‌های نوین در صنعت ساخت و ساز

آینده ساخت و ساز در ایران

اگر بخواهیم از آینده ساخت و ساز در ایران صحبت کنیم، قیمت آهن در وهلۀ اول باید تحلیل و بررسی شود. هیچ پیش‌بینی نمی‌توان از قیمت میلگرد و انواع مقاطع فولادی و در کل از بازار آهن ایران داشت. شرایط نابسامانی که در بازار آهن وجود دارد موجب می‌شود تا حجم ساخت‌وساز در ایران روزبه‌روز کمتر شود. با این وجود اکثر پروژه‌هایی که در حال حاضر در ایران اجرا می‌شوند، همگی با استفاده از مقاطع فولادی نظیر میلگرد و تیرآهن انجام می‌گیرد.

به‌راحتی می‌توان گفت آینده ساخت‌وساز در کشور به تولید فولاد و مقاطع فولادی بستگی دارد. میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی‌ای که در پروژه‌ها استفاده می‌شود همگی در داخل ایران تولید شده‌اند. اگر به هر دلیلی (کمبود مواد اولیه، نبود تقاضا یا توقف خط تولید تولیدکنندگان)، میزان تولید مقاطع فولادی در ایران کاسته شود، صنعت ساختمان‌سازی با مشکل مواجه خواهد شد.

می‌توان نتیجه گرفت آیندۀ ساخت و ساز در ایران در گرو موارد زیر است:

  • قیمت آهن؛
  • میزان عرضه و تقاضا؛
  • حجم تولید؛
  • قیمت مسکن؛
  • حجم تولید و تأمین مسکن؛
  • الزام استفاده از فناوری‌ها نوین.

بخوانید: کاربرد میلگرد در صنعت ساخت و ساز

وضعیت ساخت‌وساز در سال 1400

بیایید نگاهی به بازار مسکن در سال قبل (1400) بیاندازیم. در سال 1400 میل سازنده‌ها و سرمایه‌گذاران ساختمان به ساخت و اجرای مسکن بسیار کمتر از سال‌های گذشته بود. دلیل این قضیه تورم، گرانی مصالح و کاهش تقاضا در بازار است.

پیش‌بینی می‌شود این شرایط به امسال و سال‌های بعد نیز منتقل گردد؛ چون شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه بهبود نیافته که هیچ رفته رفته بدتر هم می‌شود. از طرفی با توجه به حاشیه سود کم، سازندگان ترجیح می‌دهند واحدهای ساخته شده را نفروشند که این خود دردسرهای بزرگی به بار می‌آورد.

سخن آخر

اگر به دور و اطراف خود با دقت نگاه کنید، نقش فولاد را در ساختمان‌ها و پروژه‌ها خواهید دید. فولادی که به شکل میلگرد، تیرآهن و دیگر مصالح درمی‌آید نقش مهمی در آینده ساخت و ساز دارد. ما در این مقاله سعی کردیم دلیلِ اهمیت فولاد در صنعت عمران و ساختمان را بررسی کنیم. 

برای خرید انواع مقاطع فولادی و بررسی قیمت آن‌ها می‌توانید به وب‌سایت عصرآهن مراجعه کنید یا با شمارۀ 0414180 در تماس باشید.

۲۸۸۶
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱