مزایا و چالش های تولید آهن در ایران

مزایا و چالش های تولید آهن در ایران

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۲
تاریخ به‌روزرسانی: ۷ فروردین ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 6 دقیقه

ایران یکی از کشورهای برتر تولیدکننده آهن و فولاد در جهان است و فولاد تولیدشده در ایران علاوه بر استفاده در مصارف داخلی به کشورهای زیادی صادر می‌شود؛ اما همین تولید آهن در ایران چالش‌های زیادی به همراه دارد.

در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم و مزایای مسیر تولید را بررسی کنیم.

صنعت تولید چیست؟

صنعت تولید بخش گسترده‌ای است که استخدام میلیون‌ها نفر را در بر می‌گیرد و محصولات مهمی برای استفاده مصرف‌کنندگان می‌سازد. 

فرایند تولید زمانی صورت می‌گیرد که شرکت‌ها مواد خام را دریافت کرده و به یک محصول نهایی تبدیل می‌کنند. در واقع مسیر تولید هر کالا روشی است برای تبدیل یک محصول از حالت اولیه به نقطه‌ای که آماده فروش، استفاده یا حتی خوردن است. 

در روزگار قدیم تولید محصولات بیشتر با دست انجام می‌شد؛ اما اکنون ماشین آلات تخصصی و مکانیکی بیشتر کار را انجام می‌دهند. 

تعریف تولید آهن در ایران نیز مواردی که در بالا گفته شد را شامل می‌شود. در تولید آهن منابع طبیعی مثل سنگ آهن به فلز و کالاهای قابل استفاده تبدیل می‌شود.

منظور از کارخانه‌های تولید آهن چیست؟

کارخانه‌های تولیدی، سازه‌ها و تأسیساتی هستند که در آن مواد اولیه به محصولات نهایی تبدیل می‌شود. مواد اولیه اغلب از تأمین‌کنندگان تهیه و به کارخانه تولیدی تحویل داده می‌شود.

مواد اولیه برای تولید آهن‌آلات، شمش فولادی است؛ البته ممکن است در برخی کارخانه‌ها تولید مواد اولیه هم بر عهدۀ خودشان باشد.

در کارخانه تولید مقاطع فولادی، مواد اولیه آهن طی چندین مرحله پردازش می‌شوند تا زمانی که به محصولات نهایی تبدیل شوند. سپس به مصرف‌کنندگان یا خریداران فروخته می‌شوند.

کارخانه‌های تولید مقاطع فولادی از جمله کارخانجاتی هستند که با استفاده از تجهیزات و فناوری‌های پیشرفته، چرخۀ تولید خود را فعال نگه داشته‌اند. محصولات فولادی نیز تنوع زیادی دارند و تولید هر کدام نیاز به دانش و تخصص منحصر به‌ خود محصول است.

بخوانید: هزینه تاسیس کارخانه و کارگاه تولید میلگرد

چالش‌های تولید آهن در ایران

طبیعتاً مانند انجام هر کار دیگری که در ایران با هزاران مانع و چالش مواجه می‌شود، تولید آهن در ایران هم چالش‌هایی به همراه خواهد داشت. در این قسمت مهم‌ترین دغدغه‌ها را لیست کرده‌ایم.

چالش مواجه با کمبود منابع انرژی

با اینکه ایران منبع عظیم انرژی است؛ اما بیشتر تولیدکنندگان فولاد به‌ویژه در سال‌های اخیر با کمبود برق، گاز و آب شده‌اند. برای تولید آهن در ایران، کارخانجات فولاد به انرژی گاز برای فعال نگه داشتن کوره و انرژی برق برای فعال نگه داشتن دستگاه‌های مختلف نیاز دارند. 

با توجه به اینکه قطعی برق در سال‌های گذشته برای صنعت فولاد تعیین شده است، مشکلات بسیاری در میزان تولید به وجود آورده است.‌ قطعی برق در فصل تابستان و قطعی گاز در فصل زمستان باعث کاهش تولید و افزایش قیمت آهن می شود.

زیرساخت‌های تولیدکنندگان فولاد بر اساس انرژی‌های اولیه است.

بخوانید: قطع تولید در کارخانجات فولاد با قطعی گاز

تأمین مواد اولیه

همان طور که پیشتر اشاره کردیم، مواد اولیه قابل مصرف در تولید آهن در ایران، سنگ آهن و شمش فولادی است. 

فناوری‌های مورد استفاده برای استخراج سنگ آهن و تبدیل آن به شمش، خیلی قدیمی و فرسوده شده است. برای تولید زیاد نیاز به تامین مواد اولیه زیاد است.

سال‌به‌سال بر میزان تولید کارخانه‌ها اضافه می‌شود. با بیشتر شدن ساخت‌وساز و حجم صادرات، نیاز است تا کارخانه‌ها تولیدات خود را بیشتر کنند. 

پس باید از روش‌های مدرن برای استخراج بیشتر سنگ آهن و مواد اولیه استفاده شود. این مورد یک چالش برای تولید آهن در ایران است؛ چراکه ممکن است دسترسی به مواد اولیه در بازه‌های زمانی مختلفی از سال، متفاوت باشد.

کمبود مواد اولیه باعث ایجاد خلأ در تولید خواهد شد.

سرمایه‌گذاری

جذب سرمایه‌گذاری، روش درست بازاریابی، فروش بی‌نقص و مواردی مرتبط با کسب‌وکار نیازمند تخصص و دانش کافی است. علاوه بر دانش و مهارت، تولید آهن نیازمند تأمین و سرمایه‌گذاری برای تجهیزکردن زیرساخت‌های فنی، نرم‌افزاری و نیروی انسانی است.

برای تولید آهن در ایران این چالش جزو مهم‌ترین و تأثیرگذارترین موارد است.

چالش‌های تولید آهن در ایران

تاثیر فناوری بر تولید

تکنولوژی تأثیر زیادی در تولید دارد. افزایش اتوماسیون و استفاده از تجهیزات مدرن این امکان را برای شرکت‌ها فراهم کرده است که کالاها را با کارایی بیشتری تولید کنند که منجر به کاهش هزینه‌ها و سود بیشتر می‌شود.

توانایی برقراری ارتباط با مشتریان در زمان واقعی نیز بر تولید تأثیر گذاشته است. مشتریان اکنون می‌توانند مستقیماً از طریق رسانه‌های اجتماعی و وب‌سایت با تأمین‌کنندگان و فروشندگان مقاطع آهنی ارتباط برقرار کنند.

به این معنی که می‌توانند اطلاعات سفارشات خود را سریع‌تر دریافت کنند و در صورت نیاز تغییراتی را ایجاد کنند. این باعث بهبود رضایت مشتری شده است زیرا آن‌ها می‌دانند که می‌توانند مستقیماً با افرادی که محصول خود را تولید می‌کنند صحبت کنند.

در دنیای امروز، تولید بیش از هر زمان دیگری خودکار و مبتنی بر فناوری است. این تغییر بر نحوۀ ساخت و تولید کالاها تأثیر گذاشته است. ظهور اتوماسیون منجر به کاهش میزان نیروی انسانی برای برخی فرایندها و افزایش تقاضا برای انواع جدیدی از مهارت‌ها شده است.

مزایا تولید آهن در ایران چیست؟

  • ایجاد اشتغال؛
  • حمایت از نوآوری و ایده‌های جدید؛
  • کمک به رشد اقتصادی کشور؛
  • ارائه کیفیت بهتری از ساخت‌وساز؛
  • تأمین نیاز سازه با تولید داخلی و عدم نیاز به واردات مقاطع آهنی.

آیا تولید آهن حرفۀ تأثیرگذاری است؟

اولین چیزی که باید بدانید این است که تولید یک سرمایه‌گذاری بلند مدت است. ممکن است بازده سرمایه‌گذاری فوری نداشته باشد زیرا رشد شرکت و کسب سود به زمان نیاز دارد؛ اما بعد از گذشت زمان کافی نتیجه دلخواه کسب خواهد شد.

ممکن است چندین سال طول بکشد تا کسب‌وکار شما شروع به بازدهی کند. دومین چیزی که باید بدانید این است که تولید یک تجارت گران است. راه اندازی یک کارخانه، خرید لوازم و استخدام کارکنان هزینه دارد، بنابراین باید به اندازه کافی ذخایر نقدی داشته باشید تا کسب‌وکار را تا زمانی که سودآور شود ادامه دهید.

سومین موردی که باید بدانید این است که تولید آهن نیاز به مهارت و دانش خاصی دارد. ممکن است کارکنان شما تجربه کار در محیط کارخانۀ تولید آهن و مقاطع فولادی را نداشته باشند و هزینه و زمان آموزش نیروها نیز قابل توجه است.

بنابراین اگر به دنبال چیزی آسان هستید، این تجارت (تولید آهن در ایران) مناسب شما نیست. با این حال، اگر به دنبال تجارتی هستید که بتواند پول زیادی برای شما به ارمغان بیاورد و شغلی هیجان انگیز و پر ارزش به شما بدهد، ممکن است تولید مقاطع فولادی همان چیزی باشد که به دنبالش هستید.

سخن آخر

صنعت تولید، نقشی حیاتی در اقتصاد هر کشور ایفا می‌کنند. تولید آهن در ایران از اقلامی است که برای ساخت مسکن و سازه‌ها، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

صنعت آهن و فولاد بخش قابل توجهی از رشد اقتصاد کشور، ایجاد اشتغال و سهم بازار را به خود اختصاص داده‌اند؛ اما در مسیر تولید چالش‌هایی هم وجود دارد که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم.

سوالات و پیشنهادات خود را از طریق بخش «ارسال دیدگاه» با ما به اشتراک بگذارید.

۲۵۴۹
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱