7 مطلب مهم راجع‌به مشخصات نبشی که باید بدانید

7 مطلب مهم راجع‌به مشخصات نبشی که باید بدانید

تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰
تاریخ به‌روزرسانی: ۳۰ فروردین ۱۴۰۲
زمان مطالعه: 8 دقیقه

در حال حاضر آهن آلات از جمله متداول‌ترین و محبوب‌ترین مصالح برای ساخت‌وساز هستند که نبشی با داشتن کارایی زیاد از این قضیه مستثنا نیست. در این دانشنامه به بررسی 7 نکتۀ مهم و کاربردی در پیرامون این مقطع فولادی صحبت خواهیم کرد. 

با اطلاع داشتن از مشخصات نبشی می‌توانید نتیجۀ بهتری در خرید انواع نبشی و ساخت سازه تجربه کنید.

مطالبی که در این بخش بیان خواهد شد دربارۀ خصوصیات مکانیکی، شکل ظاهری، میزان تحمل و تمامی ویژگی‌های نبشی است. با ما همراه باشید و در صورت تمایل اطلاعات و دانش خود را در زمینۀ نبشی و تولیدکنندگان آن در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

7 نکته درمورد مشخصات نبشی

اگر تا به حال با نبشی کار کرده باشید، اطلاعات کافی درمورد این مقطع می‌دانید. در این قسمت می‌خواهیم مواردی را بررسی کنیم که در خرید نبشی و استفاده از آن به شما کمک خواهد کرد.

1) اطلاعاتی درباره مشخصات نبشی

نبشی در انواع مختلف ساخته می‌شود که هر کدام کاربرد متفاوتی دارند. در کل مقطع نبشی از دو بال عمود بر هم تشکیل شده است، این دو بال عمود بر هم ممکن است در اندازۀ مساوی یا نامساوی باشند که نبشی بال نامساوی را با حرف L و بال مساوی را با حرف V مشخص می‌کنند. 

ممکن است در مواردی نادر نبشی را با حرف V نشان دهند؛ اما بیشتر در نقشه‌های ساختمانی این مقطع فولادی را با L یا نوشتن اندازۀ بال‌های آن مشخص می‌کنند. به‌عنوان مثال به نحوۀ نوشتن دو نوع نبشی بال مساوی و نامساوی در تصویر زیر توجه کنید:

تصویر علامت اختصاری نبشی

البته ممکن است برای نبشی بال مساوی بعد از علامت اختصاری به‌جای تکرار عدد، سایز یک بال به‌همراه ضخامت مقطع نوشته شود.

عموماً نبشی‌ها در طول 6 و 12 متر بریده و به فروش می‌رسند. این مقطع ممکن است از آلیاژهای متفاوتی مانند گالوانیزه، آلومینیوم و استیل برای ساخت آن استفاده کنند. هر سه مورد مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی هستند. 

2) ابعاد نبشی

مشخصات نبشی بر اساس سه پارامتر بال، طول و ضخامت شناسایی می‌شود بنابراین پارامتری به نام جان در جزئیات این مقطع نقشی ندارد. 

عامل چهارم در معرفی نبشی، وزن آن است که براساس سایزبندی نبشی تغییر می‌کند. دانستن این خصوصیات فیزیکی مقطع، در انتخاب درست و خرید بهینه، کمک مفیدی به خریدار خواهد کرد تا براساس نیاز سازه خرید خود را انجام دهد.

نبشی در دو نوع پرسی و فابریک در بازار آهن آلات عرضه می‌شود. عمده تفاوت اصلی این دو مقطع در شکل ظاهری آن‌ها است. به این صورت که زاویۀ بیرونی نبشی پرسی دارای انحنا است؛ اما نبشی فابریک زاویه‌ای 90 درجه و بدون انحنا دارد. 

اگر با دقت به تصویر زیر نگاه کنید متوجه تفاوت موجود بین این دو نوع متداول خواهید شد:

تصویر تفاوت نبشی پرسی با نبشی فابریک
تفاوت نبشی و ناودانی پرسی و فابریک

نبشی پرسی و نبشی فابریک چه تفاوتی با هم دارند؟

لازم به ذکر است بال و بدنۀ نبشی پرسی با استفاده از خم‌کاریِ ورق فولادی ساخته می‌شود ولی نبشی فابریک طی فرآیند نبشی سازی از همان ابتدای کار به شکل موردنظر تولید شده و می‌توان گفت کیفیت بالاتری نسبت به دیگر انواع دارد.

ضخامت بال نبشی با حرف S نشان داده می‌شود و اصولاً عددی بین 3 تا 28 میلی‌متر است. برای بررسی دقیق ابعاد و سایزبندی نبشی می‌توانید به جدول اشتال و استانداردهای مربوطه مراجعه کنید. برای آشنایی بیشتر با انواع نبشی می‌توانید به دانشنامه زیر مراجعه کنید:

بخوانید: تفاوت نبشی پرسی و نبشی فابریک | خصوصیات و کاربردهای مختلف آن‌ها

3) تفاوت نبشی با ناودانی

تفاوت اصلی بین مشخصات نبشی و ناودانی در شکل ظاهری این دو است. همان طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید ناودانی دارای دو بال و یک جان است و نیز در دو نوع پرسی و فابریک تولید می‌شود.

عمدتاً ناودانی در ساخت نمای ساختمان، ساخت خرپا، چهارچوب، ماشین آلات و تشکیلات دریایی به کار برده می‌شود.

ناودانی نیز دارای انواع آلومینیومی، گالوانیز شده و استیل است که هر کدام ویژگی و کاربرد منحصر به خود را دارند. هم نبشی و هم ناودانی از مصالح مهم و کاربردی در صنایع مختلف به شمار می‌روند.

4) انواع کاربرد نبشی

نبشی فولادی از جمله مقاطعی است که هم در سازه و هم در صنایع دیگر بسیار پرکاربرد است با توجه به انواع مختلف آن کاربردهای زیادی نیز دارد.

اصولاً جزو مصالحی است که جهت اتصال و استحکام‌بخشی به اجزا و المان‌ها به کار گرفته می‌شود. در زیر به متداول‌ترین کاربردهای نبشی می‌پردازیم:

  • اجرای آهن کشی آسانسور؛
  • فونداسیون و زیر ساخت‌های سازه؛
  • ساخت پل؛
  • ساخت تیر، ستون، دیوار، گوشه‌ها و زاویه‌ها؛
  • انواع اتصالات و پایه‌های سازه‌ای مثل اتصال گیردار، نیمه گیردار و اتصال نبشی جان؛
  • ساخت ماشین آلات؛
  • ساخت چهارچوب و قفسه؛
  • کف سازی؛
  • اجرای خرپا.

5) تحمل بار نبشی

نبشی با اینکه مقطعی سبک وزن است؛ اما میزان وزن قابل توجهی را تحمل می‌کند. میزان تحمل بار توسط یک نبشی به وزن و ضخامت آن بستگی دارد.

برای محاسبه وزن نبشی فقط کافیست ضخامت، طول و بال نبشی را در ۷۸۵۰ × ۲ ضرب کنید البته تمام اعداد باید برحسب متر باشد. همچنین می‌توانید برای بررسی مشخصات نبشی و جدول وزنی تمام تولیدکنندگان داخلی به جدول هر تولیدکننده مراجعه کنید.

6) قیمت نبشی

قیمت نبشی بر اساس انواع آن نرخ متفاوتی دارد. به‌عنوان مثال نبشی فابریک چون فرآیند ساخت پیچیده و کیفیت بالایی دارد قیمت بالاتری نیز خواهد داشت؛ اما مواردی نظیر قیمت روز آهن، نوسانات بازار ارز، میزان عرضه و تقاضا و سیاست‌های داخلی هم بر قیمت نبشی تأثیرگذار هستند. قیمت از جمله موارد مهمی است که باید در ضمن خرید از آن اطلاع داشته باشید.

7) تولیدکنندگان نبشی

از جمله مطالب مهمی که باید در مورد نبشی بدانید، آشنایی و شناخت تولیدکنندگان نبشی است. کارخانجات تولید فولاد در ایران در تلاشند با حفظ کیفیت و ارائۀ قیمت مناسب، بازار آهن آلات را تأمین کنند. نبشی در ایران عمدتاً در ضخامت 3 تا 20 میلی‌متر تولید می‌شود.

کارخانجاتی نظیر فولاد ناب تبریز، آذر نبش تبریز، گروه صنعتی شکفته و فولاد اشتهارد از بهترین سازندگان نبشی هستند. برای دسترسی به لیست تولیدکنندگان نبشی روی لینک کلیک کنید.

بخوانید: خرید نبشی | پیش از خرید نبشی چه نکاتی را باید رعایت کنید

سایزبندی نبشی چگونه انجام می شود؟

سایزبندی نبشی بر اساس ضخامت و اندازۀ اضلاع تعیین می‌شود. همان طور که در بالا گفته شد کنار حرف L ابعاد ضلع به‌همراه ضخامت نوشته می‌شود. ضخامت نبشی معمولاً از 3 تا 24 میلی‌متر و طول بال آن از 20 تا 200 میلی‌متر تولید می‌شود.

نبشی‌ها را بر اساس ضخامتی که دارند در کاربری‌های متفاوت استفاده می‌کنند. در تولید و سایز بندی نبشی، استانداردها و قوانین مربوط به صنعت موردنظر باید رعایت شود. برای ساخت انواع سایز این مقطع از دو استاندارد بین‌المللی ASTM C90 و ACI 530 استفاده شده است.

قبل از استفاده از نبشی مشخصات آن را بشناسید

در این دانشنامه سعی شد به مهم‌ترین مطالب در پیرامون مشخصات نبشی پرداخته شود تا با مطالعۀ آن، هم به اطلاعات جامع‌تری دست بیابید و هم در هنگام خرید آگاهانه عمل کنید. ویژگی‌های یک نبشی را در 7 مورد خلاصه کردیم. اگر سؤالی در این زمینه داشتید حتما در بخش «ارسال دیدگاه» برای‌مان بنویسید.

برای دسترسی به لیست ابعاد، ضخامت نبشی و قیمت روز تولیدکنندگان و مقایسۀ آن‌ها با هم می‌توانید به وب‌سایت عصرآهن مراجعه کرده و یا از طریق شماره 04133250280 با کارشناسان ما در ارتباط باشید. مشاوران ما راهنمای شما خواهند بود تا خریدی مناسب و مقرون به صرفه داشته باشید.

سؤالات متداول

چه مواردی باید در نظر گرفته شود تا سایزبندی نبشی به درستی انجام شود؟

در سایزبندی نبشی در کارخانه مواردی مثل نوع مقطع، اندازه محصولات تولیدی، نوع ماشین‌آلات و تجهیزات استفاده شده در خط تولید، نوع مواد اولیه و استانداردهای استفاده شده دخیل هستند.

از نبشی در چه مواردی استفاده می‌شود؟

بیشترین کاربرد نبشی در اجرای چاله آسانسور، گوشه‌ها و زوایای سازه، انواع اتصالات و پایه‌های سازه‌ای، ساخت ماشین‌آلات، ساخت قفسه و چهارچوب، اجرای خرپا و کف‌سازی به چشم می‌خورد.

۵۲۵۴۴
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱