سقف سازه و  انواع آن

سقف سازه و انواع آن

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۴۰۲
تاریخ به‌روزرسانی: ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
زمان مطالعه: 8 دقیقه

در ساخت سقف سازه از مصالح مختلفی استفاده می‌شود که هر کدام مقاومت و کارایی متفاوتی دارند. انواع سقف سازه روش اجرای متفاوتی خواهند داشت که هر کدام را در این مطلب بررسی خواهیم کرد.

سبک‌‌های سازه‌ای متنوعی که در اجرای سقف‌ها به کار برده می‌شود از مصالح مصرفی گرفته تا سبک اجرای سقف، تأثیر مستقیمی در تعیین هزینه دارند. در این دانشنامه سعی داریم انواع سقف‌های سازه‌ای را بر اساس قیمت دسته‌بندی کنیم.

انواع سقف سازه

سقف در هر ساختمان به عنوان اصلی‌ترین پوشش برای جداسازی طبقات و حفظ مقاومت و یکپارچگی سازه است. این عضو در برابر تمام بارهای وارده مقاومت می‌کند. در ساخت اکثر سقف‌ها از میلگرد و بتن استفاده می‌شود.

در این بخش قصد داریم انواع سقف سازه و کم‌هزینه‌ترین سقف ساختمان که در صنعت عمران بسیار استفاده می‌شود را معرفی کنیم.

سقف تیرچه بتنی

از جمله رایج‌ترین انواع سقف‌ سازه می‌توان به سقف تیرچه بلوک اشاره کرد. اگر بخواهیم انواع سقف‌ها‌ را از لحاظ قیمت با هم مقایسه کنیم، این سقف از بین آن‌ها هزینه کمتری خواهد داشت. 

جنس این سقف سازه‌ای از بتن است. اما از آنجایی که بتن به تنهایی در حفظ مقاومت سقف و سازه توانایی ندارد از تیرچه هم در ساخت آن استفاده می‌شود.

سقف تیرچه بتنی نوعی دال یک طرفه است که بعد از قرار دادن تیرچه و یونولیت در دو طرف تیرها عملیات بتن ریزی انجام می‌شود. از میلگرد حرارتی نیز در اجرای این سقف برای جلوگیری از ترک خوردگی استفاده می‌شود. 

افزایش قیمت میلگرد در افزایش هزینۀ ساخت سازه تاثیر مستقیمی دارد. برای اطلاع از به‌روزترین قیمت مقاطع ساختمانی می‌توانید به وب‌سایت عصرآهن مراجعه کنید یا با شماره 0414180 تماس بگیرید.

مزایای سقف تیرچه بتنی

  • مقاومت مناسب
  • کاهش هزینه‌های پایه
  • سرعت بالای اجرا
  • مقاومت در برابر رطوبت و پوسیدگی

سقف تیرچه کرومیت

می‌توان گفت سقف کرومیت مشابه سقف تیرچه بلوک است. یعنی سیستم اجرایی یکسانی دارند با این تفاوت که در سقف تیرچه بلوک از تیرچه‌های بتنی استفاده می‌شود؛ ولی در این نوع سقف سازه از تیرچه فلزی استفاده می‌کنند.

تصویر سقف تیرچه کرومیت

اجرای سقف کرومیت شامل ساخت سقف با استفاده از تیرچه فلزی، یونولیت و بتن ریزی آن است. این سقف از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است و برای اجرای آن نیازی به نیروی کار ماهر نیست. در اجرای سقف تیرچه کرومیت می‌توان چندین سقف را به طور هم‌زمان بتن‌ریزی کرد. 

بعد از بتن‌ریزی و به عمل آمدن آن، سقف سازه به صورت یکپارچه در آمده و هر نوع بار وارده به سازه را تحمل می‌کند.

سقف کامپوزیت کرومیت

در این سقف به‌جای تیرچه فلزی از تیرآهن استفاده می‌شود. سپس به کمک دال بتنی پوشیده شده و در صورت نیاز با قالب گیری و بتن ریزی اجرای سقف را به اتمام می‌رسانند. در این سقف مصرف تیرچه به حداقل می‌رسد.

سقف پلیمر کرومیت

در اجرای این سقف سازه‌ای از بلوک پلی استایرن استفاده می‌کنند که علاوه بر اینکه وزن کل سقف را بسیار کاهش می‌دهد؛ میزان مصالح مصرفی را هم کم می‌کند. پس مهم‌ترین مزیت آن سبک بودن این سقف است.

برای اجرای سقف پلیمر کرومیت ابتدا تیرچه‌ها را روی تیر قرار می‌دهند. سپس با استفاده از میلگرد حرارتی تنش‌های وارده به سقف را مهار می‌کنند.

در مرحله بعد با استفاده از بلوک سیمانی، سفالی یا پلی استایرن قسمت خالی سقف را پر می‌کنند. در نهایت با بتن ریزی، اجرای سقف اتمام می‌شود.

مزایای سقف پلیمر کرومیت

  • اجرای آسان
  • مقرون‌به‌صرفه بودن
  • اجرای سریع
  • در دسترس بودن مصالح مصرفی آن

سقف کامپوزیت

یکی از ارزان‌ترین سقف‌ در صنعت ساختمان به شمار می‌رود، سقف کامپوزیت است. در کل به سقف‌هایی که از چند نوع ماده متفاوت تشکیل شوند، کامپوزیت گفته می‌شود.

به‌عنوان مثال سقف‌هایی ساخته شده از فولاد و بتن نوعی سقف کامپوزیت یا مرکب است. 

سقف کامپوزیت شامل نوع ساده و عرشه فولای است. سقف عرشه فولادی جزو سقف‌های گران قیمت است که در ادامه به معرفی و بررسی آن خواهیم پرداخت. اما سقف کامپوزیت ساده جزو مقرون‌به‌صرفه‌ترین سقف‌های سازه‌ای است. 

اجزای این سقف شامل تیرهای فرعی، میلگرد، دال بتنی و ناودانی است.

مزایای سقف کامپوزیت

  • کم وزن بودن
  • کاهش مصرف بتن
  • اجرای آسان

انواع سقف سازه با قیمت پایه بیشتر

بعد از معرفی و بررسی ارزان‌ترین سقف سازه، بهتر است انواع سقف سازه که قیمت بالاتری نسبت به نمونه‌های گفته شده در متن بالا را دارد هم بررسی کنیم.

این نوع از سقف‌ها در سازه‌هایی با ارزش کاربری بالا یا در ساختمان‌هایی با تعداد طبقات بالا ساخته می‌شود. سیستم اجرایی نوین در اجرای این نوع سقف‌ها و مصالح مصرفی که در حین اجرا استفاده می‌شود، هزینه ساخت‌وساز را افزایش می‌دهد.

سقف عرشه فولادی

این نوع سقف سازه‌ای از جدیدترین متدها است. اجزای تشکیل‌دهنده سقف عرشه فولادی شامل میلگرد، ورق ذوزنقه‌ای شکل از جنس گالوانیزه، بتن و گل میخ است.

تصویر سقف عرشه فولادی

این سقف سرعت اجرای بالایی دارد ولی از لحاظ هزینه‌ خیلی گران قیمت‌تر از دیگر سقف‌های نام برده است. در دو نوع سقف عرشه فولادی مرکب و غیر مرکب قابل اجرا است.

مزایای سقف عرشه فولادی

  • سرعت اجرای بالا
  • کنترل بارهای وارده
  • مقاومت و استحکام بالا
  • مقاومت در برابر آتش سوزی

دال تخت

سقفی یکپارچه است که از بتن ساخته شده است. از این نوع سقف بیشتر در عرشه پل و کف‌ها استفاده می‌شود و دارای ضخامتی بین 10 تا 50 سانتی‌متر است. در دو نوع دال بتنی یک طرفه و دو طرفه در سقف سازه قابل اجرا است؛ اما نوع دو طرفه آن رایج‌تر می‌باشد. 

در اجرای این سقف سازه‌ای بعد از آرماتورگذاری و بتن ریزی سقف، قالب‌ها را جدا می‌کنند.

در سقف دال بتنی تخت، از قطعات پیش ساخته‌ای که در کارخانه‌ها ساخته می‌شود و به صورت آماده به سایت پروژه ارسال می‌گردد، استفاده می‌کنند.

بخوانید: دال بتنی | آشنایی با سقف‌های کم وزن و مدرن

دال مجوف

سقف‌هایی که دارای شبکه‌بندی یا حفره‌هایی باشند سقف مجوف نامیده می‌شوند. این سقف نیز جزو سبک‌های مدرن در سازه است. مصالح مورد نیاز در ساخت این نوع سقف میلگرد و بتن بوده؛ اما قالب‌بندی متفاوتی دارند که باید قبل از بتن ریزی قالب روی سقف اجرا شده و مراحل بعد آن به ترتیب انجام شود.

هدف از اجرای این سقف‌ها افزایش ارتفاع دال برای پوشش دهانه وسیع‌تر است.

همچنین قالب‌گیری متفاوت آن باعث کاهش مصرف بتن شده و وزن سازه را کمتر می‌کند. سقف وافل نوع متداول این نوع سقف سازه است. همچنین سقف کوبیاکس، یوبوت و بابل دک (bubble deck) از دیگر انواع دال‌های مجوف هستند.

مزایای سقف مجوف

  • تحمل بار زیاد سازه
  • کاهش تعداد ستون در سازه
  • مقاوم در برابر آتش سوزی
  • عایق صدا
  • ایجاد فضای وسیع‌تر برای طراحی معماری

عوامل تاثیر گذار در انتخاب ارزانترین سقف های سازه

تنوع سقف‌های مناسب برای ساختمان‌های بتنی و فولادی بسیار گسترده است. تنها به دلیل هزینه‌های مواد ارزان‌تر، نمی‌توان یکی را به عنوان کم‌ هزینه‌ترین گزینه انتخاب کرد. برای انتخاب یک سقف اقتصادی، باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

شرایط آب و هوایی

مهم‌ترین فاکتور در انتخاب مواد برای ساخت سقف، شرایط آب و هوایی محل ساختمان است. به عنوان مثال، ممکن است فکر کنید که سقف تیرچه ‌بلوک برای مناطق بارانی و مرطوب، اقتصادی و ایده‌ آل است. اما باید توجه داشته باشید که این انتخاب ممکن است به سلامتی ساکنان ساختمان آسیب بزند.

در مناطقی که شرایط آب و هوایی بارانی و مرطوب هستند، سقف شیروانی که معمولا با استفاده از عرشه فولادی ساخته و نصب می‌شود، بهترین گزینه خواهد بود.

شیب سقف

این جنبه نیز به نوعی با عامل قبلی در ارتباط است. در صورتی که ساختمان در مناطقی آفتابی و گرم و خشک واقع شده باشند و شما به دنبال زیباتر کردن آن هستید، ممکن است به سقف شیروانی روی آورید. در این صورت باید در نظر داشته باشید که سقف‌های سفالی به عنوان بهترین گزینه برای شما مطرح می‌شوند. زیرا سفال دارای خاصیت ضعیف جذب حرارت است و دمای داخلی ساختمان را بالا نمی‌برد.

استحکام سقف

افزایش هزینه ساخت یک سقف به دلیل مقاومت و ماندگاری بالای مصالح آن طبیعی است.

به عنوان مثال، افزایش قیمت آهن باعث افزایش قیمت ورق‌های گالوانیزه و سقف عرشه فولادی می‌شود. اما عمر چنین سقفی با سقف‌های تیرچه‌ای قابل ‌مقایسه نیست.

همچنین این نوع سقف مقاومت بیشتری در برابر نیروهای جانبی سازه دارد.

نحوه تعمیرات و نگهداری سقف

سقف‌های شیروانی به طور معمول نیازمند تعمیرات و نگهداری دوره‌ای هستند و این ممکن است یک مزیت مانند هزینه اجرای پایین برخی از انواع آن‌ها را کاهش دهد.

روش‌های نصب

گاهی اوقات مواد مورد نیاز برای ساخت یک نوع سقف سازه قیمت بسیار بالایی ندارند، اما نصب آن به توانایی و تجربه نیروی متخصص نیاز دارد. به همین دلیل، ممکن است دستمزد تیم نصب سقف مورد نظر را در دسته سقف‌های با هزینه اجرای بالا قرار دهد.

اگر در این زمینه سؤالی داشتید از قسمت «ارسال دیدگاه» با ما به اشتراک بگذارید تا در اسرع وقت به آن‌ها پاسخ دهیم.

سؤالات متداول

ارزانترین سقف سازه کدام است؟

سقف تیرچه بتنی و سقف تیرچه کرومیت از جمله ارزان‌ترین سقف ها در صنعت ساخت‌وساز ایران هستند. البته انواع دیگر سقف‌هایی که قیمت تمام‌شده مناسب‌تری دارند هم در داخل مقاله معرفی کرده‌یم.

انواع سقف سازه کدامند؟

انواع سقف سازه که در صنعت عمران ایران هم استفاده می‌شوند شامل سقف تیرچه بتنی، سقف تیرچه کرومیت، سقف کامپوزیت کرومیت، سقف پلیمر کرومیت، سقف کامپوزیت، سقف عرشه فولادی و سقف مجوف است.

۹۱۵۳۷۶
برای مشاوره و خرید با ما
تماس بگیرید.
۴۱۸۰ - ۰۴۱