سقف کرومیت چیست؟

سقف کرومیت چیست؟

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۴۰۲
تاریخ به‌روزرسانی: ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
زمان مطالعه: 4 دقیقه

در ساختمان‌سازی همواره از روش‌های جدیدی استفاده می‌شود تا ایمنی، مقاومت و سرعت ساخت‌و‌ساز به حداکثر برسد. سقف کرومیت یکی از گزینه‌های نوینی است که اغلب در برج‌ها و ساختمان‌های بلند به‌کار می‌رود. این سقف با استفاده از فولاد و بتن ساخته می‌شود و مزایای زیادی دارد.

سقف کرومیت چیست؟

سقف کرومیت نوعی سقف تیرچه بلوک مدرن است که متریال اصلی آن ورق‌های تیرچه کرومیت است.

تیرهای سقف کرومیت به‌صورت ایستاده هستند و برای ساخت آن‌ها از شمع استفاده نمی‌شود. کرومیت به‌دلیل استحکام و یکپارچگی بالا در میان انواع سقف سازه بیشتر در ساختمان‌های بلند و برج‌ها به‌کار می‌رود.

به‌دلیل طراحی خاص، ضخامت سقف تیرچه کرومیت بالا است و توانایی تحمل بارهای وارد شده را دارد. این نوع سقف‌ها معمولاً در مناطقی با آب و هوای مرطوب یا مناطق ساحلی استفاده می‌شوند.

مزایای سقف تیرچه کرومیت

استفاده از سقف‌های کرومیت به‌دلیل مزایایی مانند مقاومت در برابر آب، آتش، رطوبت و ضربه، زیبایی و مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی و همچنین طول عمر طولانی، روبه افزایش است. در ادامه به مزایای دیگر سقف تیرچه کرومیت اشاره می‌کنیم:

  • در‌ هنگام ساخت سقف کرومیت در اسکلت فلزی و‌ بتنی از بتن کمتری نسبت به سقف‌های دیگر استفاده می‌شود.
  • در‌ ساختمان‌ها و‌ سازه‌های بلند مورد استفاده قرار می‌گیرند، چراکه تحمل بارهای اضافی را دارند.
  • این سقف‌ها حالت ایستاده دارند و وزن بتن را به‌خوبی تحمل می‌کنند.
  • در ساخت‌وساز استفاده از قطعاتی که سرعت را افزایش دهند، اهمیت زیادی دارد. سقف‌های کرومیت سرعت اجرای کار را بالا می‌برند و ساخت‌وساز در زمان کوتاه‌تری به پایان می‌رسد.
  • هنگام استفاده از سقف کرومیت در اسکلت بتنی و فلزی می‌توانید چند سقف را به‌طور همزمان اجرا کنید. این ویژگی به کاهش هزینه‌ نیروی کار منجر می‌شود.
  • در زمان اجرای سقف، تیرچه فلزی به اسکلت جوش داده می‌شود. بدین ترتیب سقفی یکپارچه به‌دست می‌‌آید که در مقابل حوادث طبیعی مانند زلزله بسیار مقاوم است.
  • تیرچه‌های سقف کرومیت در اسکلت فلزی و بتنی حداقل ۷۰ سانتی‌متر بایکدیگر فاصله دارند. بنابراین، فضای کافی برای کانال کشی و اجرای داکت در این سقف‌ها وجود دارد و نیازی به هزینه‌ اضافی نیست.
سقف تیرچه کرومیت

نحوه کامل اجرای سقف کرومیت + نکات اجرایی

اجرای سقف کرومیت، کاری تخصصی است که باید توسط نیروهای ماهر انجام شود. مهم‌ترین مراحل اجرای این سقف‌ها عبارتند از:

نصب تیرچه کرومیت

تیرچه‌های کرومیت در کارخانه ساخته و در محل نصب می‌شوند. بنابراین، در هنگام حمل به محل نصب باید مواظب بلوک‌ها باشید تا دچار آسیب‌دیدگی نشوند.

ضخامت سقف کرومیت استاندارد است و باید به‌صورت دقیق در جای تعیین‌شده قرار بگیرد. برای نصب تیرچه، آن‌ را با استفاده از جوشکاری به اسکلت فلزی وصل می‌کنند. جوشکاری این تیرچه‌ها به دقت فراوانی نیاز دارد تا هنگام اجرا، تاب برندارد.

قالب‌بندی سقف

روی تیرچه‌های کرومیت، بتن‌ریزی انجام می‌شود. بنابراین، باید با استفاده از قالب‌های فلزی و چوبی با عرض ۱۲ تا ۲۰ سانتی‌متر از ریزش بتن جلوگیری‌ کرد. این مرحله در حین سادگی اهمیت زیادی دارد و باید با رعایت اصول فنی انجام شود؛ زیرا در صورت عدم قالب‌بندی صحیح با هزینه‌های اضافی روبرو خواهید شد.

انجام بتن‌ریزی

بعد از قالب‌‌بندی در سقف تیرچه کرومیت نوبت به بتن‌ریزی می‌رسد که باید به‌صورت یکنواخت در کل سقف انجام شود.

امروزه برای بتن‌ریزی از ماشین‌ها و دستگاه‌های مختلفی مانند میکسر، پمپ، لوله، شوت، ویبراتور، شمشه و ماله استفاده می‌شود. بتن‌ریزی باید دقیق صورت گیرد تا فضاهای خالی زیادی باقی نماند و جان تیرچه‌ها با بتن پر شوند تا مقاومت سازه افزایش یابد.

ویبره کردن

با استفاده‌ از دستگاه‌های دستی یا برقی انجام می‌شود. این امر بتن را به‌صورت یکنواخت در همه جای سقف پخش می‌کند. همچنین هوای موجود در بتن‌ها را خالی می‌کند و بدین صورت از ترک خوردگی بتن جلوگیری خواهد شد.

سقف کرومیت

اجزای سقف کرومیت

شناخت اجزای سقف کرومیت در اسکلت فلزی و بتنی به شما کمک می‌کند تا با آگاهی بیشتر برای خرید و سفارش این محصول اقدام کنید. مهم‌ترین‌ اجزای این سقف عبارتند از:

  • تیرچه فولادی با جان باز: قبل و بعد از گیرش بتن از آن‌ها استفاده می‌شود. این تیرچه‌ها دارای دو بال پایینی (تیرچه و تسمه)، بال بالایی (تسمه و نبشی) و اعضای قطری (میلگرد) هستند.
  • میلگرد حرارتی: برای سقف کرومیت در اسکلت بتنی و فلزی از میلگرد حرارتی استفاده می‌شود که در برابر تغییرات دما مقاومت دارند. محل نصب این میلگردها قسمت بالای سقف و به‌صورت عمودی است.
  • بلوک پرکننده: برای پرکردن فضای بین تیرچه‌ها از بلوک‌هایی با جنس سفال، سیمان یا پلیمر استفاده می‌شود.
  • کلاف عرضی: میلگردهای فولادی هستند که برای اتصال تیرچه‌ها به یکدیگر به‌کار می‌روند. این کلاف‌ها دو میلگرد با قطر ۱۲ میلی‌متر و عرضی برابر با ۱۰ سانتی‌متر هستند.

مشاوره و خرید از عصر آهن

در ساختمان‌های جدید از سقف‌های نوینی مانند سقف کامپوزیت کرومیت استفاده می‌شود که ممکن است در بازارهای سنتی به‌راحتی پیدا نشود و برای همه قابل دسترس نباشند. در‌همین راستا، سایت عصر آهن با عرضه انواع سقف به شما امکان می‌دهد تا به‌راحتی آن‌ها را سفارش دهید.

می‌توانید به قیمت سقف کرومیت، قیمت سقف عرشه فولادی و سایر سازه‌ها دسترسی باشید. قیمت‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید و آگاهانه اقدام به خرید کنید. همچنین می‌توانید برای ثبت سفارش و دریافت مشاوره با شماره تلفن 0414180 تماس بگیرید.‌

۰۱۸۱
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱