بهترین راه ‌حل برای ثبات قیمت بازار فولاد چیست؟

بهترین راه ‌حل برای ثبات قیمت بازار فولاد چیست؟

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۹
تاریخ به‌روزرسانی: ۱ آذر ۱۳۹۹
زمان مطالعه: 1 دقیقه

تقریبا اواسط خرداد ماه بود که آقای بهادر احرامیان نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد با اعلام اینکه قیمت آهن آلات به سمت تعادل در بازار حرکت می‌کند، پیش بینی کردند که طی 2 تا 3 هفته‌ی آینده روند باثبات‌تری در بازار آهن آلات خواهیم داشت. این در حالی است که قیمت آهن‌آلات از خرداد ماه تا به الان سیر صعودی داشته است و قیمت میلگرد از 7200 در اواسط خرداد ماه به 11500 تومان در این روزهای پایانی تیر ماه رسیده است. 

در همین راستا رضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن فولاد، بهترین راه‌ حل برای ثبات در بازار فولاد را عدم دخالت در این بازار دانست. ایشان در ابتدا یکی از مهم‌ترین دلایل آشفتگی بازار فولاد را افزایش نرخ ارز دانستند و بی ثباتی نرخ ارز را بر التهاب بازار فولاد تاثیرگذار اعلام کردند.

آقای رضا شهرستانی دومین دلیل را سیاست‌های اشتباه وزارت صمت اعلام کردند. ایشان اضافه کردند که بهترین راه حل برای ثبات قیمت بازار فولاد این است که هیچ دخالتی در بازار فولاد صورت نگیرد. برای نمونه تعیین سقف و ابطال معاملات در بورس کالا سیاست اشتباهی است و نباید این اتفاق بیفتد. اگر در بازار فولاد دخالت صورت نگیرد و اجازه داده شود تا عرضه و تقاضا خود را در بازار بیابند و طبق سازوکار عرضه و تقاضا، کشف قیمت صورت گیرد، بازار به تعادل می‌رسد. البته لازمه این امر آن است که نرخ ارز ثبات داشته باشد.

عدم ثبات نرخ ارز باعث شده تا تمایل به تبدیل ریال به کالا در عده‌ای ایجاد شود و این امر بازارهای مختلف را ملتهب کرده است. بنابراین برای ایجاد ثبات در بازار فولاد باید مکانیزم عرضه و تقاضا در معاملات فولاد مبنا قرار گیرد و نرخ ارز نیز به تعادل برسد.

منبع: گسترش نیوز

۰۵۴۷
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱