کاربرد میلگرد در صنعت ساخت و ساز

کاربرد میلگرد در صنعت ساخت و ساز

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۱
تاریخ به‌روزرسانی: ۴ آبان ۱۴۰۱
زمان مطالعه: 4 دقیقه

از ابتدای زندگی بشریت، امنیت یک موضوع مهم و حائز اهمیت برای انسان‌ها بوده است. نیاز به مسکن و تأمین امنیت آن با استفاده از مقاطع فولادی تکمیل شد. یکی از مقاطع فولادی که باعث افزایش استحکام سازه می‌شود میلگرد فولادی است. بیایید بررسی کنیم که میلگرد چیست؟ چه کاری برای بتن انجام می‌دهد و چه زمانی واقعاً به آن نیاز است؟

میلگرد که در انگلیسی به آن rebar گفته می‌شود، مخفف عبارت reinforcing bar است. از میلگرد فولادی برای تقویت بتن و سازه‌های بتنی استفاده می‌شود. در کل کاربرد میلگرد در جاهایی که نیاز به بهبود یا افزایش استحکام باشد، زیاد به چشم می‌خورد. مانند تیر و ستون ساختمان بتنی یا راه‌سازی (در راه‌سازی به‌جای میلگرد بیشتر از مش بندی استفاده می‌شود).

لازم به اشاره است که در هر بتن‌ریزی نیاز به استفاده از میلگرد نیست؛ به‌عنوان مثال در بتن‌ریزی‌هایی با ضخامت کمتر از 5 میلی‌متر نیازی به استفاده از این مقطع فولادی نداریم.

احتمالاً برای‌تان سؤال پیش بیاید که چرا از میلگرد یا شبکه مش‌ بندی در داخل بتن استفاده می‌شود؟ پاسخ این سؤال را می‌دانید؛ میلگرد علاوه بر تقویت بتن، تعداد ترک‌هایی که در سطح بتن ظاهر می‌شود را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد، در هزینۀ تعمیرات سازه صرفه‌جویی می‌شود و بتن و سازۀ بتنی برای سال‌های آینده هم از نظر زیبایی و هم استقامت حفظ می‌شود.

اگر دوست دارید بدانید اولین استفاده از میلگرد کی و چگونه آغاز شد یا برای آشنایی بیشتر با آرماتوربندی سازه‌ها، دانشنامه زیر را مطالعه کنید:

بخوانید: تاریخچه استفاده از میلگرد در بتن | تحولی در ساخت و سازهای عظیم جهان

انواع کاربرد میلگرد

اگر بخواهیم انواع مزایا و کاربرد میلگرد در بتن را بنویسیم، موارد زیر را شامل می‌شود:

  • تقویت و استحکام‌بخشی به بتن؛
  • کم کردن ضخامت قطعه‌های بتنی؛
  • پیشگیری از شکست و ترک‌خوردگی بتن؛
  • افزایش طول عمر مفید ساختمان؛
  • صرفه‌جویی در هزینه‌.

هر سازۀ یکپارچه‌ای باید برای مدت بسیار طولانی دوام بیاورد. سازه‌هایی که با مصالح بی‌کیفیت ساخته شده‌اند، نه‌تنها در معرض آسیب‌های مکرر و خوردگی قرار می‌گیرند بلکه ممکن است موجب آسیب جانی نیز شوند. به همین دلیل است که در سراسر جهان، استفاده از مقاطع فولادی رایج شده است. در ادامه بیشتر راجع‌به مزایای کاربرد میلگرد صحبت خواهیم کرد.

تقویت و استحکام‌بخشی به بتن

مهم‌ترین کاربرد میلگرد، مقاومت آن در برابر نیروی کششی است. هدف از استفادۀ میلگرد در بتن ایجاد یک المان بتنی مانند ستون است که به اندازه‌ای مقاوم باشد تا در برابر فشار زیاد مقاومت کند. ترکیب فولاد و بتن در برابر انواع تنش‌های فشاری و کششی مقاومت خوبی نشان خواهند داد.

کم کردن ضخامت قطعه‌های بتنی

در سازه‌های بزرگ استفاده از المان‌هایی با ابعاد و ضخامت زیاد، طبیعی است؛ اما در پروژه‌های کوچک مثل ساخت راهرو، باید از حداقل ضخامت و ابعاد استفاده شود. در واقع با حفظ مقاومت و استحکام موردنیاز، ضخامت المان کمتر شود. اضافه کردن میلگرد می‌تواند دلیل علمی و منطقی برای این کار باشد. 

اینفوگرافیک انواع کاربرد میلگرد
کاربرد انواع میلگرد

پیشگیری از شکست و ترک‌خوردگی بتن

مجاورت در محیط‌های مخرب، تغییرات آب‌وهوایی و استفاده از مصالح بی‌کیفیت، آسیب‌پذیری سازه را بیشتر می‌کند؛ همچنین موجب ترک خوردگی یا ریزش سازه می‌شود. یکی از مهم‌ترین کاربرد میلگرد در ساختمان سازی، جلوگیری از ایجاد ترک در آن است.

ترک خوردگی در سازه می‌تواند منجر به یک اتفاق بسیار خطرناک شود، ازاین‌رو باید برای پیشگیری از آن هر اقدامی صورت گیرد.

افزایش طول عمر مفید ساختمان

ناگفته نماند که میلگرد، عمر مفید ساختمان بتنی را افزایش می‌دهد. علاوه بر استحکام میلگرد، آلیاژهای افزودنی و فرایندهایی که برای تولید این مقطع استفاده می‌شود، ویژگی‌های دیگری به آن اضافه می‌کند. به‌عنوان مثال، نوعی روش عملیات حرارتی به نام آنیلینگ بر روی موادی مانند فولاد به‌منظور افزایش شکل‌پذیری و استحکام کششی آن اعمال می‌شود. تحت فرایند آنیلینگ فولاد، هنگامی که این نوع مواد اولیۀ ساختمانی در یک سازه بتنی استفاده می‌شود، سازه می‌تواند بارهای سنگین و انواع دیگر وزن‌هایی را که ممکن است روی آن وارد شود را تحمل کند. بدین ترتیب بدون نیاز به اقداماتی برای تعمیر و نگهداری، عمر مفید سازه بیشتر می‌شود.

صرفه‌جویی در هزینه‌

استفاده از میلگرد به دلیل اینکه هزینه تعمیر و بازسازی مجدد را کاهش می‌دهد، موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها خواهد شد. 

بخوانید: آرماتوربندی ساختمان | 10 نکته مهم آرماتوربندی که یک مهندس عمران باید بداند

میلگرد انواع مختلفی دارد. انواع میلگرد از نظر شکل مقطع، مواد تشکیل دهنده، فرایند تولید و نحوۀ برشکاری یا خمکاری آن دسته‌بندی می‌شوند. کاربرد میلگرد نیز بر اساس نوع آن متفاوت است؛ اما بیشترین میزان مصرف و کاربری این مقطع فولادی در ساخت‌وساز و صنعت عمران است.

از جمله کاربردهای مختلف میلگرد علاوه بر استفاده در تیر و ستون می‌توان به میلگرد بستر، میلگرد حرارتی، رامکا و… اشاره کرد؛ همچنین هر یک از میلگردهای A1، A2، A3 و A4 کاربرد متفاوتی در سازه دارند. باید گفت کاربرد میلگرد در سازه به تعداد انگشت شماری محدود نمی‌شود؛ بلکه مصارف بسیار زیادی دارد. در واقع می‌توان گفت تصور سازه‌ها و پروژه‌های ساختمانی بدون استفاده از میلگرد، سخت و غیرممکن باشد.

سخن پایانی

در این دانشنامه سعی کردیم انواع کاربردهایی که یک میلگرد می‌تواند برای سازۀ بتنی داشته باشد را معرفی کنیم. ارزش این مادۀ فولادی به‌قدری زیاد است که از صدهزاران سال پیش تا به امروز جایگزینی پیدا نکرده است.

شما روزانه می‌توانید از وب‌سایت عصرآهن به‌روزترین قیمت میلگرد را بررسی کنید و در صورت نیاز به خرید از طریق شمارۀ تماس مجموعه (0414180) با کارشناسان فروش تماس حاصل نمایید و سفارش خود را ثبت کنید.

۱۴۶۷۷
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱