چرا باید هنگام تحویل آهن آلات آن را باسکول کنیم؟ | اهمیت وزن کردن میلگرد

چرا باید هنگام تحویل آهن آلات آن را باسکول کنیم؟ | اهمیت وزن کردن میلگرد

تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۴۰۰
تاریخ به‌روزرسانی: ۳ خرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 7 دقیقه

بعد از ثبت سفارش و خرید انواع آهن آلات نظیر میلگرد، تیرآهن، نبشی، ناودانی و... محصول سفارش داده شده از کارخانه یا مبدأ، بارگیری می‌شود و به آدرس خریدار ارسال می‌گردد. در هنگام تحویل کالا، شخص تحویل گیرنده باید در محل، وزن مقاطع را کنترل کند.

در ادامه به اهمیت باسکول کردن آهن آلات و وزن کردن میلگرد در هنگام تحویل و مشکلاتی که در صورت عدم انجام آن رخ می‌دهد، می‌پردازیم.

قبول دارید که باسکول نکردن موجب مشکلات جدی می‌شود؟ آیا تا به حال تجربه‌ای در این زمینه داشته‌اید؟ در هنگام تحویل کالا مهم است که مقطع فولادی خریداری شده باسکول شود. وزن کردن میلگرد، تیرآهن یا دیگر آهن آلات حتما در حضور خریدار و راننده‌ای که بار را تحویل می‌دهد، انجام می‌شود.

در این دانشنامه می‌خواهیم اهمیت باسکول کردن و وزن کردن میلگرد را بررسی کنیم. علت اینکه چرا بر باسکول کردن آهن‌آلات تاکید داریم با شما صحبت خواهیم کرد.

باسکول کردن چیست؟

باسکول وسیله‌ای برای اندازه گیری اجسام بزرگ است که در انواع مختلفی وجود دارد. از این ترازوی دیجیتالی برای وزن کردن میلگرد و دیگر آهن آلات استفاده می‌شود.

این وسیله در برابر وزن سنگین و ضربه، استحکام کافی را دارد. به همین دلیل مناسب برای استفاده در کارگاه‌های ساختمانی است. با وجود این دستگاه اندازه‌گیری در سایت کارگاه، هنگام تخلیه بار به‌راحتی انجام می‌گیرد. وزن کردن انواع آهن آلات را عملیات باسکول کردن می‌گویند.

البته ممکن است در پروژه‌های ساختمانی دسترسی به باسکول امکان‌پذیر نباشد. در این صورت باید تحویل گیرنده از روش‌های دیگر وزن کردن آهن‌آلات استفاده کند. به‌عنوان مثال از جدول وزن آهن آلات، جدول وزن تولیدکننده یا فرمول برآورد وزن مقاطع مختلف استفاده کند.

جدول وزنی انواع مقاطع فولادی را در وب‌سایت عصرآهن قرار داده شده است. برای دسترسی بیشتر می‌توانید به لینکی که در بالا قرار داده‌ایم مراجعه کنید. 

فرآیند باسکول کردن آهن‌آلات

همان طور که گفته شد آهن آلات خریداری شده در هنگام تحویل باید باسکول شود؛ اما دلیل اینکه تاکید بسیار بر وزن کردن آهن آلات داریم چیست؟ با باسکول کردن مقطع فولادی، وزن به دست آمده را با فاکتور فروش مطابقت داده و می‌توان از درست بودن آن اطمینان پیدا کرد.

در واقع مهم‌ترین چیزی که از باسکول کردن مقاطع آهنی می‌توان به دست آورد، مقایسه ارقام نوشته شده در فاکتور با میزان بار ارسالی است؛ البته لازم به ذکر است باسکول کردن در مبدا و مقصد از جمله وظایف راننده است.

راننده موظف است هم قبل از بارگیری و هم در هنگام تحویل کالا، فرایند باسکول‌کردن را انجام دهد. خریدار نیز باید از این مورد مطلع بوده و همکاری‌های لازم را انجام دهد.

فاکتور خرید مصرف‌کننده براساس وزن نوشته می‌شود و نسبت به همان وزن، قیمت نهایی برآورد می‌گردد. به همین دلیل مهم است تا در پایان کار دوباره وزن‌گیری انجام شود و در صورت مغایرت با فاکتور به موقع علت‌یابی گردد.

به‌عنوان مثال اگر با وزن کردن میلگرد در محل تخلیه متوجه اختلاف وزن با فاکتور شدید بایستی پیگیری‌های لازم را انجام دهید. در صورت کم‌بودن وزن بارگیری شده از وزن نوشته شده در فاکتور حتما میزان اختلاف بار تأمین گردد.

مهم است بدانید که شرکت عامل فروش هیچ گونه مسئولیتی در قبال مغایرت بار ندارد و تنها شخص پاسخ‌گو در این مسئله راننده است. 

چراکه براساس فاکتور، بارگیری از انبار آهن انجام شده و درست بودن حجم بارگیری تایید شده است. اگر در هنگام تخلیه میلگرد یا هر مقطع فولادی، وزن بار از حجم نوشته شده در فاکتور کمتر بود، راننده بار باید پاسخ‌گو باشد.

همچنین اگر خریدار هنگام تحویل، در کنار راننده دوباره وزن گیری نکند در صورت وجود مغایرت هیچ شخص حقوقی یا حقیقی مسئولیتی در قبال آن نخواهد داشت.

بخوانید: هر آنچه باید راجب حمل و نقل آهن آلات بدانید

مزایای باسکول کردن آهن آلات

وزن آهن آلات ارتباط مستقیمی با قیمت نهایی آن دارد و در کل قیمت پیش‌فاکتور بر اساس وزن کالا تعیین می‌شود. ازاین‌رو وزن‌کردن میلگرد، تیرآهن و مقاطع فولادی خریداری شده از اهمیت بالایی برخوردار است.

در زیر اصلی‌ترین دلایلی که باید در هنگام تحویلِ آهن آلات، آن را باسکول کنیم آورده شده است:

اینفوگرافیک مزایای باسکول کردن آهن‌آلات

کنترل صحیح بودن وزن ثبت شده در فاکتور

با وزن کردن محصول خریداری شده و کنترل آن با پیش‌فاکتور فروش، می‌توانید از درست بودن ارقام نوشته شده در فاکتور فروش اطمینان حاصل کنید.

چرا که ممکن است وزن ارسالی با وزنی که شما به دست آورده‌اید یکسان نباشد. اطلاع به موقع از آن از به وجود آمدن بسیاری از مشکلات جلوگیری خواهد کرد؛ البته اگر وزن‌گیری به همراه راننده بار انجام نشود اثبات قضیه با مشکل همراه خواهد بود.

تشخیص تقلبی بودن محصول

تمامی مقاطع فولادی براساس وزن استاندارد تولید می‌شوند. با اطلاع از وزن استاندارد این مقطع فولادی می‌توان به اصل و تقلبی بودن آن پی برد.

برای این کار باید بعد از دریافت محصول، آن را باسکول کنید و با استانداردها مطابقت دهید. در صورت عدم تطابق، فروشنده را در جریان بگذارید.

کنترل قیمت محصول

قیمت محصول بر وزن محصول آهنی تأثیر مستقیمی دارد، ازاین‌رو موضوع بسیار حائز اهمیتی است. با باسکول کردن محصول خریداری شده و کنترل آن با وزن و قیمت فاکتور، از صحیح بودن معامله اطمینان پیدا کنید. با این کار از کم فروشی فروشنده که امروزه در بازار آهن بسیار رایج است جلوگیری خواهید کرد.

وزن‌کردن میلگرد

برای به دست آوردن وزن میلگرد از چند راه می‌توان استفاده کرد؛ وزن هر کیلو میلگرد در جدول اشتال گذاشته شده است که براساس آن جدول وزن میلگرد تهیه می‌شود با کلیک روی لینک و مراجعه به جدول از وزن هر شاخه 12 متری میلگرد مطلع شوید (این جدول براساس استاندارد تهیه شده است).

راه دوم این است که به جدول تولیدکننده مراجعه کرده، سایز و وزن میلگرد را کنترل نمایید. سپس میلگرد خریداری شده را باسکول کرده و با در دست داشتن وزن استاندارد هر دو رقم را مقایسه کنید.

به این ترتیب وزن کردن میلگرد به درستی انجام شده و مغایرت اعداد مشخص می‌شود. این روش گفته شده برای وزن کردن تمامی مقاطع فولادی صدق می‌کند. 

دلیل سبک بودن وزن میلگرد نسبت به وزن استاندارد

ممکن است در هنگام وزن‌کردن میلگرد و مقایسۀ آن با وزن جدول اشتال و جداول استاندارد، متوجه اختلاف این دو رقم شوید. باید گفت وزن میلگرد در بازۀ استاندارد تولید می‌شود. به این معنی که ممکن است وزن مقاطع تولیدشده کمتر از وزن استاندارد باشد. 

این کم بودن در بازۀ استاندارد است و تنها در صورتی قابل قبول خواهد بود که اختلاف بین وزن مقطع و میلگرد بیش از حد نباشد. به‌عنوان مثال میلگرد راد همدان سب وزن‌ترین میلگرد در بازار آهن ایران است و بر اساس استاندارد تولید می‌شود. در باسکول کردن آهن آلات این نکته را نیز به یاد داشته باشید.

بخوانید: نحوه محاسبه وزن و قیمت میلگرد موردنیاز برای ساختمان

سخن آخر

وزن کردن و باسکول کردن آهن آلات در زمان تحویل کالا از اهمیت بالایی برخوردار است. ممکن است بار از مبدا، اشتباه بارگیری شود یا در مسیر ارسال از وزن بار کم شود و بسیاری موارد تأثیرگذار دیگر که شرایط خاص به‌وجود می‌آیند.

براساس متداول‌ترین مشکلاتی که ما در صنعت آهن آلات مشاهده می‌کنیم تاکید بسیار داریم زمانی‌که راننده در حال تخلیه بار است حتما وزن گیری انجام شود و در صورت وجود مغایرت اقدامات لازم انجام گردد.

در صورت خرید مقاطع فولادی از مجموعۀ عصرآهن شما می‌توانید وزن بار را با وزن فاکتور تطبیق دهید و در صورت وجود مغایرت با مرکز پشتیبانی تماس بگیرید. برای تماس با عصرآهن و خرید و پیگیری با شماره 0414180 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

چرا باید مقاطع فولادی را درکارگاه ساختمانی باسکول کنیم؟

برای کنترل وزن نوشته شده در پیش‌‌فاکتور با وزن مقاطع تحویل داده شده، تشخیص اصالت کالا و برآورد قیمت محصول بهتر است، آهن آلات تحویل گرفته را باسکول کنید.

راه مقابله با کم‌فروشی در بازار آهن چیست؟

برای جلوگیری از کم‌فروشی در بازار آهن بهتر است از طریق فروشندگان معتبر و با سابقه ثبت سفارش کنید. می‌توانید برای بررسی قیمت و خرید میلگرد، تیرآهن و دیگر مقاطع فولادی به وب‌سایت عصرآهن مراجعه کنید.

۶۹۳۴۵
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱