عمر مفید ساختمان بتنی چقدر است؟

عمر مفید ساختمان بتنی چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۴۰۱
تاریخ به‌روزرسانی: ۵ دی ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 4 دقیقه

سازه بتنی ساخته شده از میلگرد و بتن مقاومت بالایی دارد به همین علت ممکن است این سوال در ذهن هر مصرف‌کننده و یا سازنده‌ای به وجود آید که عمر مفید ساختمان بتنی چقدر می‌باشد.

حتی در خرید مسکن نیز اطلاع از عمر سازه بسیار اهمیت دارد. برای پاسخ به این سوال چندین پارامتر در نظر گرفته می‌شود که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

عمر مفید هر سازه از هم متفاوت است. یعنی عمر مفید ساختمان بتنی با فلزی فرق دارد. چون هر سازه از مقاطع و مصالح با مقاومت‌های گوناگونی ساخته شده است. در کشور ما ساختمان بتنی بسیار به چشم می‌خورد، بنابراین مهم است تا از میزان دوام و مدت زمان مقاومت آن اطلاع داشته باشیم.

ساختمان بتن آرمه چیست؟

سازه بتن آرمه به ساختمانی گفته می‌شود که المان‌های اصلی آن از بتن و میلگرد استفاده شده است. دوام سازه بتنی ایده‌آل بوده و به همین دلیل در ساخت و ساز  صنعت عمران بسیار رواج پیدا کرده است.

بتن از جمله مصالحی است که در برابر فشار مقاوم بوده و آرماتور به کار برده شده در آن در برابر کشش مقاوم است. ترکیب این دو ماده اعضایی بسیار مقاوم به وجود می‌آورند.

به سازه بتن آرمه، ساختمان بتن مسلح نیز گفته می‌شود. مقاوم، سازگار بودن، مقرون به صرفه بودن از جمله دلایلی است که این سازه طرفدار پیدا کرده است. برای تقویت سازه بتن آرمه اقدامات بسیاری می‌توان انجام داد که در عمر مفید ساختمان بتنی تاثیر مثبتی خواهد داشت.

علاوه‌بر مزایای گفته شده سازه بتنی، مقاومت در برابر آتش خوبی دارد و خسارات جانی و مالی را به حداقل می‌رساند.

عمر مفید ساختمان چیست؟

عمر مفید ساختمان یکی از مواردی است که کارایی ساختمان در مدت زمان مشخصی را تعیین می‌کند. عمر و دوام سازه و پیش بینی برای آن بسیار حائز اهمیت است. براساس آیین نامه 2800، حداقل عمر مفید ساختمان براساس دوره بازگشت زلزله تعریف شده است.

با توجه به آنچه در آیین نامه مطرح شده و طبق تحقیقات کارشناسان ساختمان، عمر مفید ساختمان بتنی براساس سن واقعی ساختمان، سن بهره برداری و سن سندی تعیین می‌شود.

بخوانید: اجزای ساختمان | بررسی ساختارهای تشکیل دهنده یک سازه

عمر مفید ساختمان بتنی

تصویر ساختمان بتن آرمه

همان‌طور که گفته شد عمر مفید ساختمان بتنی و هر سازه این براساس سه پارامتر مشخص می‌گردد که در ادامه به شرح آنها می‌پردازیم:

سن واقعی ساختمان بتنی

سن واقعی ساختمان بتنی از زمان ثبت پروانه ساختمان محاسبه می‌شود. برای ساخت هر سازه‌ای بایستی از شهرداری مجوز و پروانه‌ای کسب شود که به عنوان سن واقعی سازه مشخص می‌شود. البته برخی از کارشناسان سن واقعی ساختمان را از زمان پی‌ریزی در نظر می‌گیرند.

سن سندی ساختمان بتنی

با توجه به اسم آن می‌توان تشخیص داد که سن سندی از زمان ثبت سند برای سازه بتنی محاسبه می‌شود. سند هر سازه بعد از به پایان رسیدن ساختمان از طرف شهرداری ثبت می‌شود. تاریخ نوشته شده برای سازه به عنوان اولین سال سندی است.

سن بهره برداری ساختمان بتنی

زمانی که بهره برداری از یک سازه آغاز شود به عنوان سن بهره برداری تعیین می‌گردد. یعنی سازه از آن تاریخ مورد استفاده قرار گرفته و مالک در آن سکونت کرده است.

هر کدام از سن‌های گفته شده در تعیین عمر مفید ساختمان بتنی تاثیر دارد. دانستن هر کدام مهم بوده و اعتبار، ارزش و دوام سازه را مشخص می‌کند. با استفاده از این سه مورد عمرسازه تخمین زده می‌شود.

تصویر اسکلت سازه بتن مسلح

عوامل تاثیرگذار بر عمر مفید ساختمان بتنی

در عمر مفید ساختمان بتنی و هر سازه‌ای عواملی تاثیر گذارند. عواملی که گاها تاثیر مثبت و یا منفی در میزان دوام ساختمان دارند. در زیر به این عوامل اشاره شده است:

  • دلیل اول و مهمی که در عمر مفید ساختمان بتنی تاثیر دارد، شرایط محیطی می‌باشد. رطوبت، دما، مواد شیمیایی و ... از عواملی است که در عمر سازه تاثیر دارد. به عنوان مثال عمر سازه در مناطق گرمسیری و سردسیری با هم یکسان نیست.
  • باران اسیدی تاثیر بسیار منفی بر دوام و عمر المان‌های سازه دارد. باران‌های اسیدی از حوادث طبیعی خطرناکی هستند که باید پیشگری‌ها و حفاظت لازم انجام گردد. این حادثه می‌تواند فرسایش، پوسیدگی و خرابی‌های جبران ناپذیری در سازه به وجود آورد.
  • از جمله عوامل مهم دیگری که در عمر مفید ساختمان بتنی تاثیر دارد، تغییرات دمای شب و روز است. انقباض و انبساط به وجود آمده در اعضای ساختمان که بر اثر تغییرات شب و روز به وجود می‌آید ممکن است موجب ترک و شکست المان شود. به همین دلیل بسیار مهم است.
  • تغییر فصل نیز همانند تغییر دمای شب و روز در عمر سازه تاثیر دارد. برف، باران، یخبندان و گرما هر کدام از دوام سازه می‌کاهند.

تخمین عمر مفید ساختمان بتنی

تخمین عمر برای سازه بتنی آسان نیست و متناسب با هر سازه برآورد می‌شود. برای افزایش عمر ساختمان حتما باید عوامل تاثیرگذار را در نظر گرفت. انتخاب مصالح نیز بایستی براساس اقلیم و آب و هوای هر منطقه انتخاب شود.

با رعایت درست این نکات و کنترل و بازرسی به موقع ساختمان‌ها، عمر سازه را می‌توان بسیار بیشتر از حداقل در نظر گرفته شده افزایش داد.

بخوانید: آرماتور بندی ساختمان های بتنی

جمع‌بندی

در این دانشنامه سعی شد تا اهمیت عمر مفید ساختمان بتنی و عوامل تاثیر گذار بر آن بررسی گردد. اطلاع از عمر سازه، بیشتر در خرید ملک و مسکن اهمیت دارد، بنابراین مهم است تا در مورد عمر مفید سازه اطلاعات کافی داشته باشیم.

برای مطالعه دانشنامه‌های کاربردی در صنعت عمران و فولاد و بررسی قیمت میلگرد می‌توانید به وبسایت عصرآهن مراجعه کنید همچنین جهت خرید انواع مقاطع فولادی با شماره ۰۴۱۴۸۰ در تماس باشید.

۱۲۷۹۵
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱