بازار آهن در آخرین هفته مهر ماه چگونه گذشت؟

بازار آهن در آخرین هفته مهر ماه چگونه گذشت؟

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹
تاریخ به‌روزرسانی: ۶ مرداد ۱۴۰۱
زمان مطالعه: 2 دقیقه

بررسی اخبار

شورای قیمت گذاری فولاد

در جلسه شورای سیاست گذاری که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی ، محمد فروزنده مشاور رئیس جمهور و برخی از مدیران شرکت های فولادی برگزار شد به بررسی عوامل مختلفی همچون نحوه قیمت گذاری محصولات فولادی، تامین نیاز صنایع خرد و افزایش تولید پرداخته شد.
در این جلسه تامین نیاز صنایع های کوچک و پایین دستی در اولویت کار قرار گرفت. در این مجمع صادرات بی رویه را یکی از عوامل مهم کمبود مواد اولیه صنایع دانستند.

بازار خارجی جذاب تر از بازار داخلی

یکی از عوامل مهم آسیب زا برای تولیدات فولاد در کشور کمبود مواد اولیه میباشد که سنگ آهن از مهم ترین آن ها به حساب می آید. مواد اولیه در کشور ما به حد کافی تولید می شود اما دلیل کمبود چیست؟ جواب را از زبان محمد جعفر صالحی معاون خرید کارخانه ذوب آهن می شنویم: “ما در پاسخ مقام قضایی مقدار نیاز خود را به طور کامل اعلام کرده ایم و آن ها از کمبود مواد اولیه اطلاع دارند. صادرکنندگان سنگ آهن بازار خارجی و درآمد های ارزی را نسبت به بازار داخلی و درآمد ریالی بیشتر می پسندند، اگر راهکاری برای این مشکل می خواهند، باید به طور جدی صادرات مواد مورد نیاز داخل را ممنوع اعلام کنند و همچنین جلوگیری از قاچاق آن ها نیز می تواند موثر باشد“.

رکورد تولید شمش از مرز 14 میلیون گذشت

طبق گزارش عصر آهن و داده های آماری که توسط انجمن تولید کنندگان شمش صادر شده است، در شش ماه اول سال گذشته میزان تولید کل شمش فولاد به میزان 13 میلیون و 89 هزار تن بود که امسال در شش ماه اول سال این تولید به رقم 14 میلیون و 392 هزار تن رسیده است که نشان از افزایش 10 درصدی تولید می دهد.
در صورتی که این افزایش تولید باعث رفع نیاز تمامی صنایع به مواد اولیه شود میتوان انتظار کاهش قیمت آهن آلات را داشت؟

نوسانات ارز دلیل افزایش قیمت آهن آلات

نوسانات ارز دلیل بسیار موجهی برای افزایش قیمت آهن آلات میباشد، تاثیر پذیری بسیار شدید بازار فولاد از نوسانات دلار باعث به وجود آمدن بی نظمی در قیمت آهن آلات شده است. به گفته حمید رضا رستگار، برای کنترل بازار فولاد ابتدا باید دولتمردان نوسانات بازار ارز را کنترل کنند، شرایط موجود برای هیچ کدام از عوامل دخیل در بازار فولاد مناسب نیست.

دلال ها عامل گرانی ها !!

قیمت گذاری ورق کالا توسط عده ای خاص انجام می شود که خودشان هر طور مایل باشند روی آن ها قیمت گذاری انجام می دهند.این افراد فقط به فکر سود های خودشان هستند و توجهی به عوامل دیگر نمی کنند. همانطور که در خبر اول اشاره شد باید قیمت گذاری ها توسط شورا انجام شده و باید تمامی عوامل دخیل مورد بررسی قرار گیرد.

بررسی بازار ارز

در ابتدای شروع هفته گذشته دلار همچنان در کانال صعودی خود به رقم 32 هزار و 700 تومان رسید که همچنین برای بازار آهن آلات افزایش قیمت را در بر داشت، از روز دوشنبه به یک باره با کاهش شدید دلار مواجه شدیم تا جایی که روز سشنبه قیمت آن تا 26 هزار و 600 تومان کاهش پیدا کرد، این کاهش شدید دلار باعث کاهش شدید قمیت محصولات فولادی نیز شد، تا جایی که بعضی از کارخانجات تولید کننده میلگرد بیش از ۱۰۰۰ تومان قیمت محصولات خود را کاهش دادند.

پیش بینی بازار

تمامی نهاد های مختلف در حوزه محصولات فولادی و بازار آهن خبر از کاهش قیمت ها یا کنترل قیمت ها در هفته ها و ماه های آینده را می دهند، تمامی این اخبار با قرار گرفتن در کنار نوسانات ارز این هفته و کاهش شدیدی که داشت می تواند نوید بخش نزولی شدن قیمت ها باشد، اما باید توجه داشت زمانی می توانیم به کاهش نرخ محصولات امیدوار باشیم که کنترل موارد دخیل به صورت همیشگی انجام شود. کنترل نوسانات ارز هم از این مورد مستثنی نیست.

بخوانید: رشد قیمت محصولات فولادی در هفته‌ ی جاری

۰۵۷۱
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱